Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων

Ο υπεύθυνος καθηγητής της Φιλοζωικής Ομάδας του Ράλλειου Γυμνασίου Νίκος Αρφανάκος, μέσα από την εισήγηση «Όταν το σχολείο αποκτά τετράποδους φίλους», μίλησε για τις δράσεις που πραγματοποιεί η φιλοζωική ομάδα του σχολείου. Η συμμετοχή μάλιστα των μαθητριών ήταν τόσο μεγάλη που έγιναν δύο ομάδες.

Ειρήνη Παγίδα, συντονίστρια προγράμματος, απόφοιτος Εκπαιδευτικής Πολιτικής/ φοιτ. Εκπαίδευσης Ενηλίκων

Ευφροσύνη Δουβίτσα, μέλος Δικτύου, βιολόγος, υποψήφια διδάκτωρ Εκπαίδευσης για την Αειφορία

 

Την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου έλαβε χώρα στη Ράλλειο Σχολή Θηλέων Πειραιά η πρώτη φιλοζωική ημερίδα του Δικτύου Τέχνης και Δράσης: Οι άνθρωποι με τα Μπαλόνια, η οποία και είναι η απαρχή ενός συντονισμού φιλοζωικών δράσεων που θα γίνονται στο ελληνικό σχολείο. Ο συντονισμός αυτός θα αποτελέσει μια συνέχεια έμπνευσης και κινητοποίησης μαθητών σε θέματα που αφορούν τη φιλοζωική κουλτούρα.

Μετά τις απαραίτητες εγγραφές των ενδιαφερόμενων, ξεκίνησαν οι εισηγήσεις. Η υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πειραιά Βασιλική Κιούπη προλόγισε την ημερίδα και η αντιπρόεδρος του Δικτύου Χριστίνα Νομικού έκανε γνωστές τις υπόλοιπες δράσεις του Δικτύου στο κοινό.

Ο υπεύθυνος καθηγητής της Φιλοζωικής Ομάδας του Ράλλειου Γυμνασίου Νίκος Αρφανάκος, μέσα από την εισήγηση «Όταν το σχολείο αποκτά τετράποδους φίλους», μίλησε για τις δράσεις που πραγματοποιεί η φιλοζωική ομάδα του σχολείου. Η συμμετοχή μάλιστα των μαθητριών ήταν τόσο μεγάλη που έγιναν δύο ομάδες. Οι «Επικοινωνιολόγοι» είναι υπεύθυνες για την επικοινωνία με φιλοζωικές και οικολογικές οργανώσεις, ώστε να μάθουν πληροφορίες για τον σκοπό και το έργο τους, τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν αλλά και να τις καλέσουν για ενημέρωση στο σχολείο τους. Οι «Ερευνήτριες» μελετούν τη διαχρονική σχέση του ανθρώπου με τα ζώα με σκοπό να αναδείξουν τη σημαντική της αξία. Εξαιρετικά ελπιδοφόρο, επίσης, εΖιλοζωική βιβλιοθήκη,κό για τη μτεροβίναι το γεγονός ότι οι μαθήτριες έσωσαν από τον προηγούμενο βάναυσο ιδιοκτήτη της και υιοθέτησαν τη Ραλλού, μια σκυλίτσα που πλέον ζει σε δικό της χώρο μέσα στο σχολείο και αποτελεί κομμάτι της καθημερινότητας των παιδιών. Φυσικά, ήταν παρούσα και κατά τη διάρκεια όλης της ημερίδας.

Ο επίκουρος καθηγητής Εφαρμοσμένης Ηθικής του ΕΚΠΑ δρ Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης μίλησε για «Τα δικαιώματα των ζώων και τα καθήκοντά μας προς αυτά» σε μια εισήγηση κατά την οποία αναφέρθηκε σε βασικές αρχές της ηθικής για να μας κάνει να αναρωτηθούμε «τι σημαίνει δικαίωμα», να σκεφτούμε «κατά πόσο έχει σημασία εάν κάποιος έχει δικαίωμα» και να καταλήξει στο ότι «δεν έχει σημασία αν πρέπει ή όχι να έχουν τα ζώα δικαιώματα, αλλά το σημαντικό είναι εμείς να αναγνωρίσουμε τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις προς αυτά».

Ο δικηγόρος Χρήστος Πέτκος και συντάκτης του σχετικού οδηγού «Φιλοζωία και Νομοθεσία» αναφέρθηκε στο νομικό πλαίσιο που αφορά τα ζώα στην Ελλάδα με πολύ κατατοπιστικό τρόπο ώστε να γίνει κατανοητό από το κοινό όχι μόνο τι δικαιώματα έχουν τα ζώα σε σχέση με τον νόμο, αλλά τι υποχρεώσεις έχουν οι κηδεμόνες τους και φυσικά τι μπορούν να πράξουν οι πολίτες στην περίπτωση που βρεθούν θεατές μιας παράνομης κατάστασης όσον αφορά ένα ζώο. Μίλησε για τις διαδικασίες που μπορούν να γίνουν αν κάποιος γίνει μάρτυρας κακοποίησης ενός ζώου αλλά και την υπόθεση των παράνομων εκτροφείων.

Η υπεύθυνη σεμιναρίων του προγράμματος «Roots&Shoots» του Jane Goodall Institute Ευφροσύνη Δουβίτσα στην εισήγησή της «Πώς το Roots&Shoots του Jane Goodall Institute μπορεί να ωφελήσει ένα φιλοζωικό πρόγραμμα» αναφέρθηκε στα στάδια που προτείνονται ώστε να μπορέσουν όσοι ενδιαφέρονται να τα εφαρμόσουν και να οργανώσουν ενδιαφέρουσες δράσεις για μια φιλοζωική πρωτοβουλία. Επίσης, αναφέρθηκαν σχετικά παραδείγματα φιλοζωικών δράσεων από την Ελλάδα και το εξωτερικό ομάδων που ακολούθησαν το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Μετά το ολιγόλεπτο διάλειμμα ακολούθησε η εισήγηση «Η κακοποίηση ζώων από παιδιά και εφήβους ως πρόδρομος διαταραχών της ψυχικής υγείας μελλοντικών ενηλίκων» από την Παπαποστόλου Κατερίνα, εκπαιδεύτρια σκύλων και δημιουργό των Ζω.Ε.Σ. Αφού μας περιέγραψε τι συνιστά κακοποίηση ζώων, μας εξήγησε πως συνδέεται η στάση των παιδιών απέναντι στα ζώα με τη μελλοντική τους συμπεριφορά απέναντι σε αυτά αλλά και στον άνθρωπο. Σε αυτή την περίπτωση ισχύει 100% η φράση «η βία φέρνει βία» αλλά και το ότι η αγάπη φέρνει φροντίδα. Επίσης, μας παρουσίασε τους λόγους για τους οποίους ένα παιδί μπορεί να κακοποιεί τα ζώα, γνωστά περιστατικά κακοποίησης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, πώς ανιχνεύουμε την επιθετική συμπεριφορά απέναντι στα ζώα και πώς μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε. Τέλος, παρουσίασε το εκπαιδευτικό της πρόγραμμα Ζω.Ε.Σ. που αφορά φιλοζωικές ενημερώσεις σε σχολεία για την προστασία και φροντίδα των ζώων.

Έπειτα καλωσορίσαμε την Ιωάννα-Μαρία Γκέρτσου, ψυχολόγο στο Γ.Ν. Παίδων Η Αγία Σοφία και πρόεδρο της Σχολής Σκύλων – Οδηγών Λάρα, την οποία συνόδευε η σκύλος-οδηγός Μέη. Η κ. Γκέρτσου μας περιέγραψε πώς είναι να βλέπει με τα μάτια ενός σκύλου και παρουσίασε επίσης το έργο των σκύλων-οδηγών και της σχολής Λάρα. Μάθαμε τι είναι οι σκύλοι-οδηγοί τυφλών, τη διαδικασία εκπαίδευσής τους, το συναισθηματικό δέσιμο με τον ιδιοκτήτη τους και για τη νομοθεσία απέναντι στους σκύλους-οδηγούς (πρόσβαση σε χώρους και ΜΜΜ κ.ά.). Το έργο αυτών των σκύλων είναι πολύ σημαντικό και η ενημέρωση των πολιτών και της κοινωνίας καθίσταται αναγκαία. Δυστυχώς, παρατηρούνται επίσης περιστατικά βίας απέναντι σε σκύλους-οδηγούς, με πιο πρόσφατο αυτό της δηλητηρίασης του σκύλου-οδηγού Diamond πριν από έναν μήνα. Η γλυκύτατη Μέη με την παρουσία της έδωσε μαθήματα σε όλους εμάς, καθώς παρέμενε ήσυχη δίπλα στην Ιωάννα-Μαρία και παρακολουθώντας την καθ’ όλη τη διάρκεια της εισήγησης. Συγκινητική ήταν η στιγμή όπου η Μέη υπέδειξε με τον τρόπο της τα σκαλοπάτια για να ανέβει στο βήμα η Ιωάννα-Μαρία.

Στη συνέχεια, εκπαιδευτικοί και μαθητές σχολείων μάς παρουσίασαν τα φιλοζωικά εκπαιδευτικά τους προγράμματα. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα «Χαρούμενες Πατούσες» από το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ναυπλίου από τη διευθύντρια του σχολείου Χρύσα Σαβάκη, και τις μαθήτριες της ΣΤ ΄Σοφία Δρίτσα και Αθανασία Γιαννοπούλου και το πρόγραμμα «Animal Alert» από το 2ο Γυμνάσιο Ηλιούπολης που παρουσιάστηκε από τους συντονιστές εκπαιδευτικούς Ελευθέριο Δάφνο και Δώρα Βάκα. Συγκεκριμένα, η μαθήτρια Σοφία Δρίτσα έχει ξεκινήσει από μόνη της στο Ναύπλιο μια φάρμα αδέσποτων και καταφέρνει μόνη της και βρίσκει συνεχώς πόρους για τη σίτιση, τον εμβολιασμό, τη στείρωση σκυλιών και γατιών και φυσικά φροντίζει και για τις υιοθεσίες τους.

Τέλος, η υπεύθυνη επικοινωνίας του Δήμου Αγίου Δημητρίου Αρετή Προβατά μας παρουσίασε το πρόγραμμα διαχείρισης αδέσποτων σκυλιών του Δήμου, το οποίο υλοποιείται από το 2003. Ο δήμος έχει αναλάβει τη περίθαλψη και στείρωση αδέσποτων σκυλιών και γατών αλλά και τη σίτισή τους με την τοποθέτηση ταϊστρών του δήμου στις γειτονιές και στα σχολεία. Επίσης, συνεργάζεται με την Κατερίνα Παπαποστόλου και πραγματοποιεί ζωοφιλικές ενημερώσεις στα σχολεία μέσω του προγράμματος Ζω.Ε.Σ. Δυστυχώς, σε πολλούς δήμους της χώρας η κατάσταση των αδέσποτων είναι τραγική. Μακάρι το παράδειγμα και οι δράσεις του Δήμου Αγίου Δημητρίου να ακολουθηθούν και από άλλους δήμους για ένα καλύτερο μέλλον των αδέσποτων ψυχών.

Τα επόμενα βήματα του προγράμματος «Ομάδα Δράσης Μαθητών για τη Προστασία των Ζώων» είναι η δημιουργία δικτύου φιλόζωων σχολείων και η ψηφιακή βιβλιοθήκη καλών φιλοζωικών πρακτικών που θα δημιουργηθεί από τις δράσεις και τα φιλοζωικά προγράμματα που θα στείλουν τα σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

Όσα σχολεία ενδιαφέρονται να ενταχθούν σε αυτό το δίκτυο φιλόζωων σχολείων και να στείλουν υλικό για τη φιλοζωική βιβλιοθήκη μπορούν να εγγραφούν στη φόρμα που θα βρουν στην ιστοσελίδα με το όνομα «Ομάδας Δράσης Μαθητών για τη Προστασία των Ζώων».http://drasimathitwn.blogspot.gr/

 

Δείτε όλα τα σχόλια