Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
17.5°C20.8°C
4 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
19 °C
15.9°C20.0°C
3 BF 46%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
17 °C
16.6°C19.3°C
2 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.3°C21.4°C
3 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
13.9°C17.4°C
5 BF 72%
Δ.Μπαξεβανάκης: Οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες επηρεάζουν τις επιδόσεις των μαθητών
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Δ.Μπαξεβανάκης: Οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες επηρεάζουν τις επιδόσεις των μαθητών

«Οι κοινωνικό-οικονομικές συνθήκες που βιώνουν οι μαθητές επηρεάζουν αναπόφευκτα τις μαθησιακές επιδόσεις τους», τόνισε ο υφυπουργός Παιδείας, Δημήτρης Μπαξεβανάκης, από τις Βρυξέλλες και τη διήμερη Σύνοδο υπουργών Παιδείας.

Όπως είπε, στην Ευρώπη «χρειαζόμαστε κατάλληλες ενταξιακές εκπαιδευτικές πολιτικές που παρέχουν στους νέους ισότιμες εκπαιδευτικές δυνατότητες, πολιτικές που δε θα εξαντλούνται στην ανάλυση ερευνών, όπως το σύστημα αξιολόγησης PISA».

«Τα αποτελέσματα του συστήματος αυτού παρέχουν μεν την ευκαιρία ψύχραιμης εξέτασης ορισμένων πλευρών του εκπαιδευτικού συστήματος, δεν αποτυπώνουν όμως την ποιότητα της εκπαίδευσης στο σύνολό της», συνέχισε ο ίδιος, χαιρετίζοντας την πρωτοβουλία της Συνόδου «να αναδείξουμε την ενδυνάμωση των μαθητευομένων ως θέμα προτεραιότητας».

«Οφείλουμε σε αυτούς τους νέους, οι οποίοι μεγαλώνουν χωρίς τα οικονομικά πλεονεκτήματα της προηγούμενης γενιάς, να διασφαλίσουμε μεγαλύτερες ευκαιρίες εκπαίδευσης, κατάρτισης και απασχόλησης, ώστε να αποκτήσουν δημοκρατικές αξίες, γνώσεις και δεξιότητες», είπε και παρουσίασε σχετικές παρεμβάσεις στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα:

Για την κοινωνική ένταξη και συνοχή ακολουθούμε ένα ενιαίο εκπαιδευτικό σύστημα προσβάσιμο από όλους τους πολίτες, νεότερους και ενήλικες, με ισότιμη πρόσβαση στη μαθησιακή διαδικασία για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, με ενιαία προγράμματα σπουδών για όλα τα διδακτικά αντικείμενα. Πρόσφατα, εξαγγείλαμε την υιοθέτηση 14χρονης υποχρεωτικής τυπικής εκπαίδευσης που θα συμπεριλαμβάνει 2 έτη προσχολικής εκπαίδευσης και 3 έτη λυκείου.

Βασική μας προτεραιότητα αποτελεί ο συνολικός ανασχεδιασμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα, με την αλλαγή της δομής των επαγγελματικών λυκείων ώστε να αποφεύγεται η πρόωρη εξειδίκευση των μαθητών και να διευρύνεται η πρόσβαση των αποφοίτων στα πανεπιστήμια. Με το «Μεταλυκειακό Έτος - Τάξη Μαθητείας» εφαρμόζουμε ένα πρόγραμμα αμειβόμενης και με πλήρη εργασιακά δικαιώματα εκπαίδευσης των αποφοίτων στο χώρο εργασίας. Η μαθησιακή και εργασιακή, δηλαδή εμπειρία των νέων συνδέεται με την Αναπτυξιακή Πολιτική της χώρας και ταυτόχρονα αυξάνονται οι ευκαιρίες απασχόλησης και επιχειρείται η μείωση της ανεργίας.

Με στόχο την ένταξη μέσα από την πολυμορφία διασφαλίζουμε την πρόσβαση σε συστήματα εκπαίδευσης και απασχόλησης σε άτομα που παραδοσιακά αντιμετωπίζουν κοινωνικούς αποκλεισμούς. Παράδειγμα αποτελεί η υποστήριξη ομάδων με πολιτισμικές ιδιαιτερότητες, όπως οι Ρομά και η λειτουργία Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) σε καταστήματα κράτησης για νέους κρατούμενους άνω των 18 ετών.

Με στόχο την υλοποίηση προγραμμάτων συνεκπαίδευσης για μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δημιουργήσαμε 34 νέα σχολεία Ειδικής Εκπαίδευσης και 530 νέα Τμήματα Ένταξης σε γενικά σχολεία.

«Προκειμένου να καλλιεργήσουμε την ιδιότητα του ενεργού πολίτη, να εφοδιάσουμε τους μαθητευόμενους με μια ισχυρότερη φωνή υλοποιούμε θεσμικές παρεμβάσεις:

Από τη φετινή χρονιά υιοθετήσαμε στα Λύκεια, αντί της γραπτής εξέτασης του Β΄ τετραμήνου, διαθεματικές εργασίες που αυξάνουν την κριτική ικανότητα των μαθητών και την ενεργό εμπλοκή τους στη μαθησιακή διαδικασία.

Καθιερώσαμε στα Γυμνάσια την Εβδομάδα Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης σε ζητήματα διατροφής, εθισμού-εξαρτήσεων και ταυτότητας φύλου, ώστε οι νέοι να ενημερώνονται με βιωματικό τρόπο για σύγχρονα ζητήματα.

Στηρίζουμε τη λειτουργία των μαθητικών κοινοτήτων, ώστε να αποτελούν χώρο για την ανάπτυξη της μαθητικής πρωτοβουλίας, την ενίσχυση του δημοκρατικού διαλόγου και την καλλιέργεια πνεύματος συνεργασίας μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών.

Υλοποιούμε δράσεις που προετοιμάζουν τους μελλοντικούς δημοκρατικούς πολίτες ώστε να μπορούν να διαχειρίζονται ζητήματα ανισότητας με σεβασμό κι αλληλεγγύη», συνέχισε.

Τέλος έφερε ως τέτοια προγράμματα τα εξής:

α) Η Βουλή των Εφήβων, όπου νέοι συμμετέχουν στη Βουλή των Ελλήνων μετέχοντας της πολιτικής διαδικασίας και καταθέτοντας πορίσματα στον Πρόεδρο της Βουλής.

β)  Το European School Radio – Το Πρώτο Μαθητικό Ραδιόφωνο που ενθαρρύνει την καλλιέργεια αλφαβητισμού των νέων στη νέα μιντιακή και τεχνολογική πραγματικότητα.

γ) Τα Μαθητικά Συμπόσια που λειτουργούν στο πλαίσιο των στόχων Εκπαίδευση 2030 και των 19 στόχων βιώσιμης ανάπτυξης της UNESCO. Με τη συμμετοχή τους αυτή οι νέοι συνειδητοποιούν  την αξία του διαλόγου, ασκούνται στις πρακτικές της ειρηνικής επίλυσης διαφορών και της δημοκρατικής λήψης αποφάσεων.

δ) Το Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών (MUN) στο οποίο μετέχουν Ελληνικά σχολεία με τους μαθητές να διεξάγουν ένα μαθητικό συνέδριο - προσομοίωση των εργασιών του ΟΗΕ, με σκοπό την ευαισθητοποίησή τους σε παγκόσμια ζητήματα πολιτικού, ανθρωπιστικού, πολιτιστικού, αναπτυξιακού καθώς και περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος.

ε) Τα Σχολεία-Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όπου καθηγητές και μαθητές Λυκείου διοργανώνουν δράσεις διαλόγου και διαδραστικές εκδηλώσεις, με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νέων στις αξίες της δημοκρατικής διακυβέρνησης.

«Η εκπαίδευση αποτελεί πυλώνα της κοινωνικής συνοχής της Ευρώπης. Είναι υποχρέωσή μας να ενδυναμώσουμε τη φωνή των νέων αλλά και η δική μας φωνή, η φωνή αυτών που χαράσσουμε πολιτική, να προασπίζει τις θεμελιώδεις ευρωπαϊκές αξίες αλλά και να ανταποκρίνεται στο στρατηγικό ρόλο της Ευρώπης για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, την οποία δεν μπορούμε να υπερβούμε χωρίς κατάλληλες εκπαιδευτικές πρακτικές», κατέληξε ο υφυπουργός Παιδείας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL