Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.2°C21.2°C
2 BF 67%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
13 °C
11.3°C14.5°C
1 BF 89%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
19 °C
17.7°C22.0°C
6 BF 75%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
26 °C
23.3°C25.8°C
5 BF 29%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
13 °C
12.9°C13.5°C
3 BF 100%
ΟΠΤΙΚΕΣ / Το όνειρο της Καλυψώς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΟΠΤΙΚΕΣ / Το όνειρο της Καλυψώς

«Όνειρο της Καλυψώς» αποκαλεί την τελευταία του δουλειά ο φωτορεπόρτερ και φωτογράφος Βασίλης Μαθιουδάκης. Ο χώρος δημιουργίας του είναι η Γαύδος, το μικρό νησί στα νότια της Χώρας των Σφακίων, που έχει ταυτιστεί, τουλάχιστον στην ελληνική επικράτεια, με τη θρυλική Ωγυγία της Οδύσσειας. Όπου η νύμφη με τις ωραίες πλεξούδες, Καλυψώ, υποδέχτηκε τον ήρωα της Τροίας, Οδυσσέα, ως ναυαγό, τον ερωτεύτηκε και τον κράτησε μαζί της μέχρι να παρέμβουν οι Ολύμπιοι θεοί και να της ζητήσουν να τον αφήσει να συνεχίσει το ταξίδι του στην Ιθάκη.

Το μικρό νησί στα νότια της χώρας των Σφακίων, που υπήρξε άλλος ένας τόπος μαρτυρίου των αγωνιστών της Αριστεράς και ερήμωσε κάτω από το βίαιο κύμα της αστικοποίησης των δεκαετιών του '50 και του '60 και σήμερα αποτελεί μια πηγή πνοής για τους θερινούς κυρίως κατασκηνωτές της.

Ο Μαθιουδάκης εκτείνει συνειδητά τον μύθο στο πραγματικό. Φτιάχνει εικόνες ποιητικές που αποκτούν τη δύναμη της επήρειάς τους μέσα από τη σκληρότητα του περιεχομένου τους. Βαδίζει πάνω στα ίχνη των Αμερικανών ρεαλιστών της δεκαετίας του '20, του Έντουαρντ Χόπερ και της Τζιόρτζια Ο' Κιφ, αλλά και σουρεαλιστών, όπως ο Νταλί. Σμιλεύει με το φως και το σκοτάδι το αληθινό πρόσωπο του νησιού, έτσι όπως αυτό αναδύεται μέσα από την αχλύ του ονείρου. Αντλεί το υλικό του από τη φύση και τα κτήρια. Μεταπλάθει τα αποτυπωμένα με κάθε λεπτομέρεια, λυγισμένα ή απογυμνωμένα από τους αέρηδες και τον χρόνο, ασκητικά δένδρα σε μορφές άυλες κι ερωτικές. Που λικνίζονται μπροστά από μια πυρά, μέσα σ' έναν σκοτεινό ουρανό, κατακλυσμένο από άπειρες λευκές κηλίδες και συναντούν, συνοδευόμενες από τους υποβλητικούς ήχους του Προκόφιεφ, την άυλη και ερωτική μορφή της γυναίκας που προβάλλει εμβληματικά.

Μεταμορφώνει τα βράχια και τις σπηλιές αλλά και τα εγκαταλειμμένα σπίτια σε στοιχειά που μιλούν με τα φλεγόμενα μάτια τους και τις αποστεωμένες φιγούρες τους για τη χαμένη τους ζωή. Μιλά για το μυθικό και το πραγματικά εφιαλτικό παρελθόν αλλά και το μαγικό παρόν της Γαύδου. Λες και θέλει να ανακαλέσει με τις εικόνες του τα λόγια του Όσκαρ Ουάιλντ: «Η ζωή μιμείται πολύ περισσότερο την τέχνη απ' ό,τι η τέχνη τη ζωή».

Info:

bar lokomotiva,

Μπόταση 7 και Σολωμού, Εξάρχεια

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL