Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μαθήματα νεοφιλελευθερισμού...

Οι εξαγγελίες της Ν.Δ. για την Παιδεία - Σχολεία δύο ταχυτήτων, αντιεπιστημονική αξιολόγηση μονάδων, ασάφεια για τους μόνιμους διορισμούς στην Εκπαίδευση - Αναβρασμός στην εκπαιδευτική κοινότητα

Οι προεκλογικές δηλώσεις στελεχών της Νέας Δημοκρατίας για την εκπαίδευση έχουν προκαλέσει ανησυχία και αντιδράσεις στους κόλπους της εκπαιδευτικής κοινότητας με αιχμή την αυτονομία των σχολικών μονάδων με διαφορετικά μαθήματα ανά σχολείο, την αξιολόγηση των σχολείων από γονείς χωρίς κανένα επιστημονικό κριτήριο, αλλά και την ασάφεια που επικρατεί γύρω από την υλοποίηση των μόνιμων διορισμών στην Εκπαίδευση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, δυσαρέσκεια έχουν εκφράσει ακόμα και μέλη της ΔΑΚΕ, της παράταξης των εκπαιδευτικών που πρόσκειται στη Ν.Δ., οι οποίοι διατηρούν -προς το παρόν- χαμηλούς τόνους λόγω της προεκλογικής περιόδου. Οι χαμηλοί τόνοι θα είναι δύσκολο βέβαια να διατηρηθούν εάν κερδίσει τις εκλογές η Ν.Δ., με δεδομένο ότι το πρόγραμμά της είναι σε πολλά σημεία αντίθετο με τις επίσημες θέσεις των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών που έχουν ως κοινό παρονομαστή τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου και την εξασφάλιση των ίσων ευκαιριών όλων των παιδιών στην Εκπαίδευση.

Τα κουπόνια για τη φοίτηση των παιδιών (vouchers), τα σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων, οι διευθυντές μάνατζερ, η επαναφορά της τράπεζας θεμάτων, η αξιολόγηση, το νέο σύστημα διορισμών με γραπτό διαγωνισμό, και όχι μόνο, αναμένεται να πυροδοτήσουν ένα μεγάλο κύμα κινητοποιήσεων με το “καλημέρα” μιας νέας ηγεσίας στο υπουγείο Παιδείας.

Σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων

Δίνοντας το στίγμα των επερχόμενων αλλαγών, ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. Κωστής Χατζηδάκης ανέφερε σε προεκλογική του ομιλία: “Το παιδί στο Καρπενήσι και το παιδί στο Μαρούσι να μην κάνουν ακριβώς τα ίδια μαθήματα. Γιατί είναι διαφορετικές οι κοινωνίες και διαφορετική η τοπική οικονομία”. Στο όνομα της “ελευθερίας” του εκπαιδευτικού πρότεινε μάλιστα το 10% έως 20% των μαθημάτων να καθορίζεται από τους ίδιους.

Ποια είναι, σύμφωνα με τη Ν.Δ., η βασική διαφορά ενός παιδιού από το Καρπενήσι από ένα άλλο στο Μαρούσι; Με ποια κριτήρια θα επιλέγονται τα μαθήματα και ποιος θα έχει την ευθύνη εφόσον ένας από τους διακηρυγμένους στόχους της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι να περιοριστεί ο ρόλος του υπουργείου Παιδείας στην παρεχόμενη εκπαίδευση; “Να απελευθερώσουμε το δημόσιο σχολείο από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου Παιδείας” είναι το μότο της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Κάν’ το όπως στην Αγγλία

Σφοδρές αντιδράσεις έχει προκαλέσει επίσης το σχέδιο της Ν.Δ. για την αξιολόγηση των σχολείων από τους γονείς. Σύμφωνα με τον Κωστή Χατζηδάκη, η αξιολόγηση θα γίνεται ανώνυμα μέσω μιας ειδικής πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί στην ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας, τα αποτελέσματα της οποίας θα δημοσιεύονται. Οι επικρίσεις είναι λογικό να εστιάζουν στην απουσία επιστημονικών κριτηρίων και στη μετατροπή των γονέων σε “νούμερο ένα κριτές”, χωρίς την καταγραφή των ελλείψεων ή των αναγκών των σχολικών μονάδων.

Η ιδέα της κατηγοριοποίησης των σχολείων (επαρκή - ανεπαρκή) μέσω μιας ηλεκτρονικής αξιολόγησης προέρχεται από την Αγγλία. Ένας από τους πρώτους διδάξαντες στις πλατφόρμες αξιολόγησης είναι ο επίσημος φορέας Ofsted, ο οποίος έχει την εποπτεία όλων των εκπαιδευτικών φορέων. Η αξιολόγηση επιτυγχάνεται μέσω της συλλογής δεδομένων με μορφή μετρήσεων και πινάκων για τη σύνταξη τακτικών αναφορών επίδοσης και απόδοσης των σχολείων, ενώ τα αποτελέσματα αναρτώνται στην ιστοσελίδα κάθε σχολείου προς ενημέρωση του κοινού.

Όσα σχολεία χαρακτηριστούν εξαιρετικά και έχουν πετύχει τους στόχους (goals) λαμβάνουν περισσότερες παροχές και καλύτερη χρηματοδότηση για επιπλέον προσωπικό. Τι γίνεται όμως με τα σχολεία που δεν καταφέρνουν να πετύχουν τους στόχους; Είτε μετατρέπονται σε Academies και ανήκουν αποκλειστικά σε τραστ και ιδιώτες είτε κλείνουν είτε απολύονται ο διευθυντής και το προσωπικό.

ΚΙΝ.ΑΛΛ.: Επικίνδυνα συντηρητικά πειράματα της Ν.Δ.

Ακόμα και το Κίνημα Αλλαγής δεν άφησε ασχολίαστες τις προγραμματικές δηλώσεις της Ν.Δ. για την Παιδεία, την οποία κατηγόρησε για “επικίνδυνα συντηρητικά πειράματα στον χώρο της Εκπαίδευσης”.

Σχολιάζοντας μάλιστα τις ανακοινώσεις Χατζηδάκη περί αξιολόγησης των σχολικών μονάδων από τους γονείς, ο Τομέας Παιδείας αναφέρει ότι η αυτονομία της σχολικής μονάδας “σε καμιά περίπτωση δεν ταυτίζεται με διαφορετικές ευκαιρίες και δυνατότητες για τους μαθητές και ιδιαίτερα για τους κοινωνικά και οικονομικά ασθενέστερους. Η αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση των σχολείων δεν γίνεται χωρίς επιστημονικά κριτήρια, ανώνυμα και μέσω ιστοσελίδων για γονείς”.

Μόνιμοι διορισμοί: Ναι μεν, αλλά...

Η Ν.Δ. είναι εμφανές ότι αρνείται να πάρει ξεκάθαρη θέση για τους 15.000 μόνιμους διορισμούς στην Εκπαίδευση, με τα στελέχη της να επιδίδονται σε αντιφατικές δηλώσεις ως προς την υλοποίησή τους. Η πολυγλωσσία δημιουργεί ερωτηματικά, και κυρίως καχυποψία, ως προς τις προθέσεις της.

Πριν από λίγο καιρό ο υποψήφιος βουλευτής της Ν.Δ. Γιώργος Βλάχος μιλώντας στην ΕΡΤ παραδέχθηκε ότι οι διορισμοί βρίσκονται στον «αέρα» καθώς το ζήτημα “δεν το μελέτησε κανείς. Δεν μας κάλεσε από κοινού, ως πολιτικές δυνάμεις, να ορίσουμε από κοινού τον αριθμό. Βγήκε και το εξήγγειλε προεκλογικά” (σ.σ.: η κυβέρνηση). Από την άλλη μεριά η τομεάρχης Παιδείας Νίκη Κεραμέως υποστήριξε ότι υπάρχουν ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν στα σχολεία, αλλά χωρίς να αναφερθεί σε συγκεκριμένο αριθμό προσλήψεων. Πρότεινε επίσης νέο σύστημα διορισμών στην Εκπαίδευση με επαναφορά του γραπτού διαγωνισμού στο ΑΣΕΠ.

Κ. Γαβρόγλου: “Η Ν.Δ. δεν παίρνει θέση για κρίσιμα ζητήματα στην Εκπαίδευση”

Πολυγλωσσία καταλόγισε στην αξιωματική αντιπολίτευση ο υπουργός Παιδείας σε δημόσια επιστολή του προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ενώ έκανε λόγο για ασάφειες που χρήζουν “αποσαφήνισης” αναφορικά με το πρόγραμμα του κόμματος για την Παιδεία. Ο Κώστας Γαβρόγλου κάλεσε τον πρόεδρο της Ν.Δ. να απαντήσει σε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα για την Εκπαίδευση, όπως οι διορισμοί, η δημόσια δωρεάν Παιδεία, ο κανόνας 1 προς 5 για τις αποχωρήσεις στο Δημόσιο και η τήρηση της νομιμότητας στην ιδιωτική Εκπαίδευση. Ωστόσο η επιστολή έμεινε αναπάντητη...

Δείτε όλα τα σχόλια