Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ισοπεδωτικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης

Προγραμματικές δηλώσεις Νίκη Καραμέως - Εκτός δημοσίων πανεπιστημίων χιλιάδες υποψήφιοι - Δραματική η μείωση του αριθμού των εισακτέων

Χιλιάδες υποψήφιοι αναμένεται να μείνουν εκτός της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως προκύπτει από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης για την Παιδεία. Ο καθορισμός του αριθμού των εισακτέων από τα ΑΕΙ και η επαναφορά της κατώτατης βάσης εισαγωγής στα Ιδρύματα -σε συνδυασμό με τον συνυπολογισμό του βαθμού απολυτήριου που θα προκύπτει με πανελλαδικού τύπου εξετάσεις σε κάθε τάξη του Λυκείου- θα οδηγήσουν στη δραματική μείωση των εισακτέων στα δημόσια πανεπιστήμια.

Οι μαθητές, που, σύμφωνα με τη Ν.Δ. είναι οι καλύτεροι πελάτες της Παιδείας, θα μετατραπούν σε υποψήφιους πελάτες της ιδιωτικής εκπαίδευσης καθώς όσοι θα έχουν την οικονομική δυνατότητα είτε θα απευθύνονται στα κολέγια είτε θα φεύγουν εκτός Ελλάδας. Εκτός από την επαναφορά της βάσης του 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, η Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε μάλιστα ότι τα ίδια τα ιδρύματα θα μπορούν να καθορίζουν ακόμα και βάση εισαγωγής υψηλότερη της ελάχιστης! Την ώρα που θα ενισχύεται το braindrain, ο Κυριάκος Μητσοτάκης εκτιμά ότι τα νέα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα που θα δημιουργηθούν στα ΑΕΙ θα προσελκύσουν πάνω από 10.000 φοιτητές από το εξωτερικό.

Επίσης μπαίνει τέλος στους «λιμνάζοντες φοιτητές» και επανέρχεται το ανώτατο όριο σπουδών ν+2, ενώ, σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, η κρατική χρηματοδότηση των ΑΕΙ θα συνδέεται τα αποτελέσματα της αξιολόγησης που θα διενεργεί η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) και θα εξαρτάται από κριτήρια όπως το κόστος σπουδών ανά φοιτητή, η διάρκεια των προγραμμάτων σπουδών, το μέγεθος και η γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος.

Λύκειο - εξεταστικό κέντρο

Παρά τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών, γονιών και των ίδιων των μαθητών, η Ν.Δ. επαναφέρει τον εξεταστικό μαραθώνιο στο Λύκειο, όπου οι μαθητές για να προαχθούν από τη μια τάξη στην άλλη θα δίνουν πανελλαδικού τύπου εξετάσεις από την Τράπεζα Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας.

Σύμφωνα με τη Σοφία Ζαχαράκη, αρμόδια υφυπουργό για θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι βαθμοί των τριών τάξεων του Λυκείου θα συνυπολογίζονται με ειδικό συντελεστή για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, το εξετασιοκεντρικό αυτό σύστημα θα οδηγήσει στην εξόντωση των μαθητών, ενισχύοντας τα φροντιστήρια και τη μαθητική διαρροή.

Επίσης, σύμφωνα με το σχέδιο της Ν.Δ., οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα «να επιλέξουν ένα κομμάτι του παρεχόμενου προγράμματος που δίνει στους μαθητές του». Αυτό σημαίνει ότι θα δημιουργηθούν σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων, με διαφορετικά μαθήματα το κάθε σχολείο. Ενδεικτικές ήταν οι προεκλογικές εξαγγελίες του Κωστή Χατζηδάκη: «Το παιδί στο Καρπενήσι και το παιδί στο Μαρούσι να μην κάνουν ακριβώς τα ίδια μαθήματα. Το 10% - 20% των μαθημάτων να καθορίζονται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, καθώς είναι διαφορετικές οι κοινωνίες και διαφορετική η τοπική οικονομία».

Δριμεία κριτική στη λεγόμενη «αυτονομία» των σχολικών μονάδων που προωθεί η Ν.Δ. άσκησε ο Νίκος Φίλης, ο οποίος σημείωσε ότι «με πρόσχημα εύηχες αλλά όχι ουδέτερες λέξεις όπως αυτονομία, δικαίωμα επιλογής σχολείου και αξιολόγηση» η κυβέρνηση επιδιώκει να προχωρήσει στο σύστημα παροχής κουπονιών και «σε μια ολομέτωπη επίθεση θατσερικού τύπου στο δημόσιο σχολείο της γειτονιάς που εμείς αναβαθμίσαμε».

Ν. Φίλης: Κάνετε τους 4.500 διορισμούς με το ζόρι

Οι μόνιμοι διορισμοί των 4.500 εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή δρομολογούνται κανονικά, ωστόσο δεν υπάρχει καμία δέσμευση από τη νέα ηγεσία για την υλοποίηση των 10.500 διορισμών στη γενική εκπαίδευση. «Η πίεση που σας ασκήσαμε προεκλογικά έπιασε τόπο. Ξέρουμε ότι το κάνετε με το ζόρι. Γι’ αυτό δεν δεσμεύεστε ούτε για τις υπόλοιπες 10.500 προσλήψεις που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει συμφωνήσει με τους θεσμούς, την ώρα που μόνο φέτος θα προσλάβουμε 37.000 αναπληρωτές για να λειτουργήσουν τα σχολεία» τόνισε από τη Βουλή ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης, ενώ συμπλήρωσε ότι «ούτε βέβαια μας λέτε αν είναι και δικός σας στόχος αυτός που εμείς έχουμε διακηρύξει, να φτάσουν δηλαδή στο 5% οι δαπάνες για την Παιδεία μέχρι το τέλος της τετραετίας».

Οι υπουργοί Νίκη Κεραμέως και Σοφία Ζαχαράκη προανήγγειλαν επίσης την εφαρμογή συστήματος αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών, το ξήλωμα του συστήματος Γαβρόγλου για την επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης, αλλά και την επαναφορά του παρωχημένου θεσμού των σχολικών συμβούλων με επαναπροσδιορισμό του ρόλου και των καθηκόντων τους.

Το «ράβε - ξήλωνε» στην Παιδεία μοιάζει πάντως να μην έχει τέλος, καθώς η νέα πολιτική ηγεσία εξετάζει ήδη ένα νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, όπως αποκάλυψε η υπουργός Παιδείας μιλώντας στο “Βήμα της Κυριακής”. Επανέλαβε ωστόσο πως οι μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στην Γ’ Λυκείου θα δώσουν με το υπάρχον σύστημα και ότι προς το παρόν θα υπάρξουν μόνο «επιμέρους βελτιωτικές κινήσεις».

Για το άσυλο

Σχετικά με το άσυλο, η Νίκη Κεραμέως επανέλαβε ότι το «κακώς εννοούμενο άσυλο», όπως το χαρακτήρισε, θα καταργηθεί με το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης και ότι «οι δημόσιες αρχές θα μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που διαπράττεται εντός πανεπιστημίου». Οι αντιδράσεις για την επικείμενη κατάργηση του ασύλου δεν μένουν πάντως αναπάντητες καθώς φοιτητικοί και εκπαιδευτικοί σύλλογοι, πανεπιστημιακοί και φορείς καλούν σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας σήμερα στις 18.00 στα Προπύλαια και θα πραγματοποιήσουν πορεία στο κέντρο της Αθήνας.

Περισσότερη «ελευθερία» στην ιδιωτική εκπαίδευση

Ανησυχία στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς προκάλεσαν οι προγραμματικές δηλώσεις της υπουργού Παιδείας, η οποία προανήγγειλε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο στην ιδιωτική εκπαίδευση με «μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας, για παράδειγμα όσον αφορά στην εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων».

Με δεδομένο ότι σήμερα τα ιδιωτικά σχολεία μπορούν να πραγματοποιούν όποια δράση επιθυμούν αρκεί να την δηλώσουν στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, περιλαμβανομένων των διδασκόντων, των τμημάτων και των μαθητών, η ΟΙΕΛΕ διερωτάται τι σημαίνει ο «μεγαλύτερος βαθμός ελευθερίας». «Μήπως την πάγια απαίτηση του Συνδέσμου των σχολαρχών να πραγματοποιούν δράσεις χωρίς να δηλώνουν (και φυσικά να πληρώνουν) το εκπαιδευτικό προσωπικό και να διαιωνίζεται έτσι το πάρτι αδήλωτης εργασίας και φοροδιαφυγής που αυτή τη στιγμή υφίσταται στα ιδιωτικά σχολεία;» αναφέρει σκωπτικά σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία.

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Τυχοδιώκτες και επικίνδυνοι

Οι ανάγκες διαχείρισης της προσφυγικής κρίσης δημιουργούν σοβαρά εσωτερικά προβλήματα στο κυβερνητικό κόμμα, το οποίο προεκλογικά είχε δεσμευτεί απέναντι στην εκλογική του βάση με μια ακροδεξιά λαϊκιστική ρητορική.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο