Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Κ. Γαβρόγλου: Εμβληματικό το νομοσχέδιο για την ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

Eurokinissi

Θεραπεύουμε την αναντιστοιχία της φύσης των ΤΕΙ με την ακαδημαϊκή πραγματικότητα, επισήμανε ο υπουργός Παιδείας

Η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής «έρχεται να θεραπεύσει μια αναντιστοιχία μεταξύ μιας ακαδημαϊκής πραγματικότητας και της ίδιας της φύσης των ΤΕΙ» υπογράμμισε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου κατά την εκκίνηση της επεξεργασίας του σχετικού νομοσχεδίου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Μάλιστα τόνισε ότι πολλά τμήματα ΤΕΙ είναι de facto πανεπιστημιακά, ωστόσο, και παρά την ανωτατοποίησή τους το 2002, «αφέθηκαν στην τύχη τους για δεκαετίες».

Ο Κ. Γαβρόγλου χαρακτήρισε το νομοσχέδιο για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δ. Αττικής «εμβληματικό», καθώς φανερώνει τι σημαίνει αναβάθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την κυβέρνηση. Παράλληλα ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να υποχωρήσει έναντι των «άτσαλων κινήσεων με πολιτικά κίνητρα» οι οποίες σημειώνονται.

Ο υπουργός επισήμανε ότι το νομοσχέδιο είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του υπουργείου Παιδείας με τις συγκλήτους των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά που συγχωνεύονται για να ιδρυθεί το Πανεπιστήμιο Δ. Αττικής, με πολλές από τις αποφάσεις μάλιστα να είναι ομόφωνες. Υπενθύμισε επίσης ότι πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου προηγήθηκε αξιολόγηση της ΑΔΙΠ, έκθεση βιωσιμότητας και «πλατιά διαβούλευση». Επιπλέον μίλησε ιδιαίτερα θερμά για τη «θετική» συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη διαβούλευση, με τους δήμους να προσφέρουν στο πανεπιστήμιο και υλικές υποδομές.

Νέα και σύγχρονα προγράμματα σπουδών

Ο Κ. Γαβρόγλου υπογράμμισε ότι με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δ. Αττικής τα σημερινά τμήματα των ΤΕΙ θα αποκτήσουν «νέα και σύγχρονα προγράμματα σπουδών», καθώς και «ακόμα μεγαλύτερη δυνατότητα ερευνητικών διαδικασιών». Παράλληλα θα επιλυθούν σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα ασάφειες επιστημολογικού χαρακτήρα που εμφανίζοντας στις ονομασίες των τμημάτων.

Σχολίασε επίσης ότι η κρίση των καθηγητών «δεν είναι τιμωρία, αλλά αναγνώριση μιας ακαδημαϊκής πραγματικότητας» και σημείωσε ότι θα γίνει με τα ίδια κριτήρια με αυτά που ισχύουν για τα πανεπιστήμια.

Οι επιλογές των φοιτητών των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά

Σχετικά με το πτυχίο των σημερινών φοιτητών στα δύο ΤΕΙ, ο Κ. Γαβρόγλου σημείωσε ότι όσοι θέλουν να πάρουν πτυχίο πανεπιστημίου θα παρακολουθήσουν επιπλέον μαθήματα, τα οποία θα αποφασίσουν κατά το ακαδημαϊκό πρότυπο οι Γενικές Συνελεύσεις των τμημάτων. Παρατήρησε επίσης ότι θα υπάρξουν ευνοϊκότερες διατάξεις για τους αποφοίτους των ΤΕΙ σχετικά με τις κατατακτήριες εξετάσεις.

Ο υπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στις δυνατότητες των πανεπιστημίων για λειτουργία διετών προγραμμάτων σπουδών στα οποία θα έχουν προνομιακή πρόσβαση οι πτυχιούχοι των ΕΠΑΛ.

Δεν θίγονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων

Ο Κ. Γαβρόγλου υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση συνεχίζει την προσπάθεια που έχει ξεκινήσει για να ξεκαθαριστεί το ζήτημα με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ΤΕΙ με κωδικοποίηση των σχετικών εισηγήσεων. Επιπλέον ξεκαθάρισε ότι «δεν θίγεται τίποτα» από τα όσα δικαιώματα έχουν σήμερα οι απόφοιτοι των ΤΕΙ. Σημείωσε επίσης ότι με αφορμή το νομοσχέδιο «πρέπει να πείσουμε την κοινωνία» ότι τα ΤΕΙ δεν είναι πανεπιστήμια δεύτερης κατηγορίας.

Σε τρία χρόνια η ολοκλήρωση του στόχου της 14χρονης εκπαίδευσης

Ο Κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε και στην καθιέρωση της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης, που επίσης προβλέπεται στο νομοσχέδιο, και σημείωσε ότι αυτό το μέτρο εντάσσεται στο πλαίσιο της καθιέρωσης της υποχρεωτικής 14χρονης εκπαίδευσης. Ακόμη σχολίασε ότι η υλοποίηση αυτού του στόχου έχει δυσκολίες, υπογράμμισε όμως τη δέσμευση της κυβέρνησης για υλοποίησή της στα επόμενα τρία χρόνια. Ο υπουργός πρόσθεσε ότι η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση «πάει χέρι - χέρι» με την αναβάθμιση των παιδικών σταθμών και της εκπαίδευσης των βρεφονηπιοκόμων.

Ο υφυπουργός Παιδείας Δ. Μπαξεβανάκης υπογράμμισε την αύξηση από το 1% στο 5% της πρόβλεψης για εισαγωγή στα πανεπιστήμια αποφοίτων των ΕΠΑΛ και σημείωσε ότι η ρύθμιση αυτή επιφέρει «σημαντική ρωγμή» στις αντιλήψεις ότι οι μαθητές των ΕΠΑΛ είναι «παιδιά ενός κατώτερου Θεού».

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται επίσης σημαντικές ρυθμίσεις για την έρευνα, με τον αναπληρωτή υπουργό Έρευνας και Τεχνολογίας Κ. Φωτάκη να τονίζει ότι, χάρη στο ΕΛΙΔΕΚ, παρατηρούνται ήδη τα πρώτα δείγματα αναστροφής του brain drain.

Επιφυλάξεις από την αντιπολίτευση

Η αντιπολίτευση αντιμετώπισε με επιφύλαξη το νομοσχέδιο καταφεύγοντας σε ισχυρισμούς περί προχειρότητας και μικροπολιτικής στόχευσης που υποκρύπτεται πίσω από την πρωτοβουλία της κυβέρνησης.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση της εισηγήτριας της Ν.Δ. Ν. Κεραμέως, η οποία επέκρινε την κυβέρνηση γιατί καταργεί δύο τεχνολογικά ιδρύματα αντικαθιστώντας τα με ένα «θεωρητικό», σχόλιο που προκάλεσε την αντίδραση του Κ. Γαβρόγλου, που σημείωσε ότι τα ιδρύματα δεν παράγουν «εμπειρικούς», ενώ παρακίνησε σε μία αναδρομή στα προγράμματα σπουδών σημαντικών τεχνολογικών πανεπιστημίων του εξωτερικού.

Ενίσχυση του νέου πανεπιστημίου

Παράλληλα το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε ανακοίνωση με ερωταπαντήσεις σχετικά με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δ. Αττικής επισημαίνοντας ότι παρόμοιες πρωτοβουλίες έχουν προηγηθεί σε χώρες όπως η Αγγλία, η Νορβηγία, η Αυστρία κι η Δανία. Όπως επισημαίνεται, θα υπάρξουν στοχευμένες πολιτικές για την ενίσχυση του νέου πανεπιστημίου, καθώς θα λάβει 40 από τις 500 θέσεις της δεύτερης διανομής θέσεων ΔΕΠ του 2016, αλλά και μια έκτακτη ενίσχυση 1,5 εκατ. ευρώ επιπλέον από τον συνολικό προϋπολογισμό των δύο ΤΕΙ που συγχωνεύονται.

Το υπουργείο Παιδείας απορρίπτει ότι η συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά αποτελεί ένα νέο «Σχέδιο Αθηνά», καθώς δεν συνδέεται με τη συρρίκνωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά, αντίθετα, με την ισχυροποίησή της, όπως φαίνεται από τη συνολική πολιτική στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Επισημαίνεται μάλιστα ως ενδεικτικό παράδειγμα η φετινή έκτακτη επιχορήγηση 52 εκατ. ευρώ στα ΑΕΙ, όπως και τα επιπλέον 500 εκατ. ευρώ για τα κονδύλια της έρευνας, την ώρα που, για πρώτη φορά μετά την κρίση, τα ΑΕΙ ενισχύθηκαν με 500 θέσεις ΔΕΠ και το 2017 και το 2018.

Δεν αλλάζει το status quo στα πτυχία των μηχανικών

Κάνοντας μια ειδικότερη αναφορά στο ζήτημα των πτυχίων των μηχανικών και τους προβληματισμούς του ΕΜΠ, το υπουργείο Παιδείας σχολιάζει ότι «δεν υφίσταται κάποια ουσιαστική αλλαγή που να μεταβάλλει το status quo», καθώς τα πτυχία των πενταετών πολυτεχνικών σχολών ισοδυναμούν με μάστερ (επίπεδο 7), ενώ αυτό των αποφοίτων του Πανεπιστημίου Δ. Αττικής θα είναι επιπέδου 6, όπως συμβαίνει και σήμερα με τα ΤΕΙ.

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Προοδευτικές συγκλίσεις: ποιοι και με ποιους

Η ανάγκη μιας εναλλακτικής πρότασης για την Ευρώπη αναδεικνύεται πλέον με ολοένα σαφέστερο πρόσωπο. Το παραδοσιακό σύστημα εξουσίας βαίνει προς εξαφάνιση. Δυνάμεις πανίσχυρες πριν λίγα χρόνια, όπως...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο