Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αυξημένες νεφώσεις
18 °C
15.9°C19.3°C
3 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αυξημένες νεφώσεις
16 °C
13.8°C18.0°C
0 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
14 °C
11.0°C14.4°C
2 BF 77%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
14.9°C16.6°C
2 BF 74%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C12.4°C
0 BF 71%
Αλ. Τσίπρας: Πολύ κοντά το κλείσιμο της αξιολόγησης, είτε κάποιοι το θέλουν είτε όχι
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Αλ. Τσίπρας: Πολύ κοντά το κλείσιμο της αξιολόγησης, είτε κάποιοι το θέλουν είτε όχι

Έχοντας πίσω του τη μία από τις τρεις δίδυμες σήραγγες των Τεμπών, που συμβολικά πήρε το όνομα του ήρωα του Κιλελέρ Μαρίνου Αντύπα, ο Αλέξης Τσίπρας έστειλε το μήνυμα της εξόδου της χώρας από το τούνελ της ύφεσης και της οικονομικής κρίσης. "Είτε κάποιοι το θέλουν είτε όχι, το κλείσιμο της αξιολόγησης είναι πάρα πολύ κοντά" τόνισε ο πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της τελετής παράδοσης της σήραγγας των Τεμπών και του τμήματος Μαλιακός - Κλειδί του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), στο νότιο μέτωπο της σήραγγας Τ2.

Τονίζοντας εμφατικά πως «τα παιχνίδια των καθυστερήσεων τελειώνουν εδώ και μέσα στον Απρίλιο τελειώνουν και οι ατέρμονες συζητήσεις και καθυστερήσεις για τα αναγκαία μέτρα απομείωσης του χρέους», ο Αλ. Τσίπρας ξεκαθάρισε από τα Τέμπη ότι «είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε τους κόπους του ελληνικού λαού, να μην αφήσουμε κανέναν να παίζει παιχνίδια σε βάρος της οικονομίας». Πρόσθεσε δε πως «το κλείσιμο της δύσκολης αυτής συγκυρίας θα σηματοδοτηθεί και από το επικείμενο κλείσιμο της αξιολόγησης», σημειώνοντας πως «η Ελλάδα κατακτά μια συνολική συμφωνία που της ανοίγει τον δρόμο για την έξοδο από τα προγράμματα οικονομικής επιτροπίας και, παρά τις Κασσάνδρες, ανακτά τη δύναμη να σταθεί στα πόδια της».

«Δεν διεκδικεί η κυβέρνηση την πατρότητά τους, αλλά το δίκιο ότι κατάφερε να ξεμπλέξει ένα κουβάρι εμπλοκών και δυσκολιών μέσα από δύσκολη διαπραγμάτευση» τόνισε ο Αλ.Τσίπρας εγκαινιάζοντας το οδικό τμήμα Ευαγγελισμός - Σκοτίνα, μήκους 26 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει τις τρεις νέες δίδυμες σήραγγες, σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως πρόκειται για ένα έργο που λίγοι πίστεψαν ότι θα τελειώσει και συντομεύει κατά 20 λεπτά τη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Ο πρωθυπουργός πρόσθεσε πως με το έργο αυτό «παρακάμπεται ίσως το πιο επικίνδυνο τμήμα της οδικής σύνδεσης μεταξύ των δύο πόλεων, το πέρασμα των Τεμπών», ενώ έκανε γνωστό ότι στη συμφωνία Δημοσίου - παραχωρησιούχου προβλέπεται η ελεύθερη πρόβαση ΑμεΑ χωρίς διόδια, σε όλο το μήκος του δρόμου.

«Τα έργα αυτά ανήκουν σε έναν και μοναδικό ιδιοκτήτη, τον ελληνικό λαό, στον οποίο σήμερα τα παραδίδουμε, δεν διεκδικεί η κυβέρνηση την πατρότητά τους, αλλά το δίκιο ότι κατάφερε να ξεμπλέξει ένα κουβάρι εμπλοκών και δυσκολιών μέσα από δύσκολη διαπραγμάτευση» πρόσθεσε ο Αλέξης Τσίπρας, που δεν παρέλειψε να ασκήσει κριτική στις επιλογές των προηγούμενων κυβερνήσεων, μιλώντας για «τεράστιες υπερβάσεις και ανυπαρξία γραμμής προστασίας του Δημόσιου".

«Κληρονομήσαμε βαλτωμένα έργα και τα τελειώσαμε»

Με σαφείς αναφορές στις ευθύνες της προηγούμενης κυβέρνησης, ο πρωθυπουργός υπενθύμισε πως «τον Ιανουάριο του 2015 δεν παραλάβαμε μονάχα άδεια ταμεία, κληρονομήσαμε και μια απειλή, την απειλή της ολοκληρωτικής τελμάτωσης των μεγάλων έργων που είχαν βαλτώσει πάνω από τρία χρόνια πριν», συμπληρώνοντας πως, εξαιτίας των καθυστερήσεων αυτών «υπήρχε η απειλή η χώρα να αναγκαστεί να επιστρέψει τις χρηματοδοτήσεις στην Ε.Ε. και να πληρώσει δυσβάσταχτα ποσά και αποζημιώσεις σε κατασκευαστές και παραχωρησιούχους αν τα έργα δεν τελείωναν μέχρι την άνοιξη του 2017». Σύμφωνα με τον Αλ. Τσίπρα, το συνολικό ποσό που θα έφευγε σε αυτήν την περίπτωση από τα δημόσια ταμεία θα ήταν 8,5 δισ. ευρώ, ενώ οι απαιτήσεις των παραχωρησιούχων για να ξεκινήσουν τα έργα ήταν 1,25 δισ.

«Κάτω από μια διαπραγμάτευση που κράτησε πολύ χρόνο και με την απειλή της οικονομικής ασφυξίας, καταφέραμε να φτάσουμε σε συμφωνία που μείωσε τις απαιτήσεις για αποζημιώσεις. Καταφέραμε να βρούμε τη δυνατότητα χρηματοδότησης ώστε να ξαναξεκινήσουν τα έργα» συνέχισε, σημειώνοντας δεν υπήρχε ούτε καλύτερη τεχνική κατάρτιση, ούτε η κυβέρνηση είχε μεταφυσικές δυνάμεις με τις οποίες πέτυχε αυτό το κατόρθωμα. «Είχαμε», πρόσθεσε, «την πολιτική βούληση να διαπραγματευτούμε σκληρά με παραχωρησιούχους, κατασκευαστές και ξένες τράπεζες [...] Να βάλουμε το μαχαίρι στον λαιμό και στην άλλη πλευρά». Στο σημείο αυτό υποστήριξε ότι «η τελική επιλογή των κατασκευαστών ήταν η ορθότερη δυνατή και για το Δημόσιο και για τον λαό» και διευκρίνισε πως «φτάσαμε σε λύση συμβιβασμού κατά 765 εκατ. ευρώ λιγότερα για το Ελληνικό Δημόσιο και με τη δυνατότητα οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες να ολοκληρώσουν τα έργα».

Χρ. Σπίρτζης: Κανείς δεν πίστευε ότι θα τελειώσουν τα έργα

«Τον Φεβρουάριο του 2015, μέσα στη μεγαλύτερη οικονομική κρίση της χώρας, κανείς δεν πίστευε ότι η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα θα ολοκλήρωνε τα βαλτωμένα μεγάλα έργα» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης κατά την τελετή παράδοσης της σήραγγας των Τεμπών και του τμήματος Μαλιακός - Κλειδί της ΠΑΘΕ (Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι). Επίσης, ανέφερε ότι «κανείς δεν πίστευε πως θα αντιμετωπιστούν σε τόσο μικρό διάστημα εμπλοκές, κανείς δεν πίστευε ότι θα τελειώσουν τα έργα».

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, «με τη συμφωνία που πέτυχε τον Ιανουάριο του 2017 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δεν καταβλήθηκε καμία πρόσθετη αποζημίωση ούτε ενός σεντ στον παραχωρησιούχο για να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί το έργο τον Απρίλιο του 2017», προσθέτοντας πως «όχι μόνο δεν καταβλήθηκε καμία πρόσθετη αποζημίωση, αλλά, αντιθέτως, από τις ήδη επιδικασμένες από τα διαιτητικά δικαστήρια αποζημιώσεις αλλά και τα αιτήματα των παραχωρησιούχων που αφορούσαν αποζημιώσεις παρελθόντων ετών περικόπηκαν επιπλέον 37 εκατομμύρια ευρώ προς όφελος του Δημοσίου και των Ελλήνων φορολογουμένων». Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται και απαίτηση του παραχωρησιούχου ύψους περίπου 12 εκατομμυρίων ευρώ για επιτάχυνση των εργασιών που απορρίφθηκε στο σύνολό της.

Ο Χρ. Σπίρτζης σημείωσε, τέλος, ότι με την ολοκλήρωση και παράδοση του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, αποσοβήθηκε πλήρως ο κίνδυνος επιστροφής 936 εκατομμυρίων ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τη χώρα μας, τα οποία αφορούν τις χρηματοδοτήσεις που είχαν δοθεί για το έργο στο πλαίσιο του Γ' ΚΠΣ και του ΕΣΠΑ.

Παρόντες στην τελετή ήταν ο αν. υπουργός Οικονομίας Αλ. Χαρίτσης, ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. Κ. Χατζηδάκης και οι περιφερειάρχες Θεσσαλίας Κ. Αγοραστός και Κεντρικής Μακεδονίας Απ. Τζιτζικώστας, καθώς και εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του επιχειρηματικού κόσμου.

Κ. Κρέτσου: Ηράκλειος άθλος. Εελπίζω να επισκεφθώ και το μετρό της Θεσσαλονίκης

Αριστούργημα χαρακτήρισε η Ευρωπαία επίτροπος Κορίνα Κρέτσου, κατά την παρουσία της στην τελετή παράδοσης των σηράγγων των Τεμπών, το τμήμα Ευαγγελισμός - Σκοτίνα του αυτοκινητοδρόμου Μαλιακός - Κλειδί. Η επίτροπος σημείωσε: «Επισκέφτηκα πολλά ολοκληρωμένα έργα, όπως είναι σχολεία, νοσοκομεία, το μετρό της Αθήνας, και ελπίζω σύντομα το μετρό της Θεσσαλονίκης, πριν να έρθει το τέλος της θητείας μου. Πιστεύω πως πρέπει να δείχνουμε αλληλεγγύη και αυτό γίνεται σήμερα με τα εγκαίνια των σηράγγων της Κοιλάδας των Τεμπών. Το έργο αυτό και άλλα αποδεικνύουν στην πράξη την πολιτική συνοχή στην Ελλάδα». Όπως τόνισε, η διάνοιξη σηράγγων δεν είναι ένα απλό έργο, ενώ εξέφρασε την πεποίθησή της πως «ο ελληνικός λαός θα είναι περήφανος επειδή κάτι τόσο δύσκολο έχει επιτευχθεί σήμερα». «Πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας ώστε να απορροφηθούν κονδύλια για την Ελλάδα. Ήδη έχουν συμφωνηθεί 2 δισ. ευρώ» είπε η επίτροπος και κατέληξε μιλώντας στα ελληνικά: «Ευχαριστώ πολύ».

Αθήνα - Θεσσαλονίκη σε τέσσερις ώρες

Η παράκαμψη των Τεμπών και του Πλαταμώνα περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη οδική σήραγγα στη νοτιοανατολική Ευρώπη, μήκους 6 χιλιομέτρων, και εκτιμάται ότι θα μειώσει στις τέσσερις ώρες τη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα, ενώ παράλληλα θα ελαττώσει τα τροχαία ατυχήματα. Σύμφωνα με στοιχεία του παραχωρησιούχου Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, η μέση ημερήσια κυκλοφορία και για τις δύο κατευθύνσεις στην περιοχή των Τεμπών υπολογίζεται σε περίπου 10.000 οχήματα.

Οι σήραγγες απέκτησαν ονόματα

Με την ευκαιρία των εγκαινίων, ανακοινώθηκαν από τον υπουργό Υποδομών Χρ. Σπίρτζη τα ονόματα που θα έχουν οι τρεις δίδυμες σήραγγες: Στην πρώτη σήραγγα των Τεμπών, ο ένας κλάδος πήρε το όνομα «Αντώνης Αγγελούλης Βρατσάνος, έφεδρος του ΕΛΑΣ και σαμποτέρ στην Εθνική Αντίσταση", ενώ ο β' κλάδος "Μαθητών Μακρυχωρίου Ημαθίας" προς τιμήν των 21 θυμάτων του τραγικού τροχαίου του 2003. Στη μεσαία και μεγαλύτερη σήραγγα ο ένας κλάδος πήρε το όνομα του Μαρίνου Αντύπα και ο δεύτερος του Ρήγα Φεραίου. Τέλος, ο πρώτος κλάδος της σήραγγας Πλαταμώνα πήρε το όνομα του Ιταλού μηχανικού Σέρτζιο Σιάνι, που σκοτώθηκε από τη μεγάλη κατολίσθηση στα Τέμπη το 2009, ενώ ο δεύτερος κλάδος ονομάστηκε Σήραγγα Ολύμπου.

Τιμή στον ήρωα του ΕΛΑΣ

Πριν από την τελετή εγκαινίων του έργου, ο Αλέξης Τσίπρας κατέθεσε στεφάνι στο μνημείο της Εθνικής Αντίστασης στην κοιλάδα των Τεμπών, εκεί που το 1944 μαχητές του ΕΛΑΣ υπό την αρχηγία του Αντώνη Βρατσάνου ανατίναξαν την γέφυρα καθώς περνούσε τρένο που μετέφερε στρατιώτες και πολεμοφόδια των ναζί. Ο πρωθυπουργός με την παρουσία του τίμησε τη μνήμη του επιφανέστερου σαμποτέρ της Εθνικής Αντίστασης, που τo 2007 είχε παρασημοφορηθεί για την αντιστασιακή του δράση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL