Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.6°C19.1°C
1 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
10.6°C15.0°C
2 BF 57%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
15 °C
12.0°C16.0°C
1 BF 74%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.2°C18.6°C
3 BF 72%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
13 °C
12.9°C15.7°C
0 BF 67%
Και σε "μπαταχτσήδες" του Δημοσίου τα 20 εκατ. ευρώ της καμπάνιας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Και σε "μπαταχτσήδες" του Δημοσίου τα 20 εκατ. ευρώ της καμπάνιας

Δεν έχουν τέλος οι παρατυπίες αλλά και η εφευρετικότητα του υπ. Οικονομικών και της εταιρείας Initiative που μοιράζουν 20 εκατ. ευρώ –«ζεστό» δημόσιο χρήμα- στα ΜΜΕ από την καμπάνια ενημέρωσης για τον κορωνοϊό. Η αδιαφάνεια στη μοιρασιά -καθώς η κυβέρνηση αρνείται να δώσει στη δημοσιότητα τα ποσά που μοίρασε σε κάθε μέσο χωριστά- βοηθάει, νομίζουν, να αποκρύψουν τις χρηματοδοτήσεις σε «ανύπαρκτους» και σε «μπαταχτσήδες», αλλά και σε «γαλάζιους» φίλους με ποσά που δεν θα δικαιούνταν εάν όλα ήταν στο φως.

Τελευταίες καταγγελίες στην «Α» αναφέρουν ότι χρηματοδοτήθηκαν μέσα ενημέρωσης -σύμφωνα με τις πηγές μας, πρόκειται κυρίως για διαδικτυακά μέσα- που έχουν χρέη στο Δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία. Αρρύθμιστα χρέη. Και, όπως είναι γνωστό ακόμα και στον πιο μικρό επιχειρηματία, τα αρρύθμιστα χρέη στο Δημόσιο είναι ο λόγος για να μην μπορεί κάποιος επιχειρηματίας να πάρει φορολογική ενημερότητα, απαραίτητη για να λάβει αμοιβή από το Δημόσιο. Ή λόγος για να κατάσχεται αυτομάτως ό,τι μπαίνει στον συνδεδεμένο λογαριασμό του.

Ερώτημα: κατέθεσαν οι εταιρείες ΜΜΕ φορολογική ενημερότητα προκειμένου να λάβουν τα όποια ποσά τους πιστώθηκαν από το υπ. Οικονομικών; Απάντηση: ούτε κατέθεσαν, ούτε τους ζητήθηκε καν να καταθέσουν.

Αυτό το «μικρό προβληματάκι» των χρεών στο Δημόσιο -που τόσο έχει ταλαιπωρήσει εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρηματίες- η κυβέρνηση Μητσοτάκη κατάφερε να το ξεπεράσει με έναν θαυμάσιο τρόπο και να χρηματοδοτήσει με δημόσιο χρήμα αυτούς που ήθελε να χρηματοδοτήσει. Προσέξτε:

Τα μηνύματα της Initiative για διαφημιστικές καταχωρήσεις ή σποτ και στη συνέχεια οι εντολές διαφήμισης δεν απευθύνθηκαν στις εταιρείες-ιδιοκτήτες, αλλά στα... ΜΜΕ. Όχι δηλαδή στην εταιρεία που διαχειρίζεται έναν ιστότοπο, αλλά στον ίδιο τον ιστότοπο, χωρίς την επωνυμία της εταιρείας (η οποία συχνά διαχειρίζεται περισσότερους ιστότοπους).

Αυτό σημαίνει ότι το Δημόσιο δεν έχει διασφαλιστεί ότι οι εταιρίες που θα τιμολογήσουν είναι αυτές που κατέχουν τα μέσα με βάση τα σχετικά μητρώα, αλλά δίνει τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες με μια απλή δήλωση να επιλέξουν σε ποια εταιρεία θα τιμολογήσει το υπ. Οικονομικών τη διαφήμιση. Αποτέλεσμα, σε πολλές περιπτώσεις, ιδιοκτήτες που χρωστούν στο Δημόσιο να τιμολογούν σε παρένθετες εταιρείες χωρίς χρέη και όχι στην εταιρεία που διαχειρίζεται τα μέσα όπου έγινε η καταχώριση της διαφήμισης.

Τροχοπέδη τα χρέη

Η μεθόδευση δεν είναι καθόλου τυχαία, καθώς ο μεγάλος βραχνάς των ΜΜΕ σε σχέση με την κρατική διαφήμιση είναι τα χρέη τους στο Δημόσιο. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να λάβουν κρατική διαφήμιση είτε γιατί δεν έχουν φορολογική ενημερότητα, είτε γιατί εάν μπουν χρήματα στους λογαριασμούς τους, κατάσχονται απευθείας προκειμένου να αποπληρώσουν ο χρέος τους. Όμως σ’ αυτή την περίπτωση, χάρη στη δυνατότητα που δίνει το υπ. Οικονομικών της κυβέρνησης Μητσοτάκη να τιμολογούν σε άλλες εταιρείες, μπορούν τα χρήματα του Δημοσίου να καταλήγουν σε τσέπες ημετέρων, οι οποίοι στην πραγματικότητα δεν τα δικαιούνται καθώς χρωστούν στο Δημόσιο.

Να συμπληρώσουμε εδώ ότι η αντιστοίχιση μέσων ενημέρωσης και εταιρειών στις οποίες ανήκουν μπορεί να γίνει εύκολα βάσει των επίσημων μητρώων που διατηρούν κρατικοί φορείς: α) για τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς από τη βάση δεδομένων του ΕΣΡ, ανοιχτή και στο Διαδίκτυο, β) για τα έντυπα από το μητρώο που διατηρεί η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης υπό τον Στ. Πέτσα και γ) για τα διαδικτυακά μέσα από το μητρώο online media που τηρείται επίσης στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης υπό τον Στ. Πέτσα.

Δρ Άννα Δαμάσκου, πρόεδρος Διεθνούς Διαφάνειας Ελλάδος, στην «Α»: «Οι αποφάσεις που λαμβάνονται στις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας πρέπει να τεκμηριώνονται και να υπόκεινται σε δημόσιο έλεγχο»

Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί την κατάσταση έκτακτης ανάγκης ως πρόσχημα για αδιαφανείς και αμφισβητούμενες χρηματοδοτήσεις. Με αφορμή την έρευνα που κάνει η «Αυγή» για τα ποσά που δόθηκαν σε ΜΜΕ προκειμένου να προβάλουν την καμπάνια των 20 εκατ. ευρώ για τον κορωνοϊό αλλά και τις καταγγελίες που δέχεται καθημερινά ο Νίκος Σβέρκος, διευθυντής του ρ/σ 105,5 ΣτοΚόκκινο, απευθύνθηκε στη Διεθνή Διαφάνεια Ελλάδος και την πρόεδρο Άννα Δαμάσκου για έναν σχολιασμό.

Απαντώντας η Ά. Δαμάσκου υπογράμμισε την ανάγκη τεκμηρίωσης των όποιων έκτακτων και ειδικών αποφάσεων, αλλά και την ανάγκη λογοδοσίας και διαφάνειας προκειμένου οι αποφάσεις να υπόκεινται σε δημόσιο έλεγχο. Συμπλήρωσε επίσης τις δημόσιες ανακοινώσεις της Διεθνούς Διαφάνειας Ελλάδος, μεταξύ των οποίων και η επιστολή της προς τον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη και τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Άκη Σκέρτσο στις 31 Μαρτίου 2020 με θέμα «Απαιτείται διαφάνεια, συμμετοχή και λογοδοσία κατά τη διαχείριση της πανδημίας της Covid-19».

Αναφορικά με την αδιαφάνεια στην ενημερωτική καμπάνια των 20 εκατ. ευρώ, η δρ Άννα Δαμάσκου δήλωσε στην «Αυγή»:

«Από την πρώτη στιγμή του ξεσπάσματος της πανδημίας Covid-19 στη χώρα μας και μέχρι σήμερα η Διεθνής Διαφάνεια Ελλάς, με δημόσιες ανακοινώσεις και επιστολές της προς τους αρμόδιους υπουργούς της κυβέρνησης, έχει, μεταξύ άλλων, επισημάνει ότι είναι σημαντικό να διατηρηθούν και να επεκταθούν η διαφάνεια, η ανοικτότητα και η ακεραιότητα σε ολόκληρο τον τομέα της Υγείας.

Ωστόσο, η εν λόγω ανάγκη υπερβαίνει τα συστήματα Υγείας. Η πανδημία καθιστά πρόδηλη τη σημασία της λογοδοσίας και την ανάγκη τακτικής και αξιόπιστης ενημέρωσης από τους δημόσιους θεσμούς και τους ηγέτες μας. Η διαφάνεια και η συνεργασία είναι ζωτικής σημασίας, ακόμη περισσότερο κατά τη διάρκεια μιας πανδημίας. Όλες οι αποφάσεις που λαμβάνονται με έκτακτες και ειδικές διαδικασίες πρέπει να τεκμηριώνονται και να υπόκεινται σε δημόσιο έλεγχο. Η πρόσβαση στις πληροφορίες είναι καίριας σημασίας, ώστε να μπορεί να υπάρξει λογοδοσία στο μέλλον για τις αποφάσεις που λαμβάνονται τώρα.

Είναι, εν κατακλείδι, ζωτικής σημασίας όλα τα προτεινόμενα μέτρα, οι πολιτικές αντιμετώπισης των επιπτώσεων, αλλά και ο έκτακτος περιορισμός των ατομικών ελευθεριών, να εφαρμοστούν με διαφάνεια, συμμετοχή και λογοδοσία υπέρ του δημόσιου συμφέροντος. Οι έκτακτες συνθήκες δεν δικαιολογούν κανέναν συμβιβασμό σε θέματα καλής διακυβέρνησης».

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL