Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.5°C17.6°C
2 BF 57%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
12 °C
10.8°C13.7°C
3 BF 75%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
13 °C
10.9°C15.5°C
1 BF 77%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
13.8°C17.5°C
2 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
10 °C
9.9°C13.0°C
0 BF 81%
Οι οδηγίες της ΓΓΔΕ για τους προληπτικούς ελέγχους / Γ. Πιτσιλής προς εφοριακούς: "Τσεκάρετε τα ξένα POS"
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οι οδηγίες της ΓΓΔΕ για τους προληπτικούς ελέγχους / Γ. Πιτσιλής προς εφοριακούς: "Τσεκάρετε τα ξένα POS"

Γ. Πιτσιλής

Αναλυτικές οδηγίες προς τους εφοριακούς να τσεκάρουν τα ξένα POS, τα οποία έχουν κατακλύσει την αγορά, όταν μπαίνουν για έλεγχο στις επιχειρήσεις έχει ήδη δώσει ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλής. Οι οδηγίες αναθέτουν στους ελεγκτές της ΥΕΔΔΕ και των ΔΟΥ που «σαρώνουν» την αγορά να ερευνούν κατά προτεραιότητα τα μηχανήματα υποδοχής πιστωτικών - χρεωστικών καρτών των επιχειρήσεων που ελέγχουν για να διαπιστώνουν εάν αυτά έχουν εγκατασταθεί από ξένους παρόχους με σκοπό την παράκαμψη των capital controls και τη φοροδιαφυγή.

Πιο αναλυτικά, ανεξέλεγκτες διαστάσεις εδώ και πολλούς μήνες έχει προσλάβει το φαινόμενο της χρήσης ξένων μηχανημάτων υποδοχής πιστωτικών - χρεωστικών καρτών και διενέργειας ηλεκτρονικών συναλλαγών (POS) από ελληνικές επιχειρήσεις με σκοπό την παράκαμψη των περιορισμών στα capital controls.

Όπως αποκαλύπτεται από το κείμενο εγκυκλίου που έχει εκδώσει ήδη από τον περασμένο μήνα ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλής, προκειμένου να δώσει αναλυτικές οδηγίες προς όλες τις ΔΟΥ της χώρας για τη διενέργεια και την εντατικοποίηση των προληπτικών φορολογικών ελέγχων στην αγορά, τα συγκεκριμένα POS «έχουν κατακλύσει την αγορά» από τότε που θεσπίστηκαν τα capital controls.

Για τον λόγο αυτόν, διά της συγκεκριμένης εγκυκλίου, έχει δώσει εντολή στους εφοριακούς υπαλλήλους που πραγματοποιούν προληπτικούς φορολογικούς ελέγχους στην αγορά, πέραν των άλλων «κλασικών» ελεγκτικών επαληθεύσεων, να «τσεκάρουν» εξονυχιστικά και τα μηχανήματα υποδοχής πιστωτικών - χρεωστικών καρτών και διενέργειας ηλεκτρονικών συναλλαγών (POS) που έχουν εγκαταστήσει οι ελεγχόμενες επιχειρήσεις και οι ελεγχόμενοι ελεύθεροι επαγγελματίες.

Οι ελεγκτές έχουν κληθεί, συγκεκριμένα, να ερευνούν εάν τα POS έχουν εγκατασταθεί από παρόχους του εξωτερικού, διότι σε μια τέτοια περίπτωση, όπως τονίζεται στην εγκύκλιο, είναι βέβαιο ότι ο σκοπός της χρήσης των μηχανημάτων αυτών είναι η παράκαμψη των capital controls! Στην εγκύκλιο αναφέρεται μάλιστα ότι συγκεκριμένου τύπου POS προερχόμενα από ξένο πάροχο, όπως τα 1.195 που ήδη εντοπίστηκαν και κατασχέθηκαν σε όλη την Ελλάδα, «έχουν κατακλύσει την αγορά μετά τη θέσπιση capital controls»!

Οι εφοριακοί έχουν «εφοδιαστεί» μάλιστα με ειδική οδηγία να πραγματοποιούν οι ίδιοι μια δοκιμαστική συναλλαγή μικρού ποσού με το POS κάθε ελεγχόμενου επιχειρηματία και να λαμβάνουν το αποδεικτικό συναλλαγής, το οποίο αποτυπώνει πλήθος πληροφοριών για την έδρα των επαγγελματικών εγκαταστάσεων του παρόχου και αποτελεί αποδεικτικό στοιχείο για τον τύπο του μηχανήματος που χρησιμοποιεί η κάθε ελεγχόμενη επιχείρηση.

Οι αποδείξεις... μιλάνε

Όπως αποκαλύπτεται από την αναλυτική εγκύκλιο με τις οδηγίες για τον τρόπο διενέργειας των προληπτικών φορολογικών ελέγχων σε όλη τη χώρα, οι ελεγκτές εφοριακοί υπάλληλοι θα πρέπει, μεταξύ πολλών άλλων επαληθεύσεων, να εξετάζουν και αν ο ελεγχόμενος επιχειρηματίας ή ελεύθερος επαγγελματίας «διαθέτει POS που έχει εγκατασταθεί από αλλοδαπό πάροχο υπηρεσιών πληρωμών - acquirer».

Όπως τονίζεται, η έρευνα αυτή είναι απαραίτητη «διότι είναι πολύ πιθανό ο ελεγχόμενος με τον τρόπο αυτόν είτε να καταργεί στην πράξη τα capital controls είτε να μην δηλώνει τα έσοδα που πραγματοποιούνται από τη χρήση του POS αυτού». Για το πώς ακριβώς πρέπει να γίνεται η έρευνα σε κάθε POS ο κ. Πιτσιλής έχει δώσει τις ακόλουθες οδηγίες:

«Όσα POS δεν έχουν μία από τις ακόλουθες ενδείξεις: 'Cardlink', 'ibank Εθνική', 'Πειραιώς', 'FDH' ή 'Euronet' είναι πιθανό να έχουν εγκατασταθεί από αλλοδαπούς acquirers. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στα POS με την ένδειξη 'MyPOS' ή 'MyPOS ΕU', τα οποία έχουν κατακλύσει την αγορά μετά τη θέσπιση των capital controls.

Δεδομένου, ωστόσο, ότι πέραν των ενδείξεων 'MyPOS' και 'MyPOS ΕU' δεν υπάρχει ασφαλής τρόπος -από τον οπτικό έλεγχο του μηχανήματος POS- να εξακριβωθεί ότι υπάρχει σύμβαση με αλλοδαπό acquirer, θα πρέπει να ζητείται από τους υπαλλήλους που διενεργούν τον έλεγχο η διεξαγωγή συναλλαγής (μικρού ποσού) και να επισυνάπτεται το απόκομμα της συναλλαγής στο 'Έντυπο Μερικού Επιτόπιου Ελέγχου', όπου ως αριθμός αποκόμματος θα εισάγεται ο κωδικός του RRN.

Επισημαίνεται, ενδεικτικά, ότι, αν πρόκειται για αλλοδαπό εκκαθαριστή, στο απόκομμα θα εμφαίνονται η επωνυμία του acquirer και η διεύθυνσή του στο εξωτερικό. Περαιτέρω οδηγίες για τον τρόπο και τον χρόνο αποστολής των ανωτέρω αποκομμάτων συναλλαγών θα δοθούν με νεότερο έγγραφο. Επισημαίνεται, τέλος, ότι ορισμένοι τύποι τερματικών POS (π.χ. D200 της PAX, το οποίο μοιάζει με κομπιουτεράκι χειρός) αποστέλλουν τη βεβαίωση της συναλλαγής με sms ή e-mail. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα ζητούνται οι σχετικές εκτυπώσεις».

Κατά τα λοιπά, με την εγκύκλιο του κ. Πιτσιλή, δίδονται μεταξύ άλλων οι ακόλουθες αναλυτικές οδηγίες προς τους εφοριακούς για τη διενέργεια των προληπτικών ελέγχων:

1. Θα παρασχεθεί η συνδρομή της Ελληνικής Αστυνομίας στη διενέργεια των μερικών επιτόπιων ελέγχων που θα πραγματοποιηθούν τους θερινούς μήνες, με τη δημιουργία μεικτών κλιμακίων ελέγχου, τουλάχιστον τέσσερις φορές τον μήνα. Στο πλαίσιο αυτό, οι προϊστάμενοι των υπηρεσιών απαιτείται να έρθουν σε επαφή με τους κατά τόπους αστυνομικούς διευθυντές για τον προγραμματισμό των σχετικών ελέγχων.

2. Οι έλεγχοι εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων πρέπει να διενεργούνται σε όλους τους κλάδους της επιχειρηματικής δραστηριότητας με προτεραιότητα σε αυτούς που παρουσιάζουν υψηλή παραβατικότητα. Οι κλάδοι με την υψηλή παραβατικότητα δύναται να εξευρίσκονται:

α. Από τα στοιχεία του αρχείου της υπηρεσίας και τα στοιχεία που τηρούνται στο ΟΠΣ-ELENXIS.

β. Από έγγραφη πληροφόρηση (δελτία πληροφοριών, καταγγελίες φορολογουμένων κ.λπ.).

γ. Από επιλογή -από εξωτερική πληροφόρηση ή άλλη αιτία- του προϊσταμένου της υπηρεσίας.

3. Κάθε συνεργείο μερικού επιτόπιου ελέγχου, όταν διαπιστώνει διακίνηση αγαθών στον δρόμο ή έξοδο πελατών από κάθε είδους επαγγελματική εγκατάσταση πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών, θα ζητεί το προβλεπόμενο από τον Ν. 4308/2014 παραστατικό διακίνησης ή πώλησης. Ευνόητο είναι ότι στις περιπτώσεις επιχειρήσεων εστίασης και αναψυχής (π.χ. ταβέρνες, εστιατόρια, ψησταριές, πιτσαρίες, καφενεία, μπαρ κ.λπ.) η είσοδος εντός του καταστήματος ή στους εξωτερικούς χώρους αυτού είναι απαραίτητη, προκειμένου να διαπιστωθεί η έκδοση παραστατικού λιανικής πώλησης για την επιτόπια κατανάλωση φαγητών, ποτών κ.λπ.

4. Τα μέλη του συνεργείου ελέγχου δύνανται να εισέρχονται σε επαγγελματική εγκατάσταση και στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται η μη έκδοση παραστατικού διακίνησης ή πώλησης ή τα παραστατικά που αφορούν τη συναλλαγή δεν επιδεικνύονται στον έλεγχο ή πρόκειται για περιπτώσεις εκ των προτέρων στοχευμένων ελέγχων λόγω δραστηριότητας, ιστορικού επιχείρησης κ.λπ., θα εισέρχονται οπωσδήποτε στην επαγγελματική εγκατάσταση, θα αναφέρουν την ιδιότητά τους, θα επιδεικνύουν την εντολή ελέγχου και την αστυνομική τους ταυτότητα, θα επαληθεύουν την παράβαση (όταν διαπιστώνεται) και θα θεωρούν τα βιβλία (στις περιπτώσεις που η επιχείρηση υποχρεούται σε ενημέρωση βιβλίων και εφόσον αυτά επιδειχθούν) και τα στοιχεία της επιχείρησης (ημερομηνία ελέγχου, ονοματεπώνυμο υπαλλήλων, υπογραφές). Στη συνέχεια θα ελέγχουν αν αποδόθηκαν οι επιρριπτόμενοι και παρακρατούμενοι φόροι (ΦΠΑ, ΦΜΥ, αμοιβές τρίτων κ.λπ.) και θα αναζητούνται η υποβληθείσα δήλωση και η σχετική ταυτότητα οφειλής.

5. Με την ολοκλήρωση των ελεγκτικών επαληθεύσεων, από τα μέλη του συνεργείου ελέγχου και σε κάθε περίπτωση που διαπιστώνεται από τον φορολογικό έλεγχο παράβαση, θα επιδίδεται στον υπόχρεο προσωρινός προσδιορισμός προστίμου, μαζί με το σχετικό σημείωμα διαπιστώσεων με τα αποτελέσματα του φορολογικού ελέγχου, στο οποίο θα αναφέρεται η φορολογική οφειλή με βάση τα αποτελέσματα του ελέγχου αυτού, καθώς και οποιοδήποτε σχετικό στοιχείο τεκμηριώνει τη διαπίστωση της παράβασης. Το σημείωμα διαπιστώσεων θα υπογράφεται από τα μέλη του συνεργείου που διενήργησαν τον έλεγχο και θα επιδίδεται άμεσα στον φορολογούμενο. Με το σημείωμα διαπιστώσεων καλείται ο φορολογούμενος εντός 20 ημερών από την κοινοποίηση να υποβάλει ενδεχόμενες αντιρρήσεις του σχετικά με την επικείμενη έκδοση πράξης επιβολής προστίμου.

6. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίδεται στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται η μη απόδοση ή η ανακριβής απόδοση ΦΠΑ και παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων.

7. Σε περίπτωση που από τις υποβληθείσες δηλώσεις ΦΠΑ επιχειρήσεων που πωλούν αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες που υπόκεινται σε διαφορετικούς συντελεστές ΦΠΑ (π.χ. φαρμακεία, εστιατόρια κ.λπ.) προκύπτουν υπόνοιες μετακύλισης του ΦΠΑ στον χαμηλότερο συντελεστή, η αρμόδια για τον έλεγχο ΔΟΥ θα προβαίνει στις περαιτέρω δικές της ενέργειες (για την έκδοση εντολής μερικού ελέγχου).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL