Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.5°C18.7°C
2 BF 61%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
12.4°C18.0°C
1 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.7°C16.0°C
2 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.3°C18.0°C
0 BF 57%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
15.7°C15.7°C
1 BF 69%
ΑΝΤΩΝΗΣ ΑΠΕΡΓΗΣ: / Αντώνης Απέργης: Προτιμώ το έργο μου να είναι... αυτοφυές!
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΑΝΤΩΝΗΣ ΑΠΕΡΓΗΣ: / Αντώνης Απέργης: Προτιμώ το έργο μου να είναι... αυτοφυές!

Ξεκινώντας ως βιρτουόζος της (κλασικής και ηλεκτρικής) κιθάρας και στη συνέχεια πολυοργανίστας, ο Αντώνης Απέργης δεν άργησε να δείξει και το μεγάλο συνθετικό και στιχουργικό ταλέντο του.

Μουσικός σπανίου εύρους, από την παραδοσιακή μουσική μας μέχρι την jazz, ενσωματώνοντας με μοναδικά εφευρετικό τρόπο όλα αυτά τα ιδιώματα στο προσωπικό του έργο και υπηρετώντας τα με τον καλύτερο ως εκτελεστής και ενορχηστρωτής στις πάρα πολλές εκλεκτές συνεργασίες του, από την αείμνηστη Δόμνα Σαμίου μέχρι τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, αποτελεί μιαν από τις πιο σαγηνευτικά «ακαταχώρητες» περιπτώσεις του σύγχρονου ελληνικού μουσικού γίγνεσθαι.

Μια από τις όχι πολύ συχνές εμφανίσεις του, με το τρίο του, το οποίο συναπαρτίζεται από κοντραμπάσο και ντραμς και την εξαίρετη ερμηνεύτρια Λουκία Αλευρά την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου στο Upstage του «Γυάλινου Μουσικού Θεάτρου», ήταν μια πολύ καλή αφορμή για μια συζήτηση με κάποιον του οποίου η υπερβολική σεμνότητα και το ήθος, που έρχονται σε τόσο κραυγαλέα αντίθεση με την ποιότητα και τη σημασία του έργου του τον έχουν καταστήσει πολύ λιγότερο γνωστό στο ευρύ κοινό από όσο αξίζει και θα έπρεπε να είναι!

* Πώς και γιατί ένας κιθαρίστας αποφάσισε να μάθει τόσα άλλα όργανα και, μάλιστα όχι μόνο νυκτά, όπως το ούτι ή έστω και το κοντραμπάσο αλλά και κανονάκι, ακόμα και νέι;

Αφού είναι ωραία και διαφορετική η αίσθηση κάθε οργάνου, όπως νομίζω ότι θα απαντούσε -και εύστοχα- ένας... μοιχός στην ερώτηση!

* Έχεις συνεργαστεί με έναν άλλο δεξιοτέχνη του ούτι, τον Haig Yazdjian. Πήρες κάτι από εκείνον;

Ο Haig ξεκίνησε το ούτι καναδυό χρόνια μετά από εμένα. Εκείνη την εποχή είχα μόλις ακούσει Santana, Doors, Άκη Πάνου και ό,τι μου άρεσε λίγο - πολύ επίσης με επηρέασε Συγκεκριμένα όμως και επιδιώκοντάς το δεν δέχθηκα κάποια επιρροή από εκείνον. Ακριβώς όμως επειδή ό,τι ακούς κάπου σε επηρεάζει, οφείλω να πω ότι συνειδητά επιλέγω να μην ακούω πολλά πράγματα τα οποία είναι κοντινά σε αυτό που κάνω ώστε να καρποφορούν όσο το δυνατόν περισσότερο οι δικές μου επιμειξίες και πειραματισμοί.

* Θεωρείς τον εαυτό σου jazz μουσικό; Αν όχι, υπάρχει ένα ιδίωμα στο οποίο να νιώθεις ότι ανήκεις περισσότερο από τα άλλα ή δηλώνεις απλά και μόνο μουσικός;

Αν jazz σημαίνει μόνον αυτοσχεδιασμός, τότε θα μπορούσαμε να λέμε πολλά. Η μουσική στην εποχή μας τείνει να ενώνει ιδιωματικές μονάδες σε ένα ευρύτατο σύνολο, κάτι σαν world music. Αν έπρεπε οπωσδήποτε να το ορίσω, θα έλεγα ότι κάτι ανάλογο κάνω και εγώ.

* Οι ιδιότητες του εκτελεστή και του συνθέτη είναι αξεδιάλυτα συνδεδεμένες για εσένα ή εντελώς διαφορετικές και ανεξάρτητες;

Η σύνθεση και η εκτέλεση συνδέονται άπαξ, αλλά όχι διά παντός. Πρέπει να είναι πολύ χαλαρός ο δεσμός τους...

* Ελάχιστοι άλλοι Έλληνες μουσικοί έχουν ασχοληθεί με τόσα πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους ιδιώματα. Το κάνεις γιατί σε κουράζει η επανάληψη ή είναι έμφυτη ανάγκη σου να δοκιμάζεις συνεχώς νέα και διαφορετικά πράγματα;

Κανένα από τα δύο, μου είναι εντελώς φυσικό. Δεν μπορώ να πράξω διαφορετικά γιατί είναι αυτόματη η διεργασία της αφομοίωσης αυτού που μου αρέσει.

* Επίσης ίσως είσαι ο μοναδικός Έλληνας κιθαρίστας που έχει χρησιμοποιήσει άταστη κιθάρα. Τι σε ώθησε σε μιαν εκδοχή του οργάνου με την οποία έχουν ασχοληθεί μετρημένοι στα δάκτυλα εκτελεστές του;

Είναι αρκετοί που παίζουν άταστη. Πάλι τους μοιχούς πρέπει να ρωτήσεις γιατί το κάνουν... (γέλια)

* Αντίθετα με τους περισσότερος άλλους που ασχολούνται με την επιμειξία της δυτικής με την ανατολική μουσική παράδοση, δεν μένεις μόνο στη χρήση modal μελωδιών, αλλά και εναρμονίζεις τις συνθέσεις σου με αυτόν τον τρόπο. Πώς και γιατί οδηγήθηκες σε αυτήν την προσέγγιση;

Πιτσιρικάς, αλλά και τώρα ακόμα, ανακαλύπτω -διά της ακρόασης- την ομορφιά της αρμονίας και αφού δεν μου απαγορεύεται τίποτα... κάνω ντου!

* Από τα τόσα πολλά και τόσα διαφορετικά πράγματα, προσωπικά αλλά και συνεργασίες, που έχεις κάνει έως τώρα υπάρχει κάποιο που να ξεχωρίζεις και γιατί;

Ήταν ο δίσκος «Το στεφάνι» με τη Σοφία Ασσυχίδου. Δεν ξέρω σίγουρα το γιατί, ίσως επειδή ήταν με τη Σοφία. Το «ίσως» για να κρατήσουμε τα προσχήματα (γέλια).

* Ολοφάνερα δεν έχεις κάνει σχεδόν τίποτα για να προωθήσεις το τόσο ενδιαφέρον και πολυσιλλεκτικό μέχρι τώρα έργο σου. Ποιος είναι ο λόγος γι' αυτό;

Η ενέργεια που έχω επαρκεί μόνο για να δημιουργώ το έργο. Τα προς προώθηση θα έκλεβαν ενέργεια και χρόνο και εν τέλει θα έκαναν ευτελές αυτό που κάνω. Φυσικά μπορεί να κάνω λάθος, όμως είμαι βέβαιος και ασφαλής με την αποχή μου από αυτό το σκέλος.

* Υπάρχει κάτι που να ξεχωρίζει αυτή την εμφάνισή σου στο «Γυάλινο Μουσικό Θέατρο»; Θα παρουσιάσεις κάτι διαφορετικό, έναν νέο κύκλο τραγουδιών για παράδειγμα, ή θα είναι απλά μια επιλογή από το σύνολο της μουσικής σου;

Είναι πραγματικά ξεχωριστή εμφάνιση γιατί θα παρουσιάσω την καινούργια μου εργασία «Ο Παράδεισος». Είναι μια δύσκολη περίπτωση δίσκου και εντελώς διαφορετική από αυτά που γνωρίζει και περιμένει το κοινό από εμένα, ό,τι πιο μίνιμαλ έχω κάνει μέχρι τώρα. Λιτή αρμονία, απλούστατη ενορχήστρωση, στίχοι μεταφυσικού περιεχομένου και μια θαυμάσια, ανεπιτήδευτη φωνή, η Λουκία Αλευρά, με ανέλπιστη διαύγεια και, για εμένα τουλάχιστον, τρομερά σωστή προσέγγιση και αισθητική.

* Και τα πιο άμεσα σχέδια σου για τη συνέχεια; Περιλαμβάνουν όντως και τον καινούργιο δίσκο, αρκετό καιρό ομολογουμένως μετά τον προηγούμενο;

Όπως προανέφερα, ναι, και μάλιστα, μόλις κυκλοφορήσει το album «Ο Παράδεισος», θα ψήσω τον παραγωγό μου, τον Σπύρο Μπάλιο (δεν είναι και τόσο δύσκολο!), να ηχογραφήσω έναν ακόμα, έναν κύκλο ερωτικών τραγουδιών με τη Λιζέτα Καλημέρη.

Πριν ακόμα λοιπόν κυκλοφορήσει η νέα εργασία του, ο Αντώνης Απέργης μας κάνει να περιμένουμε με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον την επόμενη καθώς θα συνεργαστεί σε αυτήν με μιαν ερμηνεύτρια το ίδιο αξιόλογη, αλλά και «ανήσυχη» και πρωτότυπη στην προσέγγισή της στο τραγούδι όσο είναι και ο ίδιος ως δημιουργός και φυσικά επίσης ως εκτελεστής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL