Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
21.7°C26.3°C
2 BF 38%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.6°C24.9°C
3 BF 38%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
19.4°C24.3°C
2 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.4°C21.6°C
2 BF 64%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
21.9°C23.5°C
0 BF 37%
Ο διάλογος για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση και εμείς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ο διάλογος για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση και εμείς

Η πρώτη φάση του ευρύτατου διαλόγου για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση φαίνεται να ολοκληρώθηκε, τόσο σε επίπεδο της Επιτροπής που είχε συστήσει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας όσο και σε επίπεδο κατάθεσης προτάσεων και σκέψεων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, από τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και των ερευνητών καθώς και 35 φορέων της επιστημονικής κοινότητας. Όλο το τεράστιο αυτό υλικό το έχει ήδη συγκεντρώσει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής σε ένα πόρισμα -που σημεία του δημοσιεύτηκαν στην “Αυγή” της 18 Μαρτίου- και το οποίο αποτελεί το αντικείμενο νέων συνεδριάσεων της Επιτροπής της Βουλής.

Παράλληλα, μια σειρά μέτρων και πρωτοβουλιών έχουν δημιουργήσει μια νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα, ιδιαίτερα στη βασική εκπαίδευση, αλλά αποσπασματικά και στο επίπεδο της τριτοβάθμιας και εκείνο της Έρευνας, όπου βέβαια πολλά έχουν ακόμη να γίνουν.

Πρόκειται για μια ριζικά διάφορη όλων των προηγούμενων προσπαθειών πλουραλιστική και παιδαγωγικά ορθή διαδικασία που ξεκίνησε από την προσχολική εκπαίδευση και προχωρά στις άλλες βαθμίδες, ενώ βρίσκεται ήδη αντιμέτωπη με την επαναθεμελίωση του Λυκείου και το κομβικό σημείο των τρόπων εισόδου στην τριτοβάθμια και την δημοκρατική θεμελίωση Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας.

Για όλα αυτά έχουμε κριτικά τοποθετηθεί λίγο πολύ από τις σελίδες αυτού του ένθετου, με βάση τις επεξεργασίες του χώρου της Ανανεωτικής Ριζοσπαστικής Αριστεράς και πιο ειδικά του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ καθώς και της Νεολαίας του. Οι θετικές ανταποκρίσεις μελών της ευρύτερης εκπαιδευτικής και ερευνητικής κοινότητας, όπως αποδεικνύουν και οι συνεργασίες στο ένθετο, οι οποίες υπερβαίνουν τις λεγόμενες ‘επώνυμες υπογραφές’, μας δίνουν την δύναμη και το κέφι να συνεχίσουμε με την ίδια αποφασιστικότητα, αλλά και χωρίς αυταπάτες ως προς τα όρια και τις δυνατότητες επίδρασης στις επιλογές των εκάστοτε συντρόφων στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.

Εκεί είναι καιρός να συνειδητοποιήσουν ότι στο αξιακά φορτισμένο ταξικά -ας μην φοβόμαστε της έννοιες- ιδεολογικό - πολιτικά κλίμα μιας Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης δεν χωρούν στρογγυλεμένες διατυπώσεις, μισόλογα, αμφιλεγόμενοι τυπικοί και άτυποι σύμβουλοι και κυρίως παραδοσιακές γραφειοκρατικές μεθοδεύσεις διαφόρων Διευθυντών των Υπηρεσιών του Υπουργείου, αγκυλώσεις και παλινωδίες. Προφανώς απαιτείται στον διάλογο να κατακτηθεί η ευρύτερη δυνατή συναίνεση στο πλαίσιο του υπάρχοντος συσχετισμού δυνάμεων αλλά όχι ως άλλοθι συμβιβασμoύ χωρίς αρχές, διαφορετικά η αφομοίωση του «όλοι ίδιοι είναι» καραδοκεί!

Ο πάντα ανοικτός αυτός κίνδυνος μας αφορά όλους και όλες όσους χρόνια τώρα παλεύουμε με Λόγο και Πράξεις για ένα ανοικτό, δημοκρατικό και δωρεάν παρεχόμενο σε όλες τις βαθμίδες του Εκπαιδευτικό Σύστημα - τα μεταπτυχιακά αποτελούν μέρος του - και μια κοινωνικά προσανατολισμένη και λειτουργικά δεμένη με τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ Έρευνα και όχι μόνο τους εκάστοτε υπεύθυνους σε επίπεδο Κόμματος και Κυβέρνησης. Οι τελευταίοι, βέβαια, έχουν αυξημένη ευθύνη να μην μας εκθέτουν με άστοχες επιλογές ή παραλείψεις Αν θέλουμε το περίφημο αριστερό μας αποτύπωμα να το καταστήσουμε ηγεμονικό, δηλαδή ευρύτερα αποδεκτό από την κοινωνία.

Σε όσους τομείς αυτή τη θέση σταθερά την επιχειρούμε τα αποτελέσματα είναι θετικά, όπως στο θέμα της εκπαίδευσης των προσφυγόπουλων ή στην περίφημη Θεματική Βδομάδα, παρά τους κρωγμούς της συντήρησης. Και στα δύο αυτά θέματα συνεχίζουμε να έχουμε ανοικτές τις σελίδες μας και σ’ αυτό το τεύχος. Έχουμε, βέβαια, πλήρη επίγνωση του ότι όσο η όλη προσπάθεια θα προχωρά στην πραγμάτωση των εκπαιδευτικών μεταρρυθμιστικών σχεδίων, τόσο και πιο έντονες θα γίνονται οι προσπάθειες υπονόμευσης και διαστρέβλωσής τους. Οι προσπάθειες να εμφανιστούν, π.χ., ταυτόσημες οι θέσεις που κατέθεσε συμβουλευτικά ο ΟΟΣΑ με εκείνες του ΣΕΒ, της ΝΔ και του Υπουργείου - που ονοματίζονται μάλιστα πόρισμα Λιάκου - Γαβρόγλου (“Εφημ. των Συντακτών”, 13 Μαρτίου), που αδικαιολόγητα έμειναν αναπάντητες, είναι χαρακτηριστικές των πολύμορφων και πολυεπίπεδων αντιδράσεων που έχουμε να αντιμετωπίσουμε από εχθρούς και ‘άσπονδους φίλους’, τόσο θεσμικού όσο και εξωθεσμικού χαρακτήρα. Αντιδράσεις που σε μεγάλο βαθμό υπερβαίνουν τις παραδοσιακές και πάντα υπαρκτές ιδεολογικές αντιθέσεις Δεξιάς και Αριστεράς, όπως των μαθητών που επιμένουν οι εξετάσεις για το απολυτήριο του Λυκείου να έπονται των... εισαγωγικών για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ, πανεπιστημιακών που δεν θέλουν την επαναφορά της συμμετοχής των φοιτητών και των διοικητικών στα συλλογικά όργανα διοίκησης των Πανεπιστημίων, καθώς και συντεχνιακού χαρακτήρα αντιδράσεις διαφόρων καθηγητικών ενώσεων, για την μείωση της ύλης και των ωρών στα γυμνάσιο και το Λύκειο ή την έστω και μερική αντικατάσταση των γραπτών εξετάσεων με ένα ουσιαστικό έλεγχο των γνώσεων του μαθητή ή, ακόμη χειρότερο, από άλλη συντηρητική οπτική, την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ εναντίον της εκλογής των Διευθυντών των σχολικών μονάδων από τους συναδέλφους. Τα παραδείγματα πολλά, απέναντι στα οποία η βούλησή μας οφείλει να είναι σταθερή και με αναλυτικά επιχειρήματα Πολύ περισσότερο που οι αντιδράσεις θα ενταθούν με τις επικείμενες συζητήσεις για τα προς αναθεώρηση άρθρα του Συντάγματος (Α16, σχέσεις Εκκλησίας και Κράτους) και τα επακόλουθά τους, για ανεξίθρησκο σχολείο, κατάργηση πρωινής προσευχής, καθώς και τα νέα βιβλία θρησκευτικών και Ιστορίας και το ιδεολόγημα περί αφελληνισμού με την... κατάργηση των αρχαίων. Και, για να το θυμηθούμε λόγω της επετείου της Επανάστασης, τι θα γίνει με τη διαιώνιση των φασιστικής έμπνευσης μαθητικών παρελάσεων ενώπιον του αριστερού Υπουργού Παιδείας;

Προφανώς πολλά, όπως το τελευταίο που αναφέραμε, μέχρι την φροντιστηριακή παραπαιδεία, έχουν να κάνουν και με νοοτροπίες -και εδώ το δυσκολότερο-, οι οποίες καλλιεργήθηκαν εδώ και χρόνια και θέλουν λόγο αναλυτικό και πιστευτό και παράλληλες ουσιαστικές ενδοσχολικές δράσεις για να ανατραπούν. Τουλάχιστον τίποτε δεν μας εμποδίζει να αρχίσουμε και να μην σιωπούμε

Την ίδια ώρα δεν υπάρχει κανένας, μα κανένας λόγος, στην προσπάθεια να νοικοκυρέψουμε τα οικονομικά σε καιρό λιτότητας - και εδώ η ευθύνη είναι του Υπουργείου- να επιτρέπουμε να διεισδύσουν ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια στη λειτουργία των σχολικών μονάδων, ούτε βέβαια να μετατρέπουμε τους Προέδρους των Πανεπιστημιακών Τμημάτων σε... απουσιολόγους των συναδέλφων τους και η απουσία να συνεπάγεται περικοπή του μισθού. Το ότι υπάρχει πρόβλημα με πανεπιστημιακούς που ολιγωρούν είναι δεδομένο, αλλά η αντιμετώπισή του δεν μπορεί να γίνεται με αστυνομικές μεθόδους και μάλιστα από ακατάλληλα πρόσωπα, που για άλλο ακαδημαϊκής φύσης σκοπό έχουν εκλεγεί, και να λησμονεί παράλληλα η εγκύκλιος του Υπουργείου ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι και λειτουργοί προπληρώνονται για το ίδιο το κύρος του κράτους.

Τέτοια αψυχολόγητα φαινόμενα, καθόλου δευτερεύοντα, όπως και μια σειρά παλινωδιών εκθέτουν την όλη σημαντική προσπάθεια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Είναι κρίμα.

Άλκης Ρήγος

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL