Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
12.0°C16.5°C
1 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
11.5°C16.0°C
0 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
7.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.8°C15.8°C
2 BF 80%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
5 °C
4.9°C12.9°C
0 BF 100%
ΟΠΤΙΚΕΣ / Μια αιρετική ανάγνωση της φυλετικής ταυτότητας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΟΠΤΙΚΕΣ / Μια αιρετική ανάγνωση της φυλετικής ταυτότητας

«Το κλουβί μέσα στο οποίο βρισκόμαστε δεμένοι, στην αρχή απ' έξω και μετά από μέσα, είναι η φύση της κατηγοριοποίησής μας», γράφει η Αμερικανή δημοσιογράφος Άριελ Λίβι στο έργο της Θηλυκές Φαλλοκράτισσες (εκδ. Κουκκίδα, μτφρ. Νίκη Σταυρίδη, 2011) αναφερόμενη στην κριτική συναδέλφου της για το γνωστό μας, απολογητικό για τους «μαύρους» μυθιστόρημα, Η καλύβα του μπάρμπα Θωμά του 1852. Η Ανρί Λεβί προβαίνει σε επέκταση του σκεπτικού αυτού λέγοντας ότι και γυναίκες που «θέλησαν να αντιμετωπίζονται ως δυνατές, εδώ και πολύ καιρό έχουν βρει πως είναι ευκολότερο να ταυτίζονται με τους άντρες παρά να προσπαθούν να ανυψώσουν το γυναικείο φύλο στο επίπεδό τους».

Είναι το λάιτ μοτίβ των έργων της Εύας Μαραθάκη που παρουσιάζονται από την προηγούμενη Παρασκευή στο ξενοδοχείο Fresh Hotel. Πρόκειται για εγκατάσταση «ολιστική». Συνδυάζει το σχέδιο, το βίντεο, αλλά και μια εννοιολογική στόχευση που στηρίζεται στην πραγματική οντότητα των εικόνων. Ο τίτλος της, «Questions and Claims», «Ερωτήσεις και διεκδικήσεις», προδιαθέτει. Ο επισκέπτης αντικρίζει, καθώς εισέρχεται στην αίθουσα, τρία έργα που θυμίζουν τυπώματα. Κι όμως, είναι φτιαγμένα με μολύβι και αναδεικνύουν έτσι το υλικό τους.

Τα δύο καθρεφτίζουν τα κατ' εξοχήν υποκριτικά σύμβολα της εκάστοτε κυρίαρχης τάξης, αλλά και της υποταγής της γυναίκας σε αυτά, τη λουλουδάτη ταπισερί με τις σκληρές πτυχώσεις και το πορσελάνινο φλιτζάνι του τσαγιού. Το τρίτο προβάλλει απόσπασμα από το Δεύτερο Φύλο της Σιμόν ντε Μποβουάρ, που σφράγισε τον φεμινισμό με το πόρισμά του «δεν γεννιέσαι, αλλά γίνεσαι γυναίκα». Το οποίο τέμνεται με μια μακρόστενη κηλίδα -σαν αίμα- από μελάνι.

Απέναντι προβάλλεται βίντεο με πρωταγωνίστριες τρεις εμβληματικές γυναικείες φιγούρες: Τη βασίλισσα Ελισάβετ Α' της Αγγλίας του 16ου αιώνα, που έφερε τα παρωνύμια «Άμωμος» και «Παρθένος» διότι αρνήθηκε τον γάμο και τη μητρότητα και έγινε συνώνυμο «της χρυσής εποχής» της Αγγλίας. Ακολουθεί η συγγραφέας Μαίρη Σέλεϊ του θρυλικού μυθιστορήματος Φρανκενστάιν ή ο σύγχρονος Προμηθέας, που διέρρηξε στις απαρχές της βιομηχανικής επανάστασης τον μύθο της κυριαρχίας του ανθρώπου πάνω στη φύση. Τελευταία εμφανίζεται η Σιμόν ντε Μποβουάρ.

Η μάχη τους με το «άλλο φύλο» παριστάνεται μέσα από την αντιπαράθεσή τους με ένα κατ' εξοχήν σύμβολο φαλλικό, όπως ο σάκος του μποξ. Η Μαραθάκη την αφηγείται, όπως και στα σχέδια, με γλώσσα λιτή, που εδώ εκμαιεύει από τη χειρονομία και τη στάση του σώματος. Προσπαθεί να υπερβεί τον στερεότυπο δυϊσμό που καθιέρωσε η πατριαρχική κοινωνία. Αμφισβητεί τη φυλετική ταυτότητα μέσα από τη χρήση των κλασικών της μέσων στην ίδια την τεχνοτροπία της.

info: Εύα Μαραθάκη

"Questions and Claims"

Επιμ. Χριστίνα Πετρηνού

ART WALL, Fresh Hotel

Σοφοκλέους 26

ΔΕ, ΠΕ, ΠΑ: 16.00-21.00

ΣΑ: 12.00-16.00

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL