Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
13.1°C18.0°C
0 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αυξημένες νεφώσεις
16 °C
14.6°C17.3°C
2 BF 63%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
13.0°C14.4°C
1 BF 77%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
14 °C
13.8°C16.1°C
2 BF 54%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
10 °C
9.9°C13.4°C
1 BF 81%
Το Dieselgate 2 στη γερμανική Βουλή
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το Dieselgate 2 στη γερμανική Βουλή

Τον υπεύθυνο διεθνών σχέσεών της υποχρεώθηκε να αποπέμψει χθες η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen όταν εκείνος παραδέχτηκε ότι γνώριζε για τα πειράματα με πιθήκους που υποχρεώνονταν να εισπνέουν καυσαέρια από κινητήρες ντίζελ. Το σκάνδαλο θα συζητηθεί στη γερμανική Βουλή έπειτα από αίτημα των Πρασίνων, "σοκαρισμένη" δηλώνει η Κομισιόν, ενώ Ολλανδοί επιστήμονες ομολογούν ότι παρόμοια πειράματα διεξάγονται "εδώ και χρόνια" στη χώρα τους.

"Καλούμε την κυβέρνηση να πει καθαρά εάν γνώριζε για τις αμφιλεγόμενες μεθόδους της αυτοκινητοβιομηχανίας και σε ποιο εύρος αυτές χρηματοδοτήθηκαν με δημόσια χρήματα" τόνισε η βουλευτής των Πρασίνων Μπρίτα Χάσελμαν, καταγγέλλοντας παράλληλα τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία για τις προσπάθειές της να υποτιμήσει τους κινδύνους που συνεπάγεται για την υγεία η εισπνοή διοξειδίου του αζώτου που εκπέμπεται από κινητήρες ντίζελ.

Η περίπτωση του Τόμας Στεγκ, ο οποίος απομακρύνθηκε χθες από τη διεύθυνση του Τμήματος Εξωτερικών και Κυβερνητικών Σχέσεων της VW, είναι άλλωστε ενδεικτική της στενής διαπλοκής ανάμεσα στην γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και την πολιτική ηγεσία της χώρας. Προτού μεταπηδήσει στον κόσμο των επιχειρήσεων, ο Στεγκ είχε διατελέσει κυβερνητικός εκπρόσωπος τόσο της Άνγκελα Μέρκελ όσο και του προκατόχου της στην καγκελαρία, Γκέρχαρντ Σρέντερ.

Ο Στεγκ δήλωσε ότι αναλαμβάνει "πλήρως την ευθύνη" για τα πειράματα και θα ήταν μάλλον δύσκολο να κάνει διαφορετικά καθώς στο τμήμα που διηύθυνε ανήκε και ο Χανς-Γκέοργκ Κούστζνιρ, μέλος του προεδρείου του οργανισμού που διεξήγαγε τα πειράματα.

Ο Ευρωπαϊκός Όμιλος Ερευνών για το Περιβάλλον και την Υγεία στον τομέα της αυτοκίνησης (EUGT) χρηματοδοτείτο αποκλειστικά από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία (VW, Daimler, BMW και Bosch) για να διεξάγει επιστημονικές έρευνες που θα αντέκρουαν τους ισχυρισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ότι τα καυσαέρια ντίζελ είναι καρκινογόνα. Το EUGT διαλύθηκε τελικά πέρσι υπό το βάρος των αποκαλύψεων για το σκάνδαλο Dieselgate.

Το EUGT πραγματοποίησε το 2014 στο Αλμπακέρκι των ΗΠΑ πειράματα σε πιθήκους εκθέτοντάς τους σε εκπομπές διοξειδίου του αζώτου, βασικό παράγωγο των κινητήρων ντίζελ. Δημοσιεύματα του γερμανικού Τύπου αναφέρουν ότι αντίστοιχα πειράματα έγιναν την ίδια χρονιά και σε ανθρώπους στο Άαχεν της Γερμανίας.

Τις αποκαλύψεις του αμερικανικού και γερμανικού Τύπου για τις τερατώδεις πρακτικές της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας υποχρεώθηκε χθες να σχολιάσει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. "Είμαστε σοκαρισμένοι από τις ειδήσεις αυτές, όπως και οποιοσδήποτε άλλος", δήλωσε εκπρόσωπός της εκφράζοντας την ελπίδα ότι οι γερμανικές αρχές θα διεξαγάγουν τις έρευνες που υποσχέθηκαν.

Την ίδια ώρα πάντως που η Κομισιόν "έπεφτε από τα σύννεφα", Ολλανδοί επιστήμονες ομολογούσαν κυνικά ότι τα συγκεκριμένα πειράματα αποτελούν συνηθισμένη πρακτική. Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας “NRC”, "εθελοντές" εκτέθηκαν, στο πλαίσιο πειράματος, το 2006, σε αραιωμένες εκπομπές κινητήρα ντίζελ για ένα δίωρο.

Όπως σημειώνει στην εφημερίδα ο Φλέμινγκ Κάσεε, τοξικολόγος στο Εθνικό Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας και Περιβάλλοντος (RIVM που διεξήγαγε το πείραμα, πρόκειται για καυσαέρια που "αναπνέει κανείς καθημερινά σε μια πόλη ή κοντά σ' έναν αυτοκινητόδρομο". Ο ίδιος εκφράζει μάλιστα την έκπληξη του για τον θόρυβο που έχει προκαλέσει το σκάνδαλο χαρακτηρίζοντας τη σημερινή αναταραχή "τρικυμία μέσα σ' ένα ποτήρι νερό".

Η ερευνήτρια Νικόλ Γιάνσεν διεξήγαγε επίσης για λογαριασμό του RIVM από το 2010 ώς το 2015 "μεγάλη έρευνα για την ατμοσφαιρική ρύπανση" εκθέτοντας σε καυσαέρια ομάδα εθελοντών κοντά σε πολυσύχναστο αυτοκινητόδρομο και άλλη στο κέντρο του Ρότερνταμ.

Οι επιστήμονες διαβεβαιώνουν πάντως ότι οι τοξικολογικές έρευνες υπέκειντο σε "αυστηρές προδιαγραφές" και ότι κάθε πείραμα έπρεπε να περάσει από επιτροπή ιατρικού και δεοντολογικού ελέγχου. "Οι συμμετέχοντες δεν πρέπει να αρρωσταίνουν εξαιτίας των ερευνών μας" σημειώνει χαρακτηριστικά ο Φλέμινγκ Κάσεε.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL