Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

23o Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Με όπλο τον χορό...

Καταπίεση κι εξέγερση, ειρηνική συμβίωση και οικολογική ανησυχία ξεχωρίζουν στη θεματογραφία των συμμετεχόντων

Ένας Άραβας και ένας Εβραίος χορευτής, που κουβαλούν στα σώματά τους την πολύπαθη ιστορία των τόπων που τους γέννησαν, απηχούν στον χορό τους την πάλη της επιβίωσης αλλά και της ειρηνικής συμβίωσης.

Την αντίδραση και την εξέγερση των νέων Νοτιοαφρικανών στις πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα τους αναδεικνύουν ο «Ρωμαίος και η Ιουλιέττα», που κατεβαίνουν στους δρόμους του Γιοχάνεσμπουργκ αναζητώντας την έκφρασή τους, την ταυτότητά τους και τη θέση τους.

Για τις διακρίσεις, τη βία και τον τρόπο που κατασκευάζεται το φύλο μιλά μέσα από ένα μανιφέστο εναντίον της φυλετικής ανισότητας η Ισπανο-ολλανδή Μαρίνα Μασκαρέλ, ενώ το «Yama» της Νόρα Βέρτχαιμ εμπεριέχει τον προβληματισμό της ανθρώπινης επέμβασης στον πλανήτη που νοσεί.

Πρόκειται για τη θεματογραφία των βασικών διεθνών χορευτικών συμμετοχών στο φετινό 23o Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας που έκανε πρεμιέρα προχθές και συνεχίζεται με ενδιαφέρον έως και τις 23 Ιουλίου. Με αφορμή τα εκατό χρόνια από τη γέννηση της Ζουζούς Νικολούδη, το Φεστιβάλ είναι αφιερωμένο στη μεγάλη κυρία του ελληνικού χορού που το στήριξε από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής του.

Φιλοξενούμενοι φέτος είναι καταξιωμένοι Έλληνες και ξένοι χορογράφοι και ομάδες. Για πρώτη φορά παρουσιάζονται οι ομάδες Moving into Dance Mophatong από τη Νότια Αφρική, με χορογράφο την Τζέσικα Νιούπεν, οι ομάδες των Χελένα Φρανσίν και Όρι Φλόμιν από τη Σουηδία, της Ισπανο-ολλανδής Μαρίνας Μασκαρέλ, του Άντι Μπούτρους, Άραβα του Ισραήλ, και του Ιταλού Αντρέα Κοστάντσο Μαρτίνι.

Όλη η γη μια «λίμνη»

Με ένα έργο που στα εβραϊκά σημαίνει λίμνη, η Ισραηλινή χορογράφος Νόα Βέρτχαϊμ εμφανίζεται την Τρίτη 18 Ιουλίου με την ομάδα Vertigo, θέτοντας τους προβληματισμούς της για την ανθρώπινη επέμβαση στον πλανήτη που νοσεί, επιχειρώντας να αφυπνίσει και να ευαισθητοποιήσει τους θεατές στην κατεύθυνση μιας πιο συνειδητής συμμετοχής στα κοινά, με τελικό στόχο την προστασία του πλανήτη. Δεν παραλείπουν μάλιστα να υπογραμμίζουν πως «ανεξάρτητα από το πόσο προσπαθούμε να συμπιέσουμε το νερό, αυτό θα βρει πάντα τον δρόμο του προς τα έξω».

Φιλία και συντροφικότητα

Παλιοί φίλοι, χορευτές, χορογράφοι και καθηγητές χορού από τη Σουηδία, ο Όρι Φλόμιν και η Χελένα Φρανσίν, με διεθνή καριέρα και συμμετοχές, συνεργάζονται στο «Meeting You», που παρουσιάζεται την Παρασκευή 21 και το Σάββατο 22 Ιουλίου στο Πνευματικό Κέντρο της Καλαμάτας και είναι μια σπουδή πάνω στο θέμα της φιλίας και της συντροφικότητας. Κριτικοί και κοινό έχουν παραδεχθεί πως πρόκειται για την τρυφερή χειρονομία δύο σωμάτων, που σιωπηλά και ειλικρινή επικοινωνούν μεταξύ τους.

«Ρωμαίος και Ιουλιέττα - Εξέγερση και Γιοχάνεσμπουργκ»

Μεγαλωμένη στο Γιοχάνεσμπουργκ, η Τζέσικα Νούπεν έζησε από νωρίς τον ρατσισμό και την καταπίεση που καθόρισαν τη στάση και τη δημιουργική της ταυτότητα. Την Παρασκευή 21 Ιουλίου αυτή η «ταραχοποιός του χορού» όπως την αποκαλούν, παρουσιάζει το κλασικό αριστούργημα του Σαίξπηρ «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» αλλά, τοποθετώντας το στους δρόμους του Γιοχάνεσμπουργκ.

«Ξεσηκωνόμαστε για να ψάξουμε την ταυτότητά μας, τη θέση μας στον κόσμο και τη γλώσσα μας» μας εξηγεί η χορογράφος που, με έδρα την Γερμανία, δημιουργεί βιωματικά θεάματα, τα οποία αφηγούνται την αντίδραση των νέων Νοτιοαφρικανών στις πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα τους. «Ξεσηκωνόμαστε για να επιβιώσουμε στις παραγκουπόλεις και τις φτωχογειτονιές» σημειώνει η Νούπεν που μέσα από το χοροθέατρο πειραματίζεται για την ατομικότητα και τη συλλογικότητα σε καθεστώς συγκρούσεων. «Αναζητάμε το χαμένο πρόσωπο της πόλης, τις ιστορίες και τους μύθους της, τα χρώματα και τους ήχους που μας καθόρισαν» λέει η χορογράφος μη παραλείποντας να καταγγείλει την αδιαφορία των πολιτών απέναντι στους «παράφρονες ηγέτες που καταδυναστεύουν τους λαούς, την εγκληματικότητα και την αδικία».

Η ανισότητα των φύλων

«Πράξη φεμινισμού» χαρακτηρίζει την παράσταση «Τρεις φορές επαναστάτης» που υπογράφει η Μαρίνα Μασκαρέλ, ισπανικής και ολλανδικής καταγωγής, με αφορμή την πρεμιέρα του έργου το Σάββατο 22 Ιουλίου, αλλά και την παράσταση της Κυριακής 23.7.

«Το γυναικείο σώμα αποτελεί το έναυσμα και το μέσο για μια διαμαρτυρία εναντίον της ανισότητας των φύλων, των προκαταλήψεων και των στερεοτύπων» υποστηρίζει η χορογράφος.

Μέσα από διαφορετικούς τόπους και εποχές, «το έργο αφηγείται την ιστορία των διακρίσεων μέσα από εμπνεύσεις που έλκουν την καταγωγή τους από τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, αλλά και τις προσωπικές ανθρώπινες μαρτυρίες» σημειώνει η Μασκαρέλ.

Ο Άραβας και ο Εβραίος

Ο Άραβας Adi Boutrous μοιράζεται στις 23 Ιουλίου τη σκηνή με τον Εβραίο ομότεχνό του Avshalom Latucha στην ενιαία παράσταση των δύο χορογράφων και χορευτών με τίτλο "It’s Always Here». «Πρόκειται για μια προσπάθεια να εντοπίσουμε και να αναδείξουμε την κοινή συνύπαρξη μέσα από την αλληλοκατανόηση, την αλληλεγγύη, την ισορροπία και τη σταθερότητα» αναφέρει ο Boutrous, τονίζοντας πως «το σώμα κουβαλάει πάντα την ταυτότητα του καθενός μας». Η σκηνή μετατρέπεται «σε πεδίο έντασης και πάλης των σωμάτων που αδημονούν για αντάμωμα και συμβίωση» καταλήγει.

 

Δείτε όλα τα σχόλια