Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
22.8°C26.3°C
3 BF 32%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.6°C26.2°C
3 BF 34%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
19.0°C24.8°C
2 BF 50%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.8°C
2 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.9°C24.5°C
2 BF 33%
ΕΦΗΒΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ / Θέατρο για νέους με ευαισθησία και ενήλικες με νεανική ψυχή
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΕΦΗΒΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ / Θέατρο για νέους με ευαισθησία και ενήλικες με νεανική ψυχή

Της Ελευθερίας Ράπτου

Η ιστορία του Μπιλ και της Λου βασίζεται σε αληθινά γεγονότα. Η Λου, ένα μικρό κορίτσι από την Αυστραλία, που ζει παραμελημένο μέσα σε μια προβληματική οικογένεια, στα όρια της λειτουργικότητας για τα μέτρα της κοινωνικής πρόνοιας, και ο Μπιλ, ένας σαραντάχρονος Νεοϋορκέζος, υπέρβαρος, μοναχικός, πάσχων από σύνδρομο Asperger και κριτικός ως προς την εβραϊκότητά του, γίνονται φίλοι δι' αλληλογραφίας. Οι δύο βασανισμένοι ήρωες αφηγούνται με τρόπο άλλοτε σκηνικά εφαπτόμενο και άλλοτε παράλληλο τις ζωές τους, μας δίνουν στιγμιότυπα της καθημερινότητάς τους, μας κάνουν μετόχους της μοναξιάς και της χαράς τους, της απελπισίας και της ελπίδας τους. Η ιστορία της παράδοξης αλληλογραφίας τους φανερώνει την αξία και τη δύναμη της φιλίας, της ανθρώπινης επαφής, μας αποκαλύπτει ανάγλυφα πόσο σημαντικό είναι να αποδεχθούμε και να αγαπήσουμε τον εαυτό μας, όχι εγωιστικά, αλλά με την πρόθεση να ανοιχτούμε προς τον άλλο με αγάπη, επάρκεια και σεβασμό. Ζητήματα όπως η κοινωνική απομόνωση, η διαφορετικότητα, η παραμέληση, η σχολική βία, οι κοινωνικές διακρίσεις, η ανεπάρκεια των κοινωνικών δομών πρόνοιας διατρέχουν το έργο, χωρίς όμως να το βαραίνουν υπερβολικά. Κοντά σε αυτά και με τρόπο αντιστικτικό παρατίθενται ο έρωτας, η αγάπη, το χιούμορ, η δύναμη του ανθρώπου για υπέρβαση των δυσκολιών, η πίστη.

Το θεατρικό ανέβασμα της ιστορίας στη σκηνή του θεάτρου Skrow αποτελεί μια από τις πιο επιτυχημένες προσπάθειες της θεατρικής περιόδου που διανύουμε. Η παράσταση δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί αμιγώς εφηβική. Είναι θέατρο για ενήλικες και ώριμους έφηβους με ανησυχίες, για ανθρώπους δηλαδή που δεν παγιδεύονται από τα σύγχρονα πρότυπα «επιτυχημένης» ζωής αλλά, απεναντίας, επιλέγουν να αναμετρηθούν με κουράγιο και οξύνοια με τις δυσκολίες και τις χαρές της προσωπικής τους ζωής. Με αυτήν την έννοια, η παράσταση Μπιλ και Λου αφορά όλους όσοι δεν επαναπαύονται.

Η δραματουργική επιμέλεια και σκηνοθεσία του Δημήτρη Μπογδάνου είναι ευφυής και καταφέρνει να αναδείξει με σύγχρονο και ευρηματικό τρόπο ένα έργο που στα χέρια άλλου θα μπορούσε να είναι ένα αφόρητο μελόδραμα. Η δράση των ηρώων, μαζί με την παρουσία ενός αφηγητή που αποτελεί τον παραστασιακό άξονα του ανεβάσματος, τριχοτομεί τον χώρο και τον χρόνο, ενώ οι σκηνές πότε παρουσιάζονται παράλληλα και πότε σε «διάλογο» μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται η απαραίτητη αποστασιοποίηση των θεατών αλλά και η επιτελεστική πολυμέρεια. Το σκηνικό και τα κοστούμια (Λ. Κοντογιώργη - Ζ. Αρβανίτη) εκμεταλλεύονται έξυπνα τον φυσικό χώρο του θεάτρου, είναι λιτά, χρωματικά ήπια και λειτουργούν ως δείκτες της προσωπικότητας των ηρώων και του τρόπου διαβίωσής τους.

Στέκομαι ιδιαίτερα στους ηθοποιούς της παράστασης. Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου αποδεικνύει πόσο καλά ξέρει να χειρίζεται τις μεταμοντέρνες αφηγηματικές τεχνικές. Στον ρόλο του αφηγητή, που όμως μεταβάλλεται και σε άλλα δευτερεύοντα πρόσωπα του έργου, λειτουργεί ως «παραστασιακός διαβήτης», χαράσσοντας τον κύκλο δράσης των βασικών ηρώων. Ο Στέλιος Ιακωβίδης στον ρόλο του Μπιλ είναι πραγματικά υποδειγματικός, ενώ η Λυδία Τζανουδάκη στον ρόλο της Λου παρουσιάζει με υποδόρια και λυτρωτική παρωδία τον χαρακτήρα ενός κοριτσιού που γίνεται γυναίκα και δεν σταματά να παλεύει με τους προσωπικούς της δαίμονες. Ωστόσο, όπως λέει και ο Μπιλ (παραφράζοντας λίγο τα λόγια του), «αν και ο δρόμος της ζωής έχει λακκούβες, το θέμα είναι να τις ξεπεράσουμε και να τον περπατήσουμε αυτόν το δρόμο όσο καλύτερα μπορούμε». Η παράσταση Μπιλ και Λου μας δείχνει με τον καλύτερο τρόπο αυτή τη δύσκολη αλλά λυτρωτική διαδρομή.

* H Ελευθερία Ράπτου είναι θεατρολόγος, υπ. διδάκτωρ Αρχιτεκτονικής ΕΜΠ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL