Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.2°C21.2°C
3 BF 71%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
17 °C
13.6°C19.4°C
2 BF 78%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
17.7°C19.4°C
3 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
25 °C
22.7°C24.8°C
6 BF 33%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.8°C18.5°C
0 BF 82%
...Ας χάνω στις δημοσκοπήσεις κι ας κερδίζω στις εκλογές
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

...Ας χάνω στις δημοσκοπήσεις κι ας κερδίζω στις εκλογές

Της Αγγέλας ΝΤΑΡΖΑΝΟΥ

Έναν Οδηγό για την ανάγνωση και την κατανόηση των δημοσκοπήσεων που δημοσιεύονται στον Τύπο ή προβάλλονται στην τηλεόραση, οκτώ σημεία τα οποία οι πολίτες θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους, εξέδωσε ο ΣΕΔΕΑ- Σύλλογος Εταιρειών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς, πριν λίγες ημέρες. Πρόκειται για οδηγίες λίγο - πολύ γνωστές σε όλους, ιδίως σε όσους παρακολουθούν συστηματικά τις δημοσκοπήσεις.

Ταυτότητα έρευνας, δείγμα, διαφορές στην πρόθεση ψήφου / εκτίμηση ψήφου, ο ΣΕΔΕΑ, ο επίσημος φορέας των εταιρειών κοινής γνώμης, περιγράφει συστηματικά πότε μια δημοσκόπηση είναι «έγκυρη»: πότε δηλαδή πληροί όλους τους όρους και τις προϋποθέσεις, τυπικές και ουσιαστικές, ώστε να είναι αποδεκτή, να έχει πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τα διεθνή στάνταρ και να παρουσιάζεται επίσης με τον ενδεδειγμένο, επιστημονικά αποδεκτό τρόπο. Ώς εδώ, καλά.

Άλλο «εγκυρότητα» άλλο «αξιοπιστία»

Δυστυχώς, ο σύλλογος δεν μας διαφωτίζει καθόλου σε σχέση με την «αξιοπιστία» των δημοσκοπήσεων. Δηλαδή, σε σχέση με το κατά πόσο αξίζουν την εμπιστοσύνη μας, κατά πόσο αποδίδουν την πραγματικότητα και ανταποκρίνονται στον στόχο τους, να αποτυπώσουν την κοινή γνώμη. Κατά πόσο το αποτέλεσμά τους είναι βάσιμο, δηλαδή αξιόπιστο. Για όλα αυτά, ο ΣΕΔΕΑ ούτε μιλάει, ούτε απαντάει, ούτε καν αναφέρει οτιδήποτε, παρά τις συσσωρευμένες αποτυχίες των δημοσκοπήσεων εδώ και χρόνια, με ένα επαναλαμβανόμενο, πάντα το ίδιο λάθος: πάντοτε υποβαθμίζεται η δύναμη του ΣΥΡΙΖΑ. Και ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί δικαίως άλλοτε τις εταιρείες, άλλοτε τα ΜΜΕ για χειραγωγική χρήση των δημοσκοπήσεων, την οποία αναγνωρίζουν και οι ίδιες οι εταιρείες. Ο Αλέξης Τσίπρας συχνά, όταν τον ρωτούν σχετικά, συνηθίζει να λέει «...δεν πειράζει, ας χάνω τις δημοσκοπήσεις κι ας κερδίζω τις εκλογές».

Το λάθος δείχνει να είναι «δομικό» ή «συστημικό», καθώς είναι επαναλαμβανόμενο, όμως απάντηση δεν έχουμε πάρει οκτώ χρόνια τώρα. Τι φταίει; Το πολιτικό σκηνικό έχει αλλάξει, οι σταθερές έχουν κλονιστεί. Έως ότου σταθεροποιηθεί και πάλι το πολιτικό σύστημα, μήπως κάτι πρέπει να αλλάξει; Για παράδειγμα, στη μεθοδολογία των δημοσκοπήσεων; Δεν είναι εύκολο, οι χρονοσειρές των εταιρειών και τα δεδομένα μετράνε δεκαετίες τώρα. Μήπως πρέπει να επανεξεταστούν; Είναι δύσκολο, όλοι γνωρίζουν ότι το πρόβλημα είναι διεθνές, όχι ελληνικό.

Ας πούμε, σε πρώτη φάση, θα μπορούσαν οι εταιρείες δημοσκοπήσεων να παρέχουν ένα επιπλέον στοιχείο, πολύ εύκολο να συγκεντρωθεί: τις αρνήσεις. Τι ποσοστό των ερωτηθέντων απάντησαν στη δημοσκόπηση και τι ποσοστό αρνήθηκε, για διάφορους λόγους. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ποσοστό των αρνήσεων ξεπερνάει το 70%. Είναι αλήθεια; Το αποτέλεσμα βγαίνει από το 30% του δείγματος που αρχικά είχε προσεγγισθεί; Αδύνατον να προσεγγίσει κανείς τις αλλοιώσεις του αποτελέσματος λόγω αρνήσεων, όμως θα ήταν χρήσιμο να το γνωρίζει ο πολίτης.

Δεύτερο παράδειγμα: Η απάντηση στην ερώτηση «ποιο κόμμα θα ψηφίσετε» διαψεύδεται συστηματικά από το αποτέλεσμα της κάλπης. Μήπως θα ήταν σώφρον η απάντηση σε αυτό το ερώτημα να προκύψει διά της τεθλασμένης, δηλαδή από ένα σύνολο άλλων ερωτημάτων, ως συνισταμένη μιας σειράς ερωτήσεων που θα ορίζουν το πολιτικό προφίλ του ερωτώμενου; Καθόλου απλό, αλλά μπορεί να οδηγήσει σε πιο αξιόπιστο αποτέλεσμα εάν στοιχειοθετηθεί σωστά. Οι ειδικοί μπορούν να επεξεργαστούν πολύ πιο σύνθετα μοντέλα.

Οι κάλπες ανοίγουν αύριο και θα κλείσουν σε λίγες ώρες. Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δημοσιεύτηκαν χθες Παρασκευή και έδειξαν ότι κλείνει η ψαλίδα της διαφοράς ΣΥΡΙΖΑ / Ν.Δ. Το πόσο κατάφεραν να πέσουν μέσα θα φανεί ούτως ή άλλως αύριο, Κυριακή. Κοντός ψαλμός αλληλούια.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL