Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.1°C25.3°C
3 BF 46%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.2°C24.2°C
2 BF 48%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
18.8°C21.0°C
3 BF 64%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
19.3°C21.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
24.5°C24.5°C
3 BF 40%
Οργανισμός Αδιαφανών Συνθηκών Θεσσαλονίκης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οργανισμός Αδιαφανών Συνθηκών Θεσσαλονίκης

Εδώ και περίπου 60 χρόνια, από τότε, δηλαδή, που ο αείμνηστος “εθνάρχης” ξήλωσε τις ράγες του τραμ, ο ΟΑΣΘ έχει το μονοπώλιο της αστικής συγκοινωνίας, ενώ όλα αυτά τα χρόνια λειτουργεί με έναν εντελώς αδιαφανή τρόπο σε όλα τα επίπεδα. Το πλέον παράδοξο είναι ότι μέσα από τις ληστρικές για το Δημόσιο συμβάσεις οι μέτοχοί του έχουν σταθερό κέρδος, ανεξάρτητα από το αν η επιχείρηση είναι κερδοφόρα ή ζημιογόνα. Αυτό ανέρχεται στα 16 εκατ. ευρώ “βρέξει - χιονίσει”. Ποιοι είναι οι μέτοχοι; Ουδείς γνωρίζει με ακρίβεια, αφού το μετοχολόγιο είναι επτασφράγιστο μυστικό.

Το μετοχολόγιο

Αυτό που γνωρίζουμε σε γενικές γραμμές είναι ότι από τις 424 άρτιες μετοχές του ιδιωτικού οργανισμού, που η κάθε μία “προικοδοτείται” με 37.735 ευρώ ετησίως, τις 26 έχει το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, τις 22 ο συνεταιρισμός των εργαζομένων και τις 21 το νομικό πρόσωπο του ΟΑΣΘ. Τις υπόλοιπες, βάσει των όσων υποστηρίζει η διοίκηση του οργανισμού, τις μοιράζονται περίπου 2.000 μικρομέτοχοι. Ωστόσο εδώ και χρόνια υπάρχουν φήμες ότι ανάμεσα στους μικρομετόχους κρύβονται και κάποιοι μεγαλομέτοχοι, που είναι πρόσωπα που πέρασαν από την πολιτική σκηνή και ανήκουν στο παλιό πολιτικό δίπολο που κυβέρνησε τη χώρα μέχρι το 2015.

Μεγαλομέτοχος το συνδικάτο

Έτσι με πρόχειρους υπολογισμούς ο συνεταιρισμός των εργαζομένων λαμβάνει περί τα 830.000 ευρώ ετησίως, και προφανώς πρόκειται για έναν εύρωστο συνεταιρισμό, ενώ το νομικό πρόσωπο του ΟΑΣΘ λαμβάνει αντίστοιχα 790.000 ευρώ και το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης 980.000 ευρώ. Βέβαιο είναι πάντως ότι οι μέτοχοι δεν έχουν βάλει το “χέρι στη τσέπη” όλα αυτά τα χρόνια για να βελτιώσουν τις υπηρεσίες του οργανισμού προς τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Αντίθετα, αυτοί εισπράττουν, και μέχρι πρόσφατα έρχονταν το κράτος και το επιβατικό κοινό να καλύψουν τις ζημίες που καταγράφει ο ΟΑΣΘ. Οι μέτοχοι, επίσης, όχι μόνο δεν έβαλαν το “χέρι στην τσέπη” για να πληρώσουν τα οφειλόμενα στους εργαζόμενους, αλλά μέχρι τον Ιούνιο πήραν κανονικά τα μερίσματά τους. Εξάλλου για πολλούς στον ΟΑΣΘ τα χρήματα θα έπρεπε να βγουν από τη μια τσέπη για να μπουν στην άλλη, αφού όπως ακούγεται η πλειονότητα των μετόχων είναι και εργαζόμενοι στον οργανισμό. Ίσως γι' αυτό και το συνδικάτο του χαρακτηρίζεται από πολλούς “εργοδοτικό”... Συχνά πάντως από τον ΟΑΣΘ διαρρέει η πληροφορία ότι οι μικρομέτοχοι μοιράζονται περί τα 300 ευρώ ο καθένας μηνιαίως. Το ερώτημα βέβαια είναι, αν έχουν έτσι τα πράγματα, γιατί η διοίκηση του οργανισμού δεν δίνει στη δημοσιότητα το μετοχολόγιό της;

Ο ΟΑΣΘ πολύ γρήγορα μετά την ίδρυσή του έμαθε να λυμαίνεται το δημόσιο χρήμα συνάπτοντας σκανδαλώδεις συμβάσεις που μόνο στην Ελλάδα μπορούν να σταθούν... Μπορεί βάσει της τελευταίας σύμβασης που υπογράφηκε από προηγούμενες κυβερνήσεις η αντισταθμιστική καταβολή να μειώνεται αισθητά τα τελευταία χρόνια, ωστόσο στο διάστημα 2014 έως 2017 ο ιδιωτικός οργανισμός θα πρέπει να έχει επιδοτηθεί από το κράτος με συνολικά πάνω από 235 εκατ. ευρώ (90.950.411 ευρώ έλαβε το 2014, 53.228.901 το 2015, 47.041.162 το τρέχον έτος και 44.146.017 ευρώ το 2017). Και δεν είναι μόνο αυτά, αφού διεκδικεί πάνω από 100 εκατ. ευρώ, για ποσά που χρεώνει χωρίς σοβαρή τεκμηρίωση σε υπουργεία για τη μεταφορά μαθητών, ανέργων, ατόμων με ειδικές ανάγκες κ.ά. Επίσης, στο παρελθόν υπήρξαν χαριστικές ρυθμίσεις για τα χρέη του στα ταμεία, αν συνυπολογιστούν όλα αυτά, το “άρμεγμα” του Δημοσίου υπερπλασιάζεται.

Επτασφράγιστο μυστικό η μισθοδοσία

Ένα από τα μεγάλα ανελαστικά έξοδα στους προϋπολογισμούς του ΟΑΣΘ είναι το μισθολογικό του κόστος, το οποίο ανέρχεται σήμερα στα 86 εκατ. ευρώ. Ο πρόεδρος του συνδικάτου και ισχυρός άνδρας του οργανισμού κ. Τσερμενίδης υποστήριζε ότι οι μισθοί των εργαζομένων δεν είναι αυτοί που ακούγονται και πως οι καθαρές αποδοχές τους δεν ξεπερνούν τα 1.000 έως 1.300 ευρώ τον μήνα. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, πάντως, είναι σίγουρο ότι οι πολλοί εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ αμείβονται καλύτερα από τους πανεπιστημιακούς δασκάλους. Ο μέσος μισθός, ωστόσο, υπολογίζεται σε 2.667 ευρώ μεικτά μηνιαίως και προφανώς θα υπάρχουν μισθολογικές ανισότητες. Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι οι εργαζόμενοι δέχτηκαν και μια μικρή μείωση στις αποδοχές τους, στο όνομα του εξορθολογισμού της λειτουργίας του οργανισμού. Το γεγονός ότι η διοίκηση του ΟΑΣΘ αρνήθηκε να δώσει τη λίστα μισθοδοσίας στον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη επικαλούμενη προσωπικά δεδομένα, ικανοποίησε ιδιαιτέρως τη διοίκηση του συνδικάτου. Μάλιστα ο ιδιοκτήτης της ιστοσελίδας “thestival” σε ένα σχόλιό του για τον ΟΑΣΘ ισχυρίστηκε ότι ο Δ. Τσερμενίδης, όταν τον ρώτησε “γιατί δεν στέλνετε τη λίστα μισθοδοσίας στο υπουργείο για να σας βάλει τα χρήματά σας”, φέρεται να του σφύριξε στο αυτί “Γιατί θα μας βγάλουν στα μανταλάκια για τους μισθούς που παίρνουμε...”. Μεγάλος φόβος των εργαζομένων είναι μήπως και ενταχθούν στο ενιαίο μισθολόγιο. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεών τους, κατήγγειλαν ότι αυτό είναι το σχέδιο της κυβέρνησης. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι στην έκθεση που συνέταξαν οι επιθεωρητές του υπουργείου Μεταφορών για το 2010 διαπιστώνουν ότι “το Ελληνικό Δημόσιο αναγνωρίζει ως δαπάνη προσωπικού οποιαδήποτε παροχή προβλέπεται από τις ΣΣΕ χωρίς να παρεμβαίνει στον καθορισμό του ύψους των αμοιβών. Όμως στο προσωπικό του ΟΑΣΘ καταβάλλονται από 11 έως 26 επιδόματα, με συνέπεια ο βασικός μισθός να αποτελεί μόλις το 36% του συνόλου των βασικών αποδοχών και το μέσο ετήσιο μισθολογικό κόστος ανά εργαζόμενο να ανέρχεται κατά το 2010 σε 37.297 ευρώ”.

“Ηρακλής” πίνει, ΟΑΣΘ κερνάει

Στην ίδια έκθεση αποκαλύπτεται ότι πολλοί από τους μετόχους ή μικρομετόχους του ΟΑΣΘ έχουν κέρδη και από το alter ego του οργανισμού, τον συνεταιρισμό “Ηρακλή”, στον οποίο η πλειονότητα των μετόχων είναι και μέτοχοι του ΟΑΣΘ. Είναι ο συνεταιρισμός από τον οποίο μισθώνει γραφεία και αμαξοστάσια, με απευθείας αναθέσεις και βάσει της έκθεσης των ελεγκτών επιθεωρητών “με μισθώματα υπερδιπλάσια των κανονικών”... Εδώ η παροιμία “Γιάννης πίνει, Γιάννης κερνάει” βρίσκει την απόλυτη εφαρμογή της... Μάλιστα ο “Ηρακλής” αγόρασε το 1957 με λεφτά του ΟΑΣΘ τις εκτάσεις στις οποίες έφτιαξε τα αμαξοστάσια, που έκτοτε ενοικιάζει στον ΟΑΣΘ.

Μια μεγάλη οικογένεια

Σε ό,τι αφορά τη στελέχωση του ΟΑΣΘ, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ο ιδιωτικός οργανισμός τιμά την οικογένεια... Είναι μια δουλειά που μάλλον κληρονομείται. Εξάλλου ο σημερινός πρόεδρος του οργανισμού, σε γενική συνέλευση των μετόχων του ΟΑΣΘ το 2008, ως αντιπρόεδρος, είχε πει μεταξύ άλλων, «Έπιασαν δουλειά όλοι οι μέτοχοι, άργησαν κάποιοι αλλά έπιασαν δουλειά όλοι. Να ξέρετε ότι θα προσπαθήσουμε να πιάσουν όλοι οι μέτοχοι δουλειά, και στο κάτω κάτω της γραφής, κ. πρόεδρε, το λέει και το άρθρο 30 του 3721...». Κύριο προσόν για να προσληφθεί κάποιος στον ΟΑΣΘ ήταν να είναι συγγενικό ή φιλικό πρόσωπο μετόχου - εργαζόμενου, που αν ήταν και συνδικαλιστής ακόμη καλύτερα. Αυτό αφορά την πλειονότητα των εργαζομένων και όχι βέβαια το σύνολο. Εξάλλου και στον ΟΑΣΘ οι πλέον αδικημένοι είναι οι πιο νεοπροσληφθέντες. Ο πρόεδρος του συνδικάτου Δ. Τσερμενίδης, που εργάζεται στον ΟΑΣΘ από τα 15 του χρόνια, είναι γιος του Τέλη Τσερμενίδη, που ήταν από τους πρώτους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο συνδικάτο εργάζεται και η σύζυγός του, σε θέση γραφείου, αν και η πρόσληψή της λέγεται ότι ήταν για θέση εργάτη, αλλά με αμοιβή υπαλλήλου γραφείου.

Δεν φτάσαμε στον επίλογο

Από την 1η Οκτωβρίου οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ θα είναι απλήρωτοι και πάλι για δύο μήνες. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να ξανασηκώσουν τα χειρόφρενα στα λεωφορεία... Οι επισχέσεις εργασίες είναι έτοιμες στα συρτάρια του συνδικάτου, που αποδείχθηκε ότι διαθέτει καλύτερους νομικούς συμβούλους από εκείνους της διοίκησης του ΟΑΣΘ. Η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να είναι “όμηρος” του ιδιωτικού οργανισμού και αυτό θα πρέπει με κάποιο τρόπο να τελειώσει. Η πόλη αναμένει τις προτάσεις του ΥΠΟΜΕΔΙ και όλο και περισσότεροι συμφωνούν ότι η Θεσσαλονίκη χρειάζεται έναν δημόσιο φορέα αστικών συγκοινωνιών (πρόταση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης) και να σταματήσουν οι ληστρικές συμβάσεις με τον ΟΑΣΘ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL