Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C23.6°C
2 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.4°C22.5°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C19.9°C
4 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
24 °C
21.0°C24.8°C
4 BF 46%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.9°C23.5°C
3 BF 40%
Ναρκοθετημένη διαδρομή: από τις αντιφάσεις μέχρι τη σχιζοφρένεια ενός "Αμερικανού πολεμιστή"
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ναρκοθετημένη διαδρομή: από τις αντιφάσεις μέχρι τη σχιζοφρένεια ενός "Αμερικανού πολεμιστή"

Σε πρώτο πλάνο ο Μπράντλεϊ Κούπερ, στον "Ελεύθερο σκοπευτή" του Κλιντ Ιστγουντ

"Ελεύθερος σκοπευτής" (American Sniper)

Σκηνοθεσία: Κλιντ Ίστγουντ

Ερμηνεία: Μπράντλεϊ Κούπερ, Σιένα Μίλερ, Μπεν Ριντ, Σάμι Σέικ, Τζέικ ΜακΝτόρμαν, Έρικ Κλόουζ, Τζόναθαν Γκροφ

Ο Κλιντ Ίστγουντ πλησιάζει πια στα 85 του χρόνια και η τελευταία του ταινία, που βγαίνει σήμερα στις ελληνικές αίθουσες, έχει προκαλέσει ήδη έντονες αντιπαραθέσεις σε όλα τα σημεία του πλανήτη, από το Λος Άντζελες μέχρι την Τεχεράνη. Μεταφέρει στην οθόνη την ιστορία του Κρις Κάιλ, του πιο «θανάσιμου ελεύθερου σκοπευτή» στα χρονικά του αμερικανικού στρατού (υπεύθυνου για περισσότερες από 200 εκτελέσεις στον πόλεμο του Ιράκ). Με πρωταγωνιστή τον Μπράντλεϊ Κούπερ, η ταινία είναι υποψήφια για έξι Όσκαρ, ενώ είναι μακράν η πιο πετυχημένη εμπορικά ταινία του Κλιντ Ίστγουντ.

Οφείλω να επισημάνω για μια ακόμη φορά ότι στον χώρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας η προσωπική ζωή ή ακόμη και οι ιδεολογικές απόψεις ενός δημιουργού δεν πρέπει να ταυτίζονται με το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, που πολλές φορές "αυτονομείται", αντιφάσκει ή αποκλίνει σε σχέση με τις όποιες προσωπικές αντιλήψεις του. Ο Κλιντ Ίστγουντ, ένας συντηρητικός Ρεπουμπλικάνος, έχει σίγουρα εξελιχθεί από την εποχή του "ανελέητου εκδικητή" αστυνόμου Κάλαχαν: Θυμίζουμε απλώς τίτλους που έχουν τη σκηνοθετική υπογραφή του, "Play misty for me", "Bird", "Οι Ασυγχώρητοι", "Οι γέφυρες του Μάντισον", "Million dollar baby", "Γράμματα από την Ιβοτζίμα", κινηματογραφικά διαμάντια σε μια καριέρα με απίστευτες διακυμάνσεις...

Στην τελευταία του ταινία, ο Κάιλ, ο Τεξανός ήρωάς του, παίρνει ένα κρίσιμο μάθημα από τον πατέρα του, στην παιδική του ηλικία: "Οι άνθρωποι, γιε μου, είναι είτε πρόβατα, είτε λύκοι, είτε τσοπανόσκυλα" του λέει σε μια καθοριστική σκηνή πετώντας απειλητικά και το λυμένο ζωνάρι του στο τραπέζι. Κι αν οι λύκοι εκπροσωπούν το "Κακό", στην στοιχειώδη πατρική ανθρωπολογία, το να είσαι "πρόβατο" είναι εντελώς απορριπτέο, και απομένει η περίπτωση του "τσοπανόσκυλου", που προστατεύει αλλά και εκδικείται, για λογαριασμό και των πιο αδύναμων.

Ο πατέρας εκπαιδεύει από νωρίς τον γιο στο κυνήγι, με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Σε μια άλλη κρίσιμη σκηνή, όταν ο Κάιλ περνά τη στρατιωτική του εκπαίδευση, αποδεικνύεται πολύ κακός στη στόχευση χάρτινων στόχων, την ίδια στιγμή που έχει εντυπωσιακή αποτελεσματικότητα πυροβολώντας ένα φίδι που μόλις διακρινόταν... "Αυτό είχε ζωή μέσα του" σχολιάζει ουδέτερα ο ήρωάς μας, μπροστά στον έκπληκτο εκπαιδευτή του. Στο Ιράκ, ο Κάιλ λειτουργεί σαν μια "φονική μηχανή", με τον σκηνοθέτη να καδράρει συνεχώς το πρόσωπό του, στοχεύοντας, "εκβιάζοντας" να αποτυπώσει τις όποιες εσωτερικές ταλαντεύσεις και αμφιβολίες γι' αυτό που κάνει.

Είναι αλήθεια ότι ο ήρωας του "Ελεύθερου σκοπευτή" έχει διανύσει μεγάλη απόσταση από τη σαδιστική ευχαρίστηση του επιθεωρητή Κάλαχαν, όταν προτάσσει το όπλο του. Ο Κάιλ είναι ένα τσοπανόσκυλο - εκτελεστική μηχανή, αλλά όχι ένας ημιπαράφρων μιλιταριστής, όπως ήταν για παράδειγμα ο Κίλγκορ - Ρόμπερτ Ντιβάλ στο "Αποκάλυψη τώρα", ο άνθρωπος που λάτρευε "τη μυρωδιά των ναπάλμ το πρωί", επενδύοντάς την με τη μουσική από τις «Βαλκυρίες» του Βάγκνερ.

Ο Κάιλ, που αποκτά το παρατσούκλι "Θρύλος" για τη δράση του, δεν θα βγει ανέπαφος από το πεδίο του πολέμου. Κουβαλά πίσω στην πατρίδα και στην οικογένειά του μια μορφή σχιζοφρένειας, ενώ θα βρει πρόωρο θάνατο από το χέρι ενός άλλου βετεράνου του πολέμου (αυτό το καταληκτικό αλλά κρίσιμο σημείο της ιστορίας μένει σχεδόν έξω από την ταινία). "Ο πόλεμος καταστρέφει ακόμη και τους ήρωες" μοιάζει να λέει ο Ίστγουντ, αν και το μήνυμα αυτό εμπεριέχει πολλά "παράσιτα" και δεν φτάνει με ευκρίνεια στον αποδέκτη.

Οι σκηνές μάχης παρασύρουν εύκολα τον θεατή σε μια επιδερμική "δικαίωση" του Αμερικανού στρατιώτη, ενώ πουθενά δεν εμφανίζονται ουσιαστικές, έστω υποτυπώδεις, σχέσεις με τους "ιθαγενείς" του Ιράκ, οι οποίοι επανειλημμένως τσουβαλιάζονται στον χαρακτηρισμό "άγρια θηρία".

"Το διαζύγιο" (Gett: The Trial of Viviane Amsalem)

Σκηνοθεσία: Ρόνιτ και Σλόμι Ελκαμπέτζ

Ερμηνεία: Ρόνιτ Ελκαμπέτζ, Σιμόν Αμπκαριάν, Σασόν Γκαμπάι, Ζέεβ Ρεβάς, Γκάμπι Αμρανί, Ραμί Ντανόν

Από το Ισραήλ, μια σπουδαία ταινία που καυτηριάζει τις αγκυλώσεις μιας ανδροκρατούμενης κοινωνίας: Η Βιβιάν Αμσαλέμ προσπαθεί επί τρία χρόνια να απαλλαγεί από τα δεσμά του αποτυχημένου γάμου της. Μόνο που στο Ισραήλ το διαζύγιο πρέπει να έχει την πλήρη συγκατάθεση του άντρα... Οι ραβίνοι νομιμοποιούν τον γάμο και, αν χρειαστεί, τη διάλυσή του, με την αναγκαία συναίνεση του συζύγου. Η κάμερα μάς μεταφέρει σε μια αίθουσα δικαστηρίου, όπου ανταλλάσσουν απόψεις μια ομάδα ανδρών, ο δικηγόρος της Βιβιάν, ο εναγόμενος και ο δικηγόρος του, οι ραβίνοι δικαστές... Οι σπουδαίες ερμηνείες των ηθοποιών αποδίδουν τον παραλογισμό της υπόθεσης, η σκηνοθεσία εκμεταλλεύεται άριστα τα βλέμματα, τις σιωπές, την υπόκωφη ένταση...

"Τα παιδικά χρόνια του Μαξίμ Γκόρκι" (Detstvo Gorkogo)

Σκηνοθεσία: Μαρκ Ντονσκόι

Ερμηνεία: Αλεξέι Λιάρσκι, Βαρβάρα Μασαλιτίνοβα, Μιχαήλ Τρογιανόφσκι, Γιελιζαμπέτα Αλεξέγιεβα, Βασίλι Νοβίκοφ, Αλεξάντρ Ζούκοφ

Σε επανέκδοση, η σοβιετική παραγωγή του 1938, με τον Αλεξέι Πέτσκοφ, τον μετέπειτα Μαξίμ Γκόρκι, να μένει ορφανός από πατέρα. Στο σπίτι του παππού του, που τον ξυλοφορτώνει συνεχώς, παρακολουθεί τους συνεχείς καβγάδες των θείων του για τα κληρονομικά...
Πρώτο μέρος μιας τριλογίας πάνω στα παιδικά και νεανικά χρόνια του Μαξίμ Γκόρκι, που λειτουργεί σαν αναπαράσταση της ζωής του λαού στην επαρχία της τσαρικής Ρωσίας του 19ου αιώνα. Σκονισμένοι και λασπωμένοι δρόμοι, τα καπηλειά, οι φάμπρικες όπου οι εργάτες δουλεύουν σαν ζώα, οι αλήτες του λιμανιού, οι λαϊκές γιορτές, οι μεθυσμένοι που δέρνουν δημόσια τις γυναίκες τους, οι πεισματάρηδες γέροι, οι γριές με τις δοξασίες τους, οι σπιούνοι του τσάρου, οι αμφισβητίες φοιτητές, οι πολιτικοί εξόριστοι...

"Μπομπ ο Σφουγγαράκης: Έξω από τα νερά του" (Bob Movie: Sponge Out of Water)

Σκηνοθεσία: Τομ Τιμπίτ, Μάικλ Μίτσελ

Ο αιώνια αισιόδοξος Μπομπ Σφουγγαράκης και οι φίλοι του, που πρέπει εδώ να πολεμήσουν τον σατανικό πειρατή Μπεργκερογένη (Αντόνιο Μπαντέρας).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL