Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ο Ζογγολόπουλος από το Ψυχικό στο Φάληρο

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΥΓΗΣ

Εκθεση στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Γλυπτά όπως “Η Αφαία” , πρώτο επιχρωματισμένο έργο του Ζογγολόπουλου, η μακέτα της ευρύτερης περιοχής του Μνημείου του Ζαλλόγγου και τμήμα ομπρέλας του γλυπτού “Ομπρέλες” σε φυσικό μέγεθος, είναι ορισμένα από τα έργα του Γιώργου Ζογγολόπουλου που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό στην έκθεση που εγκαινιάστηκε χθες στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με διάρκεια έως και τις 31 Μαΐου. Η έκθεση περιλαμβάνει 8 γλυπτά στους υπαίθριους χώρους της Αγοράς και της Πίσω Αγοράς, με κυρίαρχη την 18 μέτρων βάση του γλυπτού του Μνημείου του Ζαλόγγου σε φυσικό μέγεθος, η οριζόντια τομή της βάσης του οποίου είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται.

“Ήταν 29 Ιουνίου 2011 όταν ήρθαμε εδώ με τον Άγγελο Μωρέτη, ήταν ακόμη οικόπεδο, για να παρακολουθήσουμε την παρουσίαση των αρχιτεκτονικών σχεδίων του Ρέτζο Πιάνο. Αυτά που είδαμε μας έδειξαν ότι ήταν η σημαντικότερη παρέμβαση στο αττικό τοπίο που θα άλλαζε την εικόνα της Αθήνας για πάντα. Με τον Άγγελο αρχίσαμε να ονειρευόμαστε ποια έργα του Ζογγολόπουλου θα μπορούσαν να τοποθετηθούν εδώ στον χώρο και πού”, αφηγούνταν χθες κατά τη συνέντευξη Τύπου και την ξενάγηση που ακολούθησε, ο Νίκος Θεοδωρίδης , πρόεδρος του Ιδρύματος Ζογγολόπουλου. “Πέρασαν από τότε επτάμισι χρόνια κι ο Ζογγολόπουλος είναι επίσημος προσκεκλημένος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος με 8 μεγάλα έργα και άλλα 12 μικρότερα, παρών σε αυτό το καταπληκτικό στολίδι της Αθήνας. Η χαρά μας είναι τεράστια για την έναρξη μιας σειράς επιμορφωτικών εκθέσεων για τη γλυπτική στον δημόσιο χώρο με το έργο του Ζογγολόπουλου”, σχολίασε.

Στο αίθριο του 4ου ορόφου της Εθνικής Βιβλιοθήκης εκτίθενται 12 επιπλέον γλυπτά, τα οποία πλαισιώνονται από μακέτες, κατασκευές, σχέδια, βίντεο, φωτογραφίες και διαδραστικές εφαρμογές. Στην έκθεση, στην είσοδο της οποίας κυριαρχεί στο δάπεδο η αρχιτεκτονική αποτύπωση του εργαστηρίου του γλύπτη, εντυπωσιάζει ο “Ποσειδώνας” του 1958, που δεν τοποθετήθηκε ποτέ στην Ομόνοια, παρ' όλο που είχε πάρει το πρώτο βραβείο, το αφιερωμένο στη μνήμη της γυναίκας του “Tel-Neant”, που ο Ζογγολόπουλος δημιούργησε μετά τον θάνατό της, “για να μπορεί συμβολικά να επικοινωνεί μαζί της” , αλλά κι ένα μικρό γλυπτό που αποτυπώνει με συγκλονιστικό τρόπο έναν τσαγκάρη της περιοχής Ψυχικού που ο Ζογγολόπουλος συναντούσε συχνά και μαζί αποτυπώνει όλον τον πόνο και τον κάματο των περιπλανώμενων προσφύγων της Μ. Ασίας.

“Έκθεση - ορόσημο” την χαρακτήρισε ο διευθυντής του Ιδρύματος Ζογγολόπουλου Άγγελος Μωρέτης, σε έναν “ιδανικό τόπο για τα έργα του κατεξοχήν εκφραστή της δημόσιας γλυπτικής”

Ανέφερε πως είναι παρόντα όλα τα ανίψια του Ζογγολόπουλου, καθώς “αυτή η δουλειά του Ιδρύματος είναι συλλογική, περιέχει αγάπη, ομοψυχία, εμπιστοσύνη, εκτίμηση και υποστήριξη από τον καθένα προς όλους”

Δεν παρέλειψε, τέλος, να αναφέρει πως το Ίδρυμα επιβιώνει εξαιρετικά δύσκολα, καθώς, όπως είπε, “ο μόνος που μας συμπαραστέκεται είναι ο Δήμος Φιλοθέης - Ψυχικού, που μας δίνει 10.000 ευρώ το χρόνο για συγκεκριμένες δράσεις, και από εκεί και πέρα το απόλυτο οικονομικό κενό”, κατέληξε.

Η έκθεση δίνει έμφαση στα εκπαιδευτικά προγράμματα, κάτι που, όπως πρόσθεσε ο κ. Θεοδωρίδης, “συμπίπτει απόλυτα με την άποψη και την επιθυμία του Ζογγολόπουλου που εξήντα χρόνια πριν σημείωνε: “Πιστεύουμε στη διαρκή μεταμόρφωση όχι μόνο της τέχνης αλλά και της αισθητικής του κοινού. Και ελπίζουμε ότι θα γίνει κάποτε νοητή η ανάγκη μιας θαρραλέας προσπάθειας από τους πνευματικούς ανθρώπους της χώρας μας ώστε το μήνυμα της αφηρημένης τέχνης να φτάσει όχι μόνο στις διακοσμήσεις δημοσίων χώρων, πινακοθήκες και μνημεία, αλλά μέχρι του θρανίου του δημοτικού σχολείου, που αποτελεί ένα από τα τρυφερά σημεία του πολιτισμού μας”.

Αναφερόμενος μάλιστα στο γλυπτό “Ελάσματα”, έργο που ενσωματώνει στοιχεία κινητικής τέχνης, θυμήθηκε πως όταν εκτέθηκε για πρώτη φορά στον Εθνικό Κήπο, οι διοργανωτές είπαν στον Ζογγολόπουλο πως τα παιδιά τραβούσαν τα ελάσματα του έργου καθώς τα νόμιζαν για παιχνίδι, φοβούμενοι ότι θα το καταστρέψουν. “Αφήστε τα παιδιά να παίζουν. Αυτό σημαίνει ότι το έργο μου το βρίσκουν ενδιαφέρον”, τους απάντησε εκείνος.

Στην έκθεση με έργα προερχόμενα από ιδιωτικούς, δημόσιους οργανισμούς και συλλέκτες αναφέρθηκε και η καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος Μίλυ Πασχάλη, ενθυμούμενη την πρώτη συνάντηση με το Ίδρυμα Ζογγολόπουλου ενάμισι χρόνο πριν, με διάθεση για ένα πρόγραμμα που να είναι περισσότερο εκπαιδευτικό, παρά εκθεσιακό, όπως είπε.

Η έκθεση "Γιώργος Ζογγολόπουλος: Το όραμα μιας δημόσιας γλυπτικής λειτουργεί καθημερινά 9 π.μ. - 10 μ.μ. με είσοδο ελεύθερη.

Δείτε όλα τα σχόλια