Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Με ένταση και τρυφερότητα για τον κόσμο του Καβάφη

Ιούλιος Καίσαρας, γκουάς σε χαρτί, 105x90 εκ.

Η έκθεση της Άννας Φιλίνη στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς - Μια φανταστική αλληγορία που εμπνέεται από το παρελθόν και σχολιάζει το παρόν

“Για μένα αυτή η έκθεση, μετά από δεκαπέντε χρόνια δουλειάς και πάρα πολλά χρόνια αγάπης για τον Καβάφη, είναι ένα κομμάτι ίσως και της δικής μου Ιθάκης στην οποία φτάνουμε και δεν φτάνουμε κάποτε και ξαναφεύγουμε για καινούργια ταξίδια και στόχους” έλεγε χθες το μεσημέρι η Άννα Φιλίνη ξεναγώντας μας στην έκθεση έργων της με τίτλο “Από τον κόσμο του Καβάφη”, που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, όπου θα παραμείνει έως και τις 17 Φεβρουαρίου, μια έκθεση - σταθμός για την ίδια, αποτελούμενη από 24 ιστορικά ποιήματα του μεγάλου Αλεξανδρινού που “έχουν να κάνουν με μια δική του οικουμενική αντίληψη για τις μεγάλες αλήθειες στη ζωή του κόσμου, της οικουμένης, των ανθρώπων και της ιστορίας τους” όπως εξηγούσε.

Ο επιμελητής της έκθεσης Κωνσταντίνος Παπαχρήστου πρόσθετε από την πλευρά του πως “τα έργα προκύπτουν μέσα από μια βαθιά αγάπη της καβαφικής ποίησης και γνώση της ερμηνείας της. Αυτό που καταφέρνει να αποδώσει η Άννα δεν είναι μόνο ένας εικονογραφικός σχολιασμός του κάθε ποιήματος, αλλά η σύζευξη του ιστορικού παρελθόντος με τη σύγχρονη ζωή, μια φανταστική αλληγορία, κάτι αντίστοιχο που επεδίωκε στην ποίησή του και ο ίδιος ο Καβάφης”.

“Ο τρόπος που ο Καβάφης αντιμετωπίζει τον Ιούλιο Καίσαρα λίγο πριν δολοφονηθεί από τον Βρούτο, όταν του λέει 'να προσέχεις την εξουσία και τη φιλοδοξία σου', είναι ζητήματα που αφορούν και το σήμερα και μπορούν να συγκινήσουν τον καθένα μας. Όταν μάλιστα ορισμένοι από εμάς έχουμε ασχοληθεί με την εξουσία ίσως να μας κάνει να σκεφτόμαστε περισσότερο. Άλλωστε, η εξουσία δεν είναι μόνο η πολιτική και πρέπει ο άνθρωπος να φοβάται πάντα τη φιλοδοξία του για αυτή και να την τιθασεύει” σχολίασε η Α. Φιλίνη.

Οι τρεις ενότητες

Η έκθεση διαρθρώνεται σε τρεις ενότητες. Η πρώτη περιλαμβάνει τα δράματα εξουσίας, μια σειρά 24 έργων από τα οποία εκτίθενται τα 17, ενότητα στην οποία η εικαστικός επιλέγει αντίστοιχα ποιήματα του Καβάφη που αναφέρονται στο ζήτημα της εξουσίας. “Ξεκινώντας από εκεί επιδιώκει και καταφέρνει όχι απλώς να εικονογραφήσει, αλλά να δώσει μια νέα διάσταση στο ποίημα, να δημιουργήσει ένα νέο συνολικό έργο, ενσωματώνοντας τη χειρόγραφη εκδοχή του ποιήματος, τον σχολιασμό του και την εικόνα του που τις περισσότερες φορές αναφέρεται στη σύγχρονη πραγματικότητα” εξηγούσε ο επιμελητής, προσθέτοντας πως “μέσα από τα έργα αυτά ξεπηδούν τα μεγάλα πορτρέτα που αποτελούν τη δεύτερη ενότητα και είναι η πιο πρόσφατη δουλειά της, οι ήρωες των δραμάτων εξουσίας ζωγραφισμένοι με μνημειακό τρόπο, έντονα χρώματα και σύγχρονα ενδύματα, που επαναφέρουν το παιχνίδι ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, την ιστορική μνήμη και την καθημερινότητα”.

Η τρίτη ενότητα αποτελείται από τη χρονολογικά παλαιότερη σειρά έργων με τίτλο “Ταξίδι προς την Ιθάκη”, εμπνευσμένη από το ποίημα “Ιθάκη”, όπου “η Αννα παρουσιάζει με ένταση και τρυφερότητα τη δική της εκδοχή προς την ολοκλήρωση του ταξιδιού, αποθεώνοντας την ομορφιά και τη σημασία του”.

Η Ά. Φιλίνη ξεχώρισε στη σειρά “Των Ρωμαίων και Πτολεμαίων το συγκλονιστικό ποίημα “Από υαλί χρωματισμό” για το Βυζάντιο, “πάρα πολύ τρυφερό, που θίγει το θέμα της ανθρώπινης αξιοπρέπειας σε βάθος”.

Στη σειρά των ποιημάτων “που έχουν να κάνουν με το πώς οι πολίτες αντιμετωπίζουν την εξουσία, υπάρχει μια αναφορά στην τρόικα, στη “Μεγάλη Ελληνική Αποικία”. Επίσης ποίημα όπου αναφέρεται στους 'τα φαιά φορούντες', τους φανατικούς, τους ενάντια στην ελευθερία, τη γνώση, την ελευθερία του έρωτα” υπογραμμίζει η εικαστικός.

“Η ζωγραφική της Φιλίνη για τον Καβάφη προκύπτει από μια σπουδαία προσωπική ευαισθησία και αγάπη για τον άνθρωπο και τα πάθη του” υποστήριξε ο Κ. Παπαχρήστου.

Ο Γιώργος Μαγγίνης, επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, μίλησε για “μια έκθεση που εντάσσεται σε έναν 'ανεπίσημο' κύκλο που έχει να κάνει με τη σχέση του γραπτού λόγου με την εικαστική έκφραση". “Η αναφορά και η έμπνευση δεν είναι μόνο το ποίημα αλλά και ο υπομνηματισμός του” κατέληξε. Στην έκθεση θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις την Παρασκευή 1η Φεβρουαρίου, στις 6 μ.μ., και το Σάββατο 16.2 στις 12 μ.μ.

 

Δείτε όλα τα σχόλια