Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Υποχρεώσεις και ευθύνες των καναλιών στην προεκλογική περίοδο

Παρακολουθεί και ελέγχει το ΕΣΡ

Της Αγγέλας ΝΤΑΡΖΑΝΟΥ

 

Ο χρόνος προβολής υποψηφίων και συνδυασμών, η κατανομή του χρόνου διαφημιστικών μηνυμάτων, η προβολή και οι εμφανίσεις υποψηφίων, ένα πλέγμα ρυθμίσεων ορίζει το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθούν κατά την προεκλογική περίοδο οι τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί προκειμένου να καλύψουν τις αυτοδιοικητικές και ευρωβουλευτικές εκλογές.

Τη μέριμνα για ό,τι αφορά την τηλεόραση και το ραδιόφωνο, ελεύθερα ή συνδρομητικά, στο κέντρο και την περιφέρεια, έχει το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Φορτίο βαρύ, στο οποίο θα ανταποκριθεί με τα μέσα που διαθέτει. Εξάλλου είναι το ίδιο το ΕΣΡ που -εκτός από τις ΚΥΑ, τις οδηγίες και τις εγκυκλίους από τα υπ. Εσωτερικών και Ψηφιακής Πολιτικής- με δική του πρωτοβουλία έχει αναλάβει να απαντάει σε ερωτήματα σχετικά με την τηλεοπτική κάλυψη κομμάτων και υποψηφίων.

Μέχρι στιγμής, όπως φαίνεται στον ιστότοπό του, έχει δεχθεί και έχει απαντήσει σε 24 ερωτήματα για τις αυτοδιοικητικές εκλογές και σε 13 ερωτήματα για τις ευρωεκλογές.

Στο μεταξύ έχει ζητήσει και λαμβάνει καθημερινά, από τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς, σε όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, πίνακες στους οποίους καταγράφεται η παρουσία κομμάτων, πολιτικών προσώπων και υποψηφίων για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με στόχο τον έγκαιρο και αποτελεσματικό έλεγχο.

Τους όρους προβολής των κομμάτων στις ευρωεκλογές και την κατανομή του χρόνου μετάδοσης των διαφημιστικών μηνυμάτων προβλέπει η Κοινή Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα και υπογράφεται από τους υπουργούς Α. Χαρίτση και Ν. Παππά και τον υφυπουργό Λ. Κρέτσο.

*** Για την προβολή των κομμάτων η απόφαση προβλέπει:

* Οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί έχουν την υποχρέωση να οργανώσουν τουλάχιστον τρεις ομαδικές συζητήσεις με εκπροσώπους τουλάχιστον πέντε πολιτικών κομμάτων. Οι συζητήσεις στην τηλεόραση πρέπει να μεταδοθούν στο διάστημα από ώρα 5 μ.μ. έως 1.30 π.μ., ενώ στο ραδιόφωνο από 8 π.μ. έως 10 μ.μ.

* Οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί, καθώς και οι συνδρομητικές πλατφόρμες Nova και Cosmote να διαθέσουν δωρεάν ένα δεκάλεπτο την εβδομάδα από ώρα 7 π.μ. έως 1 π.μ. σε όλα τα πολιτικά κόμματα για την παρουσίαση του προγράμματος τους ή όποια άλλη δραστηριότητα επιλεγεί από αυτά. Μετακύλιση ή συσσώρευση των δεκαλέπτων δεν επιτρέπεται.

* Οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί υποχρεούνται να μεταδώσουν απευθείας ή σε μαγνητοσκόπηση μία συνέντευξη Τύπου διάρκειας 45' του αρχηγού ή εκπροσώπου του κάθε κόμματος, από ώρα 11 π.μ. έως 3 της επόμενης μέρας.

* Υποχρεούνται επίσης να διαθέτουν το ένα τρίτο του χρόνου των δελτίων ειδήσεων για την παρουσίαση της προεκλογικής δραστηριότητας των κομμάτων.

* Η ΕΡΤ υποχρεούται σε όλα τα παραπάνω. Υποχρεούται επίσης να διαθέτει δωρεάν το υλικό των συνεντεύξεων Τύπου, συγκεντρώσεων κ.λπ. σε ιδιωτικούς σταθμούς που θα υποβάλλουν σχετικό αίτημα.

* Επιπλέον αυτών έχει την υποχρέωση να μεταδώσει μια συνέντευξη διάρκειας 45' του αρχηγού ή εκπροσώπου του κάθε κόμματος. Επίσης να μεταδίδει απευθείας συνεντεύξεις και να τις διαθέτει δωρεάν σε ιδιωτικούς σταθμούς που θα υποβάλλουν σχετικό αίτημα.

* Η ΕΡΤ υποχρεούται να καλύψει μία πολιτική συγκέντρωση ή άλλη πολιτική εκδήλωση κάθε πολιτικού κόμματος που θα επιλέξουν τα ίδια τα κόμματα. Επιπλέον έχει την υποχρέωση να μεταδώσει μία ακόμη συγκέντρωση κάθε κόμματος, με υπόδειξή του, η οποία θα διοργανωθεί σε οποιαδήποτε πόλη της περιφέρειας.

*** Διαφημιστικός χρόνος σε ελεύθερα και συνδρομητικά κανάλια, με αξία που ξεπερνάει τα 6,25 εκατ. ευρώ, κατανέμεται στα κόμματα ανάλογα με τη δύναμή τους στη Βουλή και την Ευρωβουλή (βλ. πίνακα).

* Ο διαφημιστικός χρόνος των κομμάτων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τα 4 λεπτά την ώρα. Ο χρόνος μπορεί να αθροίζεται με το επιτρεπόμενο δωδεκάλεπτο εμπορικής διαφήμισης ανά ώρα. Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος διαφήμισης ανά ώρα μπορεί να φτάνει τα 16 λεπτά.

* Στα περιφερειακά κανάλια και τους ραδιοφωνικούς σταθμούς ο χρόνος μετάδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων των κομμάτων ορίζεται σε 8 λεπτά ημερησίως. Για την ΕΡΤ αυξάνεται σε 10 λεπτά.

* Η μετάδοση των διαφημιστικών μηνυμάτων σταματά μία μέρα πριν από τις ευρωεκλογές.

* Η μετάδοση ή αναμετάδοση δημοσκοπήσεων απαγορεύεται την ημέρα των εκλογών και μία μέρα πριν.

Δείτε όλα τα σχόλια