Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.0°C25.2°C
3 BF 51%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.8°C25.4°C
2 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C21.6°C
4 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.9°C24.0°C
0 BF 33%
Προχωρούν ακάθεκτοι στην ιδιωτικοποίηση των πνευματικών δικαιωμάτων / "Παίζουν μπάλα" οι ιδιώτες στις... καθυστερήσεις της υπουργού
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Προχωρούν ακάθεκτοι στην ιδιωτικοποίηση των πνευματικών δικαιωμάτων / "Παίζουν μπάλα" οι ιδιώτες στις... καθυστερήσεις της υπουργού

Διαμαρτυρία καλλιτεχνών την Τετάρτη έξω από το υπουργείο Πολιτισμού

H επιτυχία της προχθεσινής συνέντευξης Tύπου των Ελλήνων δημιουργών, που συγκέντρωσε πλήθος και, κυρίως, τόσο ηχηρά ονόματα στο "Άλσος", φέρνει το υπουργείο Πολιτισμού αντιμέτωπο με τις ευθύνες του για τη μεγάλη καθυστέρηση στην αδειοδότηση της ΕΔΕΜ.

Με τη μόνη διαφορά ότι το υπουργείο αρνείται να αναλάβει αυτή την ευθύνη και συνεχίζει την εφαρμογή του προκαθορισμένου σχεδίου του, που δεν είναι άλλο από το να παραδοθεί η διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων σε συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα μέσω Ανεξάρτητων Οντοτήτων Διαχείρισης (ΑΟΔ). Όπως τον παλιό "καλό" καιρό, που μονοπωλούσε τον χώρο η αμαρτωλή ΑΕΠΙ.

Με τον απόηχο της πρώτης κινητοποίησης των δημιουργών νωπό, εξέδωσε χθες μια ανακοίνωση με την οποία "χαιρετίζει την ανάθεση, από την ΕΔΕΜ, της σύνταξης επιχειρηματικού σχεδίου (business plan) σε μεγάλη συμβουλευτική εταιρεία". Ωστόσο για την ταμπακιέρα δεν λέει κουβέντα. Σε κανένα σημείο της ανακοίνωσης δεν αφήνει να φανεί ίχνος δέσμευσης ότι προτίθεται να αδειοδοτήσει τον αυτοδιαχειριζόμενο Οργανισμό των δημιουργών.

Αντιθέτως, με πολύ μελιστάλαχτο ύφος, ξεδιπλώνει τον επικοινωνιακό καμβά του υπουργείου. "Στόχος του ΥΠΠΟΑ, όπως επανειλημμένως έχει λεχθεί από την πρώτη στιγμή και από την πρώτη συνάντηση της υπουργού κ. Λίνας Μενδώνη, τον Ιούλιο 2019, αλλά και τον περασμένο Οκτώβριο, με εκπροσώπους των δημιουργών, είναι η σύσταση βιώσιμου φορέα συλλογικής διαχείρισης των δικαιωμάτων ο οποίος θα μπορέσει να επιτελέσει το έργο του, με επάρκεια, προς όφελός τους, χωρίς να επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος" αναφέρει. Και συνεχίζει: "Η ύπαρξη ενός επιχειρηματικού σχεδίου ακριβώς αυτό διασφαλίζει. Άλλωστε, ο νόμος 4481/2017 ρητώς επιβάλλει στο ΥΠΠΟΑ την υποχρέωση να ελέγχει 'την εξασφάλιση της βιωσιμότητας και της αποτελεσματικότητας'».

Δύναμη τα ρεπερτόρια

Με τη μόνη διαφορά ότι ο συγκεκριμένος νόμος πουθενά δεν αναφέρει πως απαιτείται business plan ως προϋπόθεση για την αδειοδότηση ενός Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης. Άλλωστε η βιωσιμότητα ενός ΟΣΔ αποδεικνύεται από τα ρεπερτόρια που εκπροσωπεί. Και αυτή είναι η σημαντική παράμετρος την οποία θέλει να αποδομήσει το υπουργείο Πολιτισμού, καθώς είναι η μεγάλη δύναμη που διαθέτουν στα χέρια τους οι δημιουργοί. Τα ρεπερτόριά τους, δηλαδή η πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία τους.

Γνωρίζοντας αυτή τη δύναμη το υπουργείο δρομολόγησε έτσι τα πράγματα ώστε να οδηγήσει τους δημιουργούς στην κατεύθυνση του business plan. Kαι μέσω αυτής επιχειρεί να θολώσει τα νερά, εξασφαλίζοντας τον απαραίτητο χρόνο για να αναπτυχθούν όχι ένας αλλά μπόλικοι ΑΟΔ στην αγορά. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι, με σύμμαχο την κυβέρνηση, οι πρώτες ΑΟΔ, όπως μαθαίνουμε, άρχισαν ήδη τις επαφές, για να δελεάσουν κάποιους δημιουργούς με υποσχέσεις.

Στην ανακοίνωσή του το υπουργείο, κατά την πάγια πρακτική του, επιχειρεί να αποδομήσει ό,τι έχει γίνει στο παρελθόν αναφέροντας ότι "η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ναρκοθέτησε το πεδίο των πνευματικών δικαιωμάτων δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα από όσα επιχείρησε να λύσει".

 

Όποιος προλάβει...

Σε αντίθεση, τώρα, στην εποχή της κανονικότητας, "προσβλέπουμε στην οριστική διευθέτηση των εκκρεμοτήτων, ώστε να τεθούν υγιείς βάσεις για το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού και οι δημιουργοί να πάρουν στα χέρια τους τη διαχείριση του έργου τους". Όμως αυτό στο οποίο προσβλέπει επί της ουσίας η κυβέρνηση είναι οι δημιουργοί να προσπαθούν μέσω μεγάλης εταιρείας να προσκομίσουν business plan, το οποίο, όπως οι ίδιοι είπαν στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, θα είναι έτοιμο στα τέλη Φεβρουαρίου, όμως αυτό, από την πλευρά του, δίνει τον απαιτούμενο χρόνο ώστε να εδραιωθεί η ιδιωτική διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων.

Μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου οι ιδιώτες θα τραγουδούν "είμαστε δυο, είμαστε τρεις, είμαστε χίλιοι δεκατρείς"... Θα έχουν δημιουργηθεί όσες ΑΟΔ είναι απαραίτητες για να κατακερματιστούν τα ρεπερτόρια, όχι από τη θέληση των δημιουργών, αλλά από την ανάγκη τους. Γιατί όταν κάποιος πεινάει, θα αναγκαστεί να βρει μια λύση. Και ο δρόμος που στρώνει το υπουργείο για λύση είναι να προσχωρήσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι δημιουργοί σε ΑΟΔ. Έτσι που, ακόμα και να δώσει την άδεια στην ΕΔΕΜ, αυτή να μη διαθέτει πλέον ρεπερτόρια και η δύναμη των δημιουργών να βρίσκεται στα χέρια των ιδιωτών. Όπως τον παλιό "καλό" καιρό της "αμαρτωλής" ΑΕΠΙ.

Πόλυ Κρημνιώτη

Αυτό στο οποίο προσβλέπει επί της ουσίας η κυβέρνηση είναι οι δημιουργοί να προσπαθούν μέσω μεγάλης εταιρείας να προσκομίσουν business plan, το οποίο, όπως οι ίδιοι είπαν στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, θα είναι έτοιμο στα τέλη Φεβρουαρίου, όμως αυτό, από την πλευρά του, δίνει τον απαιτούμενο χρόνο ώστε να εδραιωθεί η ιδιωτική διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL