Live τώρα    
13°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αραιές νεφώσεις
13 °C
11.7°C15.2°C
4 BF 82%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
13.0°C16.8°C
3 BF 55%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
14.9°C17.0°C
2 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
17.1°C19.8°C
3 BF 49%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
14 °C
13.9°C15.2°C
2 BF 77%
Διατάξεις για θέματα παιδείας στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο - Χωρίς απόφαση Συγκλήτου το κόστος των μεταπτυχιακών προγραμμάτων * Καταργείται το μηνιαίο όριο αμοιβής διδασκόντων / Πρόωρο τέλος για τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Διατάξεις για θέματα παιδείας στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο - Χωρίς απόφαση Συγκλήτου το κόστος των μεταπτυχιακών προγραμμάτων * Καταργείται το μηνιαίο όριο αμοιβής διδασκόντων / Πρόωρο τέλος για τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης

Με φόντο τη δραστική μείωση των εισακτέων στα δημόσια πανεπιστήμια, καταργούνται πριν καν δοκιμαστούν τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης για τους φετινούς υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων, οι οποίοι θα μπορούσαν να εισαχθούν σε σχολές με το απολυτήριο Λυκείου. Μεταξύ των διατάξεων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης, υπάρχει και η ρύθμιση για τη λεγομένη απελευθέρωση των «μεταπτυχιακών προγραμμάτων», που δεν είναι άλλη από το «μαγείρεμα» στα δίδακτρα και τις αμοιβές των καθηγητών -όπως ίσχυε παλαιότερα- καθώς το κόστος θα ορίζεται με απόφαση της συνέλευσης του εκάστοτε Τμήματος, χωρίς απόφαση Συγκλήτου και χωρίς υπουργική απόφαση. Η κυβέρνηση κλείνει το «μάτι» σε συμφέροντα και πελατειακές σχέσεις καταργώντας επίσης το μηνιαίο όριο της αμοιβής των διδασκόντων, το οποίο μέχρι σήμερα δεν μπορούσε να υπερβαίνει το 30% των μηνιαίων τακτικών αποδοχών τους, αλλά και την υποχρέωση να διδάσκουν σε δωρεάν ΠΜΣ τόσες ώρες όσες διδάσκουν ανά εξάμηνο επί πληρωμή.

Με fast-track διαδικασίες και χωρίς να προηγηθεί κανένας διάλογος, ούτε με τους αρμόδιους εκπαιδευτικούς φορείς ούτε με τα πολιτικά κόμματα, άλλες ρυθμίσεις που έρχονται προς ψήφιση στη Βουλή αφορούν την επαγγελματική ισοδυναμία των πτυχίων κολεγίων και ξένων πανεπιστημίων, τα πρότυπα - πειραματικά σχολεία και την εισαγωγή στα ΑΕΙ παλαιών αποφοίτων. Ενόψει των επερχόμενων αλλαγών, είναι ενδεικτικό το γεγονός πως η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επέλεξε να μην συγκαλέσει την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Σύστημα εισαγωγής - απολυτήριο

Σε ισχύ παραμένει το εξεταστικό σύστημα Γαβρόγλου, καθώς οι αλλαγές αφορούν την κατάργηση των Τμημάτων Ελεύθερης Πρόσβασης και τη μείωση της εξεταστέας ύλης. Ως εκ τούτου, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών. Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ θα προσμετράται κατά 90% ο μέσος όρος των βαθμών στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και κατά 10% ο βαθμός απολυτηρίου. Ωστόσο οι φετινοί υποψήφιοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ο βαθμός απολυτηρίου φέτος δεν θα συνυπολογιστεί για την εισαγωγή τους στα πανεπιστήμια.

Με τη νέα ρύθμιση, οι τελειόφοιτοι παλαιότερων ετών θα μπορούν να επιλέξουν είτε να εξεταστούν στην ύλη που ίσχυε την προηγούμενη χρονιά είτε στη νέα, όπως αυτή ανακοινώθηκε το καλοκαίρι. Η επιλογή θα γίνει την περίοδο των αιτήσεων - δηλώσεων και όσοι προτιμήσουν τη δεύτερη επιλογή θα διεκδικήσουν την εισαγωγή τους σε ειδικό ποσοστό θέσεων, που θα καθοριστεί προσεχώς.

Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των εισακτέων, αυτός θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση στα μέσα Απριλίου ύστερα από τη σύμφωνη γνώμη των Τμημάτων. Με δηλώσεις τους, η υπουργός Νίκη Κεραμέως και ο υφυπουργός Βασίλης Διγαλάκης έχουν προαναγγείλει τη δραστική μείωση των εισακτέων, με το προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων να τάσσεται υπέρ της συμμετοχής των ιδρυμάτων στον καθορισμό του αριθμού των νεοεισερχόμενων φοιτητών. Ωστόσο, οι πρυτάνεις δεν τάσσονται υπέρ της επαναφοράς της βάσης του δέκα καθώς εκτιμούν πως «η καθιέρωση περαιτέρω κριτηρίων ως ελάχιστες προϋποθέσεις για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης συζήτησης που σχετίζεται και με το επίπεδο σπουδών στη δευτεροβάθμια και πρέπει να αντιμετωπιστεί στο πλαίσιο αυτό».

Επαγγελματική ισοδυναμία κολεγίων

Σύμφωνα με τη νέα διάταξη, η απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων σπουδών των κρατών - μελών της Ε.Ε. και τρίτων χωρών θα εκδίδεται εντός τεσσάρων μηνών. Αρμόδια αρχή για τις αποφάσεις αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας παραμένει το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) που θεσμοθετήθηκε επί υπουργίας Κώστα Γαβρόγλου και διαδέχθηκε το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ).

Προβλέπεται επίσης η πρακτική άσκηση με ανώτατο όριο τα τρία χρόνια ή γραπτή δοκιμασία επάρκειας α) όταν ο αιτών έχει λάβει εκπαίδευση που αφορά διαφορετικούς τομείς γνώσεων από εκείνους που καλύπτονται από την εκπαίδευση στην Ελλάδα και β) όταν το νομοθετικά ρυθμιζόμενο επάγγελμα στην Ελλάδα περιλαμβάνει μία ή περισσότερες νομοθετικά ρυθμιζόμενες επαγγελματικές δραστηριότητες, οι οποίες δεν υπάρχουν στο αντίστοιχο επάγγελμα στο κράτος - μέλος καταγωγής του αιτούντος και η εκπαίδευση που απαιτείται στην Ελλάδα αφορά τομείς γνώσεων ουσιωδώς διαφορετικούς από εκείνους που καλύπτονται από τη βεβαίωση επάρκειας ή τον τίτλο εκπαίδευσης που διαθέτει ο αιτών. Η δοκιμασία επάρκειας ή πρακτική άσκηση θα διενεργείται από την οικεία επαγγελματική οργάνωση, εφόσον αυτή είναι οργανωμένη ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, οι οποίες είναι εξ αντικειμένου ειδικευμένες και στις οποίες οι απόφοιτοι θα ενταχθούν ως μέλη.

Νίκος Φίλης: Νομοθέτηση με fast track διαδικασίες, η Βουλή στο περιθώριο

«Τα ψεύτικα, τα λόγια τα μεγάλα αφορούν και στη λειτουργία της Βουλής. Διαδικασίες fast track νομοθέτησης, με τους βουλευτές στο περιθώριο, χωρίς διαβούλευση με τους φορείς, με τον λαό φλομωμένο στα ψέματα και στα fake news, προκειμένου να προωθούνται ρυθμίσεις που κλείνουν το μάτι προς συγκεκριμένα συμφέροντα» αναφέρει ο Νίκος Φίλης καταγγέλλοντας τις «αντιδημοκρατικές» και «αντικοινοβουλευτικές» πρακτικές της κυβέρνησης. Ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ μιλά για ρυθμίσεις που «οδηγούν στην αυταρχική ανακατασκευή του εκπαιδευτικού συστήματος» με στόχο να αποσυρθεί σταδιακά το κράτος από τις υποχρεώσεις του προς τη δημόσια εκπαίδευση ώστε μεγαλύτερες ροές «μαθητικής και σπουδαστικής πελατείας» να μετακινηθούν «προς τους αετονύχηδες της ιδιωτικής εκπαίδευσης».

«Το ότι μας κατηγορεί ο ΣΥΡΙΖΑ για fast track νομοθέτηση και fake news μπορεί να εκληφθεί μόνο ως αυτοσαρκασμός» απάντησε η υπουργός Παιδείας χαρακτηρίζοντας τις δηλώσεις του Νίκου Φίλη «άστοχες, ιδεολογικά φορτισμένες και μακριά από την πραγματικότητα», ενώ προσέθεσε πως «οι εν λόγω διατάξεις στις οποίες αναφέρεται η ανακοίνωση θα τύχουν επεξεργασίας κατά την αρμόδια κοινή συνεδρίαση διαρκών κοινοβουλευτικών επιτροπών, στην οποία θα κληθούν ενδιαφερόμενοι φορείς».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL