Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
18.2°C21.8°C
2 BF 49%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
19 °C
17.0°C20.3°C
2 BF 68%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
16.0°C16.6°C
4 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
17.1°C19.1°C
5 BF 37%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
17.1°C17.1°C
2 BF 56%
ΑΘΗΝΑ ΚΕΦΑΛΑ: / "Η παρέμβαση" του Β. Ουγκώ σε μια κρίση σαν τη σημερινή...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΑΘΗΝΑ ΚΕΦΑΛΑ: / "Η παρέμβαση" του Β. Ουγκώ σε μια κρίση σαν τη σημερινή...

Το όνομα του Βίκτορα Ουγκώ είναι στενά δεμένο με τις μεγάλες μυθιστορηματικές συνθέσεις όπως οι Άθλιοι ή Η Παναγία των Παρισίων, αλλά και με αριστουργήματα του ρομαντικού θεάτρου, όπως τα δράματα Ερνάνης ή Λουκρητία Βοργία. Όμως ανάμεσα στα έργα του κορυφαίου Γάλλου συγγραφέα συγκαταλέγεται και μία μονόπρακτη κωμωδία, Η παρέμβαση, που έγραψε το 1866, σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης, της πρώτης μετά τη Γαλλική Επανάσταση. Η κρίση, τι σύμπτωση, είχε ξεκινήσει από τις τράπεζες, με αποτέλεσμα, μάλιστα, ο συγγραφέας να έχει χάσει σχεδόν όλη του την περιουσία, όπως και χιλιάδες άλλοι συμπολίτες του...

Η "σύμπτωση" αυτή αποτέλεσε το αρχικό ερέθισμα για την σκηνοθέτιδα Αθηνά Κεφαλά να ασχοληθεί περισσότερο με το συγκεκριμένο έργο του Ουγκώ: "Ήταν μια κρίση σαν τη σημερινή", μας λέει. "Μετά το 1866 έγιναν άλλες επτά τέτοιες κρίσεις, που όλες ξεκίνησαν από τις τράπεζες. Η σημερινή είναι η όγδοη..." μας λέει.

"Η κωμωδία αυτή στηρίζεται σε ένα πραγματικό γεγονός. Δίπλα από το σπίτι του Ουγκώ έμενε ένα πολύ φτωχό ζευγάρι εργατών, σχεδόν εξαθλιωμένοι, που δεν είχαν ούτε μικροέπιπλα. Ο συγγραφέας, που την περίοδο εκείνη είχε αρχίσει να αλλάζει πολιτικές πεποιθήσεις και από οπαδός του Ναπολέοντα Γ' να γίνεται υποστηρικτής της εργατικής τάξης, βοηθούσε καθημερινά αυτό το ζευγάρι, που είχαν χάσει το παιδί τους από τη φτώχεια. Το περίεργο είναι πως πάνω σε αυτό το θέμα έγραψε κωμωδία..." Δίπλα στο ζευγάρι των εργατών ο Ουγκώ βάζει έναν βαρόνο, εκ γενετής διεφθαρμένο, και μια αλλοτριωμένη από το σύστημα τραγουδίστρια της οπερέτας, που πρωταγωνιστούν σε μια σειρά κωμικά στιγμιότυπα και συμπτώσεις, ενώ ο εργάτης προσπαθεί να βάλει τα πράγματα στη θέση τους.

Τι σας προκάλεσε το ενδιαφέρον στο έργο αυτό του Ουγκώ;

Αφενός η ίδια κρίση που συνέβαινε και τότε με τα ίδια κλισέ, αφετέρου το γεγονός ότι ο συγγραφέας προσπαθεί να "σπάσει" τον στίχο που βλέπουμε στα μεγάλα του δράματα και να περάσει, μέσα από τον ποιητικό του λόγο, σε ένα θέατρο περισσότερο καθημερινό. Ίσως αυτό έχει να κάνει και με την αλλαγή των αντιλήψεών του. Μην ξεχνάμε ότι πέντε χρόνια αργότερα γίνεται η Κομμούνα. Παντού άλλωστε βλέπουμε την τοποθέτησή του υπέρ της εργατικής τάξης. Στο ημερολόγιό του έγραφε την ίδια περίοδο: «Ας το ομολογήσουμε, ο λαός είναι πραγματικά ανόητος που αφήνεται να τον ρημάζουν, να του πίνουν το αίμα τέσσερα-πέντε ανδρείκελα, που μ' ένα φύσημά του θα τους ξεφορτωνόταν».

Ποίηση και ρεαλισμός μαζί;

Το έργο είναι σαν παραμύθι. Αν κλείσει κανείς τα μάτια και φανταστεί αυτά τα πλάσματα να υποφέρουν, δεν θα διέφερε απ' όσα βλέπουμε στην Αθήνα του σήμερα, με τους ανθρώπους που πεινάνε. Αυτό το θαυμάσιο λογοτεχνικό είδος θέλουμε να υπερασπιστούμε σαν ομάδα, γιατί ο απλός καθημερινός ποιητικός λόγος σπανίζει. Δεν είναι όμως εύκολο στη γραφή του, είναι απλό, τόσο, που γίνεται ποιητικό... Διότι πρώτα απ' όλα ο Ουγκώ είναι σπουδαίος ποιητής. Πολυγραφότατος, έχει μιλήσει για όλα όσα αφορούν τη ζωή: Θάνατο, ομορφιά, έρωτα, αγάπη, φτώχεια, πλούτο...

"Η ποίηση μπορεί να αλλάξει τους ανθρώπους, την ψυχή μας και, κυρίως, την αισθητική μας", καταλήγει η Αθηνά Κεφαλά, που μαζί με την ομάδα "Ανήσυχοι Θεατρίνοι" παρουσιάζουν την Παρέμβαση από την Πέμπτη στη Μουσική σκηνή δ3 (πρώην Μπαράκι του Βασίλη, Διδότου 3) και κάθε Πέμπτη και Παρασκευή μέχρι το τέλος της χρονιάς. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι Αλέξης Βιδαλάκης, Μαρία Μαυροματάκη, Εύη Νικολοβγένη, Βαγγέλης Σαλευρής, τη μουσική επιμελείται ο Αλέξανδρος Καμαρινέας και τα κοστούμια η Χριστίνα Παρακεντέ.

Την Παρασκευή 13/12 ο Στέλιος Ελληνιάδης θα μιλήσει πριν την παράσταση για τον Ουγκώ και την εποχή του, ενώ στις 27/12 η Νάντια Βαλαβάνη θα αναφερθεί στις κρίσεις του 1866 και τη σημερινή...

Σπύρος Κακουριώτης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL