Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.2°C26.3°C
2 BF 36%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.3°C26.0°C
3 BF 36%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C24.8°C
2 BF 52%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.9°C24.0°C
2 BF 38%
Ιδρύονται ταμείο μισθοδοσίας και ταμείο αξιοποίησης της εκκλησιαστικής περιουσίας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ιδρύονται ταμείο μισθοδοσίας και ταμείο αξιοποίησης της εκκλησιαστικής περιουσίας

Ταμείο μισθοδοσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, καθώς και ταμείο αξιοποίησης εκκλησιαστικής περιουσίας ιδρύονται σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την υλοποίηση της σχετικής συμφωνίας Εκκλησίας - Πολιτείας που δόθηκε στη δημοσιότητα.

«Με το σχέδιο αυτό αναιρούνται οριστικά όλες οι ανησυχίες που είχαν εκφραστεί, είτε λόγω ελλιπούς ενημέρωσης είτε λόγω παρανόησης» τόνισε το υπουργείο Παιδείας μιλώντας για μία «συμφωνία ιστορικής σημασίας» που «θα είναι αμοιβαία επωφελής και για τα δύο μέρη, καθώς και για τον εφημεριακό κλήρο». Την τελική στάση της Εκκλησίας έναντι του σχεδίου θα καθορίσει η Ιερά Σύνοδος.

Το σχέδιο «ενισχύει τον εξορθολογισμό των σχέσεων Πολιτείας - Εκκλησίας, εξασφαλίζει τους κληρικούς και προτείνει ένα νοικοκύρεμα των οικονομικών» σημείωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου κατά την παράδοση του σχεδίου στην Επιτροπή Διαλόγου της Εκκλησίας και χαρακτήρισε «εξαιρετικά δημιουργική και εποικοδομητική» τη συζήτηση που είχε με τα μέλη της Επιτροπής.

«Αποσαφηνίστηκαν πολλά και σημαντικά πράγματα και άρα έχουμε πάει ένα βήμα παραπέρα» πρόσθεσε, ενώ ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαλόγου μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος μίλησε για «ειλικρινή» συζήτηση.

Βελτιώνεται το καθεστώς μισθοδοσίας των ιερέων

Το υπουργείο Παιδείας υπογραμμίζει σχετικά με τη μισθοδοσία των ιερέων ότι «η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση όχι μόνο δεν θίγει το υφιστάμενο καθεστώς, αλλά αντιθέτως το βελτιώνει ουσιωδώς», καθώς τα δικαιώματα των κληρικών «για πρώτη φορά κατοχυρώνονται με τις θεσμικές εγγυήσεις που παρέχει η κύρωση διμερούς συμφωνίας».

Το σχέδιο προβλέπει ότι παραμένουν αμετάβλητα το υπηρεσιακό καθεστώς και η μονιμότητα των ιερέων, το ύψος των αποδοχών τους, που θα συνεχίσει να καθορίζεται από το ενιαίο μισθολόγιο, όπως κι ο τρόπος καταβολής των αποδοχών αυτών μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής.

Σύμφωνα με το σχέδιο, το Δημόσιο, αναγνωρίζοντας τις υποχρεώσεις του από τη συμφωνία, θα καταβάλλει στο ταμείο μισθοδοσίας δαπάνη μισθοδοσίας που θα είναι αντίστοιχη με αυτήν που καταβάλλεται σήμερα, ενώ η Εκκλησία θα έχει τη δυνατότητα να αυξήσει τον αριθμό των κληρικών καταβάλλοντας τη μισθοδοσία τους με δικές της δαπάνες. Η καταβολή της μισθοδοσίας θα πραγματοποιείται μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής, ενώ οι λογαριασμοί θα ελέγχονται ετησίως από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Το υπηρεσιακό, εργασιακό, μισθολογικό και ασφαλιστικό καθεστώς και το σύνολο των εργασιακών, ασφαλιστικών, συνταξιοδοτικών και άλλων δικαιωμάτων των ιερέων και του προσωπικού των Μητροπόλεων διασφαλίζεται, ενώ καταρτίζεται ενιαίο μητρώο κληρικών και λαϊκών υπαλλήλων της Εκκλησίας της Ελλάδος και «διασφαλίζεται η σημερινή ιδιότητά τους ως λειτουργών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, καθώς και η μονιμότητά τους».

Πώς λειτουργεί το ταμείο

Όσον αφορά το ταμείο αξιοποίησης εκκλησιαστικής περιουσίας, αυτό θα έχει μορφή ανώνυμης εταιρείας που θα διαχειρίζεται και θα αξιοποιεί τη μετά το 1952 αμφισβητούμενη περιουσία μεταξύ Εκκλησίας και Δημοσίου, ενώ δεν θα έχει εξουσία διάθεσης αυτών των περιουσιακών στοιχείων. Η Εκκλησία θα μπορεί επίσης να διαθέσει περιουσιακά της στοιχεία στο ταμείο.

Η καταγραφή των διαμφισβητούμενων περιουσιακών στοιχείων θα γίνει από ειδική επιτροπή. Το ταμείο θα διοικείται από πενταμελές Διοικητικό Συμβούλιο, με δύο μέλη να υποδεικνύονται από το Δημόσιο και δύο από την Εκκλησία, ενώ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος υποδεικνύονται από κοινού. Τα έσοδα του ταμείου θα διατίθενται κατά το ήμισυ σε Εκκλησία και Δημόσιο.

Για πρώτη φορά

Το υπουργείο Παιδείας τόνισε ότι «αναγνωρίζεται, για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού κράτους, ότι η Πολιτεία ανέλαβε από το 1945 τη μισθοδοσία του κλήρου ως ανταπόδοση για πλημμελώς αποζημιωθείσες απαλλοτριώσεις εκκλησιαστικής περιουσίας κατά το παρελθόν», ενώ επισήμανε ότι θα κυρωθεί με νόμο η ίδια η συμφωνία Πολιτείας κι Εκκλησίας, κάτι που «συνεπάγεται πως τα συμφωνηθέντα θα αποκτήσουν τυπική ισχύ νόμου, χωρίς να απολέσουν τον συμβατικό τους χαρακτήρα» κι έτσι δεν θα μπορούν να τροποποιηθούν στο μέλλον μονομερώς με νόμο του κράτους διασφαλίζοντας πλήρως θεσμικά την Εκκλησία.

Έσπευσε να διαφωνήσει ο Ευ. Βενιζέλος

Με το σχέδιο έσπευσε να διαφωνήσει ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Βαγγέλης Βενιζέλος, και μάλιστα από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής, υποστηρίζοντας ότι η συμφωνία «έχει έναν και μόνο σκοπό: να δημιουργήσει την ψευδή εντύπωση ότι κενώνονται 10.000 θέσεις για προσλήψεις στο Δημόσιο».

Επιπλέον ισχυρίστηκε ότι «η αβεβαιότητα για τον εφημεριακό κλήρο διατηρείται όταν η μισθοδοσία του είναι προϊόν επιχορήγησης της Πολιτείας σε ειδικό εκκλησιαστικό ταμείο και δεν είναι μία προσωπική σχέση του εφημέριου με το κράτος, έναντι του οποίου έχει αξίωση μισθοδοσίας ως θρησκευτικός λειτουργός».

ΜΕ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΑΡΧΗΓΟΥΣ

Κατά της αναθεώρησης του άρθρου 3 η Εκκλησία

Παράλληλα, η Εκκλησία της Ελλάδος έστειλε επιστολή στους πολιτικούς αρχηγούς και τους ανεξάρτητους βουλευτές ενημερώνοντάς τους για την αντίθεσή της στην αναθεώρηση του άρθρου 3 του συντάγματος για τις σχέσεις Εκκλησίας - Πολιτείας. Η Εκκλησία υποστηρίζει ότι το άρθρο 3 «αποτελεί αμετάβλητο στοιχείο πάγιας συνταγματικής παραδόσεως», από το οποίο «δεν προκύπτει κανένας περιορισμός των δικαιωμάτων πλήρους θρησκευτικής ελευθερίας των μη ορθόδοξων θρησκευτικών κοινοτήτων ή κατοίκων της επικράτειας».

Η Εκκλησία ισχυρίζεται ότι η πρόταση για αναγνώριση της Πολιτείας ως «θρησκευτικά ουδέτερης» είναι «νοηματικά αόριστη» και «είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει ερμηνευτικά προβλήματα και παραδοχές επικίνδυνες».

Μάλιστα, αναφέρεται στις προτάσεις για αποκλειστικά πολιτικό όρκο για κρατικούς αξιωματούχους και δημόσιους λειτουργούς εκτιμώντας ότι, σε συνδυασμό με την πρόταση για θρησκευτική ουδετερότητα, «αποκαλύπτει ότι το νόημα της τελευταίας ρήτρας αποσκοπεί στη θεμελίωση του θρησκευτικά αδιάφορου κράτους».

Επίσης η Εκκλησία ζητά να διατηρηθεί η συνταγματική αναφορά και προστασία του θεσμού της οικογένειας ως «θεμελίου συντήρησης και προαγωγής του έθνους».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL