Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.2°C25.8°C
2 BF 33%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.4°C26.8°C
2 BF 33%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
20.0°C24.8°C
2 BF 49%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C21.0°C
2 BF 69%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
25 °C
24.0°C24.9°C
2 BF 33%
"Ελληνικός αγωγός" για 20.000 θέσεις εργασίας και εκατοντάδες εκατ. ευρώ ετησίως
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

"Ελληνικός αγωγός" για 20.000 θέσεις εργασίας και εκατοντάδες εκατ. ευρώ ετησίως

Η επίσκεψη του Αλ. Τσίπρα στη Μόσχα σήμανε την επανεκκίνηση των ελληνορωσικών σχέσεων, κάτι που εκδηλώθηκε άμεσα μετά των τρίωρων συνομιλιών του Έλληνα πρωθυπουργού με τον πρόεδρο Πούτιν, με την υπογραφή μιας σειράς διμερών συμφωνιών.

Από τα σημαντικότερα αποτελέσματα των επαφών της ελληνικής με τη ρωσική πλευρά -και εκείνο που προκάλεσε τις μεγαλύτερες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ευρωπαϊκές και γερμανικές, ειδικότερα, πλευρές- είναι το γεγονός ότι άνοιξε ο δρόμος για τη διέλευση αγωγού μεταφοράς ρωσικού αερίου επί ελληνικού εδάφους. Η σημαντική εξέλιξη θέτει τις βάσεις για μια νέα και ανεξάρτητη ενεργειακή πολιτική που, πέρα από τις σημαντικές οικονομικές διαστάσεις με ουσιαστικά οφέλη για την εθνική οικονομία και την εγχώρια κατανάλωση, ενέχει εξίσου σημαντικές γεωπολιτικές διαστάσεις, αφού ενισχύει καίρια τον ρόλο της Ελλάδας στη διεθνή "σκακιέρα" της ενέργειας. Με τον "ελληνικό αγωγό" φυσικού αερίου -που έρχεται να προστεθεί στον αδριατικό αγωγό ΤΑΡ-, που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο, δημιουργείται νέα δυναμική στην ευρωπαϊκή αγορά αερίου και η Ελλάδα καθίσταται πραγματικός ενεργειακός κόμβος.

Το αμέσως προσεχές διάστημα, κατά πληροφορίες, θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για τη συμφωνία κατασκευής και διαχείρισης του νέου αγωγού που θα περνά μέσα από το ελληνικό έδαφος, ενώ το κόστος κατασκευής του αγωγού υπολογίζεται σε περίπου 2 δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν περί τις 20.000 θέσεις εργασίας. Τα οφέλη υπολογίζονται για τη χώρα σε εκατοντάδες ευρώ ετησίως. Η δε προμήθεια φυσικού αερίου για τη χώρα θα είναι σε φθηνότερες τιμές. Οι προκαταβολές από τη ρωσική πλευρά θα διατεθούν άμεσα και θα ανέρχονται σε δισεκατομμύρια ευρώ, που θα αποπληρωθούν μέσω των οφελών που θα προκύψουν για τη χώρα μετά το 2019, οπότε και θα ξεκινήσει η λειτουργία του αγωγού. Τα σημαντικά κέρδη για τη χώρα φαίνεται να αφορούν περισσότερο την εξοικονόμηση από τη διαμόρφωση χαμηλών τιμών αερίου στην εγχώρια αγορά και τη συμμετοχή της χώρας στην εμπορική εκμετάλλευση του καυσίμου και λιγότερο τα "διόδια" του αγωγού. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη Ρωσία ξεκίνησε η συζήτηση για μείωση των τιμών του φυσικού αερίου στην εγχώρια αγορά κατά περίπου 10% έως το 2019 αλλά και για την περαιτέρω συρρίκνωση (ήδη από τα 100 εκατ. έχει "πέσει" στα 35 εκατ.) έως και μηδενισμό της ποινής με βάση τη ρήτρα "take or pay" .


"Προάγγελος" η πενταμερής της Βουδαπέστης

Προάγγελος των εξελίξεων που αφορούν τον αγωγό και που σφραγίστηκαν με τις επαφές Τσίπρα στη Μόσχα ήταν η υιοθέτηση, μία ημέρα νωρίτερα στη Βουδαπέστη, κοινής διακήρυξης για την ενίσχυση της ενεργειακής συνεργασίας μεταξύ των υπουργών Εξωτερικών της Ελλάδας, της Σερβίας, της ΠΓΔΜ, της Ουγγαρίας και της Τουρκίας. Επί της ουσίας, συμφωνήθηκαν η ενεργειακή συνεργασία και η διέλευση αγωγών μέσα από το έδαφος των χωρών, η δημιουργία μιας εμπορικά βιώσιμης επιλογής διαφοροποίησης τόσο των οδών όσο και των πηγών φυσικού αερίου για τη διοχέτευσή του σε όλη την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη. Στην πραγματικότητα, εκφράστηκε με τη διακήρυξη η πολιτική βούληση να εξεταστεί η πιθανότητα ακόμα ενός αγωγού, ανεξάρτητου από τον TAP. Σύμφωνα με πληροφορίες, η διακήρυξη είναι συμβατή με το σχέδιο του Νοτίου Διαδρόμου Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.

Σύμφωνα δε με τη ρωσική εφημερίδα "Κομερσάντ", στις χώρες αυτές αναμένεται το επόμενο διάστημα να ενταχθεί και η Αυστρία, η οποία επίσης έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον, ώστε το ρωσικό αέριο να φθάνει μέσω "νοτίας οδού" και στην ίδια.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διά του εκπροσώπου της Μαργαρίτη Σχοινά, δήλωνε μετά τη συνάντηση Τσίπρα - Πούτιν, ότι στο πλαίσιο της κοινής ενεργειακής πολιτικής της Ε.Ε. κάθε διαφοροποίηση των οδών μεταφοράς ενέργειας προς την Ευρώπη είναι ευπρόσδεκτη. Σημείωσε επίσης ότι στη συνάντηση της Βουδαπέστης είχε προσκληθεί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, της οποίας εμπειρογνώμονες ασχολούνται με το ζήτημα.

Ν.Λ. ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL