Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μια αναγνωστική συνθήκη χωρίς όρια

Space project αίθουσα δίπλα από την είσοδο της οδου Κόκκαλη

Διάσπαρτες βιντεοεγκαταστάσεις στα πεζούλια και τα μονοπάτια του Κήπου του Μεγάρου, με έργα σύγχρονων καλλιτεχνών που διαβάζουν με τον δικό τρόπο Καβάφη, Βίτγκενστάιν, Μπολάνο, Τζόις, αίφνης καλούν τον επισκέπτη να συσσωματωθεί σε μια "αναγνωστική συνθήκη χωρίς όρια". Αναμφισβήτητα είναι ένα πρωτόγνωρο αναγνωστήριο αυτό που "έστησε" η Άννα Καφέτση στον Κήπο και στο project room, για χάρη του "Τελευταίου αναγνώστη", του πρώτου μέρους της εκθεσιακής τριλογίας "Η άγραφη βιβλιοθήκη" με την οποία το Μέγαρο συμμετέχει στις εκδηλώσεις της Αθήνας Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Βιβλίου, που εγκαινιάστηκε την Τρίτη το βράδυ εγκαινιάζοντας παράλληλα το Κέντρο Εικαστικών Τεχνών του Μεγάρου Annex M.

"Ο τελευταίος αναγνώστης" αλλά και οι εκθέσεις και δράσεις του Annex M που θα τον διαδεχτούν φιλοδοξούν να αποτελέσουν τη "λοξή ματιά" στο άνοιγμα που επιχειρεί το Μέγαρο στην πόλη, σε ένα άλλου είδους κοινό, στις υπόλοιπες τέχνες. "Καλούμαστε να δώσουμε όραμα και σχέδιο σ' αυτό το άνοιγμα" έλεγε η διευθύντρια του Αnnex M, στη συνέντευξη Τύπου που προηγήθηκε των εγκαινίων, προσδιορίζοντας τη λειτουργία του Κέντρου σε δύο άξονες, τη διακαλλιτεχνικότητα και τον εναλλακτικό, νομαδικό χαρακτήρα των δράσεών του. Άγνωστοι, "αχαρτογράφητοι" χώροι του Μεγάρου μπαίνουν σε λειτουργία παράλληλα με τους γνωστούς εκθεσιακούς του χώρους, για τη φιλοξενία των εκθέσεων σύγχρονης τέχνης και των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Annex M.

Για τη συμβολή του Annex M στο άνοιγμα του Μεγάρου "στη νέα του εποχή" έκανε λόγο και ο πρόεδρος του Μεγάρου Μουσικής Νίκος Θεοχαράκης, θυμίζοντας την πολυ επιτυχημένη περσινή εμπειρία στον Κήπο και επισημαίνοντας τον ρόλο του ως συνδετικού κρίκου ανάμεσα στη μουσική και τις εικαστικές τέχνες.

"To Αnnex M ξεκινάει με ένα στιβαρό πρόγραμμα, με μια έκθεση που δεν είναι εύκολη και άνετη", έλεγε η Άννα Καφέτση. Η ίδια επιδιώκει η έκθεση να συμβάλει ώστε "ο κόσμος να ξεφοβηθεί και το βιβλίο και τη σύγχρονη τέχνη". Γι' αυτό άλλωστε αναδεικνύει τον δημόσιο χαρακτήρα μιας κατά τα άλλα μοναχικής διαδικασίας όπως είναι η ανάγνωση. Άλλωστε "η εσωτερική εμπειρία της ανάγνωσης δίνει συχνά τη θέση της σε μια συλλογική διαδικασία, όπου το ενδιαφέρον του αναγνώστη μετατοπίζεται από την κατανόηση και το νόημα του κειμένου στην ίδια τη συμμετοχική εμπειρία, σε ένα αναγνωστικό συμβάν μαζί με άλλους" κατά την Άννα Κάφέτση.

Οι έννοιες "βιβλίο", "ανάγνωση", "συγγραφή" και τα πολλά δίκτυα που αναπτύσσονται ανάμεσα σ' αυτές τις πτυχές παρουσιάζονται ευσύνοπτα στην έκθεση, όπως έλεγε η επιμελήτριά της. "Η τριπλή αυτή σχέση και τα πολλαπλά της δίκτυα υπάρχουν στον πυρήνα της σκέψης και των έργων των δέκα καλλιτεχνών που συμμετέχουν". Ο περίφημος Γκάρι Χιλ με δύο βιντεοεγκαταστάσεις, οι Αμπού Ράμε και Μπασέλ Αμπάς από την Παλαιστίνη με μια αξιοπρόσεκτη ανάγνωση του Βικτόρ Ζερζ και του Ρομπέρτο Μπολάνιο, ο Μεξικανός Χόρχε Μέντες Μπλέικ με τον εμπνευσμένο από τον Μπέκετ "Τελευταίο Αναγνώστη", ο Κύριλλος Σαρρής με την εγκατάσταση "Αναγνώστες ή σημειώσεις επί σημειώσεων" και το φωτεινό του τραπέζι, ο Θοδωρής Προδρομίδης και οι αναγνώσεις του στον Καβάφη, η Ντίντεμ Ερκ απο την Τουρκία με την βίντεο περφόρμανς "Μακάρι να γινόταν να μην εντοπίζομαι στα αρχεία", η Σόνια Λίμπερ και ο Ντέιβιντ Τσέσγουερθ από την Αυστραλία με την βιντεοεγκατάσταση που πραγματεύεται τις έννοιες της ελευθερίας και της συλλογικότητας, η ισπανίδα Ντόρα Γκαρθία με τον "Σύλλογο Φίλων του Τζόις", ο Ντομινίκ Πετιγκάν από τη Γαλλία και η Ολλανδή Γιούντιτ Βέστερβελντ με το βίντεο "Writing Back to History" συνθέτουν τις "όψεις της μετα-αναγνωστικής συνθήκης" που θα εκτυλίσσεται όλο το καλοκαίρι στον Κήπο του Μεγάρου, δημιουργώντας "έναν υβριδικό χώρο προς ανάγνωση" όπως υπογράμμισε η Άννα Καφέτση.

Μπροστά από την εγκατάσταση "Παρατηρήσεις πάνω στα χρώματα" του πρωτοπόρου Γκάρι Χιλ, όπου ένα οκτάχρονο κορίτσι διαβάζει φωναχτά το πρώτο μέρος από το ομώνυμο έργο του Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν, εκτυλίχθηκε την προχθεσινή βραδιά των εγκαινίων της έκθεσης, η "χειρονομία ζωντανών αφηγήσεων" του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά που σχεδίασε ο καλλιτεχνικός του διευθυντής Νίκος Διαμαντής υπό τον τίτλο "Κιβωτός" και έφερε τους Κατερίνα Αγγελάκη Ρουκ, Γιώργο Βέλτσο, Τζίνα Πολίτη, Σάββα Μιχαήλ, Αχχιλέα Κυριακίδη, Χάρη Βλαβιανό, Ρούντυ Τσάμπα στον Κήπο του Μεγάρου να διαβάζουν κείμενα ή ποιήματα των Τζόις, Καβάφη, Μπαρτ, Μπέκετ, Κούτσι, Μπόρχες, Ντεγκί, Μαντελστάμ. Ανάμεσά τους και η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, που ξεναγήθηκε στην έκθεση από την Άννα Καφέτση και τον Νίκο Θεοχαράκη.

Πόλυ Κρημνιώτη

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Το αβέβαιο παγκόσμιο μέλλον και οι δυνάμεις του καλού

Οι δυνάμεις του καλού υπάρχουν παντού, πρέπει όμως να ανασυγκροτηθούν πολιτικά και προγραμματικά. Και η Αριστερά, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, πρέπει να μελετήσει τις ιστορικές απαιτήσεις στις οποίες καλείται να ανταποκριθεί

Δειτε ολοκληρο το αρθρο