Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
20.2°C23.8°C
3 BF 42%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
19.1°C22.7°C
2 BF 55%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.0°C19.9°C
4 BF 60%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
18.8°C20.8°C
5 BF 45%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
22.9°C22.9°C
3 BF 31%
Και η ελπιδοφόρα εκπαιδευτική χρονιά συνεχίζεται
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Και η ελπιδοφόρα εκπαιδευτική χρονιά συνεχίζεται

Όσο η πορεία της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης γίνεται όλο και πιο συγκεκριμένη, προχωρώντας πέρα από επί μέρους τροπολογίες και σε κατάθεση ολοκληρωμένων νομοσχεδίων που εντάσσονται σε ένα οραματικό στόχο επαναθεμελίωσης του όλου εκπαιδευτικού μας συστήματος ως αναπαλλοτρίωτου Δημόσιου Αγαθού, το οποίο η Πολιτεία έχει υποχρέωση να παρέχει Δωρεάν σε όλους όσους ζουν σ’ αυτή την χώρα, τόσο εντείνεται η αντιπολιτευτική συντηρητική ρητορεία ενάντια της. Πρόκειται για μια βαθιά ιδεολογικό-πολιτική σύγκρουση για την ‘μητέρα όλων των μαχών’ σύμφωνα με τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας κ. Βορίδη. Γιατί πράγματι στο πεδίο του εκπαιδευτικού συστήματος κρίνεται το αύριο ενός κοινωνικού σχηματισμού, η παραγωγική του ανασυγκρότηση και κυρίως η ίδια η ουσία της Δημοκρατικής της πορείας.

Είναι τελείως διαφορετικό το να επιδιώκεις την δημιουργία ελεύθερων, κριτικά σκεπτόμενων πολιτών, δρώντων υποκειμένων της ιστορικής εξέλιξης, συνοδοιπόρων με τους δασκάλους τους στο αέναο ταξίδι της γνώσης, με συναδελφική συνεργασία κι αλληλεγγύη με τους συμμαθητές τους, ικανών για αισθητική απόλαυση, αποδοχή του διαφορετικού ως πλούτου, με αξιακά πρότυπα σεβασμού προσωπικών και συλλογικών ιδιαιτεροτήτων, από την νεοφιλελεύθερη αντίληψη του νέου συμπολίτη μαθητή ως παθητικού ‘πελάτη’ γνώσεων σε ένα σύστημα προσωποκεντρικού και εξεταστικοκεντρικού ανταγωνισμού με τον συμμαθητή του, που στοχεύει στην ατομική του ανέλιξη μέσα από συστήματα ‘αριστείας και … ‘αξιοκρατίας’ με ιδιωτικά αγοραία κριτήρια.

Πρόκειται για δύο διαφορετικούς παιδαγωγικά και προφανώς ιδεολογικό-πολιτικά κόσμους.

Σ’ αυτή την σύγκρουση παιδαγωγικών και ιδεολογικό-πολιτικών στρατηγικών, ο χώρος της ανανεωτικής ριζοσπαστικής Aριστεράς, δεν αντιλαμβάνεται το εκπαιδευτικό σύστημα ως μονοδιάστατα μηχανισμό εγχάραξης της κυρίαρχης ιδεολογίας, αλλά ως ένα ακόμη και μάλιστα σημαντικό πεδίο της ταξικής πάλης. Αντίθετα ο συντηρητικός χώρος κατανοώντας ότι η αναλυτική προβολή των αξιακών του στοχεύσεων δεν μπορεί να έχει θετικό κοινωνικό αντίκτυπο εκτρέπετε σε ανοίκειες προσωπικές ύβρεις εναντίον της Πολιτικής Ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Τελευταίο παράδειγμα από τον λόγο του αρχηγού της Ν.Δ. στο συνέδριο επανίδρυσης της ΟΝΝΕΔ, που χωρίς κανένα αναλυτικό επιχείρημα τόνισε: «Ο Τσίπρας είναι εχθρός της νεολαίας απόδειξη ότι έβαλε Υπουργούς Παιδείας τον Μπαλτά και τον Φίλη που πήγαν την Παιδεία σαράντα χρόνια πίσω»!

Σ’ αυτό το επίπεδο η αντιπαράθεση είναι προφανώς αδύνατη, το δε εντυπωσιακό είναι ότι άκριτα αποδέχονται και συναγωνίζονται αυτού του είδους την… επιχειρηματολογία και πολιτικές δυνάμεις όπως το ΠΑΣΟΚ και ολίγον από ΠΟΤΑΜΙ αποδεικνύοντας ότι συγκροτούν και σε αυτό το επίπεδο μαζί με την Ν.Δ. ένα βαθιά συντηρητικό μπλοκ, που δεν τολμά να δείξει καθαρά τις παιδαγωγικές του στοχεύσεις κι αντιλήψεις οι οποίες υποτάσσουν τα πάντα στον ιδιωτικό ανταγωνισμό όπου προφανώς ευνοούνται οι έχοντες και κατέχοντες οικονομικό ή πολιτιστικό πλούτο.

Ακριβώς γι’ αυτό και στον Κοινωνικό Διάλογο για τα θέματα της Παιδείας που έχει ανοίξει από τον προηγούμενο Δεκέμβριο, δεν έχουν καταθέσει ένα ολοκληρωμένο κείμενο θέσεων αλλά αποσπασματικές ρητορείες περί ‘Αριστείας’, μη κρατικών Πανεπιστημίων, ‘αξιοκρατικών’ Πρότυπων Σχολείων και κυρίως της αντίθεσής τους σε κάθε κυβερνητική πρόταση – πρόθεση, για ελάφρυνση και ουσιαστικοποίηση της σχολικής ύλης και έστω μερικής απάλειψης του εξεταστικοκεντρικού ελέγχου των γνώσεων. Στο σημείο αυτό επιστρατεύουν και διαχέουν μυθεύματα για αφελληνισμό των Ελλήνων μέσω ελάττωσης της ύλης των αρχαίων ελληνικών, της ιστορίας και παραδόξως για νεοφιλελεύθερους, υπεράσπισης του μαθήματος των Θρησκευτικών με την σημερινή κατηχητική μορφή διδασκαλίας και αντίθεσης στην αντικατάσταση του από ένα μάθημα Θρησκειολογίας με κριτική προσέγγιση όλων των θρησκειών.

Απέναντι σ’ αυτού του είδους και επιπέδου επίθεση, θα περίμενε κανείς τόσο οι εκπαιδευτικοί λειτουργοί του ΣΥΡΙΖΑ, όσο και ευρύτερα οι προοδευτικοί παιδαγωγικά εκπαιδευτικοί, να ορθώνουν έναν Λόγο και μια Πράξη υπεράσπισης της πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας. Υπεράσπισης προφανώς όχι άκριτης, ούτε όπως συμβαίνει συντεχνιακά και μόνο μεμονωμένα στοχευμένης – όσο αναγκαία και αν αυτή είναι σε ορισμένες περιπτώσεις – αλλά ευρύτερης οραματικής ελευθεριακής αντίληψης, διεύρυνσης των πράξεων του υπουργείου, διόρθωσης αρνητικών, εμβάθυνσης με συστηματικές και συλλογικές επεξεργασίες σε επίπεδα που μένουν ακόμη ανοικτά όπως το περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων, η έστω και σταδιακή απαρχή ύπαρξης ενός και μόνο ενιαίου τύπου Λυκείου Θεωρίας και Πράξης, ολοκλήρωσης της αντικατάστασης των εξετάσεων με μεθόδους ουσιαστικού ελέγχου των γνώσεων, όρων ουσιαστικοποίησης του ενιαίου χώρου Ανώτατης Παιδείας και Έρευνας καθώς και αντικατάστασης επιτέλους των αντιπαιδαγωγικών πανελλαδικών εξετάσεων εισόδου στα ΑΕΙ και ΤΕΙ με ένα λειτουργικό σύστημα ελεύθερης πρόσβασης. Προτάσεις για όλα αυτά υπάρχουν, θέλουν περισσότερη ίσως εμβάθυνση, προσαρμογή στα νέα δεδομένα, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τους συσχετισμούς δυνάμεων εσωτερικούς αλλά και διεθνών ιδιαίτερα εκείνες που αφορούν τις εξελίξεις στον ευρωπαϊκό χώρο όπου έστω και διστακτικά επανέρχονται θέματα ανασύστασης της Παιδείας ως Δημόσιου και όχι αγοραίου Αγαθού, καθώς και της συμμετοχής των φοιτητών στη διοίκηση των Πανεπιστημίων ( Διακήρυξη των Υπουργών Παιδείας πέρσι στο Παρίσι όπως και εκείνη στο Ερεβάν της Αρμενίας).

Δυστυχώς με εξαίρεση ελάχιστες μεμονωμένες περιπτώσεις, αυτό δεν συμβαίνει, με αποτέλεσμα το κενό να προσπαθούν να καλύψουν ‘εκσυγχρονιστικές προτάσεις’ τόσο διάφορες των δικών μας αντιλήψεων.

Μπροστά σε αυτή την πραγματικότητα οφείλουμε ως χώρος και ως κόμμα να προχωρήσουμε άμεσα σε ανοιχτές διαδικασίες σε επίπεδο ανασύστασης και λειτουργίας του Τμήματος Παιδείας και Έρευνας και κυρίως ενεργούς συμμετοχής στα δρώμενα της Παιδείας με όσο πιο πλατιές κινηματικές διεργασίες γίνεται κατορθωτό, υπερβαίνοντας στην καθημερινή πρακτική τις όποιες αριστερές μηδενιστικές αντιλήψεις και τις μικροκομματικές λογικές. Προς αυτή την κατεύθυνση εκτός των εκπαιδευτικών βαρύνουσα για μας σημασία έχει η γνώμη και η δράση της Νεολαίας μας και είμαστε όπως πάντα ανοιχτοί για ένα γόνιμο κριτικό διάλογο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL