Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
14.5°C19.6°C
3 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
13.5°C17.7°C
1 BF 73%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.3°C16.6°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.8°C18.0°C
1 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
16.3°C16.3°C
1 BF 65%
ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΠΕΡΛΙΝΓΚΟΥΕΡ ΣΤΟΝ... ΜΑΡΚΙΟΝΕ / Η Fiat εγκαταλείπει την Ιταλία και τους εργαζόμενους
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΠΕΡΛΙΝΓΚΟΥΕΡ ΣΤΟΝ... ΜΑΡΚΙΟΝΕ / Η Fiat εγκαταλείπει την Ιταλία και τους εργαζόμενους

Η Fiat εγκαταλείπει την Ιταλία, μετατρέπεται στην FCA με νομική έδρα στην Ολλανδία και φορολογική έδρα στη Βρετανία. Η θυγατρική της σουηδικής Electrolux στην Ιταλία ανακοίνωσε μια εκβιαστική μείωση μισθών έως και κατά 50% για όσους δεν απολυθούν, ενώ ήδη τον Δεκαπενταύγουστο μια σειρά μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είχαν "μετακομίσει" προς Ανατολάς... ξεχνώντας να ενημερώσουν τους εργαζόμενούς τους.

Η Ιταλία έχει περάσει για τα καλά στη μεταβιομηχανική της εποχή. Οι βιομηχανικές ζώνες της κοιλάδας του Πάδου, από το Τορίνο, το Μιλάνο έως και τη Βενετία, έχουν σταματήσει εδώ και καιρό να βρίσκονται στην πρωτοπορία της καινοτομίας, του σχεδιασμού, της τεχνολογίας. Στον Τάραντα της Απουλίας η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή χαλυβουργία Ilva δίνει μάχη για να σταθεί στα πόδια της μετά τα σκάνδαλα για τη μόλυνση που προκαλεί στον πληθυσμό, προκαλώντας τριγμούς ακόμη και στον κυβερνήτη της περιφέρειας Νίκι Βέντολα, τον ηγέτη της Αριστεράς Οικολογίας Ελευθερίας. Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούσαν τη ραχοκοκαλιά της ιταλικής οικονομίας έχουν καταρρεύσει. Η Ιταλία, όπως και ο υπόλοιπος ευρωπαϊκός Νότος, παράγει σήμερα μόνο... ανέργους.

Η συγχώνευση της Fiat με την αμερικανική Chrysler αποτελούσε εδώ και δύο χρόνια έναν γόρδιο δεσμό για τους εργαζόμενους του ομίλου στην Ιταλία και γενικότερα στην Ευρώπη. Η Fiat διατηρεί ένα ουσιαστικό προνόμιο στην Ιταλία να κατασκευάζει σχεδόν σε κατάσταση μονοπωλίου αυτοκίνητα. Ο σοσιαλιστής πρωθυπουργός Κράξι, που πέθανε φυγόδικος στην Τυνησία, της "χάρισε" την Alfa Romeo, μαζί με τα σχεδιαστήρια και την τεχνογνωσία της. Ο πρώην σοσιαλιστής Μπερλουσκόνι της διασφάλισε μια πολιτική και επιχειρηματική ασυδοσία.

Ο διευθύνων σύμβουλος της FIAT Μαρκιόνε μεταχειρίζεται εδώ και χρόνια τους εργαζόμενους σαν μια απλή... μεταβλητή. Η μεγαλύτερη ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία δεν συμμετέχει εδώ και καιρό στην Ομοσπονδία Βιομηχανίας Confindustria. Ο Μαρκιόνε την έβγαλε για να μην αναγκάζεται πλέον να σέβεται τις συλλογικές συμβάσεις και μια σειρά προστατευτικούς εργατικούς νόμους. Στο Πομιλιάνο ντ' Αρκο στη Νάπολη απέλυσε όλους τους εργαζόμενους και επαναπροσέλαβε όσους ήθελε στο όνομα μιας άλλης εταιρείας, προσπαθώντας να πετάξει έξω από τους εργασιακούς χώρους το "ενοχλητικό" συνδικάτο Εργατών Μετάλλου FIOM CGIL του επίσης "ενοχλητικού" Λαντίνι.

Δεν είναι τυχαίο ότι η FIOM CGIL αποτελεί αυτή τη στιγμή τον κορμό της αντίστασης των εργαζομένων της Electrolux εναντίον των εκβιασμών της εταιρείας να καταργήσει στην ουσία τα πριμ, να μειώσει δραστικά τα ωράρια εργασίας και τις αποδοχές των εργαζομένων κατά 50% με μοναδικό αντάλλαγμα για τους "τυχερούς" να μην χάσουν τη... δουλεία τους.

Αυτές τις ημέρες αρκετοί θυμήθηκαν το Μπερλίνγκουερ, που έδωσε μια επική μάχη με τους εργαζόμενους τους FIAT το 1980 για να εξαναγκάσει τη FIAT του Ανιέλι να μην κάνει 14.000 απολύσεις και να βάλει στο ταμείο ανεργίας άλλους 22.000 εργάτες. Ο Μπερλίνγκουερ και το Ιταλικό Κ.Κ. δεν κατάφεραν να σώσουν όλους τους εργαζόμενους της FIAT, όπως δεν κατάφεραν να αποτρέψουν την κατάργηση της αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής που επέβαλε ο Κράξι. Έδωσαν όμως και εκεί μια σκληρή μάχη ζητώντας ένα δημοψήφισμα.

Σήμερα στην Ιταλία δεν υπάρχει ένα ισχυρό πολιτικό υποκείμενο στο οποίο να αναφέρονται οι εργαζόμενοι. Το Δημοκρατικό Κόμμα, χάρις στον Βελτρόνι και τον Ντ' Αλέμα, είναι "ουδέτερο" ανάμεσα στην εργασία και το κεφάλαιο, η Αριστερά Οικολογία Ελευθερία δεν ενδιαφέρεται για τις "βιομηχανικές σχέσεις" και η Κομμουνιστική Επανίδρυση πολύ εξασθενημένη για να διαμορφώσει ένα σοβαρό κλίμα αντίστασης και αντιπολίτευσης.

Η Ιταλία συμμετέχει τυπικά στο G8. H αποβιομηχάνισή της δεν σηματοδοτεί μόνο την παρακμή του βιομηχανικού και οικονομικού της μοντέλου, αλλά και την ανάγκη να αναζητήσει μια νέα πορεία στη Μεσόγειο, την Ευρώπη και τον κόσμο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL