Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C23.6°C
2 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.4°C22.5°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C19.9°C
4 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
24 °C
21.0°C24.8°C
4 BF 46%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.9°C23.5°C
3 BF 40%
Το κρασί απέκτησε... αποτύπωμα!
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το κρασί απέκτησε... αποτύπωμα!

Μέσω της χρήσης σταθερών ισοτόπων και ραδιοϊσοτόπων για την ανίχνευση του τόπου προέλευσης των σταφυλιών, την οποία εφαρμόζει το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», η οινοπαραγωγική βιομηχανία θα έχει τη δυνατότητα να τονίσει και να αποδείξει τη μοναδικότητα του προϊόντος, την ποιότητα και τη γεωγραφική εντοπιότητά του και επιπλέον να εντοπίσει και να ανιχνεύσει παραποιήσεις ετικετών

Ρεπορτάζ: Μίνα Κωστοπούλου

Πόσες φορές πήραμε Αγιωργίτικο Νεμέας και καταλήξαμε να πίνουμε ένα νοθευμένο παρόμοιο κρασί; Τα ελληνικά κρασιά, τέσσερα ΠΟΠ στο σύνολο, ερχόμενα αντιμέτωπα με τον διεθνή και εγχώριο ανταγωνισμό, τα τελευταία χρόνια μετατρέπονται σε φθηνά είδη μαζικής κατανάλωσης. Τα παραδοσιακά μας προϊόντα χάνουν τον χαρακτήρα τους και την ποιότητά τους και πωλούνται σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ μισοτιμής, αλλά και με... μισή ποιότητα. Υπάρχει λύση;

Μια νέα μέθοδο ταυτοποίησης των ελληνικών κρασιών ΠΟΠ έρχεται να προτείνει στην αγορά η Μονάδα Σταθερών Ισοτόπων του Ινστιτούτου Νανοεπιστήμης και Νανοτεχνολογίας ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος». Μια μέθοδο που συμβαδίζει με τη νέα προσέγγιση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ασφαλή τρόφιμα «από το τραπέζι στο αγρόκτημα» (fork to farm).

Η προσεκτική παρακολούθηση των κρασιών από το αγρόκτημα έως ότου φτάσουν στον καταναλωτή και αντιστρόφως είναι το νέο στοίχημα για την ταυτοποίηση των ελληνικών οίνων, που μέχρι σήμερα γινόταν με... δελτία Τύπου και δελτία αποστολής.

Με κανονισμό που υιοθετήθηκε το 2008, η Κομισιόν καθορίζει τους γενικούς κανόνες εφαρμογής των βέλτιστων Οινολογικών Πρακτικών και Επεξεργασιών καθιερώνοντας τον λεγόμενο «Κοινοτικό Οινολογικό Κώδικα».

«Πρόκειται για τη «βίβλο» των Οινολογικών Πρακτικών, στην οποία αναφέρονται προδιαγραφές ποιότητας και κριτήρια καθαρότητας προϊόντων ή επεξεργασιών» τονίζει στην «Αυγή» η δρ. Ελισσάβετ Ντότσικα, διευθύντρια ερευνών στο Ινστιτούτο Νανοεπιστήμης και Νανοτεχνολογίας του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», που παρουσίασε τη νέα μέθοδο το Σαββατοκύριακο 14-15 Νοεμβρίου 2015 στη διεθνή έκθεση τουρισμού Philoxenia.

Η νέα μέθοδος στηρίζεται στη δημιουργία ισοτοπικών δεικτών σήμανσης για τον έλεγχο της ποιότητας και της απόδειξης της εντοπιότητας των κρασιών μας. Με τα σταθερά ισότοπα του νερού (Ο, D) μπορούμε να ανιχνεύσουμε τον τόπο προέλευσης των σταφυλιών. «Είναι τα μόνα που μπορούν να πιστοποιήσουν την ακρίβεια της αναγραφής για τη γεωγραφική προέλευση του κρασιού» τονίζει η δρ. Ντότσικα.

Σε συνδυασμό με τα ραδιογενή ισότοπα (Sr, Nd και Pb) του κρασιού και τα σταθερά ισότοπα του άνθρακα (C) -που επιτρέπουν την ταυτοποίηση της αλκοόλης και τον έλεγχο της νόθευσης με σάκχαρα- μπορεί σε μέγιστο βαθμό να εξασφαλιστεί ο ακριβής προσδιορισμός μιας συγκεκριμένης περιοχής και να περιοριστεί η νοθεία.

Επιπλέον τον Νοέμβριο του 2015 η Ελισσάβετ Ντότσικα, σε συνέντευξή της στην «Αυγή» είχε σημειώσει:

«Με το αποτέλεσμα αυτής της μεθόδου η οινοπαραγωγική βιομηχανία θα έχει τη δυνατότητα να τονίσει και να αποδείξει τη μοναδικότητα του προϊόντος, την ποιότητα και τη γεωγραφική εντοπιότητά του και επιπλέον να εντοπίσει και να ανιχνεύσει παραποιήσεις ετικετών. Κατά συνέπεια το προϊόν θα γίνει πιο ανταγωνιστικό σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Η καινοτομία του εγχειρήματος αφορά όχι μόνο την εγχώρια οινοπαραγωγική βιομηχανία, αλλά και το διεθνές πλαίσιο σύγχρονων μεθόδων που εφαρμόζονται στον οινικό τομέα».

Μάλιστα η μέθοδος αυτή είναι εφαρμόσιμη και σε άλλου τύπου προϊόντα:

«Τα σταθερά ισότοπα χρησιμοποιούνται ήδη σχεδόν σε όλα τα τρόφιμα, όπως λάδι, γάλα, μέλι, τυρί, κρέας, για να στηρίξουν τη στρατηγική βάση διαφοροποίησης ποιότητας, η οποία ουσιαστικά είναι η μόνη βιώσιμη επιλογή για τα ελληνικά τρόφιμα. Εξασφαλίζουν μοναδικά, υψηλής ποιότητας αναγνωρίσιμα προϊόντα, που απαντούν στις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες και να αξιολογούνται ως διαφορετικά και καλύτερα των ανταγωνιστικών».

* Το ρεπορτάζ και η συνέντευξη δημοσιεύθηκαν στην «Αυγή» στις 21 Νοεμβρίου 2015

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL