Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Επιστολή του πρώην Διευθυντή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στην υπουργό Πολιτισμού

Επιστολή του Επιμελητή MOMus / Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Ηρακλή Παπαϊώάννου στην υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά

Ευχαριστώ για την απάντησή σας, η οποία με υποχρεώνει παρ’ όλα αυτά να επανέλθω για να διορθώσω μερικές ανακρίβειες και να προσφέρω απαραίτητες εξηγήσεις.
Ανακρίβεια 1η: σύμφωνα με τον νόμο 4572/2018 που ψηφίστηκε πρόσφατα (με την υπογραφή σας) και τις μεταβατικές του διατάξεις (άρθρο 14, παρ. 5-6) ο διευθυντής του Mουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (ΜΦΘ) αναλαμβάνει τα καθήκοντα της νέας Διεύθυνσης ΜΦΘ χωρίς χρονοδιάγραμμα προκήρυξης της θέσης, αντίθετα με άλλες Διευθύνσεις του νέου φορέα.

Η παραίτηση, λοιπόν, δεν είναι «αυτοδίκαιη», όπως αναφέρετε, (παρότι θα έπρεπε ίσως να είναι) αλλά ισχύει έως την προκήρυξη της θέσης, όποτε την αποφασίσει το ΔΣ του νέου οργανισμού.
Ανακρίβεια 2η: αποδέχτηκα όντως την πρόταση της μεταβατικής διοίκησης του MOMus να είμαι Αναπληρωτής Διευθυντής στο δύσκολο πρώτο διάστημα εφαρμογής της συνένωσης, για να συμβάλω με την όποια εμπειρία μου από το ΜΦΘ. Ζήτησα όμως και έγινε δεκτό (έχει καταγραφεί στα πρακτικά της συνεδρίασης) το διάστημα να είναι βραχύ, να προκηρυχθεί άμεσα η θέση Διευθυντή ΜΦΘ, και να μη λαμβάνω κανένα επίδομα ευθύνης. Η ερμηνεία σας για «αναπλήρωση του εαυτού μου» αδικεί κατάφωρα την πρόθεσή μου να βοηθήσω. Παραιτούμαι, λοιπόν, και από την προσωρινή θέση Αναπληρωτή Διευθυντή (η επιστολή κοινοποιείται στον Πρόεδρο του MOMus κ. Ανδρέα Τάκη).
Ανακρίβεια 3η: δεν θα μπορούσα να κατέχω οργανική θέση στο ΜΦΘ, όπως αναφέρετε, αφού το ΥΠΠΟΑ δεν έχει εγκρίνει τον εσωτερικό κανονισμό και το οργανόγραμμα του φορέα επί σχεδόν είκοσι χρόνια, δεδομένο που αποκλείει ουσιαστικά κάθε δυνατότητα τακτικής πρόσληψης και μετάταξης προσωπικού, στραγγαλίζοντας ουσιαστικά τον φορέα.

Όσον αφορά τη μομφή της εργασιακής μονιμότητας, σας εξομολογούμαι ότι αυτή με κράτησε όρθιο όταν επί σειρά ετών υποχρεώθηκα σε ταπεινωτικούς παραγκωνισμούς, ως επιστήμονας και εργαζόμενος, τους οποίους καμία διοίκηση του φορέα ή πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ δεν ανέτρεψε, παρότι τα τεκταινόμενα στο ΜΦΘ είχαν καταγγελθεί αρμοδίως. Με εκπλήσσει επίσης που θεωρείτε «μη αρμόζουσα συμπεριφορά» το να διαμαρτύρεται κάποιος από «ασφαλέστερη» θέση (ακόμη και επί ζημία του) για την εργασιακή ή άλλη συνθήκη του σχετικά ασθενέστερου. Οι οπτικές μας γωνίες εδώ αποκλίνουν πάρα πολύ. Άλλωστε και εσείς από μάλλον «ασφαλή» θέση κρίνετε τα πράγματα.

Σε ό,τι αφορά το προσωπικό του ΜΦΘ, αποδέχομαι πως έσφαλα, αν σας υπέδειξα μια
λύση μη σύννομη. Καμία «τακτοποίηση», όμως, προσωπικού δεν ζητήθηκε. Ζητήθηκε να
βρεθεί, όχι με τις δικές μου περιορισμένες γνώσεις του υφιστάμενου περίπλοκου νομικού
πλαισίου, μια μεταβατική και μόνο λύση για μικρό διάστημα, η οποία θα κρατούσε το ΜΦΘ
ζωντανό στην αρχή της νέας περιόδου. Συγχρόνως, θα αναγνωριζόταν η μεγάλη
προσπάθεια των έκτακτων υπαλλήλων του ΜΦΘ στην ανασυγκρότηση του φορέα (με δυο
μόνο μέλη μόνιμου προσωπικού), μέχρι να προκηρυχθούν άμεσα θέσεις με τις
προβλεπόμενες νόμιμες διαδικασίες. Και πού βλέπετε την αποσιώπηση; Στην επιστολή
παραίτησής μου αναφέρομαι ρητά σε «έκτακτους υπαλλήλους των οποίων οι υπηρεσίες
παρέχονται μέσω συμβαλλόμενων εταιρειών».

Το ζήτημα του ΜΦΘ είχε γνωστοποιηθεί στις πολιτικές ηγεσίες του ΥΠΠΟΑ, σε άλλους
πολιτειακούς παράγοντες, στη Διοίκηση του ΚΜΣΤ, και είχε εισαχθεί μάλιστα σχετική
μεταβατική διάταξη στον νόμο ίδρυσης του MOMus, η οποία κατόπιν αφαιρέθηκε.
Παραμένει γεγονός ότι το ΥΠΠΟΑ δεν επανήλθε ποτέ με άλλη πρόταση που θα επέλυε ίσως
προσωρινά το θέμα. Αντίθετα εκφράσατε τη βεβαιότητα πως από την «ενιαία δεξαμενή
ικανού προσωπικού» μπορεί να «αντληθεί άμεσα ο αναγκαίος αριθμός των στελεχών και
για την υποστήριξη του Μουσείου Φωτογραφίας».

Ο αριθμός των εργαζομένων στα τρία μουσεία που συνενώνονται δυστυχώς σας διαψεύδει. Αν επαρκούσε, άλλωστε, τοπροσωπικό γιατί δεν έγινε ως τώρα δυνατή η στελέχωση του ΜΦΘ με μια απλή απόφαση
ΔΣ από το μητρικό ΚΜΣΤ, το οποίο, παρότι γνώριζε το πρόβλημά μας, μας διέθεσε μόνο
έναν επιμελητή για τη PhotoBiennale; Απλά γιατί δεν υπάρχει πλεονάζον προσωπικό.
Αν αποσιωπάται κάτι, κυρία Υπουργέ, είναι η έλλειψη μέριμνας του ΥΠΠΟΑ επί σειρά
ετών για την κατάσταση στο ΜΦΘ, την τραγική υποστελέχωση, τα σοβαρά διοικητικά και
άλλα προβλήματά του. Πιστεύω στην ενίσχυση των μουσείων και όχι στη συρρίκνωση ή
στην αναστολή της λειτουργίας τους, ειδικά σε μια περίοδο κρίσης που ο πολιτισμός είναι
απαραίτητος όσο ποτέ. Αν υποστηρίζετε ότι θα έπρεπε να είχε ανασταλεί η λειτουργία του
ΜΦΘ για να αποφευχθούν τυχόν εργολαβικού χαρακτήρα συμβάσεις, παρακαλώ να το
πείτε δημόσια. Μετά, όμως, από εικοσαετή σχεδόν παρουσία στο ΜΦΘ, επιτρέψτε μου να
έχω ίδια άποψη για το πώς ασκήθηκε κατά καιρούς από το ΥΠΠΟΑ η «υποστήριξη
πολιτιστικών οργανισμών χωρίς διακρίσεις», πώς τηρήθηκε το «πλαίσιο νομιμότητας και
εύρυθμης λειτουργίας».


Πιστεύω ότι η προσπάθεια που έγινε στο ΜΦΘ αυτό το διάστημα και η συνολική του
πορεία, είκοσι χρόνων, άξιζαν λίγη παραπάνω από την προσοχή σας. Αντί αυτού
επισημάνατε απλά με την ομιλία σας στη Βουλή πως το «μικρό μουσείο θα βρει το δρόμο
του στο μεγάλο σχήμα»…

Αισθάνομαι ακόμη πως η επιστολή σας επιχείρησε να δείξει στο
προσωπικό του ΜΦΘ (ζητήσατε σχετική κοινοποίηση) τον βαθμό στον οποίο ο τέως
διευθυντής υπήρξε ιδιοτελής και επιπόλαιος. Ίσως είναι έτσι. Δεν ήταν ο τέως διευθυντής
πάντως που έδωσε επιστολή στη δημοσιότητα για «λόγους εντυπώσεων», παρά μόνο
απαντώντας. Οι εργαζόμενοι/ες του ΜΦΘ διάβασαν την επιστολή σας. Θα διαβάσουν και
αυτήν που κρατάτε στα χέριά σας. Διαθέτουν και την προσωπική τους εμπειρία. Μπορούν
λοιπόν πλέον μόνοι τους να βγάλουν τα απαραίτητα συμπεράσματα. Όπως και κάθε
πολίτης. Όσο για μας στο ΜΦΘ έχουμε μάθει μόνοι και στα δύσκολα.

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Δύο διαφορετικοί δρόμοι, δύο διαφορετικά σχέδια

Ο προϋπολογισμός που αναμενόταν να ψηφιστεί χθες το βράδυ από τη Βουλή είναι ο πρώτος μετά από οκτώ χρόνια που δεν περιλαμβάνει νέους φόρους. Αντίθετα, περιλαμβάνει μειώσεις φόρων, καθώς τα επιπλέον...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο