Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.1°C23.5°C
3 BF 53%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
16 °C
14.3°C17.5°C
3 BF 71%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
16 °C
16.0°C17.0°C
6 BF 80%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
20.4°C21.8°C
3 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
17.3°C19.9°C
2 BF 45%
Αρχαιολόγοι για τις εξαγγελίες Μητσοτάκη: / Αρχαιολόγοι για τις εξαγγελίες Μητσοτάκη: Πενταετία και βάλε για τον σταθμό Βενιζέλου
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Αρχαιολόγοι για τις εξαγγελίες Μητσοτάκη: / Αρχαιολόγοι για τις εξαγγελίες Μητσοτάκη: Πενταετία και βάλε για τον σταθμό Βενιζέλου

Όχι το 2023, αλλά μάλλον προς το 2033 θα λειτουργήσει ο Σταθμός Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, στην περίπτωση που γίνουν πράξη οι πρωθυπουργικές εξαγγελίες για την απόσπαση των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν εκεί και την επανατοποθέτησή τους. Αυτό προκύπτει τουλάχιστον από αρχαιολογικούς κύκλους που έχουν εμπειρία στη διαχείριση αρχαιοτήτων σε δημόσια έργα.

Με λίγα λόγια, η αλλαγή του σχεδιασμού για τον σταθμό Βενιζέλου και συνολικά για τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, που ο πρωθυπουργός την ανέβαλλε μόνος του για το 2023 από το τέλος του 2020, που είναι το χρονοδιάγραμμα που ακολουθήθηκε μέχρι να αλλάξει η διοίκηση της Αττικό Μετρό, είναι η «χαρά του εργολάβου».

Τα βήματα που θα απαιτηθούν

Σύμφωνα με αρχαιολόγους, ακόμη και αν δεν γίνουν νέες προσφυγές στη Δικαιοσύνη για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου, ακόμη και αν κριθεί ότι η Βυζαντινή Μέση Οδός μπορεί να ξηλωθεί και να επανατοποθετηθεί όταν ολοκληρωθεί ο σταθμός, αυτό θα απαιτήσει πολλές μελέτες και πολλές επιπλέον εργολαβίες.

Όπως εξηγούν, θα πρέπει να γίνουν, αφενός τεκμηρίωση από εξειδικευμένους μηχανικούς των τεχνικών προβλημάτων που καθιστούν αδύνατη την εφαρμογή της λύσης που δόθηκε το 2017 για την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων. Επίσης υποβολή της τεχνική έκθεσης - αιτιολόγησης στην Εφορεία Αρχαιοτήτων και στη Διεύθυνση αναστήλωσης του ΥΠΠΟ, το οποίο θα πρέπει να διορίσει δικούς του εξωτερικούς εμπειρογνώμονες για να κρίνει την ορθότητα των ενστάσεων λόγω της μεγάλης εξειδίκευσης του έργου.

Στην περίπτωση που οι ειδικοί αποφανθούν ότι η σήραγγα δεν μπορεί να κατασκευαστεί, θα πρέπει να προταθεί άλλη λύση. Προκειμένου να υλοποιηθεί η απόσπαση των αρχαιοτήτων, θα απαιτηθεί αρχιτεκτονική, στατική και ηλεκτρομηχανολογική προμελέτη των εισόδων του σταθμού κ.λπ. και η ανάθεση σε εξειδικευμένο γραφείο, μελέτη για την απόσπαση των αρχαιοτήτων και μεταφορά τους σε αποθήκες από εξειδικευμένο εργολάβο, ανασκαφή προγενέστερων φάσεων που θα απαιτήσει τουλάχιστον δύο χρόνια, έγκριση όλων των παραπάνω από το ΚΑΣ και στη συνέχεια εκπόνηση οριστικών μελετών και νέα έγκρισή τους. Εάν τμήμα των αρχαιοτήτων επανατοποθετηθεί κατά χώρα, τότε απαιτείται μελέτη αποκατάστασης και συντήρησης των αρχαιοτήτων και έγκρισή της από το ΚΑΣ. Κάτι τέτοιο θα απαιτήσει μια διαδικασία περίπου ενός έτους. Η επανατοποθέτηση αρχαιοτήτων κατά χώρα, η αποκατάσταση και συντήρησή τους, θα απαιτήσει τουλάχιστον δύο χρόνια, με ανάθεση του έργου σε εξειδικευμένο εργολάβο.

Αν οι αρχαιότητες δεν επανατοποθετηθούν κατά χώρα στη Βενιζέλου και μεταφερθούν σε άλλο χώρο, όπως, για παράδειγμα στο «μουσείο μετρό», που οραματίζονται κάποιοι στο πρώην στρατόπεδο «Παύλου Μελά», θα πρέπει να βρεθεί νέα χρηματοδότηση για τις μελέτες και την κατασκευή του, και όλα αυτά με δεδομένο ότι ήδη ξοδεύτηκαν περί τα 5 εκατ. ευρώ στο έργο του σταθμού Βενιζέλου.

Η μαύρη προπαγάνδα συνεχίζεται

Παρά ταύτα και χθες ο αρμόδιος υπουργός επέμενε στους καταστροφικούς για την πολιτιστική μας κληρονομιά και κατ’ επέκταση για τη Θεσσαλονίκη σχεδιασμούς της κυβέρνησης για τον σταθμό Βενιζέλου. Απέδωσε τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν μέχρι το 2015 στις προσφυγές που έγιναν στο ΣτΕ, αποκρύπτοντας ότι οι εργασίες πάγωσαν σε όλη τη βασική γραμμή διότι η κοινοπραξία που ανέλαβε το έργο αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα και απαιτούσε υπέρογκες αποζημιώσεις για καθυστερήσεις που σημειώθηκαν πριν την αποκάλυψη των αρχαιοτήτων στο εργοτάξιο της Βενιζέλου.

Επίσης υποστήριξε, χωρίς να υπάρχει σχετική μελέτη, ότι με τη λύση που προκρίνει η σημερινή κυβέρνηση η κατασκευή του σταθμού θα κοστίσει 30 εκατ. ευρώ λιγότερα. Ο εργολάβος, ωστόσο, δεν αναμένεται να κερδίσει από το κόστος κατασκευής του σταθμού, αλλά από τον συνολικό εκτροχιασμό των χρονοδιαγραμμάτων εκτέλεσης του έργου, ειδικά στην περίπτωση που θα ισχύσει η εξαγγελία για έναρξη της λειτουργίας του μετρό με την ολοκλήρωση του σταθμού Βενιζέλου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL