Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
21.1°C24.7°C
2 BF 40%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
18.6°C23.8°C
3 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C23.2°C
2 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.9°C22.4°C
2 BF 52%
Οπτικές / Το τοπίο ως πεδίο μιας αέναης αναζήτησης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οπτικές / Το τοπίο ως πεδίο μιας αέναης αναζήτησης

Η ζωγραφική του τοπίου ελευθερώνει. Αποδεσμεύει σταδιακά από τον 17ο αιώνα τους καλλιτέχνες από τις ανθρώπινες μορφές και αργότερα, από τον 19ο αι. και μετά, από την πιστή αναπαράσταση, μίμηση, του εξωτερικού κόσμου. Τους ωθεί έξω από τα στενά πλαίσια του εργαστηρίου, στην ύπαιθρο αλλά και στην καθαρά ζωγραφική αποτύπωσή του ως μιας κατάστασης ψυχικής. Που αποτέλεσε και το πεδίο μιας αέναης εσωτερικής αλλά και εικαστικής αναζήτησης. Οι ρομαντικοί τοπιογράφοι της Κεντρικής Ευρώπης μεταφέρουν, και υπό την επήρεια και των θεωριών του Χέγκελ για την υποκειμενικότητα της τέχνης, τον εσωτερικό τους κόσμο αλλά και τη ρήξη τους με την κατεστημένη νεοκλασικιστικά διαπνεόμενη άρχουσα τάξη στις τρικυμιώδεις θάλασσες και στα θραύσματα των ναυαγίων, στους πλασμένους με τις διάφανες πινελιές της υδατογραφίας ουρανούς. Εγκαταλείπουν όπως η αποκαλούμενη «ομάδα της Μπαρμπιζόν» υπό τον Θεόδωρο Ρουσώ το Παρίσι, για να αφοσιωθούν στη μελέτη της φύσης στην ύπαιθρο και να προσπαθήσουν να τη δείξουν όπως πραγματικά είναι. Ανοίγουν έτσι τον δρόμο τόσο στον ιμπρεσιονισμό όσο και στον ρεαλισμό. Οι ιμπρεσιονιστές φτιάχνουν τη φύση σύμφωνα με τους νέους κανόνες της οπτικής ως μια παλλόμενη, φευγαλέα ύλη από πιτσίλες που ενώνονται στο βλέμμα του θεατή αλλά και ως ένα αυστηρά δομημένο αρχιτεκτόνημα από χρωματικούς όγκους, καθώς έλεγε ο πρόδρομος των κερματισμένων, κυβιστικών μορφών Σεζάν. Οι φωβιστές και οι εξπρεσιονιστές πλάθουν στο ξημέρωμα του 20ού αιώνα με παχιές και επίπεδες, έντονες και αντιθετικές κηλίδες αφηρημένους σχηματισμούς. Και οι υπερρεαλιστές συνθέτουν με έναν τρόπο ανοίκειο τη φαντασιακή μας σχέση με το περιβάλλον. Είναι η πορεία που ακολούθησαν οι εκπρόσωποι διαφορετικών ρευμάτων της τέχνης με οδηγό τους το τοπίο και γνώμονά τους το φως που αναδύεται μέσα από αυτό. Είναι η διαδρομή που ακολούθησε με μεγάλη προσοχή και ευστοχία στη σύνθεση της συλλογής του ο Γεώργιος Ν. Τάττος. Η οποία παρουσιάζεται τις ημέρες αυτές στις εκθεσιακές αίθουσες της Καϊρείου Βιβλιοθήκης, στη Χώρα της Άνδρου. Ο θεατής της μπορεί να διακρίνει την αντανάκλαση αλλά και την προσπάθεια δημιουργίας ενός προσωπικού ιδιώματος στους «Έλληνες τοπιογράφους και θαλασσογράφους από τον 19ο έως τον 21ο αιώνα». Πιάνει το νήμα από το βυθισμένο μέσα στα κύματα και το σκοτάδι «Πλοίο Αρόδο» του κινούμενου ανάμεσα σε μια αυστηρή απεικόνιση και σε μια μυστηριακή αποτύπωση της θάλασσας Κωνσταντίνου Βολανάκη κι από τη λυρική, φτιαγμένη με τονικότητες του γκρίζου και του γαλάζιου καθαρά ρομαντική, απόμερη σκηνή «Στην Ακτή, προετοιμασία για ψάρεμα» του Λουκά Γεραλή. Οδηγείται στην πλασμένη με ασθματικές πινελιές «Θαλασσογραφία» του Επαμεινώντα Θωμόπουλου, στη γεωμετρική αποτύπωση της «Σαντορίνης» του Αναστάσιου Λουκίδη. Εισδύει στη μοναχικότητα των τρυφερών «Βαρκών» του Παναγιώτη Τέτση. Παρασύρεται από τα ορμητικά, ανοίκεια κόκκινα και μπλε «Κύματα στον Κορινθιακό» του Κώστα Πανιάρα, τους εφιαλτικούς καταρράκτες του Νίκου Χουλιαρά. Στέκεται στις άδειες, βαμμένες στο χρώμα της σέπιας, του μαύρου και του σπασμένου λευκού, «Προβλήτες» του Γιάννη Λασηθιωτάκη, μετέωρος ανάμεσα στη δυσ-τοπία και την ου-τοπία της αποτύπωσης της φύσης.

Info: «Τοπία, Έλληνες Τοπιογράφοι και Θαλασσογράφοι από τον 19ο έως τον 21ο αιώνα»

Καΐρειος Βιβλιοθήκη, Χώρα Άνδρου Διάρκεια έκθεσης: 16 Ιουλίου- Σεπτεμβρίου

Ώρες λειτουργίας: καθημερινά εκτός Κυριακής 11.30-13.30 & 18.30-20.30, Σάββ. 11.30-13.30

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL