Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Οπτασίες επικίνδυνα ιδανικές

Η νέα συλλογή διηγημάτων του Τάσου Γουδέλη προσκαλεί το βλέμμα σε μια εκ βαθέων περιήγηση στα τοπία του παράδοξου. Εικοσιδύο μικρά εδάφια, έτοιμα να αφουγκραστούν το δικαίωμα στον εκτροχιασμό του παρόντος

Η νέα συλλογή διηγημάτων του Τάσου Γουδέλη προσκαλεί το βλέμμα σε μια εκ βαθέων περιήγηση στα τοπία του παράδοξου. Εικοσιδύο μικρά εδάφια, έτοιμα να αφουγκραστούν το δικαίωμα στον εκτροχιασμό του παρόντος. Μια υπόρρητη συνδιαλλαγή του συγγραφέα με τις δυνάμεις της αφηγηματικής πρόζας, όπου η ιστορία δεν είναι ποτέ αυτή που γράφεται στο χαρτί, αλλά εκείνη που ενέχει τις παραλλαγές της. Μοτίβα που μπαίνουν από το παράθυρο της καθημερινότητας και διαλύονται σε ένα καμβά από χρώματα και σημειώσεις.

Γνωστή η αγάπη του Τάσου Γουδέλη για τον κινηματογράφο. Ο φακός του συγγραφέα ζουμάρει εδώ πάνω στη διαδρομή του αινίγματος που οργώνει τον αεροδιάδρομο της φαντασίας. Η γραμμικότητα απορρίπτεται και τη θέση της καταλαμβάνει η αμεσότητα του ελεγχόμενου αυτοσχεδιασμού. Ένα ανάλαφρο πούσι σηκώνεται από τις φράσεις, σαρκώνοντας στον κόσμο των φαντασμάτων. Για να αποφύγουμε τις παρεξηγήσεις, ο Γουδέλης δεν γράφει αφηρημένες ιστοριούλες που στερούνται υπαρκτών δρωμένων. Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει. Επιχειρεί ένα μακροβούτι στο κενό μεταξύ αναπαράστασης και εσωτερικού μονολόγου, που ουδείς γνωρίζει, πέρα από τους εκάστοτε ήρωες, πού θα καταλήξει. Η δραματουργική στιλπνότητα αφενός και ο γειωμένος τόνος των ιστοριών αφετέρου, δημιουργούν ένα διακειμενικό ανεμοστρόβιλο που δεν σε αφήνει επουδενί αδιάφορο.

Οι μυθιστορίες του συγγραφέα λειτουργούν σαν ένα αέναο τράβελινγκ. Εξορμούν από ρωγμές φευγαλέων στιγμών και εκβάλλουν στον ανοιχτό όρμο των αισθήσεων. Εντός αυτού του ιδιότυπου αμνιακού υγρού, ο Γουδέλης συνομιλεί διακριτικά και ποτέ επιδεικτικά, με τις διαχρονικές επιρροές του: Ντοστογιέφσκι, Πόε, Ισμάνς, Λοτρεαμόν, Μούζιλ, Τριφό και πολλοί άλλοι συνδαιτυμόνες έρχονται επίσκεψη, παρέα με τους χαρακτήρες που έχουν κατά καιρούς κατασκευάσει. Το βλέμμα του συγγραφέα ταξιδεύει από ένα φαινομενικά κλειστό περιβάλλον, στα πέρατα της έμπνευσης. Μια επεκτατικότητα που δεν γνωρίζει σύνορα, με τους φράχτες των συμβάσεων να πέφτουν ένας-ένας. Οι ιστορίες διαθέτουν την κατάλληλη ρευστότητα, έτσι ώστε να εισέρχονται η μία μέσα στην άλλη δίχως να συνδέονται απαραίτητα νοηματικά. Οι όποιοι συνδετικοί κρίκοι, μπορούν να αναζητηθούν στον εκτός αφηγηματικού κάδρου χώρο. Όπως ακριβώς οι σκόρπιες λέξεις που αναγράφονται στον σκελετό ενός εν δυνάμει λογοτεχνικού έργου. Στο τέλος κάθε ιστορίας, ο Γουδέλης αφήνει ανοιχτά ενδεχόμενα στον αναγνώστη. Εκείνο που τον ενδιαφέρει είναι να δυναμώσει τη θερμοκρασία στη σιγανή φωτιά της επινόησης και να παραδόσει ένα ευρύχωρο πεδίο προς ερμηνεία. Ο ίδιος ο συγγραφέας, σαν άλλος ξεναγός με ειδική αποστολή, εισχωρεί στη φύση των πραγμάτων, διακονεί την προσωπική περιπέτεια των αντιηρωικών ηρώων του και τονίζει όπου χρειάζεται τα κακοφορμισμένα μοντέλα της κοινωνικής ζωής. Με αρωγό τα εξαίρετα ελληνικά του, ο Γουδέλης παρατηρεί την παρενδυσία της αλήθειας. Ανασύρει από τα σκεπασμένα κιτάπια της πραγματικότητας μια ζοφερή μέθεξη. Υλικά άυλα που παντρεύονται με ένα χιούμορ γεμάτο αυτοσαρκασμό, πλάθοντας το ανυπόφορο, σε ελεγειακά υποφερτό.

info:

Τάσος Γουδέλης

«Το ωραίο ατύχημα»

εκδ.: Κέδρος

σελ: 224, τιμή: 12.50 ευρώ

Δείτε όλα τα σχόλια