Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.0°C25.9°C
3 BF 34%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
25 °C
23.4°C26.5°C
2 BF 33%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.0°C24.4°C
2 BF 51%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.7°C21.0°C
2 BF 71%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
24.0°C24.0°C
1 BF 40%
Οξύτονα / Η έκθεση του ΚΑΝΕΠ για την ελληνική εκπαίδευση
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οξύτονα / Η έκθεση του ΚΑΝΕΠ για την ελληνική εκπαίδευση

Πολλές δημιουργικές συζητήσεις αλλά και έντονες αντιπαραθέσεις προκάλεσε η Ετήσια Έκθεση για την Εκπαίδευση 2016 (μέρος Β΄), που παρουσίασε την περασμένη Τετάρτη το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ.

Όπως δήλωσε στην τοποθέτησή του ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, η έκθεση είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής, γιατί, εκτός από το χαρακτηριστικό της εγκυρότητας, παρέχει και επεξεργασία των στοιχείων που συμβάλλει σε μια ορθή ανάγνωση των υφιστάμενων προβλημάτων. Επισήμανε, ωστόσο, ότι τα αριθμητικά δεδομένα δεν παράγουν από μόνα τους εκπαιδευτική πολιτική, χωρίς τη διαμεσολάβηση ενός συστήματος αξιών και προτεραιοτήτων που έχουν σαφώς πολιτικό χαρακτήρα. Τόνισε, επίσης, ότι στη συγκεκριμένη συγκυρία η αιχμή της μεταρρύθμισης που προωθεί η κυβέρνηση είναι το Λύκειο, γιατί ακριβώς σε αυτή τη βαθμίδα έχουν συσσωρευτεί στρεβλώσεις και παθογένειες που την έχουν ακυρώσει. Και έθεσε ευθέως το ερώτημα αν τελικά η ελληνική κοινωνία θέλει να έχει ένα εκπαιδευτικό σύστημα ουσιαστικά χωρίς Λύκειο.

Ο πρώην υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης στην παρέμβασή του τόνισε ότι το κεντρικό ερώτημα είναι πώς από το σχολείο της κρίσης θα μεταβούμε στην Ελλάδα της ανάπτυξης και ως πρώτο βήμα ανέφερε τον τερματισμό, πλέον, της συνεχούς μείωσης των δαπανών για την εκπαίδευση, με προοπτική εφεξής τη συνεχή αύξησή τους. Παρουσίασε, επίσης, μια δέσμη προτεραιοτήτων που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, τη ριζική αναβάθμιση του Λυκείου (γενικού και Τεχνικού / Επαγγελματικού) στην προοπτική του Eνιαίου Lυκείου, τη διεύρυνση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (προς την προσχολική και το Λύκειο), την ενίσχυση της ειδικής αγωγής, την επανασύσταση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και, τέλος, την εύρυθμη λειτουργία της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Εμμονή στο αμαρτωλό παρελθόν

Εντυπωσιασμένη δήλωσε και η τομεάρχης Παιδείας της Νέας Δημοκρατίας Νίκη Κεραμέως από την έρευνα του ΚΑΝΕΠ. Και τη θεώρησε σημαντικό εργαλείο εκπαιδευτικής πολιτικής, που πρέπει να αξιοποιηθεί άμεσα. Κανείς δεν θα μπορούσε να διαφωνήσει με αυτή τη δήλωση. Το θέμα όμως είναι προς ποια κατεύθυνση. Γιατί το πακέτο “θεραπείας” που πρότεινε η κ. Κεραμέως, με μέτρα όπως η επανασύσταση των Πειραματικών / Πρότυπων σχολείων, το «αυτόνομο» πανεπιστήμιο, η συνεχής αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η επιλεκτική αριστεία, η συστηματική διδασκαλία της επιχειρηματικότητας στα σχολεία, οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και η ενίσχυση των μηχανισμών διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας σε συγκεκριμένες δεξιότητες, κάθε άλλο παρά σε μια συνολική αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών προβλημάτων με θετικό πρόσημο παραπέμπει.

Αν μάλιστα συνδυαστούν αυτές οι προτεραιότητες με την επίμονη άρνησή της να δεσμευτεί, παρά τις επανειλημμένες ερωτήσεις που δέχτηκε, στο ζήτημα των προσλήψεων μόνιμων εκπαιδευτικών στα σχολεία στην περίπτωση που η Ν.Δ. βρεθεί στην εξουσία, καθίσταται σαφής η εμμονή της αξιωματικής αντιπολίτευσης στις πρακτικές του αμαρτωλού παρελθόντος της.

Εβδομάδα παθών και για την Ιστορία

Μετά τα Θρησκευτικά, η Ιστορία. Είναι το νέο, προσφιλές θέμα ενός ετερόκλητου εσμού παραδοσιακών συντηρητικών, ακροδεξιών και νεοφασιστών, αλλά και τυπικών αστών, δημοσιογραφούντων περί παντός του εκπαιδευτικού. Αφότου το θέμα με τα Θρησκευτικά έπαψε να συγκινεί, εντοπίστηκε η νέα εστία των δεινών τής καθ' ημάς Παιδείας.

Εντελώς ενδεικτικές οι αναφορές που ακολουθούν. "Ξαναγράφουν την Ιστορία" είναι ο τίτλος που επιλέγουν “Τα Νέα”, με υπότιτλο "Περί καπιταλισμού και Προσφυγικού αντί Ιουστινιανού και προϊστορίας θα διδάσκονται οι μαθητές". "Σβήνουν τον ελληνισμό από την Ιστορία" οιμώζει η “Κυριακάτικη Δημοκρατία”. "Μας αλλάζουν και την Ιστορία... Καταργούν κεφάλαια από την Επανάσταση του 1821..." είναι η ανάγνωση των “Pronews”. "Τα Δεκεμβριανά στα βιβλία Ιστορίας!" θαυμάζει η γηραιά “Εστία” και προσθέτει τη δική της εκδοχή: "Αριστερό μάθημα 'ανωτερότητας' στα σχολεία". Και η απόστασή τους ολοένα και μικραίνει από τους αφορισμούς της βδομαδιάτικης Χρυσής Αυγής: "Μαθητές χωρίς εθνική συνείδηση, έθνος χωρίς ταυτότητα".

Με παγερή αδιαφορία αντιμετωπίζει αυτό τον κουρνιαχτό η ελληνική κοινωνία, καθώς τα μέλη της, παλιοί και νέοι απόφοιτοι των σχολείων μας, βίωσαν στην πράξη τις παθογένειες και τα αδιέξοδα μιας ιστορικής παιδείας που τους άφηνε εντέλει ιστορικά απαίδευτους. Και η Ιστορία της Εκπαίδευσης τροφοδοτείται με ενδιαφέρον υλικό για να καταγράψει και να μελετήσει ακόμα ένα επεισόδιο μιας θλιβερής παρακμιακής αντιμεταρρύθμισης.

Άρον, άρον, σταύρωσον αυτούς

Η εμπαθής αντιμετώπιση των αλλαγών στο μάθημα Ιστορίας έχει το αντίστοιχό της και στο επίπεδο των προσώπων. Έχει αρχίσει ήδη μια προσπάθεια στοχοποίησης έγκυρων και καταξιωμένων επιστημόνων στον χώρο των ιστορικών και ευρύτερα των κοινωνικών σπουδών, όπως και αρμόδιων παραγόντων στον χώρο της εκπαίδευσης που πρωταγωνιστούν στην ανανεωτική προσπάθεια του μαθήματος της Ιστορίας. Επιστρατεύονται κλασικά στερεότυπα του τύπου απάτριδες, ανθέλληνες και εθνοπροδότες και προβάλλονται συστηματικά τόσο από τις στήλες του Τύπου όσο και από τις τηλεοπτικές οθόνες για να διανθίσουν τα σχετικά -συνήθως ανακριβή και υποβολιμαία- ρεπορτάζ.

Χαρακτηριστική η περίπτωση του αναπληρωτή καθηγητή Ιστορίας της Eκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και συμβούλου του υπουργού Παιδείας Χάρη Αθανασιάδη, του οποίου η μελέτη "Τα αποσυρθέντα βιβλία. Έθνος και σχολική Ιστορία στην Ελλάδα, 1858-2008", εξαιρετικά επίκαιρη και ενδιαφέρουσα σε σχέση με τις εξελίξεις στον χώρο της εκπαίδευσης, κυκλοφόρησε πρόσφατα. Όπως σημειώνει ο Χάρης Αθανασιάδης, σε όλες τις περιπτώσεις, το κεντρικό διακύβευμα ήταν ο εθνοποιητικός ρόλος της σχολικής μας Ιστορίας - το περιεχόμενο, εντέλει, της εθνικής μας ταυτότητας. Σε όλες τις περιπτώσεις, τα “αιρετικά” (και τελικώς αποσυρθέντα) βιβλία απέκλιναν ουσιωδώς από τον ιστορικό κανόνα όπως αυτός είχε διαμορφωθεί και εμπεδωθεί στα τέλη του 19ου αιώνα. Ξεχώρισαν και προκάλεσαν διότι ήταν κάτι περισσότερο ή κάτι διαφορετικό από ένα άσμα ηρωικό και πένθιμο για το αρχέγονο, ανάδελφο ελληνικό έθνος.

* «Τι θα γράφει η μετά ΣΥΡΙΖΑ Ιστορία» αναρωτιέται ο συντάκτης της “Καθημερινής” (23-3).

* Ίσως λίγο βιάζεται.

* Το τρέχον ερώτημα είναι τι θα γράφει η «επί ΣΥΡΙΖΑ Ιστορία».

* Για μετά βλέπουμε. Θα χρειαστεί να περιμένει πολύ για να το μάθει.

* Φανατικούς θιασώτες του Τεν-Τεν απέκτησε πρόσφατα η “Καθημερινή”.

* Τους ψιθύρισαν, φαίνεται, πως η αποδόμηση θα πιάσει αν ξεκινήσει από τις καρικατούρες των κόμικς.

* Πολύ φοβόμαστε πως κυνηγούν πεταλούδες με τουφέκια.

* Και οι ομοβροντίες τους μόνο θόρυβο παράγουν.

* Αυτό δεν γίνεται, λέει η ΔΟΕ…

* …στον χώρο που θα συνεχιστεί το μάθημα να τρώνε τα παιδιά.

* Αλλά το πρωτεύον είναι να τρώνε. Να μη μένουν νηστικά.

* Και σε αυτό κανένας δεν πρέπει να διαφωνεί.

* Όλα τα άλλα αντιμετωπίζονται.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL