Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
17.5°C20.8°C
4 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
19 °C
15.9°C20.0°C
3 BF 46%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
17 °C
16.6°C19.3°C
2 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.3°C21.4°C
3 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
13.9°C17.4°C
5 BF 72%
Οι αλλαγές στα μεταπτυχιακά – Διασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οι αλλαγές στα μεταπτυχιακά – Διασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση

“Κάθε Ίδρυμα είναι υποχρεωμένο να διασφαλίσει την ελεύθερη πρόσβαση όλων των φοιτητών που ικανοποιούν τα ακαδημαϊκά κριτήρια εισαγωγής ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση”, πρότεινε στους πρυτάνεις ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, κατά την έκτακτη Σύνοδο, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 14 του μήνα.

“Στα ΠΜΣ με τέλη εγγραφής, αποτελεί υποχρέωση των Ιδρυμάτων να έχουν δωρεάν πρόσβαση σε αυτά όσοι έχουν οικογενειακό και προσωπικό εισόδημα που να εμπίπτει στο 50% των φορολογικών δηλώσεων του συνολικού πληθυσμού. Τα άτομα αυτά θα προσφέρουν ολιγόωρη εβδομαδιαία εργασία (8 ωρών) στο Ίδρυμα, ή στο Τμήμα φοίτησης”, κατά την πρόταση.

Από ορισμένους πρυτάνεις εκφράστηκαν διαφορετικές απόψεις, ωστόσο, επιφυλάσσονται να τοποθετηθούν συνολικά στη Σύνοδό τους στην Αλεξανδρούπολη στα τέλη Ιανουαρίου. Μέχρι τότε, κάθε ίδρυμα έχει αναλάβει να συγκεντρώσει τις δικές του προτάσεις. Ο Κ. Γαβρόγλου, εξάλλου, έχει δηλώσει ανοικτός στον διάλογο.

Στη Σύνοδο του Σαββάτου, ο υπουργός παρουσίασε τις θέσεις του και σε άλλα ζητήματα, που του είχαν θέσει οι διοικήσεις των ΑΕΙ.

17 σημεία που αλλάζουν τη λειτουργία των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ)

1. Αποκλειστική ευθύνη για την ίδρυση, λειτουργία και οικονομική διαχείριση των ΠΜΣ έχουν τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Το πλαίσιο ίδρυσης, λειτουργίας και οικονομικής διαχείρισης των ΠΜΣ καθορίζεται από την πολιτεία.

2. Η βασική φιλοσοφία των ρυθμίσεων για τα ΠΜΣ θα πρέπει να αναδεικνύει τη διασφάλιση της ποιότητας, την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, την ανταποδοτικότητα, την κοστολόγηση των προγραμμάτων, την πλήρη διαφάνεια και δημόσια λογοδοσία καθώς και την εξασφάλισης της πρόσβασης οικονομικά αδύναμων φοιτητών σε αυτά.

3. Κάθε Τμήμα, καταθέτει στην Κοσμητεία μία αναλυτική μελέτη σκοπιμότητας, στην οποία αναλύονται οι επιστημονικοί, επιστημολογικοί και κοινωνικοί λόγοι για τους οποίους καθίσταται αναγκαία και σημαντική η λειτουργία του συγκεκριμένου ΠΜΣ. Η Κοσμητεία με αιτιολογημένη απόφαση της, σε περίπτωση διαφωνίας αναπέμπει στο Τμήμα ή σε περίπτωση συμφωνίας στέλνει στην Σύγκλητο την απόφαση της σχετικά με το προτεινόμενο ΠΜΣ. Αν υπάρχει και δεύτερη αναπομπή από την Κοσμητεία, το Τμήμα έχει το δικαίωμα να στείλει κατευθείαν στη Σύγκλητο την πρόταση του.

4. Η Σύγκλητος του κάθε Πανεπιστημίου και η Συνέλευση κάθε ΤΕΙ αποφασίζουν την ίδρυση νέων ή τη συνέχιση των υπαρχόντων ΠΜΣ σύμφωνα με το 3.

5. Στην μελέτη σκοπιμότητας του κάθε ΠΜΣ καταγράφονται αναλυτικά η συνάφεια του ΠΜΣ με το αντικείμενο σπουδών του Τμήματος, η δυνατότητα υποστήριξής του από μέλη ΔΕΠ του τμήματος με ανάλογο ερευνητικό και δημοσιευμένο έργο και οι διαδικασίες αυτοαξιολόγησης του κάθε προγράμματος. Η Σύγκλητος μετά από εισήγηση των Τμημάτων 24 αποφασίζει τις διαδικασίες αξιολόγησης του κάθε ΠΜΣ από εξωτερικούς φορείς.

6. Τα ΠΜΣ είναι μονοετή (μπορεί να προβλεφθεί ένα επιπλέον εξάμηνο για τη διπλωματική) ή διετή.

7. Κάθε μέλος ΔΕΠ, αν θέλει να διδάξει σε δεύτερο ΠΜΣ, είναι υποχρεωμένο να διδάξει σε ΠΜΣ του Τμήματος του χωρίς αμοιβή. Αν το Τμήμα στο οποίο ανήκει δεν έχει ΠΜΣ, τότε μπορεί να διδάξει σε άλλο, χωρίς να αμείβεται. Εφόσον πληροί αυτή την προϋπόθεση, δικαιούται επίσης να διδάξει κατά μέγιστο σε ένα ΠΜΣ αμειβόμενος. Τα Τμήματα, σε περίπτωση που έχουν δυνατότητες αμοιβής, θα πρέπει να έχουν προτεραιότητα την πρόσληψη νέων επιστημόνων, και μόνον αν δεν υπάρχουν τέτοιες δυνατότητες, θα μπορούν να διδάσκουν το μάθημα μέλη ΔΕΠ αμειβόμενα με ποσό που να μην υπερβαίνει το 25% του μισθού τους.

8. Οι διδάσκοντες σε μονοτμηματικό ΠΜΣ θα πρέπει να προέρχονται κατά πλειοψηφία από τα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος. Σε διατμηματικά ΠΜΣ το 75%των μελών ΔΕΠ που διδάσκουν σε αυτά θα πρέπει να προέρχεται από τα Τμήματα. Σε ειδικές περιπτώσεις και μετά από πλήρως αιτιολογημένες εκθέσεις, τα ποσοστά αυτά μπορούν να μεταβληθούν.

9. Κάθε ΠΜΣ καθορίζει τις προϋποθέσεις και τις διαδικασίες εισαγωγής των υποψηφίων σε αυτό. Με ευθύνη των Τμημάτων θα πρέπει να γίνονται συνεννοήσεις ανάμεσα σε Τμήματα με ομοειδή γνωστικά αντικείμενα, ώστε να ακολουθούνται κατά το δυνατόν οι ίδιες διαδικασίες εισαγωγής στα ΠΜΣ.

10.Κάθε Ίδρυμα είναι υποχρεωμένο να διασφαλίσει την ελεύθερη πρόσβαση όλων των φοιτητών που ικανοποιούν τα ακαδημαϊκά κριτήρια εισαγωγής ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση. Στα ΠΜΣ με τέλη εγγραφής, αποτελεί υποχρέωση των Ιδρυμάτων να έχουν δωρεάν πρόσβαση σε αυτά όσοι έχουν οικογενειακό και προσωπικό εισόδημα που να εμπίπτει στο 50% των φορολογικών δηλώσεων του συνολικού πληθυσμού. Τα άτομα αυτά θα προσφέρουν ολιγόωρη εβδομαδιαία εργασία (8 ωρών) στο Ίδρυμα, ή στο Τμήμα φοίτησης. Για να διασφαλιστεί η ποιότητα των ΠΜΣ, θα πρέπει να οριστεί για κάθε ΠΜΣ ο μέγιστος αριθμός φοιτητών ανά διδάσκοντα. καθώς και ο μέγιστος αριθμός μεταπτυχιακών φοιτητών ανά Τμήμα ανάλογα με τον αριθμό των διδασκόντων και των προπτυχιακών φοιτητών. Όλα τα παραπάνω θα πρέπει να αποτυπωθούν στον γενικό κανονισμό ΠΜΣ που θα πρέπει να έχει εγκριθεί από την Σύγκλητο. Οι υποψήφιοι για εισαγωγή σε ΠΜΣ φοιτητές καταθέτουν τα δικαιολογητικά διαπίστωσης της κοινωνικής τους 25 κατάστασης και του οικογενειακού τους εισοδήματος μετά τη δημοσίευση της αξιολόγησης των ακαδημαϊκών κριτηρίων εισαγωγής στο εν λόγω ΠΜΣ. Κανένα ΠΜΣ δεν δύναται να λειτουργήσει χωρίς να ανταποκρίνεται στους παραπάνω όρους.

11.Κάθε ΠΜΣ καταθέτει αναλυτικό και αιτιολογημένο κόστος λειτουργίας του. Οι κατηγορίες κόστους θα πρέπει να αποτυπώνονται στον γενικό κανονισμό ΠΜΣ του κάθε Ιδρύματος.

12.Το κάθε Ίδρυμα με απόφαση της Συγκλήτου αποφασίζει το ύψος του τέλους εγγραφής. Ο καθορισμός αυτός γίνεται στο πλαίσιο της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας και παίρνοντας υπόψη το αναλυτικό κόστος του κάθε ΠΜΣ και τον μη αποκλεισμό των μεταπτυχιακών φοιτητών που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να καταβάλουν το τέλος εγγραφής. Το ύψος του τέλους εγγραφής θα πρέπει να υπόκειται στην αρχή της ανταποδοτικότητας ώστε τα τέλη να επιστρέφουν ως υπηρεσίες στους φοιτητές που τα κατέβαλαν.

13.Θα πρέπει να γίνει κάθε δυνατή προσπάθεια όχι μόνο να συνεχίσουν την λειτουργία τους τα ΠΜΣ που δεν έχουν τέλη εγγραφής αλλά και να αυξηθεί ο αριθμός τους σε κάθε Ίδρυμα. Η ύπαρξη δωρεάν ΠΜΣ, θα συνυπολογίζεται «θετικά» στην κατανομή των κρατικών πιστώσεων από το Υπουργείο στα Ιδρύματα.

14.Οι αποφάσεις των Συγκλήτων και Συνελεύσεων θα πρέπει να συνεκτιμήσουν και το γεγονός ότι μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της επιτροπής για τον καθορισμό των οικονομικών της εκπαίδευσης, θα υπάρχει δημόσια δέσμευση της Κυβέρνησης για την αντιμετώπιση όλων των ανελαστικών δαπανών όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης εντός τριετίας.

15.Το 1/3 των μελών ΔΕΠ ενός Τμήματος έχουν το δικαίωμα πριν από την έναρξη του ΠΜΣ να καταθέσουν εγγράφως στις Συγκλήτους και Συνελεύσεις ΤΕΙ αιτιολογημένες αντιρρήσεις σε περίπτωση που θεωρούν ότι το ύψος των τελών εγγραφής είναι υψηλό. Η Σύγκλητος και η Συνέλευση εντός 15 ημερών από την παραλαβή του εγγράφου θα πρέπει να αποφασίσουν αν συμφωνούν ή όχι με τις αντιρρήσεις και να λάβουν την οριστική απόφαση.

16. Όλα τα ΑΕΙ έχουν την υποχρέωση να δημοσιεύουν ετησίως και απολογιστικά εκθέσεις με το ύψος των εσόδων και την κατανομή των δαπανών των ΠΜΣ ανά κατηγορία. Στις εκθέσεις θα συμπεριλαμβάνονται όλες οι κύριες δαπάνες, καθώς και το ύψος των αμοιβών κι ο αριθμός των διδασκόντων που τις εισέπραξαν. Η πρώτη έκθεση θα αφορά απολογιστικά τα παραπάνω στοιχεία για την περίοδο 2012-16. 26 17.

17. Τα εξ 'αποστάσεως μεταπτυχιακά θα πρέπει να ρυθμιστούν νομοθετικά. Για το σκοπό αυτό συντείνεται επιτροπή με εκπροσώπους της Συνόδου των Πρυτάνεων και του Υπουργείου Παιδείας για τη διατύπωση των βασικών αρχών της νομοθετικής ρύθμισης.

Άλλα σημεία της πρότασης του υπουργού

ΕΛΚΕ 

Στις 10 Ιανουαρίου 2017 πραγματοποιήθηκε συνάντηση ανάμεσα στον Υπουργό Οικονομικών, τον Υπουργό Παιδείας, τον εκπρόσωπο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και αντιπροσωπεία Πρυτάνεων και αποφασίστηκαν διαδικασίες για την τροποποίηση του σημερινού νομικού πλαισίου, στην κατεύθυνση της πιο ευέλικτης διαχείρισης. Ενιαίος οικονομικός προϋπολογισμός και απολογισμός του Ιδρύματος από όλους τους πόρους.

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Πρέπει να δοθεί η μέγιστη προσοχή να μην «χαθεί ο έλεγχος» σε αυτά τα προγράμματα. Σήμερα δεν υπάρχει νομοθεσία και άρα πολλά από όσα γίνονται είναι έωλα. Το Υπουργείο θα συγκροτήσει επιτροπή για τη διαμόρφωση του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ακαδημαϊκότητα και την μεθοδολογία των προγραμμάτων.  Επιπρόσθετα, θα γίνει έλεγχος της νομιμότητας των υφιστάμενων προγραμμάτων. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα Ινστιτούτου Δια Βίου Μάθησης και να καταταγούν τα πιστοποιητικά σε Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων.

Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας 

Το Υπουργείο προχωρά στην διαμόρφωση νέου νομοθετικού πλαισίου για την παιδαγωγική επάρκεια.
Η εφαρμογή του νόμου που προέβλεπε ότι το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας είναι απαραίτητη προϋπόθεση για οποιοδήποτε διορισμό στην εκπαίδευση, αναστέλλεται, μέχρι την ολοκλήρωση της επεξεργασίας του νέου νομικού πλαισίου.
Όσες αιτήσεις εκκρεμούν στο ΙΕΠ σχετικά με την παιδαγωγική επάρκεια των τμημάτων θα διεκπεραιωθούν.

Φοιτητική Μέριμνα 

Σύσταση επιτροπής προκειμένου να μεταφερθεί η ευθύνη για την Φοιτητική Μέριμνα από το Υπουργείο στα Ιδρύματα. Στην επιτροπή θα μετέχουν και εκπρόσωποι των Ιδρυμάτων. Συγκεκριμένα: -Η ευθύνη για τη σίτιση των φοιτητών θα μεταφερθεί στα Ιδρύματα, με αντίστοιχη μεταφορά κονδυλίων από το Υπουργείο στα Ιδρύματα.

-Η σίτιση να γίνεται σε Πανεπιστημιακές Φοιτητικές Λέσχες που θα εντάσσονται σε Οργανόγραμμα Ιδρύματος

-Μέχρι τον Ιούνιο θα παρουσιαστεί σχέδιο 5ετίας για το ζήτημα των εστιών.

Παράλληλα, ο Κ. Γαβρόγλου ανακοίνωσε αλλαγή στην πολιτική κατανομής των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, κυρίως για τα Ιδρύματα της Αθήνας, της Πελοποννήσου, του Αιγαίου, της Κρήτης, των Ιονίων και της Δυτικής Μακεδονίας, δηλαδή, τα Ιδρύματα που δεν έχουν έδρα στις λεγόμενες «Λιγότερο Ανεπτυγμένες Περιφέρειες».

Ο υπουργός δήλωσε σχετικά: “Γνωρίζουμε όλοι για την περίφημη «κλείδα περιφερειακής κατανομής» του ΕΣΠΑ, δηλαδή μιας υποχρεωτικής κατανομής του προϋπολογισμού ανά κατηγορίες περιφερειών. Γνωρίζουμε, επίσης ότι αυτή η περιφερειακή κατανομή δεν συνάδει με την γεωγραφική συγκέντρωση των Ιδρυμάτων και των φοιτητών, άρα και με την γεωγραφική κατανομή των αναγκών.  Σήμερα, μπορώ με ασφάλεια να ανακοινώσω ότι βρισκόμαστε κοντά στην λύση του σημαντικού αυτού προβλήματος. Μέσα από τη στενή συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας με το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης διασφαλίστηκε η εξεύρεση πρόσθετων πόρων οι οποίοι θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων που προκαλεί η κλείδα περιφερειακής κατανομής.

Δεν θέλω να μπω σε τεχνικές λεπτομέρειες, αλλά μπορώ να σας πω ότι η πρώτη εφαρμογή του νέου μηχανισμού θα αφορά δύο σημαντικές δράσεις:
(α) την Πρακτική Άσκηση φοιτητών
(β) την ανάπτυξη κοινωνικών υποδομών εκ μέρους των Πανεπιστημίων για την στήριξη φοιτητών που ανήκουν σε Ειδικές Κοινωνικές Ομάδες.
Η συνολική αύξηση του διαθέσιμου προϋπολογισμού για αυτές τις δύο δράσεις προσεγγίζει τα 40 εκατ. € ευρώ έως το τέλος της Προγραμματικής Περιόδου.
Είναι αυτονόητο ότι πρόθεσή μας είναι η επέκταση του μηχανισμού και σε άλλες δράσεις. Αυτό όμως θα γίνει με προσεκτικά βήματα διότι σχετίζεται και με την δημοσιονομική κατάσταση της χώρας”.

Διαβάστε ακόμη

Αύξηση κατά 6,66% των πιστώσεων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση

Όλη η εισήγηση του Κ. Γαβρόγλου στη Σύνοδο των Πρυτάνεων

http://www.minedu.gov.gr/publications/docs2016/synodos_prytanewn.pdf

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL