Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.1°C20.7°C
2 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.5°C18.5°C
2 BF 68%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C16.6°C
3 BF 70%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.4°C18.0°C
4 BF 52%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C19.9°C
3 BF 40%
Ο κορονοϊός μας καθίζει στον καναπέ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ο κορονοϊός μας καθίζει στον καναπέ

Της Αγγέλας ΝΤΑΡΖΑΝΟΥ

Σε αχαρτογράφητα νερά κινείται τις τελευταίες εβδομάδες το τηλεοπτικό σύστημα έχοντας πληγεί σοβαρά από τις επιπτώσεις της πανδημίας, ενώ συγχρόνως καλείται να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να μεταφέρει πληροφορίες και ενημέρωση, αλλά και ψυχαγωγία και χαλάρωση.

Την ίδια ώρα, προκύπτει μια φαινομενική αντίφαση: όσο αυξάνεται η ζήτηση για τηλεοπτικές υπηρεσίες, δηλαδή όσο αυξάνεται ο αριθμός των τηλεθεατών και ο χρόνος μπροστά στην οθόνη, τόσο τα έσοδα των τηλεοπτικών σταθμών μειώνονται. Όπως, ας πούμε, τώρα που μειώνεται η τιμή της βενζίνης, δεν επιτρέπονται τα ταξίδια! Η αλήθεια είναι ότι όλες οι σταθερές έχουν ανατραπεί και όλο το σύστημα βαδίζει πάνω σε κινούμενη άμμο και σε πλήρη αβεβαιότητα για την επόμενη μέρα.

Τα νέα δεδομένα διαμορφώνονται ως εξής:

* Αύξηση τηλεθέασης 25%. Το κλείσιμο των σχολείων την Τετάρτη 11 Μαρτίου όσο και η εντατική καμπάνια «Μένουμε σπίτι» άλλαξε το τοπίο της τηλεθέασης: ο αριθμός των τηλεθεατών έχει αυξηθεί κατά 25% σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Nielsen που αφορούν την εβδομάδα από Τετάρτη 11 έως Τρίτη 17 Μαρτίου σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 (βλ. και πίνακα). Ταυτόχρονα, αυξήθηκε και ο μέσος χρόνος τηλεθέασης το ίδιο διάστημα: από 6 ώρες και 30 λεπτά την ημέρα κατά μέσο όρο, ανέβηκε περισσότερο από μία ώρα και πλησιάζει τις 8 ώρες ημερησίως. Στα στοιχεία δεν υπολογίζεται η τηλεθέαση στα συνδρομητικά κανάλια Netflix, NOVA κ.λπ. ούτε η τηλεθέαση σε περιφερειακά κανάλια (Kontra, Action 24 κ.ά.).

Μεγάλη αύξηση είχε η τηλεθέαση των παιδιών 4-17 χρόνων (κατά 67,8%) -εξαιτίας του κλεισίματος των σχολείων-, τα οποία ξοδεύουν πλέον 5 ώρες και 18 λεπτά ημερησίως μπροστά στη μικρή οθόνη και προφανώς άλλες τόσες μπροστά σε άλλες οθόνες (λάπτοπ, τάμπλετ και κινητά τηλέφωνα).

* Πλήρης ανατροπή προγράμματος. Συνεχή ενημέρωση με έκτακτες ενημερωτικές εκπομπές σε όλη τη διάρκεια του προγράμματός τους μεταδίδουν όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί. Το ψυχαγωγικό πρόγραμμα έχει περιοριστεί σε επαναλήψεις ελληνικών σειρών, ακόμα και τηλεπαιχνιδιών, ενώ εντάσσονται και ξένες σειρές, ελληνικές και ξένες ταινίες. Ήδη ακυρώθηκαν τουλάχιστον τρεις προγραμματισμένες εκπομπές, τα γυρίσματα έχουν σταματήσει για σειρές και παιχνίδια και ακόμη μεταδίδεται μόνο ό,τι είναι ήδη μονταρισμένο.

* Μείωση των διαφημιστικών εσόδων. Η αβεβαιότητα στην αγορά που δημιουργεί η μεταβολή του καταναλωτικού προτύπου αλλά και η «ακαταστασία» στο πρόγραμμα των τηλεοπτικών σταθμών κάνουν τους διαφημιζόμενους διστακτικούς στο να επενδύσουν διαφημιστικά κονδύλια. Συντηρητικές στα διαφημιστικά τους προγράμματα, οι εταιρείες επιλέγουν να αποσυρθούν σ' αυτή τη φάση προκειμένου να προσδιορίσουν και να ερμηνεύσουν τις νέες τάσεις στην κατανάλωση και στη συνέχεια να επανακαθορίσουν διαφημιστικές στρατηγικές. Η γερή αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης στις αρχές του 2020 ανακόπηκε στα μέσα Φεβρουαρίου και η κάμψη υπολογίζεται ότι πλησιάζει το 30%. Παρά ταύτα, έντονη διαφημιστική προβολή έχουν αυτή την περίοδο τα φαρμακευτικά προϊόντα και οι βιταμίνες, τα τρόφιμα και τα απορρυπαντικά.

Μεγάλος κερδισμένος μέσα στην τεράστια ανατροπή που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός στο τηλεοπτικό τοπίο είναι το Mega. Αντιδρώντας εγκαίρως με επιπλέον ενημέρωση, ιδίως με τις εκπομπές του Νίκου Ευαγγελάτου (με τηλεθέαση διπλάσια από τον μέσο όρο του καναλιού), κατάφερε να αποσπάσει μερίδια τηλεθέασης, πολύ περισσότερο όταν και το ψυχαγωγικό πρόγραμμα των άλλων καναλιών συνίσταται σε επαναλήψεις, οι οποίες δεν είναι πάντοτε καλύτερες από αυτές του Mega.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL