Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.3°C21.9°C
3 BF 43%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
15 °C
13.2°C15.8°C
4 BF 51%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
16.6°C17.6°C
3 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
17.7°C19.1°C
4 BF 72%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
15.9°C15.9°C
3 BF 55%
Οπτικές / Πόλις και πολιτισμός
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Οπτικές / Πόλις και πολιτισμός

Η πόλις υπήρξε κάποτε συνώνυμο των πολιτών. Των κατοίκων της δηλαδή που είχαν πολιτικά δικαιώματα και αποφάσιζαν από κοινού για τη διακυβέρνηση των κοινών, που σήμαινε, στην αρχαιότητα, τον δημόσιο χώρο και τον πολιτισμό της. Τότε που ο ιδιώτης θεωρείτο «αχρείος». Η νεοελληνική πόλη από ιδρύσεως του κράτους αυτού και αρχής γενομένης από την Αθήνα και συνεχιζόμενης από τα πολλαπλά κακέκτυπά της αντιμετωπίζεται ως το έρμαιο -η λεία- των εκάστοτε αρχόντων της που αποφασίζουν για τη λειτουργία και την αισθητική της ερήμην των πολιτών της.

Γράφει η οραματική και πρόωρα χαμένη αρχιτέκτονας και καθηγήτρια στο ΕΜΠ Άννη Βρυχέα: «Το πρώτο σχέδιο των Κλεάνθη και Schaubert για την Αθήνα των λίγων κατοίκων θα γίνει και το ΜΟΝΑΔΙΚΟ, αφού μέχρι σήμερα, «ν έτει 1987, η Αθήνα δεν έχει ένα καινούργιο θεσμοθετημένο πολεοδομικό σχέδιο.»

Η ιδεοληπτική συγκέντρωση της πλειοψηφίας των πολιτών της χώρας και των οικονομικών δραστηριοτήτων τους στην πρωτεύουσα, που ξεκίνησε μετά τον Εμφύλιο από τις κυβερνήσεις της Δεξιάς, η απαξίωση του ελεύθερου χώρου και των μελετών των ειδικών πολεοδόμων, αρχιτεκτόνων, συγκοινωνιολόγων οδήγησε στην άναρχη και ασφυκτική κυριολεκτικά δόμηση από εργολάβους και στην καταστροφή της σχέσης του πολίτη με το δημόσιο χώρο. Που επισφραγίζει ο πρόχειρος, φτιαγμένος ως "playmobil", καθώς δήλωσε μια φίλη, παραμορφωτικός του οράματος Τρίτση "Περίπατος του Κώστα Μπακογιάννη". Που όχι μόνο στραγγαλίζει, εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, την ούτως ή άλλως δύσκολη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των ίδιων των πεζών, που αναγκάζονται σε ακροβατικά άλματα, ανάμεσα από ζαρντινιέρες με ήδη ετοιμοθάνατα φυτά, στο οδόστρωμα για να σταματήσουν ένα ταξί ή το λεωφορείο της γραμμής. Καταδικάζοντας τα μικρά μαγαζιά και στέκια, τους μικρούς δρόμους της, που συνέχιζαν να αντιστέκονται, στην αφάνεια. Αποτρέποντας τους πολίτες της να την περπατήσουν, να τη ζήσουν και, φυσικά, με το νέο νομοσχέδιο Χρυσοχοΐδη να τη διεκδικήσουν.

Η έκθεση, που οργανώνεται με την ενσυναίσθηση της Κάλιας Αϊδίνη στην γκαλερί «Έρση» στο Κολωνάκι, φέρει στο φως με έργα Ελλήνων δημιουργών του 20ού και του 21ου αιώνα την κρυμμένη αυτή μαγεία της πόλης και της σύνδεσής της με τους ανθρώπους της. Με τις αφαιρετικά αποτυπωμένες ανάμεσα σε παλιά ιστιοφόρα και στάμνες με ξεραμένα άνθη του καλοκαιριού περιβεβλημένες με περίτεχνες κορνίζες καρέκλες του Σπύρου Βασιλείου, τα αναδύοντα την αφέλεια των μικρών παιδιών, βυθισμένα μέσα στη θολή αοριστία των πινελιών του πρόσωπα του Νίκου Κεσσανλή, τη στοιχειοθετημένη ως κολάζ με χάπια και προσωπικά είδη από τον Μάριο Φούρναρη και τη σχηματοποιημένη από τη Χριστίνα Σγουρομύτη πάνω σε ριζόχαρτο με γραφίτη απελπισία του σύγχρονου ανθρώπου, την ατίθαση, ωθούμενη προς τα μπρος από δυναμικές κάθετες γραμμές, πλασμένη με ακρυλικά, μελάνι και παστέλ φιγούρα- φουστάνι της Σπυριδούλας Πολίτη. Που θεωρώ ότι ως μια νέα «Αντιγόνη» μάς δείχνει με αισιοδοξία τον δρόμο για να επαναπροσδιορίσουμε τον χώρο μας μέσα στο ιδιωτικό-προσωπικό και στο δημόσιο.

GALLERY ERSI, «Πόλις-Πολιτισμός, Δημόσιος-Ιδιωτικός χώρος, Κλεομένους 4, Κολωνάκι.

Διάρκεια έκθεσης: 18 Ιουνίου - 12 Σεπτεμβρίου 2020. Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ. 11.00 - 14.00 & 17.00 - 20.00, Σαβ. 11.00 - 14.30. Συμμετέχουν οι: Σ. Βασιλείου, Κ. Γραμματόπουλος, Χ. Σγουρομύτη, Ν. Καλαφάτης, Ν. Κασκούρας, Ν. Κεσσανλής, Γ. Λαζόγκας, Γ. Λάππας, Θ. Μανωλίδης, Τ. Μάρθα, Ν. Μιγάδης, Κ. Ξενάκης, Σ. Πολίτη, Π. Τατσιόπουλος, Α. Τσιρογιάννη, Throfia, Μ. Φούρναρης, Δ. Χιωτόπουλος, Ν. Χούτου.

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL