Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Σε μαύρο κλοιό Σαλαμίνα και παραλιακό μέτωπο

Από την Πειραϊκή έως τη Γλυφάδα έχει προχωρήσει η ρύπανση - Στις επιχειρήσεις απορρύπανσης συμβάλλει διεθνές ειδικό σκάφος

Αυτό που φοβόντουσαν στα νότια προάστια, ότι η πετρελαιοκηλίδα θα φτάσει και στα δικά τους μέρη, συνέβη. Τα αποκρουστικά και ρυπογόνα τμήματα της πετρελαιοκηλίδας από το ναυάγιο του “Αγία Ζώνη ΙΙ” στη Σαλαμίνα, έκαναν χθες την εμφάνισή τους στον Άλιμο, τον Άγιο Κοσμά, τη Γλυφάδα, με πολλές παραλίες να μαυρίζουν ολοκληρωτικά.

Στο ερώτημα γιατί η ρύπανση ξέφυγε από την περιοχή του ναυαγίου η απάντηση από τα επίσημα χείλη ήταν ότι μεγάλο μέρος της πετρελαιοκηλίδας κινούνταν υποβρυχίως, με αποτέλεσμα να μην είναι ορατή από τα εναέρια μέσα, άρα και να μην αντιμετωπιστεί από τα αντιρρυπαντικά σκάφη. Στον αντίποδα υπάρχουν μαρτυρίες κατοίκων που αδυνατούσαν να κατανοήσουν αυτή την εξήγηση λέγοντας ότι έβλεπαν με γυμνό μάτι το πετρέλαιο στη θάλασσα από τα σπίτια τους.

Διακόσιοι τόνοι πετρέλαιο

Για ένα από τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά ατυχήματα που έχουν συμβεί ποτέ στην ελληνική επικράτεια έκανε λόγο ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης μετά το τέλος της έκτακτης και ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χθες στο υπουργείο Ναυτιλίας με τη συμμετοχή δημάρχων, βουλευτών της περιοχής, της δικηγόρου της ακτοπλοϊκής εταιρείας και εκπροσώπων των εταιρειών που έχουν αναλάβει να καθαρίσουν τη θάλασσα. Από τη σύσκεψη απουσίασε ο Παναγιώτης Κουρουμπλής, καθώς είχε προγραμματισμένη συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του βρετανικού υπουργείου Μεταφορών στο Λονδίνο.

Ο Γ. Γαβρίλης ενημέρωσε πως έχουν εντοπιστεί 200 τόνοι πετρελαιοειδή, από τους οποίους οι 150 είναι στη θάλασσα, οι 50 στις ακτές και κάποιοι από αυτούς έχουν απαντληθεί, χωρίς ωστόσο να γίνεται γνωστό πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία. «Η επέκταση της ρύπανσης γίνεται με ταχύτητα που μας κάνει να ανησυχούμε. Ζητήσαμε από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να πάρουν όλα τα αναγκαία μέτρα και μέσα προκειμένου να αντιμετωπίσουν τη ρύπανση της θάλασσας, η οποία απλώνεται σε όλη την ακτογραμμή και της Πειραϊκής και όχι μόνο» σημείωσε ακόμη ο αντιπεριφερειάρχης.

Δύο μέτωπα

Τα μέτωπα της θαλάσσιας ρύπανσης είναι δύο: το ένα στη Σαλαμίνα και την περιοχή Κυνοσούρα - Σελήνια, που εκτείνεται σε 1,5 - 2 χλμ. (δεν είναι ωστόσο συνεχόμενο), και το δεύτερο σε Πειραϊκή - Φρεαττύδα - Άγιο Κοσμά.

Για την απορρύπανση επιχειρούν 3 αντιρρυπαντικά σκάφη, 3 περιπολικά σκάφη και 2 αεροσκάφη του Λιμενικού. Το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή έχει διαθέσει επίσης όλα του τα πλωτά φράγματα.

Επιχειρούν ακόμη 5 ιδιωτικά αντιρρυπαντικά σκάφη, ενώ στην επιχείρηση συνδράμει και ένα διεθνές απορρυπαντικό σκάφος, που διαθέτει ειδικό εξοπλισμό αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων και ειδικά καταρτισμένο προσωπικό και παρέχεται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα.

Σε ό,τι αφορά την απάντληση του φορτίου του πλοίου ο εργολάβος ανέφερε ότι το ναυαγισμένο δεξαμενόπλοιο έχει «καθίσει» σε βάθος 30 μέτρων και ήδη έχει ξεκινήσει η σχετική διαδικασία. Στην επιχείρηση συμμετέχουν 10 δύτες και η διάρκειά της εκτιμάται σε περίπου 20 ημέρες.

Άμεση κινητοποίηση

Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Διονύσης Καλαματιανός αναγνώρισε τη σοβαρότητα της κατάστασης, ωστόσο συμπλήρωσε πως η ρύπανση στον Σαρωνικό αντιμετωπίζεται με επάρκεια.

Σχετικά με το πόσο σύντομη ήταν η αντιμετώπιση του περιστατικού απάντησε ότι η κινητοποίηση των λιμενικών Αρχών ήταν άμεση, ενώ από την πρώτη ώρα του περιστατικού περιπολούσε στο σημείο του ναυαγίου σκάφος του Λιμενικού Σώματος. Σημειώνεται ότι το ναυάγιο συνέβη στις 2.20 τα ξημερώματα, γεγονός που περιόριζε τις δυνατότητες παρέμβασης.

“Με πήρε άμεσα ο αρχηγός. Το πρωί, κατόπιν εντολής μου, πήγε ο αρχηγός εκεί, στον χώρο όπου έγινε το ναυάγιο και στη Σαλαμίνα. Δόθηκαν οδηγίες να επιστρατευθούν όλα τα μέσα που υπήρχαν, διότι, όπως ξέρετε, οι εταιρείες που αναλαμβάνουν τα θέματα της απορρύπανσης είναι ιδιωτικές. Μαζί και όλες οι δυνατότητες που είχε το Λιμενικό. Από την πρώτη στιγμή λοιπόν κινητοποιήθηκε όλος ο μηχανισμός” δήλωσε σχετικά με τις πρώτες αντιδράσεις του κρατικού μηχανισμού στον Real FM o Παναγιώτης Κουρουμπλής.

Στη συνέχεια τόνισε ότι γίνεται προσπάθεια όχι μόνο να αντιμετωπιστεί η ρύπανση, αλλά να γίνει και με τον σωστό τρόπο. “Εδώ έχουμε ένα πρόβλημα. Υπάρχει αέρας, υπάρχει μετακίνηση μαζούτ λόγω των θαλασσίων ρευμάτων και εκεί είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Εδώ στο Λονδίνο όπου βρίσκομαι σε αυτές τις περιπτώσεις χρησιμοποιούν χημικά και μάλιστα τα ρίχνουν με αεροπλάνα. Εμείς είπαμε λοιπόν ότι δεν θα χρησιμοποιήσουμε χημικά. Μπορεί να κοστίσει περισσότερο, αλλά θα χρησιμοποιήσουμε άλλη μέθοδο που θα είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον. Για να μπορέσουμε πραγματικά να προστατεύσουμε όλο το περιβάλλον”.

Ενημέρωση στη Βουλή

Με σκοπό, όπως ανέφερε, να ενημερωθεί πλήρως ο ελληνικός λαός, ο Π. Κουρουμπλής φέρνει την υπόθεση στη Βουλή και την Επιτροπή Περιβάλλοντος την επόμενη Τετάρτη. Η συνεδρίαση θα γίνει εκτάκτως στις 10.30 το πρωί και θα κληθούν για να ενημερώσουν επί του θέματος συναρμόδιοι φορείς, Τοπική Αυτοδιοίκηση, Περιβαλλοντικές Οργανώσεις και επιστήμονες. Τη συνεδρίαση είχε ζητήσει και ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Νότης Μηταράκης.

Για τη διαφαινόμενη οικολογική καταστροφή του Αργοσαρωνικού θέση πήρε και ο συνεκπρόσωπος των Οικολόγων Πράσινων Κώστας Διάκος, που δήλωσε ότι «αυτό το οποίο προβάλλει ως τραγικό αίτιο της οικολογικής καταστροφής, σε όλο του το μεγαλείο, δεν είναι άλλο από το τριτοκοσμικό χωροταξικό χάος οικιστικών και βιομηχανικών περιοχών, εμπορικών περιοχών και περιοχών αναψυχής, λιμανιών και αιγιαλών στο οποίο καταδίκασαν το λεκανοπέδιο της Αττικής όλες οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις.

Συχνά - πυκνά η αίσθηση ότι είναι εξαιρετικά δύσκολη η οποιαδήποτε προσπάθεια οικολογικής μεταστροφής αυτής της κοινωνίας, με αυτά τα δεδομένα, μοιάζει απτή πραγματικότητα».

ΠΕΝΕΝ: Υπερήλικο και γεμάτο μπαλώματα το Αγία Ζώνη ΙΙ

Ανακοίνωση καταπέλτη, που χρήζει ιδιαίτερου ενδιαφέροντος, έβγαλε χθες η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού. Σύμφωνα με την καταγγελία, το πλοίο ήταν υπερήλικο, κατασκευής του 1972, συνεπώς εξαιρετικά επικίνδυνο. «Σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων, έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!» αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Η ΠΕΝΕΝ θεωρεί παράλληλα... περίεργη την άμεση αντίδραση της πλοιοκτήτριας εταιρείας να διαβεβαιώσει ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου ήταν εντάξει. Σημειώνει ακόμη ότι από τα 11 άτομα πλήρωμα που προβλεπόταν να βρίσκονται στο πλοίο, τη στιγμή της βύθισης βρίσκονταν μόνο 2. Την ίδια ώρα, καταλογίζει στην κυβέρνηση και στο υπουργείο Ναυτιλίας ολιγωρία. “Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στη μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή”.

Από την πλευρά της, η εταιρεία επισημαίνει ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, τα πιστοποιητικά του ήταν εν ισχύ και είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους, όπως η κείμενη νομοθεσία απαιτεί. «Δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράστασή μας στους κατοίκους, τους επιχειρηματίες της περιοχής και τις τοπικές αρχές. Από την πλευρά μας, αμέσως μετά τη βύθιση του πλοίου, που είναι τεράστιο πλήγμα για εμάς, το προσωπικό και τις οικογένειές μας, δόθηκαν εντολές στην ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης να πράξει ό,τι είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς δυνατό, ώστε να καθαριστεί πλήρως η πληγείσα περιοχή. Έχουμε τις διαβεβαιώσεις ότι αυτό θα γίνει» δηλώνει η εταιρεία.

 

Δείτε όλα τα σχόλια