Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
18.9°C21.9°C
2 BF 46%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.2°C19.9°C
2 BF 43%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.0°C20.4°C
2 BF 71%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.3°C21.9°C
3 BF 59%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
18.4°C18.9°C
2 BF 42%
Π.Σκουρλέτης: Ανοιχτό ενδεχόμενο ανασύνθεσης της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Π.Σκουρλέτης: Ανοιχτό ενδεχόμενο ανασύνθεσης της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας

Ανοιχτό άφησε το ενδεχόμενο ανασύνθεσης της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, ο υπουργός Εσωτερικών, Πάνος Σκουρλέτης, υποστηρίζοντας ότι το Ποτάμι μπορεί να αντιμετωπιστεί ως σύμμαχος στη βάση συγκλίσεων σε ένα προγραμματικό πλαίσιο.

Παράλληλα ο ίδιος, μιλώντας στο «Ραδιόφωνο 24/7», δεν παρέλειψε να σχολιάσει ότι «πρόθεση της κυβέρνησης είναι να ολοκληρωθεί ο οδικός χάρτης που προβλέπεται στη συμφωνία των Πρεσπών και δεν θα φύγουμε ούτε βήμα από αυτό» σμειώνοντας ότι «φαίνεται ότι εξασφαλίζεται η απαιτούμενη από το Σύνταγμα πλειοψηφία των 151» και ξεκαθαρίζοντας ότι «το ενδεχόμενο των 180 δεν προκύπτει».

«Έχουμε όπλα στη φαρέτρα μας για ξεπεράσουμε αυτό το σκόπελο. Σημασία έχει να βγάλουμε τη χώρα από το μνημόνιο. Υπάρχουν πολλές εκδοχές, όπως η στήριξη της κυβέρνησης με ανοχή», πρόσθεσε ο υπουργός Εσωτερικών.

Αναφορικά με το ενδεχόμενο ακύρωσης των μειώσεων των συντάξεων ο Πάνος Σκουρλέτης δήλωσε ότι «μετά το τέλος του προγράμματος μπαίνουμε σε νέα φάση όπου σημασία θα έχει να πιάνουμε τους δημοσιονομικούς στόχους αλλά ταυτόχρονα να επιλέγουμε πολιτικές. Το θέμα των συντάξεων θα το ξαναδούμε στο πλαίσιο της κατάρτισης του προϋπολογισμού. Το ίδιο ισχύει και για το αφορολόγητο».

Επιπρόσθετα, ο ΥΠΕΣ σημείωσε την αισιοδοξία του ότι το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στην τοπική αυτοδιοίκηση θα ψηφιστεί με τη συνήθη πλειοψηφία.

«Η κατάτμηση της Β’ Αθηνών σε 3 περιφέρειες και της Αττικής σε 2 θα έρθει για τεχνικούς λόγους ως τροπολογία. Θα καταθέσουμε διάταξη για σύσταση επιτροπής εμπειρογνωμόνων που μέσα σε ένα τετράμηνο θα αποφασίσει ποιοι Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό θα έχουν δικαίωμα ψήφου. Η απλή αναλογική καθιερώνεται ως πάγιο σύστημα στις αυτοδιοικητικές εκλογές».

Αναλυτικά η συνέντευξη του Π.Σκουρλέτη:

- Έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την ψηφοφορία του νομοσχεδίου που έχετε προετοιμάσει, του «Κλεισθένη 1» για τις αλλαγές στην τοπική αυτοδιοίκηση και θέλω να σας ρωτήσουμε πρώτα πρώτα τι πλειοψηφία πιστεύετε ότι θα εξασφαλιστεί;

Φαντάζομαι η πλειοψηφία που υπήρξε και για όλα τα προηγούμενα νομοθετήματα της Κυβέρνησης. Δεν έχω διαπιστώσει κάποια «γαλαντομία» εκ μέρους των άλλων πολιτικών δυνάμεων, πέρα από ελάχιστες περιπτώσεις.

- Την κατάτμηση των Περιφερειών γιατί δεν την συμπεριλαμβάνετε στο νομοσχέδιο κύριε υπουργέ;

Θα έρθει ως υπουργική τροπολογία από τις πρώτες συνεδριάσεις των Επιτροπών (σ.σ. της Βουλής), απλώς για λόγους τεχνικούς δεν εντάχθηκε εξαρχής στην αρίθμηση του νομοσχεδίου.

- Άρα έχουμε την κατάτμηση της Β’ Αθηνών σε τρεις Περιφέρειες και της Περιφέρειας Αττικής σε δύο.

- Και η απλή αναλογική (σ.σ. στις αυτοδιοικητικές εκλογές);

Η απλή αναλογική όπως εξαρχής προβλεπόταν και στο αρχικό νομοσχέδιο αλλά και από τις Προγραμματικές δηλώσεις της παρούσας κυβέρνησης, καθιερώνεται ως το πάγιο εκλογικό σύστημα των αυτοδιοικητικών εκλογών: Ότι ψηφίζεις αυτό θα βγάζει η κάλπη. Και νομίζω ότι πέρα από την πιο γνήσια αντιπροσωπευτική διαδικασία, η οποία έχει τη δική της αξία, ουσιαστικά αυτό το σύστημα μας εισαγάγει σε μία εποχή ενός νέου πολιτικού πολιτισμού, με περισσότερη συνευθύνη, μεγαλύτερη δυνατότητα σύνθεσης, διαβούλευσης, σύγκλισης στη βάση βέβαια των Προγραμματικών Προτάσεων.

- Είδατε και της ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ τις δηλώσεις, οι οποίοι λένε ότι έτσι δεν θα μπορούν να συνεννοούνται, δεν θα υπάρχουν πλειοψηφίες.

Αναμενόμενο είναι διότι μιλούν οι εκφραστές ενός πεπαλαιωμένου πολιτικού αυτοδιοικητικού συστήματος, το οποίο έχει κλείσει τον κύκλο του. Βασιζόταν σε μονοπαραταξιακές αντιλήψεις και πρακτικές, ουσιαστικά πολλές φορές ήταν «one man show» ενός Δημάρχου, υποβιβάζοντας το ρόλο των Δημοτικών Συμβουλίων και προφανώς αυτοί οι οποίοι χάνουν τα «κεκτημένα» τους, αισθάνονται ότι θίγονται από αυτή τη διάταξη και σωστά το αντιλαμβάνονται έτσι. Σημασία έχει να κερδίζει η αυτοδιοίκηση και οι τοπικές κοινωνίες, αυτό νομίζω είναι το ζητούμενο.

- Σε σχέση με το νομοσχέδιο για την ψήφο των Ελλήνων της διασποράς, τι γίνεται; Η αντιπολίτευση θεωρεί ότι υπεκφεύγετε.

Εμείς μαζί με την κατάτμηση της Β’ Αθηνών και του υπολοίπου Αττικής, ουσιαστικά θα καταθέσουμε μια διάταξη, η οποία θα προβλέπει την δια νόμου σύσταση μιας Επιτροπής υπηρεσιακών και εμπειρογνωμόνων, έτσι ώστε σε ένα τετράμηνο, δεσμευτικά, να μας φέρει μία τεχνική και νομική πρόταση για το ποιες περιπτώσεις Ελλήνων του εξωτερικού θα μπορούν με έναν ασφαλή και συνταγματικό τρόπο να συμμετέχουν στις εκλογές.

- Μήπως θέλετε να μας πείτε ποιος μπορεί να είναι ο επικεφαλής αυτής της επιτροπής;

Αυτό δεν θα ορίζεται από το νομοσχέδιο. Το νομοσχέδιο προβλέπει τη σύσταση. Από εκεί και ύστερα με υπουργική απόφαση θα συγκροτηθεί αυτή η Επιτροπή.

- Θα έχουμε και αποτέφρωση, αποτεφρωτήρια στους δήμους, να δίνεται αυτή η δυνατότητα με το νομοσχέδιο;

Αυτή η δυνατότητα υπάρχει εδώ και καιρό, έχει δοθεί από την περσινή χρονιά και μάλιστα έχουμε διευρύνει αυτή τη δυνατότητα, ώστε να υπάρχουν ακόμη και ιδιωτικά αποτεφρωτήρια. Απλώς στο νομοσχέδιο αποσαφηνίζονται κάποιοι όροι, πια, εφαρμογής αυτής της νομοθετικής δυνατότητας που είχε προβλεφθεί σε προηγούμενο νόμο.

- Και ημερομηνία του πρώτου και του δεύτερου γύρου των εκλογών για την αυτοδιοίκηση, των δημοτικών και περιφερειακών;

Παραμένει ίδια η εισήγησή μας, για την δεύτερη Κυριακή του Οκτωβρίου του 2019, 13 Οκτωβρίου. Η βασική σκέψη είναι ότι αυτή η ημερομηνία βολεύει προς το τέλος του χρόνου, για την ανάληψη των καθηκόντων από πρώτης πρώτου του επόμενου έτους, των νέων Αρχών που θα προκύψουν από τις εκλογές -δεν σπάει στη μέση την χρόνια, όπως αυτό συμβαίνει τον Μάιο- και δεύτερον διότι αυτή η ημερομηνία δεν θα πρέπει, δια να νόμου, να συμπίπτει με τις Ευρωεκλογές.

- Πάμε και στα θέματα τα δύσκολα, ο κ. Καμμένος αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο, δηλαδή το φωνάζει, ότι θα ρίξει την κυβέρνηση αν έρθει η Συμφωνία για τα Σκόπια στη Βουλή, χωρίς την πλειοψηφία των 180 Βουλευτών.

Παρακολούθησα και χθες το πρωί αλλά και το απόγευμα στον κ. Χατζηνικολάου τη συνέντευξη του κυρίου Καμμένου και διαπίστωσα ότι υπήρχαν πάρα πολλές εκδοχές για το τι πρόκειται να πράξει ο ίδιος, όταν αυτή η Συμφωνία θα έρθει προς κύρωση στη Βουλή. Εκείνο που θέλω να πω είναι ότι καμιά φορά πέρα από τις προθέσεις του καθενός, αναπτύσσεται μία δυναμική στα πράγματα που μας υπερβαίνει και αυτό ισχύει και για τον κύριο Καμμένο και για όλους. Η πρόθεση της κυβέρνησης είναι σαφής, να ολοκληρωθεί ο οδικός χάρτης που προβλέπεται στη Συμφωνία και να έρθει για κύρωση στη Βουλή, διότι αυτό είναι εθνικά επωφελές και από αυτό δεν θα φύγουμε ούτε βήμα.

- Ακόμα κι αν «πέσει» η κυβέρνηση για αυτό;

Τι εννοείται να «πέσει» η κυβέρνηση;

- Αν καταψηφιστεί η Συμφωνία, δεν θα είναι αιτία «πτώσης»;

Η Συμφωνία από ότι φαίνεται με βάση τις πολιτικές τοποθετήσεις άλλων δυνάμεων και βουλευτών, φαίνεται ότι σε κάθε περίπτωση εξασφαλίζει την απαιτούμενη από το Σύνταγμα πλειοψηφία, η οποία είναι 151.

- Άρα το ενδεχόμενο των 180 δεν το βλέπετε.

Το ενδεχόμενο των 180 (σ.σ. βουλευτών), έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η εικόνα, δεν προκύπτει. Εάν με την δυναμική υλοποίηση αυτής της Συμφωνίας υποχωρήσουν οι ενστάσεις και οι αντιστάσεις που υπάρχουν από τα άλλα κόμματα, μακάρι να γίνει, προς όφελος θα είναι νομίζω.

- Τώρα, εκτιμάτε ότι η στάση του κ. Καμμένου βοηθά την κυβέρνηση; Κατά τη γνώμη μου εμφανίζεται μία κυβέρνηση σε ομηρία, όταν λέει ο κυβερνητικός εταίρος ότι μπορώ να τη ρίξω και σε αποδρομή, με την έννοια ότι δεν βρίσκει συμμάχους. Βοηθάει λοιπόν αυτή η στάση του προέδρου των ΑΝΕΛ;

Επί της ουσίας της θέσης του, η οποία βέβαια διαχρονικά παραμένει συνεπής, έτσι όπως βλέπει τουλάχιστον εκείνος τα πράγματα, οδήγησε τελικά σε έναν ιδιότυπο ανταγωνισμό των ΑΝΕΛ με τη Νέα Δημοκρατία στη διεκδίκηση ενός συγκεκριμένου εκλογικού τμήματος, ενός τμήματος των ψηφοφόρων. Αυτός λοιπόν ο ανταγωνισμός νομίζω ότι έχει εγκλωβίσει πια τον δημόσιο διάλογο και τον έχει αποπροσανατολίσει. Αντί να κοιτάξουμε λοιπόν το περιεχόμενο αυτής της συμφωνίας, τις δυνατότητες για τη χώρα μας, για την Μακεδονία, για τη διεθνή θέση της χώρας, έχουμε εγκλωβιστεί σε πράγματα, τα οποία εν πολλοίς είναι ανιστόρητα, αποπροσανατολιστικά και παραπέμπουν σε άλλου είδους εθνικολαϊκιστικές απόψεις.

- Τόσο της Νέας Δημοκρατίας όσο και των ΑΝΕΛ, λέτε.

Προφανώς, είπαμε αυτός ο ιδιότυπος ανταγωνισμός…

- Πάντως το γεγονός ότι ο κυβερνητικός σας εταίρος προαναγγέλλει ότι θα φύγει από την κυβέρνηση, θα άρει την εμπιστοσύνη του και θα ζητήσει από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας εκλογές, εάν έρθει η Συμφωνία για το Μακεδονικό στη Βουλή με απλή πλειοψηφία, αυτό αυτομάτως εισάγει τη χώρα σε μία προεκλογική περίοδο, έτσι δεν είναι; Σε μία περίοδο πολιτικής αστάθειας.

Το απόγευμα, όμως, άκουσα τον κ. Καμμένο να λέει ότι δεν θέλω να «ρίξω» την κυβέρνηση και ότι θα μείνω μέχρι τέλους.

- Ναι αλλά βγάζουν νόημα όλα αυτά, το πρωί να λέει θα πάω στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και το βράδυ… Μας έχετε μπερδέψει σε μία κατάσταση πολιτικής ασυναρτησίας.

Μας έχετε ξεμπερδέψει; Μαζί μιλάμε, συνεπώς σας ευχαριστώ για τον πληθυντικό ευγενείας.

- Ως κυβέρνηση εννοώ.

Ο καθένας ξέρετε αυτές τις στιγμές μιλά εξ ονόματός του. Εγώ δεν μιλάω εξ ονόματος των ΑΝΕΛ, ο κ. Καμμένος έδωσε τις δικές του απαντήσεις. Σας είπα, λοιπόν, πριν ότι πράγματι αυτό το παιχνίδι των πολλαπλών απαντήσεων, εγκυμονεί κινδύνους.

- Κινδύνους για τι;

Για την ίδια την κυβέρνηση, αυτό εννοώ, τη σταθερότητά της, αν και επαναλαμβάνω σε σχέση με το θέμα που συζητάμε της Συμφωνίας θεωρώ ότι θα εξασφαλιστεί η ψήφισή της.

- Εάν αποσυρθούν οι ΑΝΕΛ από την κυβέρνηση, μπορεί να σταθεί κυβέρνηση ή πάμε σε εκλογές αυτομάτως;

Δεν μπορώ να κάνω αυτή την στιγμή μια ασφαλή εκτίμηση, θεωρώ όμως ότι η κυβέρνηση έχει αυτή τη στιγμή πολλά «όπλα στην φαρέτρα» της, έτσι ώστε αν ο μη γένοιτο φτάσουμε σε αυτό το σημείο -πράγμα το οποίο δεν το θεωρώ πιθανό - να ξεπεράσουμε αυτόν τον σκόπελο. Ξέρετε γιατί λέω να ξεπεράσουμε αυτόν τον σκόπελο;

Διότι πραγματικά αυτό που προέχει είναι να είναι να ολοκληρωθεί ασφαλώς το Πρόγραμμα, το οποίο λήγει στις 21 Αυγούστου και συνεπώς να μπορέσουμε όλοι από ένα ευνοϊκότερο έδαφος, να χαράξουμε από δω και πέρα την πορεία της οικονομίας της χώρας στις νέες συνθήκες. Αυτό δεν πρέπει να το χάσουμε.

- Είπατε έχουμε «όπλα στην φαρέτρα» μας. Σε τι ακριβώς αναφέρεστε;

Εννοώ ότι υπάρχουν πάρα πολλές εκδοχές σε περίπτωση που ο κ. Καμμένος αποφασίσει να αποσυρθεί από την κυβέρνηση, να στηρίξει ίσως με ανοχή, να δει εν πάση περιπτώσει… αλλά όλα αυτά ξέρετε περισσότερο είναι σενάρια τα οποία ταιριάζουν περισσότερο σε εσάς τους δημοσιογραφικούς αναλυτές και λιγότερο σε έναν Υπουργό της κυβέρνησης, νομίζω ότι έχω πει ήδη πολλά.

- Αυτό είναι αλήθεια, αλλά επειδή η πολιτική είναι η τέχνη του προβλέπειν, θα ήθελα να σας ρωτήσω δύο πράγματα, αν μπορεί να υπάρχει ανασύνθεση της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας από την παρούσα Βουλή και δεύτερον αν η κυβέρνηση μπορεί να στηριχθεί -σε αυτή την περίπτωση, την οποία χαρακτηρίσατε όχι πολύ πιθανή- σε ανεξάρτητους βουλευτές. Να έχετε δηλαδή τη στήριξη ανεξαρτήτων βουλευτών.

Όλα αυτά τα θεωρώ ανοιχτά ενδεχόμενα, χωρίς να μπορώ μετά βεβαιότητας να τα περιγράψω και να τα προβλέψω.

- Έχει όντως πολύ ενδιαφέρον η τοποθέτησή σας. Ας πάμε στην περίοδο μετά το Πρόγραμμα, στην οποία αναφερθήκατε. Όταν ολοκληρωθεί το μνημόνιο, μετά τις 21 Αυγούστου, μπορεί να ανοίξει μία συζήτηση για την επαναδιαπραγμάτευση των δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί για το 2019 και το 2020; Δηλαδή των μέτρων που αφορούν σε συντάξεις και αφορολόγητο;

Νομίζω ότι όσο πλησιάζουμε προς το τέλος του Προγράμματος, αποσαφηνίζονται οι δυνατότητες και το τοπίο. Με αυτή την έννοια και οι χθεσινές δηλώσεις του κ. Μοσκοβισί, μας βοήθησαν πράγματι, ιδιαίτερα με τη φράση, «Δεσμεύσεις υπάρχουν, αλλά δεν είναι δεδομένα και άκαμπτα τα μέσα για την επίτευξη των συγκεκριμένων δεσμεύσεων και στόχων», και μας δίνεται, πια, η δυνατότητα να καταλάβουμε ότι μπαίνουμε σε μία νέα φάση όπου σημασία έχει να πιάνουμε μεν τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων, αλλά και με ένα μίγμα πολιτικής για το οποίο θα εμείς είμαστε υπεύθυνοι.

Και πιο συγκεκριμένα, αυτό που αφορά για παράδειγμα στα μέτρα από 01/01/2019 για τις συντάξεις, θεωρώ ότι, ναι, αυτό το θέμα τίθεται από την ίδια τη ζωή, πρώτα από όλα από τους ίδιους τους συνταξιούχους, άρα είμαστε υποχρεωμένοι να το προσεγγίσουμε και να το δούμε κάτω από τις συνθήκες που θα διαμορφωθούν κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του επόμενου έτους.

- Να το δείτε θετικά εννοείτε.

- Οφείλω επίσης για αποκατάσταση, γιατί πρέπει να τα λέμε όλα, ότι εσείς ήσασταν ο πρώτος Υπουργός της κυβέρνησης που δημοσίως, μάλιστα νομίζω ότι μαζί πρέπει να το συζητούσαμε, θέσατε αυτό το θέμα. Βεβαίως, εδώ πριν από δύο μήνες. Οφείλουμε να το ομολογήσουμε δηλαδή, για να αποδώσουμε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι.

Νομίζω και σε μια συνέντευξη που μου είχατε πάρει.

- Αυτό παλαιότερα όταν ήμουν ακόμα στην Real. Άρα αυτό ισχύει και για το αφορολόγητο;

Ναι βεβαίως, βεβαίως ισχύει και για τη μείωση του αφορολόγητου. Σας θυμίζω λοιπόν ότι υπήρχε ένα πλέγμα μέτρων και αντίμετρων, τα οποία θα δημιουργούσαν κάποιες επιπτώσεις, αρνητικές σε κάποιους και κάποιες θετικές επιδράσεις σε κάποιους άλλους.

Αν λοιπόν αυτή τη στιγμή φαίνεται -και επιβεβαιώνεται από την πορεία της οικονομίας- ότι δεν κινδυνεύουμε σε σχέση με τη βασική μας δέσμευση -που είναι το 3,5% του πρωτογενούς πλεονάσματος και αυτό συνομολογείται από παντού, εκτιμάται πως έτσι θα πάνε τα πράγματα- τότε αυτό το πακέτο μέτρων και αντίμετρων προφανώς πρέπει να αλλάξει ως μίγμα, ως πολιτική.

- Πριν συνεχίσουμε την κουβέντα για την οικονομία, θέλω ένα σχόλιο, μας έφερε τώρα η Πέρσι Μπόλια μία δήλωση του υφυπουργού Μεταφορών και Υποδομών, του κ. Μαυραγάνη, ο οποίος χαρακτηρίζει κακή τη Συμφωνία των Πρεσπών και λέει ότι οι ΑΝΕΛ όταν θα έρθει αυτή η Συμφωνία προς κύρωση στη Βουλή, θα άρουν την εμπιστοσύνη τους προς την κυβέρνηση και τονίζει μάλιστα ότι είναι ανίσχυρη η υπογραφή του Πρωθυπουργού. Θα ήθελα να σας ρωτήσω τι είδους κυβέρνηση είναι αυτή κ. Υπουργέ;

Το σχολιάσαμε πριν από λίγο αυτό. Επανερχόμαστε από εκεί που ξεκινήσαμε; Προφανώς, κάνω τώρα μία προσπάθεια ερμηνείας για κάτι που δεν έχω δει, το ακούω από εσάς και δεν το έχω δει, άρα πάντοτε ελλοχεύει ένας κίνδυνος σε μία τέτοια προσέγγιση.

Προφανώς εννοεί ότι η Συμφωνία δεν ισχύει εάν δεν ψηφιστεί από την Βουλή. Αυτό είναι γνωστό, το έχουμε πει από την πρώτη στιγμή. Εμείς λοιπόν θα πάρουμε όλα εκείνα τα μέτρα, ώστε η Συμφωνία -και πιστεύουμε ότι θα επιτευχθεί αυτό- να ψηφιστεί από την Βουλή.

- Σε ένα άλλο θέμα, επειδή χθες είχαμε μια κοινή θέση στην υπόθεση του κ. Μοσκοβισί, ότι το ΚΙΝΑΛ συμπλέει με την ΝΔ; Δεν είναι πια εν δυνάμει σύμμαχός σας, θέλω να πω; Γιατί ακούω διάφορες τέτοιες τοποθετήσεις σας.

Για το ΚΙΝΑΛ, το βασικό του δίλημμα, πάνω στο οποίο θα πρέπει να τοποθετηθεί είναι, αν θα έχει μία διακριτή στρατηγική και ταυτότητα ή αν θα μετεξελιχθεί και θα κινηθεί ως μία πολιτική δύναμη δορυφόρος της Νέας Δημοκρατίας.

Αυτό το αντιμετωπίζει από την αρχή της συγκρότησής του και μάλιστα είχαμε πει -και επιβεβαιώθηκε τελικά από τα πράγματα- ότι ήταν λίγο ανορθόδοξος ο τρόπος που διαμορφώθηκε. Πρώτα βρήκαν όνομα, αρχηγό και μετά άρχισαν να συζητάνε για τα όργανα και για τις πολιτικές τους θέσεις. Αυτά τα πράγματα είναι στη σφαίρα της μεταπολιτικής, είναι μεταμοντέρνα και δεν γίνονται πουθενά. Έτσι δεν είναι; Τώρα λοιπόν φάνηκε μετά και από την αποχώρηση και του Ποταμιού ότι αυτή η ενότητα ήταν σαθρή.

Από την άλλη, πρωτοκλασάτα στελέχη που διαδραμάτισαν κρίσιμο κυβερνητικό ρόλο όλο το προηγούμενο διάστημα, ανοικτά τοποθετούνται στο Προγραμματικό πεδίο, κοντά σε αυτά που λέει η Νέα Δημοκρατία. Άρα το θέμα της διαφοροποίησης απέναντι στον νεοφιλελευθερισμό πρωτίστως, αλλά και απέναντι στην Προγραμματική πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, είναι ένα θέμα ανοιχτό για το Κίνημα Αλλαγής και εδώ δεν τα έχει καταφέρει, δεν έχει δώσει πειστικές απαντήσεις.

- Ο κύριος Ραγκούσης είναι στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, όπως λέει η Χαριλάου Τρικούπη;

Εξ όσων γνωρίζω δεν είναι. Μέλος της Κεντρική Επιτροπής του ΚΙΝΑΛ είναι. Εγώ απλώς θέλω να πω για τον κ. Ραγκούση ότι διάβασα με μεγάλη προσοχή -όχι αυτά που είπε τώρα, και αυτά, αλλά κυρίως αυτά που είχε πει για το νομοσχέδιο για την αυτοδιοίκηση, αφού ήταν ένας από τους προηγούμενους Υπουργούς Εσωτερικών- και με χαρά διαπίστωσα ότι είχε μία θετική τοποθέτηση απέναντι στην καθιέρωση της απλής αναλογικής.

Και αυτό δείχνει τελικά μία συνέχεια στις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες που έχουν ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια, μεταρρυθμιστικές προσπάθειες με τις οποίες η Νέα Δημοκρατία βρέθηκες σε όλες απέναντι, διότι η Νέα Δημοκρατία δεν έχει ούτε μία μεταρρυθμιστική πρόταση για την αυτοδιοίκηση να καταθέσει από το 1974 κι έπειτα.

- Άλλη μια ερώτηση, ίσως από μένα να είναι τελευταία, το Ποτάμι τώρα που είναι ένα ξεχωριστό κόμμα εκτός από ξεχωριστή κοινοβουλευτική ομάδα, το βλέπετε πιο κοντά σας; Μπορεί να είναι ένας εν δυνάμει σύμμαχός σας;

Πρώτα απ’ όλα αυτό θα το αποφασίσει το Ποτάμι. Διακριτός χώρος είναι. Έχουμε συναντηθεί σε μία σειρά νομοσχεδίων, όπως θυμάστε, στο παρελθόν. Κορυφαίο είναι το ζήτημα της Συμφωνίας για το «Μακεδονικό», από εκεί κι έπειτα σε πάρα πολλά πράγματα έχουμε διαφορετικές προσεγγίσεις και νομίζω ότι με απόλυτο σεβασμό πρέπει να αντιμετωπίζουμε αυτόν τον χώρο.

- Να κάνω την ερώτηση πιο πολιτική, μπορεί να είναι εν δυνάμει σύμμαχός σας, στην παρούσα Βουλή; θα το θέλατε εσείς;

Εάν αυτό βασίζεται σε κάποιες συγκεκριμένες προγραμματικές δεσμεύσεις και συμπτώσεις, βεβαίως, έτσι είναι οι αξιόπιστες συνεργασίες νομίζω. Όταν έχουν ένα πολύ σαφές προγραμματικό πεδίο σύγκλισης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL