Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.2°C21.2°C
3 BF 71%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
17 °C
13.6°C19.4°C
2 BF 78%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
17.7°C19.4°C
3 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
25 °C
22.7°C24.8°C
6 BF 33%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.8°C18.5°C
0 BF 82%
Αννα Χατζησοφιά: / Καινούργια ματιά στο θέμα της σεξουαλικής ταυτότητας...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Αννα Χατζησοφιά: / Καινούργια ματιά στο θέμα της σεξουαλικής ταυτότητας...

Ο Περικλής Λιανός στον ρόλο του Γκυγιώμ

Για μια δύσκολη αλλά και γοητευτική θεατρική ακροβασία, που αφηγείται την ιστορία ενός αγοριού που του αποδόθηκε μια σεξουαλική ταυτότητα πριν το ίδιο την ανακαλύψει, μας μιλά η Άννα Χατζησοφιά με αφορμή την σκηνοθεσία που υπογράφει στο έργο του Γκυγιώμ Γκαλλιέν, "Γκυγιώμ, γλυκιά μου", το οποίο κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα 29 Ιανουαρίου στο Θέατρο "Αλκμήνη".

"Συγκινητικό αλλά και αστείο ταξίδι" χαρακτηρίζει η σκηνοθέτις, "αυτό που έκανε ο Γκυγιώμ", εξηγώντας πως δεν έχει ξανακάνει μονόλογο, "ένα δύσκολο είδος, καθώς είναι παράσταση για έναν ρόλο".

Σημειώνει πως το έργο εμπεριέχει πάρα πολλούς ρόλους που ερμηνεύονται από έναν ηθοποιό: "Οι Γάλλοι χάρηκαν πολύ που θα ανέβει με τη μορφή μονολόγου, καθώς με αυτή την μορφή το ανέβασε και ο ίδιος ο Γκυγιώμ Γκαλλιέν", που υπήρξε συγγραφέας αλλά και ηθοποιός. "Πρόκειται για ένα παιχνίδι ρόλων. Πέρα από ένα κείμενο με αυτοβιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα και της πορείας του, αλλά και από μια πορεία ενηλικίωσης, είναι κι ένα παιχνίδι ρόλων".

Σε αυτήν την εσωτερική αναδρομή με πολλά βιωματικά στοιχεία, το κωμικό εναλλάσσεται με το δραματικό, η συγκίνηση με τη μίμηση, η ανάμνηση με την παρωδία. Μια αναζήτηση της ταυτότητας φύλου και του σεξουαλικού προσανατολισμού μέσα σε ένα πέλαγος προκαταλήψεων, στερεοτύπων, ταμπού, κάτω από το άγρυπνο βλέμμα της μάνας. Στο έργο συνυπάρχουν ο πατέρας του Γκυγιώμ, η μητέρα του, η γιαγιά του, ο ψυχαναλυτής του, η πριγκίπισσα Σίσσυ, ένας Άραβας σκηνοθέτης, "όλοι όσοι επέδρασαν στην αυτοσυνειδησία του", διευκρινίζει. "Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσαμε να τον πούμε μονόλογο με πολλούς εσωτερικούς διαλόγους".

Η κ. Χατζησοφιά χαρακτηρίζει "επιπλέον δυσκολία" το ότι ολόκληρο το έργο είναι η πορεία ενός παιδιού και μια ενηλικίωση. "Στην ουσία αναφέρεται από την εφηβεία μέχρι τη στιγμή που ανακαλύπτει τον εαυτό του και μέσα σε αυτό έχουμε μια αναζήτηση ταυτότητας φύλου και αναζήτηση σεξουαλικού προσανατολισμού. Μέσα σε όλα τα στερεότυπα, τα ταμπού, τις καταπιέσεις, τους προσδιορισμούς, τους ετεροπροσδιορισμούς. Θα λέγαμε ότι πρόκειται για τραγικο-κωμωδία καθώς μιλάει ελαφρά για τα σκληρά πράγματα. Αφήνει να εννοηθεί ότι έχει υποστεί μπούλινγκ αλλά δεν το λέει . Και για να μην βαρύνει την ατμόσφαιρα, παίζει ταυτόχρονα με μιμήσεις, με παρωδίες, με μεταμφιέσεις. Είναι μια πολύ έξυπνη και μοντέρνα γραφή", προσθέτει.

Όσον αφορά τη σκηνοθεσία που ακολουθεί, λέει πως γίνεται με όρους καθαρού θεάτρου. "Κινούμαι με βάση τον ηθοποιό και αυτή είναι η αφηγηματική ματιά που επέλεξα πάνω στο κείμενο. Κι επειδή ο συγγραφέας είναι και ηθοποιός, στην ουσία σκηνοθετώ έναν ηθοποιό. Βλέπουμε τον Γκυγιώμ μετά από μια παράσταση μέσα στο καμαρίνι του να γράφει έναν μονόλογο. Και από εκεί και πέρα περνάμε στην ιστορία της ζωής του, από την εκμάθηση των ισπανικών χορών έως τις θεατρικές σπουδές και το εκκλησιαστικό καθολικό κολλέγιο που πρέπει να πέρασε τα πάνδεινα. Το βασικότερο στοιχείο που προσπαθώ να φωτίσω είναι η αέναη παρουσία της μητέρας, το άρωμά της που είναι παντού, απλά και με πολύ καθαρούς θεατρικούς όρους".

Η Άννα Χατσησοφιά δεν διστάζει να υπογραμμίσει πως, πέρα από όλα τα άλλα ζητήματα, το έργο θέτει το πρόβλημα της αναπαράστασης. Τι είναι ρόλος, ταυτότητα, σκηνή. "Ο Γκυγιώμ είναι από το υλικό των ονείρων. Είναι ρόλος, είναι ο συγγραφέας, είναι ο ηθοποιός, είναι όλο αυτό ένα σκηνικό παιχνίδι; Αυτό προσπάθησα να αναγνώσω".

Σύμφωνα με την ίδια, στο έργο επανέρχεται το αιώνιο ερώτημα της τέχνης που εφάπτεται με το αιώνιο ερώτημα της ύπαρξης και το ερώτημα της ταυτότητας φύλου. "Το θέμα της σεξουαλικής ταυτότητας δεν είναι καινούργιο, καινούρια είναι η ματιά μας, καθώς έχει σπάσει η φραγή σιωπής που υπήρχε αιώνες τώρα και στο θέατρο αυτός είναι ένας διάλογος που γινόταν πάντα", καταλήγει.

Στο "Γκυγιώμ, γλυκιά μου", που ανεβαίνει σε μετάφραση Δήμητρας Κονδυλάκη, πρωταγωνιστεί ο Περικλής Λιανός. Παραστάσεις θα δίνονται στο Θέατρο "Αλκμήνη" κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9.30 μ.μ.

Μάνια Ζούση

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL