Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ιδιωτικοποιήσεις 10 μεγάλων λιμανιών μέσα στο 2020

10 κρατικά λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Βόλου, Ηγουµενίτσας, Κέρκυρας, Πάτρας, Ραφήνας, Ελευσίνας, Λαυρίου και Ηρακλείου θα ιδιωτικοποιηθούν έως το 2020

Του Γιώργου Κολώνα

Σύμφωνα με τα σχέδια της κυβέρνησης, αναμένεται να ιδιωτικοποιηθούν 10 λιμάνια, Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Βόλου, Ηγουµενίτσας, Κέρκυρας, Πάτρας, Ραφήνας, Ελευσίνας, Λαυρίου και Ηρακλείου. Βάζοντας χρονοδιάγραμμα, τους πρώτους μήνες του 2020 θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για τους διαγωνισμούς.

Σκοπός της κυβέρνησης είναι να εφαρμόσει διαφορετικό τρόπο ιδιωτικοποίησης σε κάθε λιμάνι, ανάλογα με τη δραστηριότητα του, τις τεχνικές του δυνατότητες, το επιχειρησιακό προφίλ του αλλά και το επιχειρηµατικό ενδιαφέρον που εκδηλώνουν διάφορα funds τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Μέχρι στιγμής, οι νέες διοικήσεις των οργανισμών λιμένων δεν έχουν λάβει σχετικές πληροφορίες για τις εξελίξεις.

Όπως ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, «Για τα λιµάνια, ήδη έχουµε κάνει µια πρώτη επαφή µε το ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των δέκα µεγάλων λιµανιών. Τους έχω ζητήσει να µου παρουσιάσουν όλα τα πιθανά µοντέλα αξιοποίησης. Αφού παρουσιαστεί η συγκεκριµένη µελέτη, θα προχωρήσουµε σε οικονοµοτεχνικές µελέτες και το τρίτο στάδιο θα είναι ο διεθνής διαγωνισµός.Μέσα στο 2020 θα αρχίσει η αξιοποίησή τους» τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης.

Το ΤΑΙΠΕΔ, από την πλευρά του, ανέθεσε -από την περσινή χρονιά ακόµα- σε οµάδα συµβούλων το όλο θέµα της παραχώρησης δικαιώµατος εκµετάλλευσης λιµενικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών. Ως χρηµατοοικονοµικός σύµβουλος έχει επιλεγεί η Ε&Υ, νοµικός σύµβουλος η KLC ∆ικηγορική Εταιρεία, ως τεχνικός σύµβουλος η εταιρεία Doxiadis Associates και ως εµπορικός σύµβουλος η εταιρεία Rotterdam Port Consultants. Ο ρόλος της τελευταίας θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιµος, αφού είναι αυτή που θα εκτιµήσει τις επιχειρηµατικές και εµπορικές δυνατότητες του κάθε λιµανιού και τη δυνατότητα συµµετοχής του ιδιωτικού τοµέα στο µάνατζµεντ. Η εταιρεία, που έχει τη βάση της στο Ρότερνταµ της Ολλανδίας, θα κάνει «port scan» σε κάθε λιµάνι, για να αποτυπώσει στην έκθεσή της τα οικονοµικά και τεχνικά χαρακτηριστικά και το προφίλ κάθε λιµανιού.

Η ίδια εταιρεία είχε συµµετοχή και στις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης του λιµανιού της Θεσσαλονίκης, όταν είχε κάνει εκτίµηση -για λογαριασµό τεχνικής εταιρείας- της επένδυσης για την κατασκευή του 6ου προβλήτα. Η προκαταρκτική φάση της αξιολόγησης των 10 οργανισµών λιµένων από τους συµβούλους του έργου ολοκληρώθηκε σε δύο στάδια, τον Οκτώβριο του 2018 και τον Μάρτιο του 2019. Με βάση εκείνες τις αρχικές προτάσεις των συµβούλων προτεινόταν ηυπο-παραχώρηση των εµπορικών δραστηριοτήτων τους. Στις 22 Φεβρουαρίου του 2019 ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόµος 4597 για τις υπο-παραχωρήσεις δραστηριοτήτων στους οργανισµούς λιµένων. Οµως η διαβούλευση µε το υπουργείο Ναυτιλίας δεν ολοκληρώθηκε και έτσι το όλο θέµα «πάγωσε»..

Με το θέμα να επανέρχεται στο προσκήνιο από το Σεπτέμβριο, η νέα ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προωθεί ταχέως τις ιδιωτικοποιήσεις ώστε να επιχειρηματικά fund να ρίξουν στο τραπέζι τις επενδύσεις. Το ΤΑΙΠΕ∆ ανέθεσε τον Σεπτέµβριο 2019 στους συµβούλους του έργου την εκπόνηση µελέτης διερεύνησης µεταξύ τριών εναλλακτικών προτάσεων αξιοποίησης, δηλαδή µέσω: α) υπο-παραχώρησης δραστηριοτήτων, β) ολικής παραχώρησης ή γ) πώλησης πλειοψηφικού πακέτου µετοχών, για κάθε οργανισµό λιµένα. Σύµφωνα µε τα χρονοδιαγράµµατα, η νέα µελέτη θα είναι έτοιµη τις επόµενες µέρες.

Υψηλή ζήτηση σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα

Μεγάλο παραμένει το ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Σε επίσκεψη διπλωμάτων αλλά και εκπροσώπων ομίλων τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό έχουν επισκεφθεί την περιοχή και έχουν εκφράσει την αποφασιστικότητά τους να λάβουν µέρος στις διαδικασίες, όποιο µοντέλο κι αν επιλεγεί. Κάποιοι επιχειρηµατικοί όµιλοι έχουν ήδη εγκατασταθεί στις περιοχή και έχουν προχωρήσει σε επενδύσεις στον τοµέα των logistics. «∆εν υπάρχει ακόµα επίσηµη ενηµέρωση για τις εξελίξεις, αλλά περιµένουµε το επόµενο διάστηµα σηµαντικές εξελίξεις» είπε στην «Ηµερησία» ο πρόεδρος του Οργανισµού Λιµένος Αλεξανδρούπολης, Κωνσταντίνος Χατζηµιχαήλ. Επίσης, η αμυντική συμφωνία Ελλάδας- ΗΠΑ για στρατιωτική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών, έχει ενισχύσει το επενδυτικό προφίλ.

Μεγάλες δυνατότητες και επιχειρηµατικό ενδιαφέρον υπάρχει και για την Καβάλα. Στον οργανισµό λιµένος είναι ενταγµένες τέσσερις λιµενικές εγκαταστάσεις, καθεµία από τις οποίες έχει διαφορετική χρήση, από εµπορικές µέχρι τουριστικές. Το λιµάνι της Καβάλας είναι σταθµός και προορισµός κρουαζιέρας, ενώ έχει ακτοπλοϊκές αλλά και εµπορευµατικές χρήσεις. «Προς το παρόν υπάρχει µόνο ο νόµος που έχει ψηφιστεί. Περιµένουµε τις εξελίξεις, αλλά είναι αλήθεια πως υπάρχει ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του λιµανιού τόσο από τη Βουλγαρία όσο και από τη Βόρεια Μακεδονία» είπε στην «Η» ο νέος πρόεδρος του οργανισµού, Γιώργος Φιλόσογλου.

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Αφήστε, κ. Μητσοτάκη

Πραγματικά εντυπωσίασε ο Κυριάκος Μητσοτάκης με όσα δήλωσε στη Βουλή εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ. Παραπονέθηκε ότι, ενώ βρισκόταν απέναντι στον Τούρκο Πρόεδρο, ο Αλ. Τσίπρας έκανε απρεπείς δηλώσεις εις βάρος του.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο