Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ανοικτές οι προοπτικές για επενδύσεις των οπτικοακουστικών παραγωγών στην Ελλάδα

Από τα γυρίσματα της σειράς του BBC "Η μικρή τυμπανίστρια" στο Σούνιο, που ολοκληρώθηκαν στις αρχές του Ιουνίου

Ευκαιρίες και για Ελληνες παραγωγούς. Ενδιαφέρον για δημιουργία υποδομών από μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ

 

Ο στόχος να συμπεριληφθεί η Ελλάδα στον κατάλογο των «film friendly» χωρών έχει αρχίσει να αποδίδει, καθώς ελληνικές και ξένες εταιρείες παραγωγής εκδηλώνουν ενδιαφέρον να γυρίσουν στη χώρα μας ταινίες και τηλεοπτικές σειρές. Η παροχή επενδυτικού κινήτρου (cash rebate 25%) και η σειρά διευκολύνσεων για την παραγωγή οπτικοακουστικών έργων που πληρούν τις προϋποθέσεις (ταινίες, ντοκιμαντέρ, κινούμενα σχέδια, τηλεοπτικές σειρές μυθοπλασίας, όχι όμως τηλεπαιχνίδια ή... reality shows) που θεσπίστηκαν από πέρυσι (Ν. 4487) έχει κινητοποιήσει την αγορά, η οποία αναγνωρίζει στη χώρα location (φυσικό τοπίο με εναλλαγές και ηλιοφάνεια), αλλά και θεσμικό πλαίσιο που διευκολύνει τους κινηματογραφιστές.

Και δεν είναι μόνο τα γυρίσματα ξένων σειρών και ταινιών: εταιρείες παραγωγής, ακόμα και μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ και εταιρείες παροχής υπηρεσιών (post production, special efects, μείξη ήχου, εξοπλισμός) έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ίδρυση θυγατρικών εταιρειών στην Ελλάδα και τη δημιουργία στούντιο παραγωγής. Οι ξένες επενδύσεις δίνουν δουλειά σε όλη την αλυσίδα της οπτικοακουστικής παραγωγής (τεχνικούς, καλλιτέχνες) -οι πρώτοι που επλήγησαν από την κρίση- αλλά επιπλέον βοηθούν στην εκπαίδευση και επιμόρφωσή τους σε νέες τεχνικές και μέσα. Παράλληλα δημιουργούν εξωτερικές οικονομίες, λόγω της τόνωσης της ζήτησης για ένα σωρό παράλληλες υπηρεσίες, που εκτείνονται από υπηρεσίες δημοσίων σχέσεων μέχρι νομική υποστήριξη και ασφάλειες.

Δεν είναι τυχαίο ότι στο πρόσφατο LifeArt Festival που πραγματοποιήθηκε στα Village Cinemas στο Φάληρο ανακοινώθηκε επίσημα η έλευση των LifeArt Studios από το Λος Άντζελες στην Αθήνα, η οποία εγκαινιάζει στην Ελλάδα τη συνεργασία κορυφαίων αμερικανικών στούντιο από τη βιομηχανία του θεάματος. Παραδίδοντας το βραβείο στον Έλληνα νικητή Δ. Νάκο, ένα δώρο αξίας 50.000 ευρώ σε έξοδα παραγωγής στα NuBoyana Studios στη Σόφια, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παππάς κάλεσε τους δημιουργούς, «να βγουν μπροστά και να δημιουργήσουν καθώς έχουν την έμπρακτη στήριξη της Πολιτείας στην προσπάθειά τους».

Τα νέα θεσμικά εργαλεία για την ώθηση της οπτικοακουστικής παραγωγής παρουσιάζει ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτσος σε ειδικές εκδηλώσεις στην Αθήνα, αλλά και με στοχευμένες επισκέψεις του σε όλο τον κόσμο. Στο Λος Άνζελες είχε προ μηνός επαφές με στελέχη σημαντικών εταιρειών κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών, ενώ το τελευταίο διάστημα επισκέπτεται τον ασιατικό χώρο, με σταθμούς τη Σαγκάη, το Πεκίνο και την Κορέα. Κινεζικές εταιρείες παραγωγής συμφώνησαν να υλοποιήσουν τέσσερις ταινίες στη χώρα μας μέσα στην επόμενη διετία.

«Οι επενδύσεις στα οπτικοακουστικά λειτουργούν πολλαπλασιαστικά. Όταν γίνει η αρχή, λειτουργεί ως χιονοστιβάδα» εξηγεί στην «Αυγή» ο Πάνος Κουάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας), το οποίο έχει αναλάβει την υποστήριξη των αναπτυξιακών δράσεων. «Ο κλάδος έχει ανάγκη από θεσμική υποστήριξη, αλλά και από την κινητοποίηση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Σε επίπεδο θεσμικό ο Νόμος 4487/2017 μας παρέχει τη βάση πάνω στην οποία δουλεύουμε. Πέρα από αυτό, ωστόσο, είμαστε υποχρεωμένοι να δημιουργήσουμε περιφερειακές δομές (film offices) για τη διευκόλυνση της παραγωγής σε τοπικό επίπεδο. Επιπλέον πρέπει να προχωρήσουμε σε τυποποίηση των διαδικασιών κινηματογράφησης ώστε να διευκολύνονται οι τοπικές υπηρεσίες (δήμοι, αστυνομία, λιμενικό, αρχαιολογικές υπηρεσίες κ.λπ.) και να κατοχυρώνονται μέσα από ένα καθαρό πλαίσιο» εξηγεί ο Π. Κουάνης τους άμεσους στόχους του ΕΚΟΜΕ.

Συμπληρώνει ωστόσο ότι σε αυτόν τον σκοπό «θα πρέπει να εμπλακεί και η ιδιωτική πρωτοβουλία». Όπως εξηγεί, «διαγράφεται ήδη μια μεγάλη επενδυτική ευκαιρία, καθώς η τόνωση της ζήτησης θα δημιουργήσει ανάγκη για υποδομές και εξοπλισμό (νέα στούντιο, συνεργεία, post production κ.ά.), τα οποία αυτή τη στιγμή είναι περιορισμένα στη χώρα και όχι εξαιρετικά σύγχρονα».

Ήδη σήμερα δύο ξένες τηλεοπτικές σειρές έχουν λάβει το πράσινο φως από το ΕΚΟΜΕ και θα επωφεληθούν από το επενδυτικό κίνητρο για την παραγωγή τους στην Ελλάδα. Ακόμη έξι ταινίες, από τις οποίες οι τέσσερις είναι ελληνικές και δύο ευρωπαϊκές συμπαραγωγές, έχουν καταθέσει αίτημα και εξετάζονται. Η προθεσμία για την απάντηση, σύμφωνα με τον νόμο, δεν μπορεί να υπερβαίνει τους δύο μήνες:

* Η βρετανική τηλεοπτική σειρά εποχής «The Durells» βρίσκεται στην τέταρτη σεζόν και θα ξεκινήσει και πάλι τα γυρίσματα στην Κέρκυρα από Σεπτέμβριο. Η σειρά πραγματεύεται τη ζωή μιας οικογένειας Βρετανών που αποφασίζει να εγκατασταθεί στην Κέρκυρα τη δεκαετία του 1930. Στην παραγωγή συμμετέχει και ελληνικό πλήρωμα, καθώς και Έλληνες ηθοποιοί (Αλέξης Γεωργούλης, Άννα Σάββα, Γιώργος Καραμίχος), ενώ το ποσό που θα δαπανήσει η παραγωγή στην Ελλάδα υπερβαίνει τα 1,8 εκατ. ευρώ.

* Μία νέα σειρά μυθοπλασίας 6 επεισοδίων, με τίτλο «Eden» και προϋπολογισμό άνω των 7 εκατ. ευρώ, συμπαραγωγή του γαλλικού και γερμανικού Arte και της ZDF, πραγματεύεται το θέμα των προσφύγων. Σε παραλία στην Ελλάδα, ενώ οι τουρίστες απολαμβάνουν τις διακοπές τους, πλησιάζει μια βάρκα και πενήντα πρόσφυγες αποβιβάζονται μπροστά στα έκπληκτα μάτια των τουριστών. Η σειρά σκιαγραφεί την Ευρώπη σήμερα, στην Ελλάδα, τη Γερμανία και τη Γαλλία, μέσα από τη στάση που κρατούν οι χαρακτήρες στα κύματα των προσφύγων που καταφθάνουν. Τα γυρίσματα έχουν ξεκινήσει τον Μάιο και θα ολοκληρωθούν τον Αύγουστο. Στην Ελλάδα, τα γυρίσματα θα γίνουν κυρίως στην Αττική, θα διαρκέσουν 70 μέρες και θα δαπανηθούν περισσότερα από 1,5 εκατ. ευρώ.

Την ίδια ώρα σε επαφές με το ΕΚΟΜΕ βρίσκονται και οι ελληνικοί τηλεοπτικοί σταθμοί, μέσω εταιρειών παραγωγής με τις οποίες συνεργάζονται, αλλά και κυπριακά δίκτυα, προκειμένου να διερευνήσουν πώς λειτουργεί το σύστημα και με ποιον τρόπο μπορούν να επωφεληθούν. Αν και το ενδιαφέρον είναι μεγάλο, η συνεργασία με κυπριακά στούντιο τα προηγούμενα χρόνια -η αλήθεια είναι με όχι τόσο ποιοτικά αποτελέσματα- παραμένει ακόμα ελκυστική για πολλές ελληνικές εταιρείες παραγωγής που συνεργάζονται με τηλεοπτικούς σταθμούς, καθώς το κόστος διατηρείται χαμηλά. Σε αυτό συμβάλλουν οι χαμηλές αμοιβές, αλλά κυρίως η χαμηλή φορολόγηση για τις εταιρείες και τα φυσικά πρόσωπα.

 

 

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια