Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
17.1°C19.7°C
4 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αυξημένες νεφώσεις
15 °C
13.6°C15.7°C
3 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
15 °C
13.3°C16.5°C
3 BF 78%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.3°C20.8°C
3 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
13 °C
12.9°C16.9°C
4 BF 82%
Επιστροφή στον Μεσαίωνα με αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Επιστροφή στον Μεσαίωνα με αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις

Κατατέθηκε στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία, το οποίο φέρνει σαρωτικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Αναμένεται να συζητηθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων την ερχόμενη εβδομάδα και να ψηφιστεί έως τις 10 Ιουνίου. Οι αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς, φοιτητές και μαθητές είναι σφοδρές, καθώς πρόκειται για ένα νομοσχέδιο συντηρητικό και νεοφιλελεύθερο στον πυρήνα του, ενώ για τις βασικές του διατάξεις δεν έγινε κανένας διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα. «Το πολυνομοσχέδιο δημιουργεί ένα καινούργιο αντιεκπαιδευτικό τοπίο, ενώ έπεται και συνέχεια με σχέδια νόμου που αφορούν την επιλογή στελεχών, την ατομική αξιολόγηση και την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση. Διαφωνούμε κάθετα» λέει στην «Αυγή» ο γ.γ. της ΟΛΜΕ Βαγγέλης Μπουντουλούλης.

Η λογική της «αριστείας»

Στα επιμέρους κομμάτια του νομοσχεδίου, στα οποία οι ομοσπονδίες έχουν εκφράσει τις διαφωνίες τους, περιλαμβάνεται η δημιουργία Προτύπων σχολείων σε όλη την Ελλάδα, με τη λογική που διακατέχει την Ν. Κεραμέως, δηλαδή τη λογική της «αριστείας». «Αυτό θα οδηγήσει σε έναν διαχωρισμό των μαθητών, των καθηγητών και της ίδιας της κοινωνίας κάθε πόλης, χωριού και αστικού πληθυσμού σε καλούς, μέτριους και άριστους» επισημαίνει ο Β. Μπουντουλούλης. Όπως εξηγεί, «είναι τελείως διαφορετικό το Πειραματικό σχολείο, όπου πειραματίζεσαι με ένα τυχαίο δείγμα κι αν πετύχει το πείραμα, το γενικεύεις σε όλον τον πληθυσμό» και διαφορετικά τα Πρότυπα, «τα οποία μέσω των εξετάσεων δημιουργούν την κατάσταση του ‘άριστου’ σχολείου».

«Η λογική τής υπουργού είναι να φτιάξει κύκλους αριστείας σε κάθε επαρχία και κάθε σχολείο, πράγμα που θα δημιουργήσει κόμπλεξ κατωτερότητας ανάμεσα σε μαθητές» επισημαίνει. Ως επέκταση της λογικής αυτής είναι η εξωτερική αξιολόγηση που έρχεται, που θα είναι ανοιχτή σε γονείς, στο ΙΕΠ και στην Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας Εκπαίδευσης. «Αυτό σημαίνει ότι τα σχολεία θα συγκρίνονται με ένα Πρότυπο για το πώς θα πρέπει να είναι ένα καλό σχολείο. Θα ακολουθούν, δηλαδή, τις οδηγίες των Προτύπων με βάση τα μαθητικά αποτελέσματα, την αξιολόγηση των καθηγητών, την αξιολόγηση του σχολείου - και θα κρίνονται ακόμα και από εξωτερικούς φορείς, όχι μόνο από τον σύλλογο» εξηγεί. «Αργότερα, ενδεχομένως να μπουν στο παιχνίδι γονείς και δήμοι. Γιατί η υπουργός έχει στο μυαλό της την ένταξη των σχολείων και στους δήμους και ίσως να εξαρτάται η χρηματοδότηση του σχολείου με βάση αυτά τα αποτελέσματα. Για να το κάνει αυτό, θέλει κοινή βάση σύγκρισης».

Τα κακώς κείμενα της Τράπεζας Θεμάτων

Κι εδώ έρχεται η Τράπεζα Θεμάτων. Υπενθυμίζεται ότι η Τράπεζα Θεμάτων είχε εφαρμοστεί το 2013-2014 και αύξησε κατακόρυφα τη σχολική αποτυχία, καθώς οι μετεξεταστέοι είχαν εξαπλασιαστεί, πράγμα που είχε ως συνέπεια και την καταφυγή στην παραπαιδεία. «Η Τράπεζα Θεμάτων, όταν είχε εφαρμοστεί, έφερε αναταραχή στα σχολεία, καθώς το 50% των θεμάτων επιλέγονταν από την Τράπεζα υποχρεωτικά. Αυτό δημιούργησε μια ομάδα παιδιών, κοντά στο 40%, που έμεναν μετεξεταστέοι. Τότε είχαν αλλάξει τον τρόπο βαθμολόγησης για να πέσει στο 20%-25% το ποσοστό των μετεξεταστέων. Άρα χρησιμοποιήθηκε η Τράπεζα για να βάλει φραγμούς μέσω βαθμολογίας και εξετάσεων στα παιδιά που θα συνέχιζαν ή όχι στις επόμενες τάξεις του Λυκείου. Αυτό θα γίνει και τώρα» λέει ο Β. Μπουντουλούλης.

«Τι λέει η Τράπεζα Θεμάτων; Ότι τα μισά θέματα θα επιλέγονται από εκεί υποχρεωτικά. Άρα καταργεί την ελευθερία του καθηγητή να επιλέγει θέματα και να τα διαμορφώνει, πράγμα ιδιαίτερα αρνητικό» εξηγεί ο Β. Μπουντουλούλης. Επίσης, η Τράπεζα Θεμάτων στη συνέχεια θα αξιοποιηθεί και για άλλους λόγους. «Αν έχουμε κοινά θέματα παντού, θα μπορούν να κάνουν αξιολόγηση του σχολείου μέσα από τα αποτελέσματα του μαθητή. Πάνω σ’ αυτό θα ‘κουμπώσει’ και η αξιολόγηση του καθηγητή» αναφέρει ο ίδιος. Υπενθυμίζεται ότι από το 2021 επανέρχεται το μέτρο της τιμωρητικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, το οποίο θα συνδεθεί άρρηκτα και με την επαγγελματική τους εξέλιξη.

Εξετάσεις, εξετάσεις, εξετάσεις…

Και το σχολείο... μεταμορφώνεται σε εξεταστικό κέντρο. Με το νομοσχέδιο αυξάνεται ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων σε Γυμνάσιο και Λύκειο, ενώ σε περίπτωση που ένας μαθητής Γυμνασίου πάρει κάτω από 10 σε περισσότερα από τέσσερα μαθήματα, θα πρέπει να επαναλάβει τη σχολική χρονιά. «Το δασκαλοκεντρικό και εξετασιοκεντρικό σχολείο που επαναφέρει η υπουργός είχε ως πυλώνα τις αυστηρές εξετάσεις του Ιουνίου που θα κρίνουν αν οι μαθητές θα κοπούν ή θα περάσουν στην επόμενη τάξη. Έχουμε περάσει σε άλλον αιώνα» σχολιάζει ο Β. Μπουντουλούλης. «Αυτά έχουν αλλάξει στο παγκόσμιο εκπαιδευτικό σύστημα. Υπάρχουν πλέον η ιδιωματική μάθηση, η διαπιστωτική μάθηση μέσω τεστ, οι εργασίες και η συνεργασία καθηγητή - μαθητών» επισημαίνει. «Έτσι, καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς θα μπορεί ο εκπαιδευτικός να παρακολουθήσει τον μαθητή, να δει τις αδυναμίες του και να τις βελτιώσει».

Επιστροφή στον Μεσαίωνα

Ένα αναχρονιστικό μέτρο -το οποίο είχε καταργηθεί επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- αφορά την επαναφορά της διαγωγής στα απολυτήρια των μαθητών. Πρόκειται για ένα μέτρο αχρείαστο, που θα ακολουθεί τα παιδιά για τον υπόλοιπο βίο τους. «Η διαγωγή ήρθε από το χρονοντούλαπο. Η υπουργός νομίζει ότι με ποινές θα κουκουλώσει τα προβλήματα του σχολείου. Νομίζει ότι με ένα αίσθημα τάξης και αυστηρότητας θα μας κλείσει τα μάτια» τονίζει ο γ.γ. της ΟΛΜΕ.

Οι σύγχρονοι παιδαγωγοί «έχουν καταρρίψει τη λογική της βέργας, της αυστηρότητας, του φόβου και της μίας εξέτασης τον Ιούνιο. Αυτό γινόταν πριν σαράντα χρόνια. Σε όλα τα σχολεία, ακόμα και στα ανεπτυγμένα καπιταλιστικά κράτη, υπάρχουν αυτές οι νέες παιδαγωγικές μέθοδοι που είναι εντελώς αντίθετες με όλο αυτό που πάει να περάσει τώρα. Μ’ αυτό το νομοσχέδιο γυρνάμε πολλά χρόνια πίσω» καταλήγει.

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL