Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.6°C
2 BF 54%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
18.0°C24.3°C
2 BF 53%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C20.9°C
4 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
19.9°C20.8°C
3 BF 56%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.4°C23.9°C
2 BF 35%
ΕΚΘΕΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ 2017 / Πάνω από το 50% των υποθέσεων αφορούν παρανομίες στους δήμους
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΕΚΘΕΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ 2017 / Πάνω από το 50% των υποθέσεων αφορούν παρανομίες στους δήμους

Όλο και περισσότεροι πολίτες εμπιστεύονται το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) για να επιλύσουν επιθέσεις κακοδιοίκησης και παράβασης της νομιμότητας, με την πλειονότητα των υποθέσεων να αφορούν κυρίως τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και παρανομίες σε έργα, προμήθειες και συμβάσεις. Αυτό αποτυπώνεται στην έκθεση πεπραγμένων του Σώματος για το 2017, που παρουσιάστηκε χθες, παρουσία του υπουργού Εσωτερικών Αλ. Χαρίτση.

Συγκεκριμένα 2.805 καταγγελίες το 2017 , έναντι 3.120 το 2016, με υποθέσεις που αγγίζουν όλο το φάσμα της δημόσιας διοίκησης. Από αυτές τις υποθέσεις συντάχθηκαν 324 εκθέσεις επιθεώρησης και ελέγχου με την πλειονότητα αυτών να αφορούν τους δήμους (67 υποθέσεις). Ακολουθούν 56 εκθέσεις για παρατυπίες και παρανομίες σε έργα, προμήθειες και συμβάσεις και 51 για οργάνωση και λειτουργία υπηρεσιών.

Σύμφωνα με την έκθεση, το 54% των ελέγχων διενεργήθηκε στους δήμους και τις επιχειρήσεις τους για θέματα που αφορούν κυρίως αναθέσεις έργων, προμηθειών και σύναψης συμβάσεων παροχής υπηρεσιών, όπως και υποθέσεις σχετικές με δόμηση και χωροταξία, διαδικασία χορήγησης αδειών, ιδίως για περιπτώσεις καταστημάτων υγιειονομικού ενδιαφέροντος. Οι περισσότεροι έλεγχοι, για τους οποίους συντάχθηκαν εκθέσεις έγιναν στις Περιφέρειες Αττικής (125), Δυτικής Ελλάδας (42) και Κρήτης (22). Από τις 324 εκθέσεις διατάχθηκε διερεύνηση ευθυνών με βάση το περιεχόμενο των 109, εκ των οποίων οι 88 αφορούσαν πειθαρχικές ευθύνες και οι 21 ποινικές ευθύνες.

Η φάμπρικα των απευθείας αναθέσεων

Από περιπτώσεις παρανομιών σε ΟΤΑ χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Δήμου Κεφαλλονιάς, όπου για την περίοδο 2011-2015 εντοπίστηκε σειρά μη σύννομων απευθείας αναθέσεων, οι οποίες διερευνήθηκαν από το ΣΕΕΔΔ κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας. Από τον έλεγχο προέκυψε ότι το 2011 διενεργήθηκαν παράνομα 15 απευθείας αναθέσεις καυσίμων μετά από δυο άγονους ανοικτούς διαγωνισμούς. Το 2013 οι απευθείας αναθέσεις που έκανε η δημοτική αρχή ανήλθαν σε 38, συνολικού ποσού 226.850 ευρώ με ΦΠΑ. Το 2014 η ίδια δημοτική αρχή έκανε μη σύννομα 30 απευθείας αναθέσεις ύψους 5.000 ευρώ η κάθε μια, όπως και άλλες πέντε για την αντιμετώπιση επειγουσών αναγκών.

Η δημοτική αρχή Κεφαλλονιάς είχε επιδοθεί στη φάμπρικα των απευθείας αναθέσεων όχι μόνο για την προμήθεια καυσίμων, αλλά και για την προμήθεια ηλεκτρολογικών προϊόντων, μικροεξαρτημάτων ύδρευσης και υλικών συντήρησης του δικτύου ύδρευσης. Την ίδια πρακτική ακολουθούσε για έργα συντήρησης και επισκευής αγροτικών δρόμων. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 2012 έκανε για το ίδιο αντικείμενο 19 απευθείας αναθέσεις. Το ίδιο έτος με 123 απευθείας αναθέσεις προμηθεύτηκε ανταλλακτικά αυτοκινήτων συνολικής δαπάνης 155.332,14 ευρώ. Για την προμήθεια ανταλλακτικών μεταφορικών μέσων και μηχανημάτων η δημοτική αρχή Κεφαλλονιάς το 2013 διενήργησε 59 απευθείας αναθέσεις ύψους 54.186,79 ευρώ. Το 2015 ακολούθησαν 82 απευθείας αναθέσεις για το ίδιο αντικείμενο έναντι του ποσού των 85.966,8 ευρώ επιμερισμένο σχεδόν ισόποσα σε δυο κωδικούς του προϋπολογισμού.

Παράνομες προσλήψεις

Για τη νομιμότητα των 68 συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου ελέγχθηκε ο Δήμος Γλυφάδας το 2016. Εκεί η δημοτική αρχή προχώρησε στη σύναψη τρίμηνης σύμβασης εργασίας για προσωπικό πυρασφάλειας γνωρίζοντας ότι για τους 11 εργαζόμενους δεν μπορούσε να γίνει η πρόσληψή τους ως εποχικού προσωπικού, καθότι δεν είχε παρέλθει το δωδεκάμηνο, όπως ο νόμος ορίζει για αυτές τις περιπτώσεις. Ο δε δήμαρχος δεν απέστειλε τον πίνακα των 68 προσληπτέων στο ΑΣΕΠ ως όφειλε. Διενεργώντας έλεγχο νομιμότητας επί της απόφασης που είχε λάβει ο δήμαρχος, ο γ.γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης ακύρωσε την πρόσληψη των 68, η δε επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν ενέκρινε τα εντάλματα για την πληρωμή της μισθοδοσίας των εργαζομένων. Οι 68 όμως προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη, που προσωρινά τους δικαίωσε και συνέχισαν να απασχολούνται με προσωρινή διαταγή.

Ακραίες πολεοδομικές παραβάσεις

Σημαντικές πολεοδομικές παραβάσεις εντοπίστηκαν σε κτήριο κλινικής στην Κέρκυρα μετά από εκτεταμένο έλεγχο που διενέργησε το ΣΕΕΔΔ ύστερα από αίτημα της ηγεσίας του υπουργείου Υγείας. Όπως προέκυψε από τον έλεγχο, το 1973 εκδόθηκε για το κτήριο οικοδομική άδεια για την ανέγερση κλινικής. Ακολούθως, όμως, για την προσθήκη της κατ’ επέκταση διώροφου κλινικής με ημι-υπόγειο εκδόθηκε μη σύννομη άδεια, αφού θα καλυπτόταν παράνομα το εναπομένον τμήμα του οικοδομικού τετραγώνου και ο κοινόχρηστος χώρος και συγκεκριμένα ο χώρος στάθμευσης, όπως είχε οριστεί από το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο.

Μετά από έλεγχο, το 2006, η μη σύννομη εκδοθείσα άδεια ανακλήθηκε με μεγάλη καθυστέρηση από την υπηρεσία, αλλά η επέκταση του κτηρίου είχε ήδη ολοκληρωθεί. Ακολούθως το δημοτικό συμβούλιο Κέρκυρας ζήτησε τροποποίηση του σχεδίου πόλης για την περιοχή που βρισκόταν η κλινική, αλλά το υπουργείο Περιβάλλοντος απέρριψε το αίτημα. Έτσι, η απόπειρα νομιμοποίησης της παράνομα χτισμένης επέκτασης της κλινικής απέτυχε και στο μεταξύ “χάθηκαν” τα υπό έλεγχο στοιχεία της παράνομης οικοδομικής άδειας. Όμως, από αυτοψία της πολεοδομικής υπηρεσίας υπολογίστηκαν τα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης των αυθαίρετων κατασκευών. Μετά από τέσσερα χρόνια η μη σύννομη οικοδομική άδεια ανακλήθηκε και οι ιδιοκτήτες, για να αποφύγουν να γκρεμιστεί το κτήριο, ζήτησαν να το υπαγάγουν στον νόμο περί αυθαιρέτων κατασκευών για τις περιπτώσεις που βρίσκονται σε εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο. Αλλά αυτό, που προκύπτει είναι ότι το ακίνητο δεν βρίσκεται σε κοινόχρηστο χώρο, για τον οποίον να έχει συντελεστεί αναγκαστική απαλλοτρίωση και άρα δεν μπορούσε το ακίνητο να υπαχθεί στις ευνοϊκές διατάξεις του νόμου.

Κι ενώ εκκρεμεί το τι θα γίνει με την άδεια του κτηρίου, εντοπίζεται ότι το ακίνητο δεν έχει μεταγραφεί στο κτηματολογικό γραφείο της Κέρκυρας και μέχρι το 2017, αφού η πρώην διεύθυνση Χωροταξίας και Περιβάλλοντος της τότε Νομαρχίας δεν είχε μεριμνήσει σχετικά. Αποτέλεσμα, η δημοτική αρχή Κέρκυρας το 2017 να αναγκαστεί να εγκρίνει δαπάνη 74.400 ευρώ για τη μεταγραφή του ακινήτου στο κτηματολογικό γραφείο.

Ενίσχυση του ελέγχου στους ΟΤΑ

“Με το έργο του ΣΕΕΔΔ αναδεικνύονται υπαρκτές παθογένειες της Δημόσιας Διοίκησης” σημείωσε ο υπουργός Εσωτερικών Αλ. Χαρίτσης χαιρετίζοντας το έργο του Σώματος. Έχοντας λάβει υπ’ όψιν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό υποθέσεων παράβασης της νομιμότητας εντοπίζεται στον χώρο της Αυτοδιοίκησης, ο υπουργός είπε πως “γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια αναβάθμισης και ενίσχυσης της εποπτείας του κράτους πάνω στους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως επιτάσσει το σύνταγμα”.

Επικαλούμενος διάταξη του “Κλεισθένη Ι” περί ελεγκτή νομιμότητας, ο υπουργός ενημέρωσε πως ήδη συστάθηκαν “οι επτά Αυτοτελείς Υπηρεσίες Εποπτείας ΟΤΑ με επικεφαλής πτυχιούχους αυξημένων προσόντων, οι οποίοι πρέπει υποχρεωτικά να έχουν επαφή με κάποιον κλάδο του δικαίου και οι οποίοι περιβάλλονται από νομικούς αυξημένων προσόντων”. “Επιδιώκουμε ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων των ΟΤΑ να μη συνεχίσει να γίνεται από μια διεύθυνση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία ασχολείται και με ποικίλα άλλα θέματα στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, αλλά από ένα εξειδικευμένο σώμα, που θα ασχολείται μόνο με τον έλεγχο νομιμότητας, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται σημαντικά το παρεχόμενο έργο” εξήγησε ο Αλ. Χαρίτσης.

Αναφερόμενος δε στην ψηφιοποίηση διοικητικών διαδικασιών και την ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων, ο Αλ. Χαρίτσης ενημέρωσε για τη λειτουργία του προγράμματος «ΙΡΙΔΑ», με το οποίο γίνεται εξοικονόμηση πόρων και χρόνου στο υπουργείο Εσωτερικών.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Λ. Κρέτσος ενημέρωσε ότι τις επόμενες μέρες κλείνει ο σχετικός διαγωνισμός για την ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων του Δημοσίου και, όπως είπε χαρακτηριστικά, “θα έχουμε 21.000 σημεία στο σύστημα διακίνησης εγγράφων σε όλο το Δημόσιο και 150.000 απομακρυσμένες ψηφιακές υπογραφές”. Ο ίδιος έκανε λόγο για εξοικονόμηση πόρων κατ’ έτος της τάξεως των 350 έως 450 εκατ. ευρώ.

Επισημαίνοντας ότι το ελεγκτικό έργο βοηθά στην αξιολόγηση της δημόσιας διοίκησης, ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου Χρ. Βερναρδάκης, επικαλούμενος την πρότερη εμπειρία του στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης ανέπτυξε τους άξονες ενίσχυσης του ΣΕΕΔΔ. Μίλησε για την ανάγκη επιτάχυνσης πορισμάτων από το ΣΕΕΔΔ. Πρότεινε τη σύσταση ομάδας δράσης απαρτιζόμενης από ειδικούς ελεγκτές που θα επιφορτίζονται με σημαντικές υποθέσεις της δημόσιας διοίκησης. Στο πλαίσιο της εσωτερικής λειτουργίας του ΣΕΕΔΔ πρότεινε την εναλλαγή πόστων για τους ελεγκτές, προκειμένου να μην αναπτύσσονται καθεστηκυίες αντιλήψεις.

Επίσης προέκρινε το Ελληνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης να εκδίδει πιστοποιητικά ελεγκτικής επάρκειας. Κινούμενος στο ίδιο πνεύμα ο επικεφαλής του ΣΕΕΔΔ Δημ. Κασσαβέτης υπογράμμισε την ανάγκη σύστασης μονάδων εσωτερικού ελέγχου χαρακτηρίζοντάς το “μεγάλο κενό” για τη δημόσια διοίκηση. Εξήγησε, μάλιστα, ότι, εφ’ όσον αυτές λειτουργήσουν, “θα επιταχυνθεί και ο εξωτερικός έλεγχος” που εκτελεί ο ΣΕΕΔΔ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL