Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.0°C25.9°C
3 BF 34%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.4°C26.5°C
2 BF 33%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.0°C24.4°C
2 BF 51%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.7°C21.0°C
2 BF 71%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
24.0°C24.0°C
1 BF 40%
Πάλι για την εκλογή των διευθυντών / Πάλι για την εκλογή των διευθυντών - ή πώς το ψάρι βαφτίζεται κρέας-
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Πάλι για την εκλογή των διευθυντών / Πάλι για την εκλογή των διευθυντών - ή πώς το ψάρι βαφτίζεται κρέας-

Ειδικού συνεργάτη

Συνήθως βαφτίζουμε το κρέας ψάρι για να ξεπεράσουμε μια απαγόρευση. Στην περίπτωση της επιλογής των διευθυντών των σχολείων συνέβη το αντίθετο: Κάποιοι επιχείρησαν να βαφτίσουν το ψάρι κρέας, για να το καταστήσουν «απαγορευμένο». Υποστήριξαν, με άλλα λόγια, πως η έκφραση γνώμης των εκπαιδευτικών για το διευθυντή του σχολείου τους, δηλαδή αυτό που κάθε λογικός άνθρωπος θα θεωρούσε ενίσχυση, έστω και μικρή, του ρόλου του συλλόγου σε ένα σχολείο, οδηγεί στην πραγματικότητα στο ακριβώς αντίθετο: στην αποδυνάμωση και στη χειραγώγησή του.

Εξετάζοντας κανείς την επιχειρηματολογία αυτής της προσπάθειας εύκολα διακρίνει τα σαθρά της θεμέλια. Και πρώτα πρώτα επί της διαδικασίας. Είναι ηλίου φαεινότερο, μας λένε, πως οι νεοφιλελεύθερες – νεοσυμβιβασμένες δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ συνωμότησαν με τους πιο αντιδραστικούς πυρήνες του δικαστικού κατεστημένου της χώρας για να καθυποτάξουν άπαξ διά παντός και να χειραγωγήσουν τους εκπαιδευτικούς. Το σχέδιο, όπως το παρουσιάζουν, ήταν πραγματικά σατανικό. Στο πρώτο στάδιο θα πρότειναν ένα σύστημα μυστικής ψηφοφορίας στο σύλλογο διδασκόντων, γνωρίζοντας εκ των προτέρων πως θα κριθεί παράνομο και αντισυνταγματικό. Θα είχαν εξασφαλίσει όμως έτσι το άλλοθι της αριστεροφροσύνης και των δημοκρατικών προθέσεων. Στο δεύτερο στάδιο το ΣτΕ θα έκρινε αυτή τη διαδικασία παράνομη και αντισυνταγματική. Στο τρίτο στάδιο θα είχαν πλέον το ελεύθερο να θεσμοθετήσουν την έκφραση γνώμης από το σύλλογο, πράξη που θα οδηγούσε στη συνέχεια με απόλυτη βεβαιότητα στην εδραίωση της κουλτούρας της αξιολόγησης, πράγμα που επιζητούν οι δυνάμεις του νεοφιλελευθερισμού παγκοσμίως.

Με μια ελεύθερη και αυθαίρετη ανάγνωση των κατά καιρούς ανακοινώσεων του Υπ. Παιδείας το όλο θέμα θα μπορούσε εύκολα να περάσει στην εκπαιδευτική αγορά από τα πρόθυμα διατεταγμένα σε αυτή την κατεύθυνση ΜΜΕ ως η απόδειξη της πλήρους υποταγής της κυβέρνησης στις βουλήσεις των δανειστών και της αθέτησης των υποσχέσεων. Κάθε έκφραση περί «αποτίμησης» ή «προτίμησης», με αυτή τη λογική, θα μπορεί να βαφτίζεται αξιολόγηση και να αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Ο σύλλογος διδασκόντων, μας λένε, δεν είναι στην πραγματικότητα ο σύλλογος διδασκόντων αλλά κάτι άλλο, και η χρήση του βιβλίου Πράξεων αποτελεί «σφετερισμό».

Έλα όμως που υπάρχει μια συνδικαλιστική παράδοση δεκαετιών στο χώρο της εκπαίδευσης. Μια παράδοση που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί στις σημερινές συνθήκες, όταν μάλιστα δεν αμφισβητήθηκε στις δύσκολες εποχές του ξεσπάσματος της κρίσης. Και τι μας λέει αυτή η παράδοση; Το απλούστατο και αυτονόητο: ότι πάντοτε οι εκπαιδευτικοί αντιμάχονταν την «αξιολόγηση-χειραγώγηση», ενώ ταυτόχρονα διεκδικούσαν συμμετοχή στη διοίκηση του σχολείου, άρα και έκφραση γνώμης, αν όχι πλήρη έλεγχο, της διαδικασίας επιλογής των οργάνων διοίκησης της σχολικής μονάδας. Έτσι, ενώ απέρριπτε ο κλάδος κάθε πρόταση αξιολόγησης που ήταν αντίθετη με τις βασικές αρχές του συνδικαλιστικού κινήματος, ταυτόχρονα πρότεινε διαδικασίες και κριτήρια επιλογής στελεχών, ακριβώς για να περιορίσει την αυθαιρεσία, τις αδικίες και τον ημετερισμό της εκάστοτε κυβέρνησης.

Η ένδεια ουσιαστικών αποδεικτικών στοιχείων επιχειρείται εδώ να υποκατασταθεί από λογικούς ακροβατισμούς. Επιστρατεύεται το επιχείρημα της «πλαγίας οδού». Σκοπός είναι, μας λένε, να περάσει στον κλάδο η λογική της αξιολόγησης μέσα από την ανώδυνη διαδικασία της επιλογής των διευθυντών. Στη συνέχεια, προφανώς σε ανύποπτο χρόνο, η διαδικασία θα αντιστραφεί: τα «ανώτερα» στελέχη θα αξιολογούν, με τα ίδια κριτήρια, τα «κατώτερα». Και έσται η εσχάτη πλάνη χείρων της πρώτης. Ο κλάδος θα παραδοθεί άνευ όρων (γιατί άραγε δεν θα μπορεί, τότε που θα χρειάζεται, να αντισταθεί;) στις δυνάμεις του νεοφιλελευθερισμού. Επομένως, καμία έκφραση γνώμης σε αυτές τις συνθήκες δεν είναι επιτρεπτή, καμιά συμμετοχική διαδικασία δεν είναι εφικτή.

Αναρωτιέται κανείς εύλογα πού μπορεί βρει έδαφος και να στεριώσει μια τόσο διάτρητη και σαθρή επιχειρηματολογία. Αλλά και εδώ υπάρχει μια απάντηση: Είναι ακόμα τόσο νωπό το σοκ στο σώμα των εκπαιδευτικών από την «ξηρή καταιγίδα» των μέτρων των προηγούμενων κυβερνήσεων, που ακόμα και τέτοια λογικά τερτίπια ελπίζουν κάποιοι ότι θα αποδώσουν. Και όποιος κάηκε στον «κεντρο-δεξιό» χυλό, θα φυσάει και το αριστερό γιαούρτι. Έτσι, αν αποσπαστούν οι ρυθμίσεις για την επιλογή των διευθυντών από το πλαίσιο εκδημοκρατισμού που προώθησε πανθομολογουμένως ως τώρα η σημερινή κυβέρνηση στην εκπαίδευση και ενταχθούν, όπως αυτοί οι κύκλοι επιδιώκουν, στο πλαίσιο ΕΕ – ΟΟΣΑ κ.λπ., τότε το οδυνηρό βίωμα του 2013 μπορεί να αναβιώσει και η σχετική επιχειρηματολογία να πιάσει τόπο σε φοβισμένες συνειδήσεις.

Στην όλη αυτή την αντιπαράθεση είναι εύλογο το ερώτημα: και το συμφέρον του κλάδου ποιο είναι; Το ανέπτυξε εύγλωττα η ανακοίνωση των Συνεγαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων: «Χρόνια τώρα», αναφέρει, «από τη μεταπολίτευση, διεκδικούσαμε και συνεχίζουμε να διεκδικούμε να είναι ο σύλλογος διδασκόντων το κυρίαρχο όργανο στη λειτουργία του σχολείου. Η κατάργηση του καθηκοντολογίου και η δημιουργία ενός νέου, δημοκρατικού θεσμικού πλαισίου για τη διοίκηση των σχολείων και την επιλογή των στελεχών ήταν και είναι ένα από τα πάγια αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος. Το δημοκρατικό σχολείο, με κυρίαρχο το ρόλο του Συλλόγου διδασκόντων, αποτελεί θέση του κλάδου, ψηφισμένη από Συνέδρια και Γενικές συνελεύσεις Προέδρων». Και καταλήγει: «Θεωρούμε αναγκαίο να απευθυνθούμε στους εν ενεργεία συναδέλφους μας και να τους καλέσουμε να συμμετέχουν όλοι και όλες στις συνεδριάσεις των συλλόγων, να αξιοποιήσουν τις όποιες δυνατότητες δημοκρατικής και συλλογικής έκφρασης, παλεύοντας και διεκδικώντας τη διεύρυνση των δικαιωμάτων τους, μέσα και έξω από τους συλλόγους και τα συμβούλια επιλογής».

Και για όποιον εξακολουθεί να έχει αμφιβολίες, προτείνουμε καταληκτικά, να αξιοποιήσει το γνωστό και αδιαμφισβήτητο τεστ αριστεροφροσύνης, το καθιερωμένο "ποιος, ποιον και γιατί", για να αποκαλύψει την ταξική γραμματική και το διαταξικό συντακτικό της τελευταίας νομοθετικής ρύθμισης για την επιλογή των διευθυντών: Αξιολογείς εσύ, σου λένε, δύσμοιρε εκπαιδευτικέ, τον συνάδελφό σου που θα διευθύνει το σχολείο σου -και σένα μαζί- τα επόμενα χρόνια, γιατί - και εδώ είναι το καλαμπούρι- γιατί είσαι ακριβώς εσύ, διαβεβαιώνουν, το όργανο του συστήματος που θα επιβάλεις μέσω της έκφρασης της γνώμης σου τη δική σου χειραγώγηση από το σύστημα. Αν καταλάβετε τίποτα, άφεριμ!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL