Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
16.2°C20.7°C
2 BF 53%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
17 °C
15.2°C17.7°C
1 BF 74%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C16.6°C
3 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.0°C18.0°C
2 BF 59%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
15.9°C15.9°C
0 BF 55%
Tα βήματα για τη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Tα βήματα για τη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης

Η ζούγκλα της ελεύθερης οικονομίας στον τομέα της εκπαίδευσης, όπου η Παιδεία από κοινωνικό αγαθό θα μετατραπεί σε εμπόρευμα και θα εξυπηρετεί αποκλειστικά τους νόμους της αγοράς, αποτελεί το επιχειρηματικό όραμα της Ν.Δ. για την εκπαίδευση, όπως παρουσιάστηκε σε εκδήλωση του κόμματος από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, την τομεάρχη Παιδείας Νίκη Κεραμέως και τον αντιπρόεδρο του κόμματος Κωστή Χατζηδάκη. Η Ν.Δ. επιδιώκει να οδηγήσει σχολεία και πανεπιστήμια σε ένα καθεστώς ιδιωτικό και επί πληρωμή, το οποίο θα αποτελεί ταυτόχρονα τον προθάλαμο για την αγορά εργασίας - υιοθετώντας πλήρως τις θέσεις του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) για την απορρύθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης

Πρακτική άσκηση σε ανήλικους μαθητές, αυτονομία σχολικών μονάδων με διευθυντές μάνατζερ που θα αναζητούν πόρους και χορηγούς, επαναφορά της ανομίας στην ιδιωτική εκπαίδευση με την κατάργηση των νόμων Φίλη - Γαβρόγλου, πανελλαδικού τύπου εξετάσεις με τράπεζα θεμάτων και στις τρεις τάξεις του Λυκείου για την απόκτηση εθνικού απολυτηρίου, περιορισμό της κρατικής χρηματοδότησης στην Ανώτατη Εκπαίδευση με το πρόσχημα της αξιολόγησης και “των αντικειμενικών δεικτών”, ανώτατο όριο εισαγωγής στα πανεπιστήμια που θα ορίζουν τα ίδια τα ιδρύματα και στο βάθος η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστήμιων που θα αναλάβουν με το αζημίωτο να συμπεριλάβουν τους μαθητές που θα μείνουν, εξαιτίας των αλλαγών, εκτός δημόσιας εκπαίδευσης...

Μαραθώνιος εξετάσεων

Τον φόρτο των εξετάσεων στο Λύκειο επιθυμεί να επαναφέρει μέσω της τράπεζας θεμάτων η Ν.Δ., με τον βαθμό του εθνικού απολυτήριου να προκύπτει από την καθιέρωση πανελλαδικού τύπου εξετάσεων και στις τρεις τάξεις του Λυκείου. Πρόκειται για έναν θεσμό που πριν μερικά χρόνια βρήκε αντίθετη σύσσωμη την εκπαιδευτική κοινότητα, μαθητές και γονείς, διότι αποτελούσε μηχανισμό εξάντλησης των παιδιών, ενίσχυσης των φροντιστηρίων αλλά και σχολικής διαρροής για τα παιδιά που προέρχονται από χαμηλότερα οικονομικά στρώματα.

Αποκλεισμός μαθητών από την Τριτοβάθμια

Σύμφωνα με το πρόγραμμα της Ν.Δ., θα θεσμοθετεί η ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια, ενώ τα ιδρύματα θα μπορούν να καθορίζουν τον αριθμό των εισακτέων. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι όσα παιδιά μείνουν εκτός δημόσιας εκπαίδευσης, θα αποτελούν “την πελατεία” για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και τα κολέγια, με τους γονείς να πληρώνουν αδρά για την εκπαίδευση των παιδιών τους.

Σχολεία με χορηγούς και "αξιολόγηση"

Πίσω από τη λεγόμενη “αυτονομία των σχολικών μονάδων” σε οικονομικό, διοικητικό και παιδαγωγικό επίπεδο κρύβεται η σταδιακή απόσυρση της κρατικής εποπτείας από τα σχολεία, άρα και ο περιορισμός της κρατικής χρηματοδότησης. Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι διευθυντές - μάνατζερ θα επιδίδονται σε έναν αγώνα εύρεσης χρημάτων από χορηγούς και διαφημιστές προκειμένου να εξασφαλίσουν την βιωσιμότητα των σχολείων (με τι αντάλλαγμα άραγε;).

Σύμφωνα με την πρόταση της Ν.Δ., στα σχολεία θα δημιουργηθεί ένα νέο ολιγομελές όργανο αποτελούμενο από τον διευθυντή, τους υποδιευθυντές, έναν εκπρόσωπο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων και παρατηρητές από μαθητές για τη λειτουργία του σχολείου και τη διαχείριση των πόρων. Παράλληλα, προβλέπεται η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς με τη χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων και ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Αξιολόγηση που, σύμφωνα με τις ομοσπονδίες δασκάλων (ΔΟΕ) και καθηγητών (ΟΛΜΕ), θα συνδέεται και με τον μισθό αλλά... και με την κρατική χρηματοδότηση.

Πρακτική άσκηση από ανήλικους μαθητές

Με το επιχείρημα “της εξοικείωσης των μαθητών με την πραγματική οικονομία”, η Ν.Δ. προτείνει την καθιέρωση πρακτικής άσκησης ανήλικων μαθητών σε επιχειρήσεις ώστε να επιλέξουν “το αντικείμενο σπουδών τους με μεγαλύτερη σιγουριά”. Την ίδια ώρα, ο σχολικός προσανατολισμός θα πραγματοποιείται από το Γυμνάσιο από επιστήμονες και στελέχη της αγοράς.

Απουσία ελέγχου στην ιδιωτική εκπαίδευση

Την επαναφορά της ασυδοσίας και της ανομίας στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης υποσχέθηκε ουσιαστικά η Ν.Δ. μέσω της κατάργησης του νόμου Φίλη - Γαβρόγλου που αφορά τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων. Κανένας έλεγχος, δηλαδή, στην τήρηση των προγραμμάτων σπουδών, των “μαύρων” δραστηριοτήτων ή των παράνομων φροντιστηρίων που λειτουργούσαν εντός των εκπαιδευτηρίων ή των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών.

Την ίδια ώρα, την αντίδραση της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ) προκάλεσαν οι δηλώσεις του αντιπροέδρου της Ν.Δ. Κ. Χατζηδάκη, που δεν δίστασε να μιλήσει για οπισθοδρομικές ρυθμίσεις χαρακτηρίζοντας την Ελλάδα σοβιετική δημοκρατία της Ευρώπης. “Κατανόησαν όλοι ότι για εσάς ο στοιχειώδης έλεγχος της πολιτείας στην ιδιωτική εκπαίδευση, όπως συμβαίνει σε ολόκληρη την Ε.Ε., αποτελεί 'σοβιετοποίηση' τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΟΙΕΛΕ, κατηγορώντας τη Ν.Δ. ότι εκπροσωπεί μόνο τους 150 επιχειρηματίες της εκπαίδευσης στρέφοντας την πλάτη της στους δεκάδες χιλιάδες ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς. Το σημαντικότερο όπως αναφέρει η ΟΙΕΛΕ, είναι ότι πίσω από τη ρητορική της Ν.Δ. κρύβεται "η απόπειρα για πλήρη παράδοση του κοινωνικού αγαθού στην αγορά".

Ανώτατη εκπαίδευση

Υποβαθμίζοντας ουσιαστικά τη δημόσια εκπαίδευση, η Ν.Δ. υποστηρίζει την αναθεώρηση των παραγράφων του άρθρου 16 προκειμένου να επιτραπεί η ίδρυση μη κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων. Παράλληλα, η κρατική χρηματοδότηση στα ιδρύματα θα εξαρτάται από “αντικειμενικά κριτήρια και δείκτες” και θα συνδέεται με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης που θα διενεργείται από την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ).

Ταυτόχρονα, καθιερώνεται ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των σπουδών στα ν+2 έτη ώστε να μπει ένα τέλος στο καθεστώς των “αιώνιων φοιτητών” (οι οποίοι να σημειωθεί ότι δεν κοστίζουν τίποτε στην Πολιτεία) πλην των εξαιρέσεων που θα αποφασίζονται από τα ίδια τα ιδρύματα.

Κατάργηση του ασύλου

Παρά το γεγονός ότι σε περιπτώσεις αξιόποινων πράξεων μέσα στα πανεπιστήμια οι αστυνομικές αρχές μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπάγγελτα, η Ν.Δ. επιμένει να μιλά για κατάργηση του ασύλου, αλλά και πειθαρχικές ευθύνες όταν οι πρυτανικές αρχές δεν ενημερώνουν έγκαιρα τα αρμόδια δημόσια όργανα για παραβατικές πράξεις.

Υπ. Παιδείας: Νεοφιλελεύθερο σενάριο με ακροδεξιό λόγο

Δριμεία κριτική στο πρόγραμμα που παρουσίασε η Ν.Δ. άσκησε το υπ. Παιδείας. Σε ανακοίνωσή του τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι οι προθέσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν είναι άλλες από το να επαναφέρει το δόγμα εξετάσεις - εξετάσεις - εξετάσεις για τους μαθητές, τη σύνδεση της αξιολόγησης με τη μισθοδοσία για τους εκπαιδευτικούς, τη μείωση του αριθμού εισακτέων στην Τριτοβάθμια, την απόσυρση της κρατικής χρηματοδότησης των σχολείων μέσω χορηγιών, ενώ την κατηγορεί ότι “εμπλούτισε την αφήγηση περί ανομίας με την γνωστή εμμονή της στα αγοραία ιδιωτικά πανεπιστήμια, συνδυάζοντας τον σχολάρχη με τον χωροφύλακα”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL