Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.1°C25.3°C
3 BF 46%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.2°C24.2°C
2 BF 48%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
18.8°C21.0°C
3 BF 64%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
19.3°C21.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
24.5°C24.5°C
3 BF 40%
Ναι, καταργείται η αξιολόγηση!
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ναι, καταργείται η αξιολόγηση!

Θυμόμαστε ακόμα τις μαζικές κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών κατά της αξιολόγησης το 2013. Διαδηλώσεις και συγκεντρώσεις που κορυφώθηκαν ένα χρόνο αργότερα σε όλη την Ελλάδα με αίτημα να μην εφαρμοστεί το “εκδικητικό” και “τιμωρητικό”, όπως το αποκαλούσαν, Προεδρικό Διάταγμα 152/2013 για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

“Οι εκπαιδευτικοί δεν θέλουν να αξιολογηθούν” ήταν η εικόνα που επιχειρούσε να παρουσιάσει ο τότε υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, ο οποίος ταυτίστηκε αναπόφευκτα και με τις διαθεσιμότητες 2.000 εκπαιδευτικών της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης που “περίσσευαν” από τις δημοφιλέστερες -κατά τα άλλα- ειδικότητες των ΕΠΑΛ, αλλά και 1.349 διοικητικών υπαλλήλων από τα πανεπιστήμια.

Με εκατοντάδες εκπαιδευτικούς να διαδηλώνουν έξω από το υπουργείο στο Μαρούσι, ήταν η εποχή εκείνη που -κεκλεισμένων των θυρών- το υπουργείο καλούσε σε επιμόρφωση τα στελέχη εκπαίδευσης και τους σχολικούς συμβούλους προκειμένου να “αξιολογήσουν” τους εκπαιδευτικούς. Στόχος όμως δεν ήταν η επιμόρφωση τους ή η βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας εντοπίζοντας προβλήματα ή ελλείψεις.

Αντίθετα, το Π.Δ. 152/2013 προέβλεπε να εφαρμοστεί μια ατομική ιεραρχική αξιολόγηση, η οποία να συνδέεται με τη μισθολογική ανέλιξη, δημιουργώντας εκπαιδευτικούς πολλαπλών ταχυτήτων και κατηγοριών. Και με ποια κριτήρια; Πόσο “αντικειμενική” μπορεί να είναι η σύνδεση της ατομικής αξιολόγησης με τις επιδόσεις των μαθητών σε μια Ελλάδα με ιδιαίτερο μαθητικό πληθυσμό ανά περιοχή ή περιφέρεια; Ένα τσουβάλιασμα μαθητών από τα αστικά κέντρα, τα χωριά και τα ακριτικά νησιά χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η κοινωνικοοικονομική ή η μορφωτική προέλευσή τους;

Αφορούσε επί της ουσίας μια αξιολόγηση που δημιουργούσε όλες τις προϋποθέσεις για την απόλυση εκπαιδευτικών. Και άραγε ο αυταρχισμός ή ο φόβος της απόλυσης θα αντιμετώπιζε προβλήματα και ελλείψεις χρόνων; Την ώρα μάλιστα που στην Ελλάδα οι “επιμορφώσεις” ήταν κατά βάση “προσωπική υπόθεση” των εκπαιδευτικών, οι οποίοι επιδίδονταν σε έναν ανηλεή αγώνα απόκτησης πτυχίων και εξειδικεύσεων. Φυσικά με το αζημίωτο.

Από την άλλη, όταν ακούμε για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ή βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, σίγουρα το μυαλό μας δεν πηγαίνει σε ένα ασφυκτικό σύστημα ελέγχου, με την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων και την κατηγοριοποίηση των σχολείων με βάση τη λογική του επιχειρηματικού management. Ή μια αξιολόγηση που να επιχειρεί να διαιρέσει το εκπαιδευτικό έργο σε κατηγορίες και λίστες αξιολογικών κριτηρίων. Οι εκπαιδευτικές πρακτικές μπορούν άραγε να τυποποιηθούν και να ποσοτικοποιηθούν;

Σύμφωνα με την τεχνοκρατική και... θετικιστική προσέγγιση της Ν.Δ., ναι, γίνεται. Η εμμονή του προέδρου της Ν.Δ. να μην καταργηθεί το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης δεν είναι αποκομμένη από τις προτάσεις που κατά καιρούς έχει διατυπώσει στα εκπαιδευτικά ζητήματα. Προτάσεις με σαφές πρόσημο, που να δικαιολογούν την εξίσωση «παιδεία ίσον εμπόρευμα»: από τη δημιουργία “αυτόνομων σχολείων” με τη δυνατότητα επιλογής προσωπικού και προγραμμάτων σπουδών μέχρι την εξάρτηση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων από την “απόδοσή” τους και τη δυνατότητα σε καθηγητές ιδρυμάτων να ιδρύουν επιχειρήσεις... Στην εμμονή όμως της Ν.Δ. να μην καταργηθεί αλλά να εφαρμοστεί ένα τιμωρητικό και εκδικητικό θεσμικό πλαίσιο αξιολόγησης η εκπαιδευτική κοινότητα σύσσωμη απαντά: Ναι! Καταργείται (αυτή) η αξιολόγηση!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL