Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.2°C21.2°C
3 BF 71%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
17 °C
13.6°C19.4°C
2 BF 78%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
17.7°C19.4°C
3 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
25 °C
22.7°C24.8°C
6 BF 33%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.8°C18.5°C
0 BF 82%
Ιφιγένεια Καμτσίδου πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης / Ιφιγένεια Καμτσίδου: Η Δημόσια Διοίκηση θα στηρίζεται στα στελέχη της
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ιφιγένεια Καμτσίδου πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης / Ιφιγένεια Καμτσίδου: Η Δημόσια Διοίκηση θα στηρίζεται στα στελέχη της

Τον αναβαθμισμένο ρόλο του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης στις μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις στις δομές και τη λειτουργία του Δημοσίου, περιγράφει στην "Αυγή" της Κυριακής η πρόεδρος του κέντρου, καθηγήτρια Συνταγματικού Δικαίου, Ιφιγένεια Καμτσίδου. Εξάλλου, για πρώτη φορά στην ιστορία του, το κέντρο συμμετέχει θεσμικά στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης, ενώ, όπως σημειώνει η κ. Καμτσίδου, "για πρώτη φορά στη Μεταπολίτευση συγκροτήθηκε ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαδικασιών επιλογής και εξέλιξης των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης", στο οποίο συμμετέχει ενεργά το ΕΚΔΔΑ. Σημαντική επίσης λειτουργία του ΕΚΔΔΑ, όπως υπογραμμίζει, συνδέεται με την επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού μέσω καινοτόμων εργαστηρίων σε θέματα αποτελεσματικότητας, διαφάνειας και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Συνέντευξη στον Νίκο Μορφονιό

* Το ΕΚΔΔΑ σηκώνει το βάρος της επιμόρφωσης του ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης σε ένα διαρκώς μεταλλασσόμενο, σε θεσμικό και τεχνολογικό επίπεδο, περιβάλλον. Θεωρείτε ότι μπορεί να ανταπεξέλθει στην αποστολή αυτή;

Το ΕΚΔΔΑ διαθέτει επάρκεια τόσο στο επίπεδο των γνώσεων και δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού του, όσο και σε αυτό των υλικών υποδομών, ώστε να ανταποκριθεί στο σημαντικό έργο της επιμόρφωσης των δημοσίων υπαλλήλων, που καλούνται να φέρουν σε πέρας τις δημόσιες πολιτικές. Το ΕΚΔΔΑ παρακολουθεί τις δημόσιες πολιτικές σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προβαίνει στη διάγνωση των εκπαιδευτικών αναγκών εν όψει των επιχειρούμενων μεταρρυθμίσεων και καλύπτει τα κενά σε τυχόν δυσλειτουργίες των φορέων, έτσι ώστε η επιμόρφωση να μπορεί να καταστεί εργαλείο ανασχεδιασμού υπηρεσιών και πολιτικών.

Ακόμη, σημαντική είναι η δυνατότητα του ΕΚΔΔΑ να συμβάλλει συμβουλευτικά στον σχεδιασμό και στην εφαρμογή μεταρρυθμιστικών παρεμβάσεων είτε με την εκπόνηση μελετών είτε με τη διοργάνωση καινοτόμων εργαστηρίων στα οποία μετέχουν επιστήμονες, υπάλληλοι, εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων κοινωνικών ομάδων και συμβάλλουν στη διαμόρφωση των σχεδίων και την ανάδειξη των τεχνικών, που είναι αναγκαίες για την επανεκκίνηση και τη συνεχή βελτίωση του δημόσιου τομέα.

* Πόσοι υπάλληλοι, για παράδειγμα πέρσι, συμμετείχαν σε επιμορφωτικά προγράμματα;

Στη διάρκεια του 2015 και έως σήμερα πραγματοποιήθηκε η επιμόρφωση περίπου 45.000 δημοσίων υπαλλήλων σε θέματα αποτελεσματικότητας και διαφάνειας της Δημόσιας Διοίκησης, καταπολέμησης της διαφθοράς, διοικητικής μεταρρύθμισης και αποκέντρωσης, ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, βιώσιμης ανάπτυξης, κοινωνικής πολιτικής, οικονομίας και δημοσιονομικής πολιτικής, ενώ 80 νέες και νέοι σπουδάστριες και σπουδαστές της ΚΔ' Εκπαιδευτικής Σειράς “Κοσμάς Ψυχοπαίδης” εισήχθησαν στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ) όπου και θα φοιτήσουν για 18 μήνες. Διαρκής στόχος μας είναι η δημιουργία «στοχαζόμενων επαγγελματιών» με ενισχυμένη αυτοεκτίμηση και ικανότητα υλοποίησης των γνώσεών τους. Χαρακτηριστικό είναι πως, στα έξι χρόνια Μνημονίου, για πρώτη φορά τον περασμένο Οκτώβριο υλοποιήθηκε ένα στοχευμένο καινοτόμο εργαστήριο για τις αρχές και τεχνικές τής υψηλού επιπέδου διαπραγμάτευσης, στο οποίο εκπαιδεύτηκαν οι υπάλληλοι που λαμβάνουν μέρος σήμερα στις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές!

* Πώς αξιολογείτε τη διαδικασία που θα επιλέξει τους νέους γενικούς διευθυντές των υπουργείων, δεδομένης και της συμμετοχής του ΕΚΔΔΑ στο Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊστάμενων;

Θεωρώ πως, για πρώτη φορά στη Μεταπολίτευση, συγκροτήθηκε ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαδικασιών επιλογής και εξέλιξης των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης, με άξονα τις αρχές της ισότητας, της αξιοκρατίας και της διαφάνειας, καθώς είναι ανοιχτό στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετοχή υποψηφίων και στηρίζεται σε αντικειμενικά και πρόσφορα κριτήρια. Χαρακτηρίζεται δε από αξιοπιστία, στο μέτρο που η διαδικασία συναρθρώνει επιστημονικές μεθόδους αξιολόγησης με μια γενικότερα αποδεκτή σύνθεση των συμβουλίων κρίσης. Η προσδοκία, λοιπόν, ότι θα αναδειχθούν τα πλέον ικανά στελέχη στις αντίστοιχες θέσεις ευθύνης φαίνεται βάσιμη. Τέλος, είναι σημαντικό ότι με το σύστημα αυτό προστατεύονται πληρέστερα τα δικαιώματα των υποψηφίων, έτσι όπως αυτά προκύπτουν από τους συνταγματικούς κανόνες της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας και της ίσης μεταχείρισης.

* Ναι, ωστόσο, εκφράζεται έντονη ανησυχία, λόγω και των παλαιοκομματικών πρακτικών, για τη λειτουργία της “δομημένης συνέντευξης”, την οποία, όπως και την όλη διαδικασία, υποστηρίζει επιστημονικά το ΕΚΔΔΑ...

Είναι αλήθεια ότι στο πρόσφατο παρελθόν η συνέντευξη αποτέλεσε τον δούρειο ίππο της διαδικασίας επιλογής προϊσταμένων. Τούτο επειδή δεν ορίζονταν κανονιστικά τα χαρακτηριστικά και η μεθοδολογία της και έτσι τα μέλη του οικείου συμβουλίου είχαν μεγάλα περιθώρια να διαφοροποιήσουν τη στάση τους απέναντι στους διαφορετικούς υποψήφιους. Για τον λόγο αυτό ο νέος νόμος δεν ορίζει απλώς πως, για την επιλογή των επικρατέστερων υποψηφίων, το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής (ΕΣΕ) λαμβάνει υπόψη τα βιογραφικά τους στοιχεία και το εν γένει επιστημονικό και ερευνητικό έργο τους, σε συνάφεια με απαιτήσεις και τα καθήκοντα της προκηρυσσόμενης θέσης, καθώς και την πρότερη συνολικά διοικητική εμπειρία τους, αλλά και ότι το ΕΣΕ προσδίδει βαρύτητα στην προσωπικότητα των υποψηφίων, πληροφορίες για την οποία αντλεί μέσω της διενέργειας δομημένης συνέντευξης. Για τη συνέντευξη θα τηρείται σχετικό πρακτικό, το οποίο θα είναι στη διάθεση όλων των υποψηφίων.

Η δομημένη συνέντευξη διαθέτει επιστημονικό χαρακτήρα και συνίσταται σε μια σειρά προκαθορισμένων ερωτήσεων, που είναι οι ίδιες για καθένα ενδιαφερόμενο και που τίθενται με την ίδια ακριβώς σειρά. Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο της συνέντευξης υπάρχει και η πρόβλεψη οι υποψήφιοι/ες να επιλέγουν με κλήρωση ερωτήσεις γύρω από ένα υποθετικό σενάριο σχετικό με τα διακυβεύματα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν στη θέση που διεκδικούν μέσα από τράπεζα ερωτήσεων που θα δημιουργηθεί για τον σκοπό αυτό από το ΕΚΔΔΑ. Το ΕΚΔΔΑ έχει αναλάβει να εκπαιδεύσει τα μέλη των ΕΣΕ στα στάδια που πρέπει να τηρούνται για την εκπλήρωση του έργου τους: από τον σχεδιασμό της συνέντευξης και την υλοποίησή της, μέχρι την ανάλυση και επεξεργασία των δεδομένων (που αποτελεί το κρισιμότερο στάδιο) έως τον τρόπο με τον οποίο οφείλουν να συμπεριφέρονται προς τους/τις υποψηφίους/ες. Μπορεί επίσης να συμβάλλει, με το επιστημονικό προσωπικό του, ώστε, σταδιακά, τα ΕΣΕ να είναι σε θέση να σχεδιάζουν αυτά, με την σταθερή υποστήριξή μας τα υποθετικά σενάρια και να καθησυχαστούν οι ανησυχίες που συνδέονται με την ύπαρξη της τράπεζας ερωτήσεων. Ο έλεγχος της εγκυρότητας και αξιοπιστίας της συνέντευξης αποτελεί για το ΕΚΔΔΑ ακόμα ένα στάδιο που συντείνει στη διασφάλιση της αρχής της αξιοκρατίας. Τέλος, η πρόβλεψη για τη δημοσιότητα των αποτελεσμάτων της συνέντευξης επισφραγίζει το αδιάβλητο της όλης διαδικασίας.

* Το ίδιο ισχύει και για τη διαδικασία επιλογής για τις θέσεις ευθύνης του Δημοσίου, στην οποία συμμετέχετε μέσα από τη θεσμοθετημένη εμπλοκή σας στο Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Διοικήσεων; Συμφωνείτε, όπως έχει περιγραφεί, ότι η πρόκειται για καινοτομία προς τον σκοπό της αποκομματικοποίησης της διοίκησης;

Η ρύθμιση αυτή συνιστά ένα από πολλά χρόνια αναγκαίο μεταρρυθμιστικό βήμα το οποίο, όταν πια μετατραπεί σε κεκτημένο, θα αποτελεί μετατόπιση παραδείγματος και για το διοικητικό, και για το ίδιο το πολιτικό σύστημα: η επιλογή των προσώπων που κατέχουν θέσεις ευθύνης θα μετατραπεί σε ισχυρή και απροσωπόληπτη διοικητική διαδικασία. Η διοίκηση, όπως όντως έχει περιγραφεί, αποκομματοποιείται και η πολιτική πράξη μεταφέρεται στο πεδίο της διαμόρφωσης των δημόσιων πολιτικών. Η ίδια η σύνθεση του Συμβουλίου Επιλογής όπου συμμετέχουμε ως ΕΚΔΔΑ, μαρτυρά για την πρόσδοση νέου περιεχομένου στη διαδικασία επιλογής των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης, στη διαμόρφωση του οποίου το ΕΚΔΔΑ φιλοδοξεί να διαδραματίσει έναν σημαντικό ρόλο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL