Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
21.3°C24.2°C
3 BF 38%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.3°C24.7°C
4 BF 37%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.0°C23.8°C
2 BF 58%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.6°C21.0°C
2 BF 75%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.9°C23.4°C
3 BF 35%
Στο στόχαστρο Ιερώνυμου Ν.Φίλης, πρόσφυγες και τέμενος / Διχαστικός, ξενοφοβικός, ακραίος και προσβλητικός ο λόγος του αρχιεπισκόπου
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Στο στόχαστρο Ιερώνυμου Ν.Φίλης, πρόσφυγες και τέμενος / Διχαστικός, ξενοφοβικός, ακραίος και προσβλητικός ο λόγος του αρχιεπισκόπου

Με την απειλή πως “η Εκκλησία δεν θα κάτσει με σταυρωμένα τα χέρια" ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος επέλεξε να επιδείξει από τηλεοράσεως το σκληρό πρόσωπο της Ιεραρχίας απέναντι στην κυβέρνηση και πλήθος επιλογών της, αλλά και σε μια προσπάθεια επανακαθορισμού της τασικής συγκρότησης της Ιεράς Συνόδου.

Ο κ. Ιερώνυμος, ακυρώνοντας τα όσα ο ίδιος δήλωσε προ ημερών εξερχόμενος του Μεγάρου Μαξίμου περί άρσης των παρεξηγήσεων στο θέμα της διδασκαλίας των Θρησκευτικών, επιτέθηκε στην κυβέρνηση αναρωτώμενος "ποιο λόγο έχει ο πρωθυπουργός, η Αριστερά, ο κομμουνισμός -αν θέλετε- να έχει λόγο στα εκκλησιαστικά πράγματα;”, ενώ δεν δίστασε να χρησιμοποιήσει ανοίκειους χαρακτηρισμούς για τον υπουργό Παιδείας προσωπικά.

Ο αρχιεπίσκοπος, απαξιώνοντας την πρόσφατη απόφαση του Κοινοβουλίου, ζήτησε την αναβολή της ανέγερσης του τεμένους στην Αθήνα, ακύρωσε τη μέχρι πρότινος στάση του ίδιου όσον αφορά τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης χρησιμοποιώντας εθνικιστική φρασεολογία όπως “κίνδυνος αφελληνισμού” και “αποχριστιανοποίηση”, ενώ δεν παρέλειψε να καλύψει ακόμη και τον μητροπολίτη Αμβρόσιο, ο οποίος στο παρελθόν με τα ακροδεξιά του παραληρήματα έχει κερδίσει τον τίτλο του πιο ακραίου και μισαλλόδοξου ιεράρχη.

Κατά τη διάρκεια του άκρως συντηρητικού κηρύγματός του, ο κ. Ιερώνυμος πέταξε για μία ακόμη φορά το γάντι στην κυβέρνηση για τον διαχωρισμό Εκκλησίας - Κράτους.

"Θα βρω τρόπο, έστω και επικίνδυνο τρόπο, αλλά θα μείνω στις βασικές μου αρχές, στη θέση μου και θα τις υπερασπιστώ μέχρι τέλους". Με αυτή τη φράση ο αρχιεπίσκοπος επέλεξε να δώσει συνέχεια στην τακτική της σύγκρουσης με την Πολιτεία και τους θεσμούς της, που ναι μεν είχε αφορμή για την Εκκλησία τις ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας για το μάθημα των Θρησκευτικών, αλλά πολύ σύντομα πήρε τη μορφή της ολοκληρωτικής σύγκρουσης με κάθε τι που αμφισβητεί εκκλησιαστικά κεκτημένα του παρελθόντος.

Βαρείς προσωπικοί χαρακτηρισμοί εις βάρος του υπουργού Παιδείας

Με αφορμή το μάθημα των Θρησκευτικών ο κ. Ιερώνυμος εξαπέλυσε επίθεση εναντίον του υπουργού Παιδείας, τον οποίο δεν δίστασε να χαρακτηρίσει “προβληματικό άνθρωπο που άλλα λέει το βράδυ και άλλα το πρωί” προσθέτοντας πως ο Ν. Φίλης "είναι ασυνεπής στις σχέσεις του και στα λόγια του".

Αμφισβητώντας το συνταγματικό δικαίωμα του υπουργείου Παιδείας να καθορίζει τον τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων ο αρχιεπίσκοπος εμφανίστηκε να αναρωτιέται: "Ο κ. Φίλης θέλει να ορίσει τι θα διδάσκονται τα παιδιά στα σχολεία. Έχει το δικαίωμα ως υπουργός Παιδείας. Αλλά η Εκκλησία δεν έχει δικαίωμα να πει ποια είναι η πίστη της;”.

Στο σημείο αυτό ο κ. Ιερώνυμος δεν παρέλειψε να δώσει και πολιτική χροιά στο κήρυγμά του καθώς, απευθυνόμενος στην κυβέρνηση, την κάλεσε να πει “εμείς είμαστε μια αριστερή κυβέρνηση, δεν έχουμε σχέση με αυτά τα πράγματα, πάρτε τους αυτά τα σχολεία, πάρτε τα παιδιά αυτά που θέλετε, που θέλουν να γίνουν ιερείς και μορφώστε τα ποιμαντικά, ιεραποστολικά, όπως εσείς θέλετε, αυτή είναι η φυσιολογική θέση”.

Μέσω της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου απάντησε το υπ. Παιδείας

Με την υπενθύμιση πρόσφατης ανακοίνωσης της ΕΕΔΑ για τα Θρησκευτικά επέλεξε να “απαντήσει” το υπουργείο Παιδείας στον κ. Ιερώνυμο υπενθυμίζοντας τη θέση της ανεξάρτητης αρχής:

“Σε ένα πλουραλιστικό και δημοκρατικό σχολείο, το οποίο σέβεται τη θρησκευτική ετερότητα, ένα μάθημα με κατηχητικό και ομολογιακό χαρακτήρα δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών. Αντίθετα, με γνώμονα την κριτική ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών, προκρίνεται μια σύγχρονη γνωσιολογικού χαρακτήρα θρησκειοπαιδαγωγική προσέγγιση, που δεν θα προβαίνει σε δογματική εμφύτευση συγκεκριμένων θρησκευτικών πεποιθήσεων”.

Απειλή για το έθνος και τη θρησκεία οι πρόσφυγες

Επιλέγοντας μια άκρως ξενοφοβική ρητορική ο μέχρι πρότινος αρωγός της Πολιτείας στο θέμα της υποδοχής και φιλοξενίας των προσφύγων κ. Ιερώνυμος αποκήρυξε το δόγμα της αλληλεγγύης χρησιμοποιώντας μια άκρως ξενοφοβική ρητορική περί “απόπειρας αλλοίωσης, αφελληνισμού και αποχριστιανισμού” φτάνοντας μάλιστα ακόμη και σε ρατσιστικά και εθνικιστικά σχόλια, όπως “ο μουσουλμάνος δεν αφομοιώνεται από τον Έλληνα, από την Ορθοδοξία, δεν μπορεί” και “δεν είναι θρησκεία ο μουσουλμανισμός, (...) μόνο εμείς θα πάμε προς τα εκεί και όχι αυτοί προς τα εμάς”.

"Ο λαός θα υποφέρει με το τέμενος"

Αναφερόμενος στην -με ευρεία πλειοψηφία- ψηφισμένη από τη Βουλή έγκριση ανέγερσης τεμένους στην Αθήνα, ο προκαθήμενος της Εκκλησίας δήλωσε πως “δεν είναι καιρός για τέτοια πράγματα” ανασύροντας συνωμοσιολογικά ερωτήματα και κινδυνολογικές ανησυχίες, όπως: “Τι θα είναι αυτό; Θα είναι ένας τόπος προσευχής ή θα είναι ένας χώρος διδασκαλίας; Ποιος θα διδάξει τον μουσουλμανισμό; Είναι ένα πρόβλημα αυτό. Και ο άλλος ο κίνδυνος ότι θα γίνει αφορμή πολέμου μεταξύ των μουσουλμάνων. Στο τζαμί ποιοι θα πάνε; Θα πάνε οι σιίτες, θα πάνε οι σουνίτες; Θα πάνε οι άλλοι... θα πάνε από το Πακιστάν, που δεν πάνε στο Ιράν; Από εκεί θα αρχίσει ένας άλλος καυγάς εσωτερικός, που η κυβέρνηση, όποια θα είναι, υπουργός όποιος θα είναι, θα έχει πολύ μεγάλους... αλλά και ο ελληνικός λαός θα υποφέρει”.

Μόνο καλά λόγια για τον Αμβρόσιο

Η περίπτωση του μητροπολίτη Καλαβρύτων ήταν η μοναδική που ο αρχιεπίσκοπος βρήκε το γνωστό σε όλους μας μειλίχιο ύφος του, καθώς γι' αυτόν είχε μόνο καλά λόγια. "Ο Αμβρόσιος, επειδή είναι γνωστός μου, μαζί μεγαλώσαμε, σπουδάσαμε κ.λπ., δεν κάνει λάθος. Αυτά που επισημαίνει δεν είναι λάθη, είναι ο τρόπος με τον οποίο τα λέει και αυτό που του λένε” είπε ο κ. Ιερώνυμος σε μια προσπάθεια να δώσει άφεση αμαρτιών στον γνωστό για τις ακραίες και επικίνδυνες απόψεις του μητροπολίτη, που έχει μείνει στη μνήμη όλων για απόψεις όπως “η Χρυσή Αυγή είναι η γλυκιά ελπίδα του λαού" , “ο Νίκος Φίλης είναι φίδι στον κόρφο της κυβέρνησης και της Εκκλησίας", αλλά και για τις φιλίες του με πραξικοπηματίες και δολοφόνους της χούντας.

Έχουμε να θρέψουμε 10 χιλιάδες οικογένειες... ιερέων

Τέλος, ο αρχιεπίσκοπος υπερασπίστηκε και τα υλικά συμφέροντα της Εκκλησίας μιλώντας για τις πάγιες διεκδικήσεις απέναντι στο κράτος. Ερωτηθείς εάν θα μπορούσε η Εκκλησία να ζητήσει πράγματα που έχασε πριν από 100 χρόνια τώρα με βάση τις άσχημες οικονομικές συνθήκες, απάντησε:

«Σωστό είναι αυτό, αλλά έχουμε δικαιώματα σε αυτή τη ζωή. Έχουμε 10.000 οικογένειες ιερέων. Θα τους αφήσουμε χωρίς μισθό; Δεν έχουμε μία ευθύνη εμείς; Και επιτρέπεται ένας καβγάς μεταξύ του αρχιεπισκόπου και του πρωθυπουργού ή με τον υπουργό Παιδείας ή με τους άλλους υπουργούς Περιβάλλοντος, επιτρέπει λοιπόν αυτός ο καβγάς να αφήσουμε 10.000 οικογένειες ιερέων να υποφέρουν; Και γιατί να υποφέρουν όταν όλη αυτή η περιουσία ήταν δική τους και επειδή υπάρχουν και μερικοί οι οποίοι λένε 'και πού τα βρήκε η Εκκλησία;'».

Π. Ρήγας: “Ορισμένες εκφράσεις αδικούν την ίδια την Ορθοδοξία”

“Ως κράτος πρέπει να σεβόμαστε και να ενσωματώνουμε όλες τις θρησκείες, τις μειονότητες και τις εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής” ήταν το σχόλιο του Πάνου Ρήγα, γραμματέα του ΣΥΡΙΖΑ, για τα όσα είπε ο Ιερώνυμος, αναφέροντας μεν ότι “η Ορθοδοξία έχει μεγαλύτερο βάρος στην ιστορία της χώρας μας”, αλλά “συγκεκριμένες εκφράσεις, όταν ακούγονται από το στόμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας, αδικούν την ίδια την Ορθοδοξία, που έχει στον πυρήνα της τον ανθρωπισμό”.

Για τις σχέσεις Εκκλησίας και Κράτους -επί των οποίων ο αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε τον διαχωρισμό και παραδέχθηκε πως “μέχρι τώρα, είτε κατ’ ανοχή είτε διότι έτσι συνηθίσαμε, υποχωρούσαμε”- ο Π. Ρήγας είπε (στα Παραπολιτικά FM): “Η συζήτηση περί διαχωρισμού Εκκλησίας και Κράτους πρέπει να γίνει με συναινετικό τρόπο που να δίνει τη δυνατότητα τόσο στο Κράτος όσο και στην Εκκλησία να διαμορφώσουν τους όρους”.

ΔΗΜ.ΑΡ.: “Διχαστικός ο λόγος της Εκκλησίας”

"Δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος αφελληνισμού, δεν είναι δυνατόν να ακούγονται τέτοιες κουβέντες" σχολίασε η ΔΗΜ.ΑΡ. κατηγορώντας για "διχαστικό λόγο" τον επίσημο θεσμικό εκπρόσωπο της Εκκλησίας.

Υποστηρίζοντας πως "η ανέγερση τζαμιού δεν είναι δυνατόν να αναβληθεί" η ΔΗΜ.ΑΡ. επανέλαβε το αίτημα για χωρισμό των σχέσεων Εκκλησίας - Κράτους εξηγώντας: "Το μάθημα των Θρησκευτικών να καθορίζεται από το κράτος και να μετατραπεί από ομολογιακό μάθημα σε μάθημα γνώσης των θρησκειών, οι ιερωμένοι να σταματήσουν να είναι οιονεί δημόσιοι υπάλληλοι μισθοδοτούμενοι από το κράτος, η κατάργηση του θρησκευτικού όρκου κ.ά.".

"Η επιβεβαίωση δε της τοποθέτησης του συγκυβερνήτη κ. Καμμένου ότι θα ρίξει την κυβέρνηση εάν δεν συμφωνήσει και του το ζητήσει ο αρχιεπίσκοπος δείχνει ότι ορισμένοι αντιλαμβάνονται τη χώρα μας ως ένα θεοκρατικό καθεστώς και όχι ως μία σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα" συνεχίζει κατηγορώντας και τον Αλ. Τσίπρα ότι "νίπτει τας χείρας του".

Δηκτικό σχόλιο από τον σύμβουλο του Χριστόδουλου

“Το αυθεντικό αναπαύεται στο Πρώτο (σ.σ.: Νεκροταφείο)”, ήταν το σχόλιο του Σ. Τζούμα, συμβούλου του μακαριστού Χριστόδουλου, για όσα είπε ο κ. Ιερώνυμος για τον τελευταίο. Ο Σ. Τζούμας χαρακτήρισε “ατόπημα” τις δηλώσεις Ιερώνυμου για τον Χριστόδουλο, ενώ για τα όσα είπε περί Ν. Φίλη τόνισε: “Είναι ο μόνος που δεν πρέπει να ανησυχεί. Η συνέντευξη του έδωσε πόντους. Και στον επικείμενο ανασχηματισμό ενισχυμένος θα βγει”.

Υπενθυμίζεται ότι ο Ιερώνυμος δήλωσε: “Και ο Χριστόδουλος είχε τα δικά του χαρίσματα. Κι εγώ μπορεί να έχω κάποιο χάρισμα ή κάποια ιδιοτυπία. (...) Εκτιμώ το έργο του αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, παρόλο που ήμουν πικραμένος για λόγους ουσιαστικούς, και είπα πως ό,τι καλό έκανε ο Χριστόδουλος θα το συνεχίσω και δεν θα θελήσω να πάρω ρεβάνς... Επομένως σέβομαι το έργο του αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, είχαμε μία διαφορετική άποψη σε μερικά πράγματα, αλλά η ιστορία που έρχεται, και άλλοι θα δώσουν συνεντεύξεις σε μερικά χρόνια από τώρα, θα πουν ποιος είχε δίκιο”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL